Kino. Opowiadamy o głównych bohaterach. Cechy charakteru
Kino. Opowiadamy o głównych bohaterach. Cechy charakteru
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
- poznaje słownictwo opisujące nastrój, zachowanie, charakter,
- poznaje synonimy wcześniej spotkanych przymiotników,
- rozszerza wiedzę z zakresu kultury: kino, aktorzy francuscy.
b) Umiejętności
Uczeń:
- potrafi opowiedzieć, streścić film,
- potrafi opisać osobę, jej wygląd i charakter, cechy szczególne,
- potrafi tworzyć rzeczowniki odprzymiotnikowe,
- stosuje formy żeńskie i męskie przymiotników.
2. Metoda i forma pracy
Praca indywidualna, czytanie, mówienie, pisanie, ćwiczenie ze słuchu.
3. Środki dydaktyczne
- tablica,
- magnetofon,
- kaseta prononciations et mécanismes do podręcznika Campus 2, ćwiczenie 15.,
- minimum 2 słowniki: polsko‑francuski i francusko polski,
- lista trudniejszych słówek występujących w tekście,
- kserokopia tekstu będącego mini‑streszczeniem (ale także i recenzją) filmu „Amelia” w reżyserii Jean‑Pierre Jeuneta (Tytuł oryginalny: Le fabuleux destin d’Amélie Poulain), patrz Campus 2, Unité 2.3,
- kserokopie ćwiczeń na tworzenie i uzgadnianie przymiotników (Grammaire des premiers temps, str. 184).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wita się w języku francuskim. Sprawdza obecność. Podaje temat lekcji. Wprowadza uczniów w temat: Kino. Jaki film widziałeś/widziałaś ostatnio w kinie? Kto go wyreżyserował? O czym był? Streść go. Praca w parach. Nauczyciel rozdaje kopię Complétez les phases d'un film. Należy wstawić brakujące rzeczowniki - acteurs, écran, figurant, réalisateur, scénariste, cascadeur, spectateur.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wskazuje na artykuł ze zdjęciem aktorki grającej główną rolę w filmie „Amelia” i pyta: Qui a vu ce film? De quoi parle‑t-il? Qui connaît cette actrice? Nauczyciel zleca cichą lekturę i prosi o zaznaczanie nieznanych słówek. Rozdaje kopie ze słówkami wytłumaczonymi w języku francuskim. Ewentualnie wypisuje trudniejsze słowa na tablicy. Tłumaczy słówka.
Nauczyciel prosi, by klasa wyliczyła wszystkie osoby występujące w filmie, patrz wspomniane w artykule. Następnie prosi, by każdy uczeń do listy osób dodał cechy charakteru i informacje zawarte w artykule. Amélie: rêveuse, timide, elle a perdu sa mère. Le Père: egoïste , pessimiste.
Nauczyciel prosi, by osoby, które widziały film spróbowały go w grupie streścić osobom, które filmu nie widziały. Jeśli nikt z klasy nie widział filmu, należy poprosić o wymyślenie ciągu dalszego, ponieważ w artykule wspomniano jedynie, iż pewnego dnia Amelia sama postanawia zmienić swoje przeznaczenie. Qu’est‑ce qu’elle va faire, Amélie, pour changer son destin et le destin des autres personnages?. Praca w grupach 3‑4-osobowych.
Nauczyciel podaje ćwiczenie ze słownictwa. Activités lexicales 2, fiche 9. Ćwiczenie: dobrać właściwy czasownik do rysunku - il est furieux, il est inquiet, il pleure, il rit, il sourit.
Nauczyciel rozdaje kartki z definicjami, prosi by uczniowie określili te cechy za pomocą jednego przymiotnika. Np.:
Il ne fait rien – paresseux.
Il aime les gens et la bonne compagnie – sociable, sympathique.
Elle a des succès mais elle n’en parle pas beaucoup - modeste.
Il veut tout pour lui et ne donne rien aux autres: égoïste.
Około 10 definicji = 10 lub więcej przymiotników.
Ćwiczenie ze słuchu. Kaseta prononciation et mécanismes do podręcznika Campus 2, ćwiczenie15. Proszę podać rodzaj żeński lub męski. (Należy uwzględnić przymiotniki zawierające końcówki: „-if”, „-eux”, „-eur”, „-teur”, „-ant/-ent”.) Przykłady:
- Il est expansif/ Elle...
- Il est généreux/Elle...
- Il est menteur? Elle...
- Il est dessinateur/ Elle...
- il est indépendant/ Elle...
7. Z poznanych wcześniej przymiotników (można rozdać listę) należy utworzyć rzeczowniki. Nauczyciel podaje przykłady przymiotników i sufiksy mających powstać rzeczowników:
-isme: optimiste => optimisme (pessimisme, autoritarisme, égoisme, idéalisme, réalisme)
- (i)té: gai => gaieté (timidité, expansivité, sociabilité, générosité, fragilité, curiosité, etc)
-ance(ence): indépendant => indépendance (assurance, obéissance)
-tion : ambitieux=> ambition (organisation)
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje uczniom zdania zabarwione uczuciowo i prosi, by je przeczytali w taki sposób, by można było odgadnąć ich nastrój i określić go za pomocą jednego lub więcej rzeczowników. Przykładowe zdania:
Je suis déprimé. – tristesse, dépression
La vie est belle. – joie, bonheur
Je n’y arriverai jamais!- découragement
Qu’est‑ce que je suis content! – contentement
Je ferais tout pour toi! – générosité, amitié
J’en ai marre de ce travail! – dégoût
Tu pourras certainement le faire! – confiance
Ça ne m’intéresse pas. – indifférence
Je ne veux pas rester seul ici! - peur
Nauczyciel dzieli klasę na grupki. Każda grupa ma do omówienia, jakie zalety powinien posiadać kandydat do tego zawodu. Przykładowe zawody:
un acteur,
une infirmière,
une présentatrice d’un journal télévisée,
un médecin,
un chef d’entreprise,
un hommme (une femme) politique,
un scientifique,
une fille‑au‑pair
un vendeur.
Nauczyciel podaje zadanie domowe.
5. Bibliografia
Abry D., Chalaron M.-L., Grammaire des premiers temps, v.1, PUG, Grenoble 2000.
Girardet J., Pécheur J., Campus 2, Clé International, Paris 2002.
Vincent É., Activités lexicales 2, Eli Recanta 2003
Załączniki
Zadanie domowe
Nauczyciel zleca opisanie, przedstawienie wybranej postaci fikcyjnej lub rzeczywistej, której osobowość mogłaby zainteresować klasę. Prezentacja może być ustna lub pisemna i zostanie przedstawiona w ramach rozgrzewki na lekcji następnej. Présentez un personnage fictif ou réel qui a une personnalité intéressante.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jeśli jest możliwość, można uczniom zaprezentować fragmenty filmu „Amelia” – np. fragment bez głosu i poprosić, by napisali krótki dialog do sceny. Ewentualnie potraktować pokazanie którejś sceny jako wstęp do lekcji i prezentację głównej bohaterki.