Kim jestem, a kim chciałbym być? Jak napisać autocharakterystykę
Kim jestem, a kim chciałbym być? Jak napisać autocharakterystykę
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
potrafi wskazać różnice między charakterystyką a autocharakterystyką,
umie określać cechy wyglądu i cechy wewnętrzne,
wie, które informacje wykorzystać,
wie co to jest akapit i zna jego funkcję.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi redagować charakterystykę i autocharakterystykę,
nazywa cechy wyglądu i charakteru,
selekcjonuje i wartościuje informacje,
poprawnie rozmieszcza tekst, pamiętając o akapitach.
2. Metoda i forma pracy
Praca indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Słowniki, lusterka, karty pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na początku zajęć nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (załącznik 1), które będą podstawą organizacyjną zajęć.
Lekcja poświęcona jest bowiem kształceniu umiejętności redagowania autocharakterystyki.
Podstawowym celem jest zgromadzenie słownictwa niezbędnego w pisaniu tego rodzaju wypowiedzi pisemnej. Uczniowie będą musieli krytycznie spojrzeć na samych siebie i szczerze opisać własną osobowość.
Nauczyciel powinien w tym miejscu przypomnieć, na czym polega różnica między krytycznym a krytykanckim spojrzeniem i oceną.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby lusterka, które przynieśli, położyli przed sobą. Każdy ma dokładnie przyjrzeć się sobie i na karcie pracy zaznaczyć cechy, które wybierze. Należy dokonać analizy wszystkich elementów wyglądu zewnętrznego.
Notatki sporządzają uczniowie na swoich kartach pracy. Karty te nie mogą podlegać ocenie nauczyciela.
Po uzupełnieniu części karty dotyczącej wyglądu zewnętrznego uczniowie będą odpowiadać na pytania dotyczące ich cech osobowości. Następnie uzupełniają część 1 tabelki jaki jestem? (załącznik 2).
Potem nauczyciel poleca uzupełnienie części 2 tej tabelki: kim chciałbym być?
c) Faza podsumowująca
Po wykonaniu tego ćwiczenia nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń leksykalnych (załącznik 3) oraz omawia pracę domową.
5. Bibliografia
Cienkowski W., Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1993.
Kuziak M., Rzepczyński S., Jak dobrze napisać?, Wydawnictwo Horyzont, Warszawa 2002, s. 53‑61.
Szkolny słownik ortograficzny, Malczewski J., Malczewska L., Oficyna Wydawnicza Graf‑Punkt, Warszawa 2002.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
(zadania zawarte w karcie pracy mogą stać się podstawą do przygotowania planu autocharakterystyki)
PREZENTACJA POSTACI IMIĘ I NAZWISKO: WIEK: PŁEĆ: MIEJSCE ZAMIESZKANIA: AKTUALNE GŁÓWNE ZAJĘCIE: |
WYGLĄD ZEWNĘTRZNY |
ELEMENT WYGLĄDU OKREŚLENIA
twarz | okrągła, pełna, pociągła, szczupła, wychudzona, zaokrąglona |
Czoło | niskie, wysokie, pomarszczone, gładkie |
Oczy | piwne, brązowe, szare, zielone, niebieskie, kocie, duże, małe |
brwi | gęste, rzadkie, krzaczaste, cienkie, nastroszone, delikatne |
Nos | mały, delikatny, krzywy, orli, cienki, długi, wąski, zadarty, piegowaty |
Wargi | wąskie, cienkie, grube, pełne |
broad | zaokrąglona, kwadratowa, spiczasta |
Szyja | długa, krótka, smukła |
Włosy | długie, krótkie, blond, kręcone, ciemne, kasztanowe, puszyste, rude, czarne, proste |
Sylwetka | zgrabna, szczupła, wysportowana, pochylona, zgarbiona |
CECHY CHARAKTERU |
sposób bycia | otwarty, komunikatywny, pewny siebie, powolny, temperamentny, ekspresyjny |
Zalety | ambitny, czuły, dobry, przyjazny, lojalny, wrażliwy, konsekwentny, pracowity, obowiązkowy, spontaniczny, mądry, inteligentny, pomysłowy, zapobiegliwy, sprawiedliwy, punktualny, zaradny, troskliwy, optymista, przebojowy, taktowny, towarzyski, pogodny |
Wady | leniwy, złośliwy, nietowarzyski, ponury, pesymista, lekkoduch, nieczuły, gburowaty, egoista, niehonorowy, niezaradny, nieczuły, niepunktualny, zamknięty w sobie, zawistny |
upodobania | ciekawy świata, pasjonat, hobbista, otwarty na innych, altruista, społecznik |
Zainteresowania | przyrodnicze, matematyczne, artystyczne, humanistyczne |
character | spokojny, wybuchowy, melancholijny, flegmatyczny |
osobowość | zamknięta, skryta, otwarta, konfliktowa, skłonna do kompromisów |
załącznik 2.
JAKI JESTEM? | KIM CHCIAŁBYM BYĆ? |
załącznik 3.
Do podanych rzeczowników dopisz ich antonimy
skryty –
skąpy –
ponury –
nieśmiały –
elegancki –
tchórzliwy –
niemiły –
niegrzeczny –
nietowarzyski –
niekulturalny –
b) Praca domowa
Korzystając z notatek sporządzonych na zajęciach, przygotuj szczerą autocharakterystykę. Pamiętaj, by dokładnie omówić swoje mocne strony. Praca powinna liczyć przynajmniej 15 zdań. Wszystkie argumenty zawsze uzasadnij, wykorzystaj słownictwo poznane na zajęciach.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 5.