Kim jest persona non grata? Struktura i funkcjonowanie placówek dyplomatycznych
Kim jest persona non grata? Struktura i funkcjonowanie placówek dyplomatycznych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
wie, jakie są wewnętrzne i zewnętrzne organy państwa,
wie, co mówi konwencja wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych,
wie, co to jest prawo zwyczajowe,
wie, czym jest czynne i bierne prawo legacji,
zna funkcje misji dyplomatycznej,
zna klasyfikację szefów misji,
wie, kto wysyła nuncjuszów, kim jest charge d’affaires ad interim i attache wojskowy,
wie, co oznacza termin persona non grata i agrement, co to są listy uwierzytelniające,
wie, czym jest immunitet dyplomatyczny.
b) Umiejętności
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
używa pojęcia: dyplomata w rozumieniu: a) urzędnik państwowy zajmujący się polityką zagraniczną, b) człowiek umiejący się zachować w każdej sytuacji w sposób zręczny, taktowny, tak, by nikogo nie urazić,
używa zwrotu: dyplomatyczny w rozumieniu: odpowiedni, zręczny, taktowny, konstruowanie przykładów.
2. Metoda i forma pracy
Wprowadzenie do zajęć ma charakter ekspresyjny: uczniowie dzielą się swoją wiedzą na temat funkcjonowania placówek dyplomatycznych. Wyjaśniają pojęcia powszechnie funkcjonujące w świadomości społecznej (persona non grata, immunitet dyplomatyczny, nuncjusz).
W oparciu o głośną lekturę poszczególnych artykułów konwencji wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych, nauczyciel przedstawia struktury i formy funkcjonowania placówek dyplomatycznych. Uczniowie zapisują najważniejsze fakty i definicje.
Ostatnia faza lekcji będzie próbą wspólnego określenia idealnego kandydata na dyplomatę. Nauczyciel przedstawi drogę do służby zagranicznej. Zadanie i objaśnienie pracy domowej.
3. Środki dydaktyczne
Skopiowana konwencja wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przedstawia podział organów państwa na wewnętrzne i zewnętrzne. Opisuje placówki dyplomatyczne jako stałe organy zagraniczne państwa. Wyjaśnia, czym zajmuje się ambasador? Podaje ogólne wiadomości na temat funkcjonowania placówek dyplomatycznych.
b) Faza realizacyjna
Konwencja wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych z 1961 roku jako główne źródło prawa dyplomatycznego; znaczenie prawa zwyczajowego.
Nawiązanie stosunków dyplomatycznych. Co to jest prawo legacji? Od czego zależy ustanowienie stosunków dyplomatycznych między dwoma państwami? Z iloma państwami Polska utrzymuje stosunki dyplomatyczne?
Funkcje misji dyplomatycznej; głośna lektura art. 3. konwencji wiedeńskiej.
Przedstawienie struktury personalnej misji dyplomatycznej. Podział personelu misji na: dyplomatyczny, administracyjny, techniczny. Co to jest korpus dyplomatyczny?
Wymienienie klas szefów misji: a) ambasadorowie, nuncjusze, b) posłowie, internuncjusze, c) charge d’affaires ad interim.
Ustalanie pierwszeństwa przedstawicieli dyplomatycznych.
Jak wygląda procedura mianowania i rozpoczęcia pełnienia funkcji przez szefa misji dyplomatycznej? Co to jest agrement? Co to są listy uwierzytelniające?
Wymienienie możliwych przyczyn zakończenia funkcji szefa misji; wyjaśnienie pojęcia persona non grata.
Co to są przywileje i immunitety dyplomatyczne, nietykalność osobista przedstawiciela dyplomatycznego, immunitet jurysdykcyjny, podatkowy i celny?
Zobowiązania członków misji w stosunku do państwa przyjmującego (m.in. niemieszanie się do spraw wewnętrznych, szanowanie kultury, tradycji).
Nietykalność pomieszczeń misji; obowiązek ochrony placówek dyplomatycznych przez służby państwa przyjmującego.
c) Faza podsumowująca
Pojęcie: dyplomata w znaczeniu urzędowym i książkowym (osoba taktowna). Używanie zwrotu: dyplomatyczny w rozumieniu odpowiedni, zręczny. Podanie przykładów.
Jakimi cechami charakteru powinien się wyróżniać urzędnik służby zagranicznej? Jaką wiedzę powinien posiąść, by dobrze pełnić swoją funkcję? Znaczenie znajomości języków obcych w pracy na placówce dyplomatycznej.
Jak zostać dyplomatą? Przedstawienie możliwości stojących przed osobami zainteresowanymi pracą w MSZ. Preferowane kierunków studiów, staże organizowane w polskich przedstawicielstwach za granicą.
5. Bibliografia
Góralczyk W., Prawo międzynarodowe publiczne w zarysie, wyd. 6 popr. i uzup., Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 1998.
Prawo w stosunkach międzynarodowych. Wybór dokumentów, oprac. S. Bieleń,
wyd. 2 uzup., Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1998.Sutor J., Prawo dyplomatyczne i konsularne, wyd. 3 zmienione, PWN,
Warszawa 1988.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Dostajesz propozycję objęcia stanowiska ambasadora w dowolnym państwie świata. Wybierz kraj, do którego chciałbyś pojechać. Uzasadnij swój wybór i napisz, co byś zmienił
w stosunkach Polski z tym państwem. Przedstaw propozycje nowych form współpracy (praca pisemna; objętość pracy około 600 słów).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Służba dyplomatyczna, abstrahując od urzędniczej monotonii i rutyny, jest bardzo ciekawym zajęciem. Daje możliwość poznania innych kultur, ciekawych ludzi, pozwala spojrzeć na świat z różnych perspektyw.
Przedstawienie zagadnień dotyczących dyplomacji, zawsze owianej mgiełką tajemniczości, opartej na wielowiekowych zwyczajach i nieco młodszych zapisach prawnych, powinno zainteresować uczniów i poszerzyć ich horyzonty poznawcze.
Niewątpliwie bardzo wskazanym byłoby dopełnienie niniejszej lekcji spotkaniem
z doświadczonym pracownikiem MSZ. Takie spotkanie nie tylko umożliwiłoby uczniom zaznajomienie się z funkcjonowaniem dyplomacji od kuchni, ale również dałoby im szansę zadania pytań i zobaczenia z bliska prawdziwego dyplomaty.