Kim jestem, a kim chciałbym być? Jak napisać autocharakterystykę

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi wskazać różnice między charakterystyką a autocharakterystyką,

  • umie określać cechy wyglądu i cechy wewnętrzne,

  • wie, które informacje wykorzystać,

  • wie co to jest akapit i zna jego funkcję.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi redagować charakterystykę i autocharakterystykę,

  • nazywa cechy wyglądu i charakteru,

  • selekcjonuje i wartościuje informacje,

  • poprawnie rozmieszcza tekst, pamiętając o akapitach.

2. Metoda i forma pracy

Praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Słowniki, lusterka, karty pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na początku zajęć nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (załącznik 1), które będą podstawą organizacyjną zajęć.

Lekcja poświęcona jest bowiem kształceniu umiejętności redagowania autocharakterystyki.

Podstawowym celem jest zgromadzenie słownictwa niezbędnego w pisaniu tego rodzaju wypowiedzi pisemnej. Uczniowie będą musieli krytycznie spojrzeć na samych siebie i szczerze opisać własną osobowość.

Nauczyciel powinien w tym miejscu przypomnieć, na czym polega różnica między krytycznym a krytykanckim spojrzeniem i oceną.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby lusterka, które przynieśli, położyli przed sobą. Każdy ma dokładnie przyjrzeć się sobie i na karcie pracy zaznaczyć cechy, które wybierze. Należy dokonać analizy wszystkich elementów wyglądu zewnętrznego.

  2. Notatki sporządzają uczniowie na swoich kartach pracy. Karty te nie mogą podlegać ocenie nauczyciela.

  3. Po uzupełnieniu części karty dotyczącej wyglądu zewnętrznego uczniowie będą odpowiadać na pytania dotyczące ich cech osobowości. Następnie uzupełniają część 1 tabelki jaki jestem? (załącznik 2).

  4. Potem nauczyciel poleca uzupełnienie części 2 tej tabelki: kim chciałbym być?

c) Faza podsumowująca

Po wykonaniu tego ćwiczenia nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń leksykalnych (załącznik 3) oraz omawia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Cienkowski W., Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1993.

  2. Kuziak M., Rzepczyński S., Jak dobrze napisać?, Wydawnictwo Horyzont, Warszawa 2002, s. 53‑61.

Szkolny słownik ortograficzny, Malczewski J., Malczewska L., Oficyna Wydawnicza Graf‑Punkt, Warszawa 2002.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

(zadania zawarte w karcie pracy mogą stać się podstawą do przygotowania planu autocharakterystyki)

PREZENTACJA POSTACI

IMIĘ I NAZWISKO:

WIEK:

PŁEĆ:

MIEJSCE ZAMIESZKANIA:

AKTUALNE GŁÓWNE ZAJĘCIE:

WYGLĄD ZEWNĘTRZNY

ELEMENT WYGLĄDU OKREŚLENIA

twarz

okrągła, pełna, pociągła, szczupła, wychudzona, zaokrąglona

Czoło

niskie, wysokie, pomarszczone, gładkie

Oczy

piwne, brązowe, szare, zielone, niebieskie, kocie, duże, małe

brwi

gęste, rzadkie, krzaczaste, cienkie, nastroszone, delikatne

Nos

mały, delikatny, krzywy, orli, cienki, długi, wąski, zadarty, piegowaty

Wargi

wąskie, cienkie, grube, pełne

broad

zaokrąglona, kwadratowa, spiczasta

Szyja

długa, krótka, smukła

Włosy

długie, krótkie, blond, kręcone, ciemne, kasztanowe, puszyste, rude, czarne, proste

Sylwetka

zgrabna, szczupła, wysportowana, pochylona,

zgarbiona

CECHY CHARAKTERU

sposób bycia

otwarty, komunikatywny, pewny siebie,

powolny, temperamentny, ekspresyjny

Zalety

ambitny, czuły, dobry, przyjazny, lojalny, wrażliwy, konsekwentny, pracowity, obowiązkowy, spontaniczny, mądry, inteligentny, pomysłowy, zapobiegliwy, sprawiedliwy, punktualny, zaradny, troskliwy,

optymista, przebojowy, taktowny, towarzyski,

pogodny

Wady

leniwy, złośliwy, nietowarzyski, ponury, pesymista, lekkoduch, nieczuły, gburowaty,

egoista, niehonorowy, niezaradny, nieczuły,

niepunktualny, zamknięty w sobie, zawistny

upodobania

ciekawy świata, pasjonat, hobbista, otwarty

na innych, altruista, społecznik

Zainteresowania

przyrodnicze, matematyczne, artystyczne, humanistyczne

character

spokojny, wybuchowy, melancholijny, flegmatyczny

osobowość

zamknięta, skryta, otwarta, konfliktowa, skłonna do kompromisów

załącznik 2.

JAKI JESTEM?

KIM CHCIAŁBYM BYĆ?

załącznik 3.

Do podanych rzeczowników dopisz ich antonimy

skryty –

skąpy –

ponury –

nieśmiały –

elegancki –

tchórzliwy –

niemiły –

niegrzeczny –

nietowarzyski –

niekulturalny –

b) Praca domowa

Korzystając z notatek sporządzonych na zajęciach, przygotuj szczerą autocharakterystykę. Pamiętaj, by dokładnie omówić swoje mocne strony. Praca powinna liczyć przynajmniej 15 zdań. Wszystkie argumenty zawsze uzasadnij, wykorzystaj słownictwo poznane na zajęciach.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 5.

RXC3NmhdWBJ8q

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 125.43 KB w języku polskim
RuHt7kabur0gI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 35.00 KB w języku polskim