Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ

Temat: Klasycyzm i jego cechy.

znajomość etymologii słowa: klasycyzm

definicja sztuki klasycystycznej

pojęcia: perypter, tympanon, forma tektoniczna

Umiejętności

analiza dzieł sztuki klasycystycznej

2. Metoda i forma pracy

elementy wykładu, pogadanka, indywidualna, w grupach

Środki dydaktyczne

zdjęcia sztuki klasycystycznej

Przebieg lekcji

Wstęp:

Przywitanie uczniów i sprawdzenie obecności.

Przedstawienie celów lekcji i podanie tematu lekcji.

Nauczyciel podaje etymologię słowa „klasycyzm”. Wywodzi się ono od łacińskiego słowa „chassis”. W starożytnym Rzymie określało się nim klasę majątkową – obywateli najbogatszych. Potem słowo to oderwało się od socjologicznych źródeł.

V wiek p.n.e. jest najdoskonalszy w historii sztuki greckiej i rzymskiej, dlatego określa się go mianem klasycznego.

Sztuka klasycystyczna to sztuka, której zespół cech treściowych i formalnych nawiązuje do kultury i sztuki greckiego i rzymskiego antyku.

Rozwinięcie:

Pogadanka na temat, dlaczego sztuka klasycystyczna rozwinęła się w okresie oświecenia. Nauczyciel odwołuje się do wiedzy uczniów z języka polskiego. Prosi także o podanie ram czasowych oświecenia w Europie.

Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia przedstawiające różnego rodzaju sztukę klasycystyczną. Prosi uczniów, by na tej podstawie postarali się wskazać wyróżniki sztuki klasycystycznej. Nauczcyiel dzieli uczniów na trzy grupy:

Grupa pierwsza otrzymuje zdjęcia architektury klasycystycznej.

Grupa druga otrzymuje zdjęcia rzeźby klasycystycznej.

Grupa trzecia otrzymuje zdjęcia malarstwa klasycystycznego.

Każda z grup wybiera lidera, który później prezentuje wnioski na forum klasy. Nauczyciel rysuje na tablicy tabelkę, w którą uczeń wpisuje prezentowane wnioski.

malarstwo

rzeźba

architektura

kompozycja obrazu – układy pionowe i poziome

linia konturu – miękka i wyraźnie określona

prostota i symetryczność kształtów

kolor – chłodny i wygaszony; forma jest ważniejsza niż kolor

forma zrównoważona, zamknięta i zwarta – tektoniczna

wysunięte ku przodowi portyki z kolumnadą zwieńczone u góry tympanonem

faktura – gładka i równomierna

często antyczny kostium

budowle okrągłe

ślady pędzla zatuszowane

upiększone rysy twarzy

bywa kolumnada, która obiega budowlę dookoła, tzw. perypter

światłocień miękki, ale wyrazisty

pomnik, grobowiec, popiersie portretowe, rzeźba dekoracyjna

kopuła na bębnie

Nauczcyiel rozdaje uczniom karty pracy, na których znajduje się tabelka. Prosi o wypełnienie jej, a następnie wskazani uczniowie odczytują, jakie udało im się wpisać informacje. Tabelka dotyczy nazwisk rzeźbiarzy, malarzy klasycystycznych, a także zabytków architektury klasycystycznej.

Przykład wypełnienia tabelki:

rzeźbiarze

malarze

zabytki architektury

Houdon

Baciarelli

Panteon w Paryżu

Canova

David

Belweder

Le Brun

Canaletto

Pałac Petit Trianon

Na koniec nauczyciel podkreśla wskazane cechy ogólne, które powinny się kojarzyć się z terminem „klasycyzm”: harmonia, spokój, ład, powaga, surowość, czerpanie motywów z antyku.

Zakończenie:

Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.

Podanie zadania domowego.

Bibliografia

Storczyk S., Wiadomości o sztuce, WSiP 1969.

Załączniki

Zadanie domowe

Napisz wypracowanie na jeden z tematów znajdujących się poniżej. Pamiętaj, aby Twoja praca nie przekroczyła jednej strony A4.

  1. Wybierz dowolny zabytek sztuki klasycystycznej i scharakteryzuj go.

  2. Jakie jest Twoje zdanie o sztuce klasycystycznej?

  3. Czy współczesna sztuka bardzo odbiega od klasycystycznej? Czy współczesnej sztuce brakuje elementów klasycystycznych?

  4. Na czym polega związek sztuki klasycystycznej z ideami oświecenia?

R10XNI3UttpLu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 45.50 KB w języku polskim