Klasyczna harmonia
Na pytania o istotę piękna wyrocznia delficka odpowiadała: Najpiękniejsze jest to, co najwłaściwsze
, Przestrzegaj granicy
, Miej w nienawiści hybris [pychę]
i „Nic zanadto”. Maksymy te wyryto na ścianach świątyni Apollina, boga piękna, patrona sztuki i poezji, przewodnika muz. Miały one dla starożytnych Greków niezwykłe znaczenie.
1) Przejrzyj albumy poświęcone sztuce starożytnej Grecji i odszukaj w nich (lub w innych dostępnych źródłach) rzeźbę Woźnicy z Delf (Aurigi delfickiego).
1) Wypisz cechy rzeźby starożytnej.
2) Wynotuj podstawowe informacje na temat rzeźby Woźnica z Delf: materiał, datowanie, autora, pochodzenie, przeznaczenie, temat i miejsce przechowywania.
Grecka rzeźba klasyczna: Doryforos
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RwcU6RYIry05d/1691074331/AYomzDFJv8ii4EZ7ij5oEbYgfe01TMrN.jpg)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/RwcU6RYIry05d
Nagranie wideo. Pojawia się ciemnobrązowa rzeźba przedstawiająca umięśnionego, nagiego mężczyznę – greckiego atletę Doryforosa. Rzeźba zostaje ukazana od głowy z kręconymi włosami, następnie umięśniony tors, lewa ręka uniesiona do góry, penis, umięśnione uda i łydki aż do stóp. Ciężar swojego ciała opiera na prawej wyprostowanej nodze. Lewa noga jest pozostawiona z tyłu. Palcami dotyka ziemi. Następnie zostaje ukazana twarz mężczyzny, lewa ręka uniesiona do góry, umięśniony tors, lewa ręka ze zgiętymi placami. Wszystkie elementy pokazane są z prawej strony. W kolejnym ujęciu rzeźba pokazana jest z przodu od głowy do pasa. Następnie z lewego profilu zostaje pokazana noga zgięta w kolanie, a potem prawa dłoń ze zgiętymi palcami i twarz w ujęciu od dołu. Ponownie są widoczne stopy, dalej nogi i penis, wyżej wyprostowana prawa ręka i wzniesiona lewa ręka. To ujęcie pokazuje kolejne elementy ciała od stóp do głowy. Następnie zostaje ukazany umięśniony tors i głowa. Na ekranie na początku nagrania pojawia się informacja, że jest to studium rzeźby na podstawie kopii z brązu wykonanej przez Georga Römera w Berlinie w latach 1910‑1912. Rzeźba pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie. Na końcu pojawia się plansza z napisami: zdjęcia zrealizowane dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego w Szczecinie, muzyka "Etiuda nr 6" Giulio Regondi, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego".
Poliklet
– działał w latach ok. 450‑415 p.n.e. głównie w Olimpii. Uważany za najsłynniejszego – obok Fidiasza i Myrona – rzeźbiarza okresu klasycznego w sztuce starożytnej Grecji (V w. p.n.e.). Specjalizował się w tworzeniu posągów z brązu, przedstawiał m.in. atletów (Doryforos, Diadumenos). Rzeźbą Amazonki, która została uznana za lepszą od rzeźby Fidiasza, wygrał konkurs w Efezie. Zajmował się również teorią sztuki. Opracował nowy sposób przedstawiania stojącej postaci męskiej, zwany kontrapostem. W traktacie Kanon zawarł opis reguł matematycznych oraz wzorce pozwalające na ukształtowanie doskonale wyważonego i harmonijnego aktu męskiego o idealnych proporcjach.
![Na ilustracji została przedstawiona rzeźba młodego mężczyzny. To wizerunek oszczepnika. Ma kędzierzawe krótkie włosy. Jest nagi. Atletyczne ciało młodzieńca ma idealne proporcje. Ciężar swojego ciała opiera na prawej wyprostowanej nodze. Lewa noga jest pozostawiona z tyłu. Palcami dotyka ziemi. Prawa ręka jest opuszczona, a lewa uniesiona do góry. Jej palce są zgięte.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R9joCFQsdvg0o/1642761214/1BTiXsgR3RcO8eXc0If5uFUKsVw3jyUQ.jpg)
Doryforos (gr. niosący włócznię
) – to jeden z najsłynniejszych posągów z brązu autorstwa Polikleta. Tworząc go, rzeźbiarz zastosował reguły dotyczące idealnych proporcji człowieka. Rzeźba przedstawia muskularnego mężczyznę, nieco wyższego niż w naturze (2,12 m). Kanon Polikleta był oparty na obliczeniach matematycznych. Umowną jednostką miary (modułem) była tu szerokość palca. Wysokość ciała wynosiła 100 modułów, stopa stanowiła 1/6 wzrostu – głowa zaś 1/8. Sklepienie klatki piersiowej i miednicy tworzył łuk okręgu, którego środkiem był pępek. Tors natomiast wpisywano w kwadrat. Te miary i wzajemne stosunki części do całości decydowały o harmonii i symetrii wizerunku, jego „szlachetnej prostocie i cichej wielkości”„szlachetnej prostocie i cichej wielkości”. Wrażenie to pogłębiało zastosowanie zasady kontrapostu, czyli naturalnego wyważenia ciała w ruchu. Polegało ono na ustawieniu postaci ludzkiej tak, aby jej ciężar spoczywał na jednej nodze, a lekko esowate wygięcie tułowia, ugięcie w kolanie drugiej nogi, delikatny skłon głowy i przeciwstawny ruch rąk równoważyły układ całości. Nagość modela była typowa, ponieważ atleci trenowali bez ubrania i na widoku publicznym, a wysportowane ciało budziło powszechny zachwyt i uznanie. Nic więc dziwnego, że podobnie wyobrażano też bogów.
Grecka rzeźba klasyczna: Afrodyta knidyjska
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Gt4Lw05cntq/1691074338/1BTiT0qkieexugZt95iipJEsev55unQ0.jpg)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1Gt4Lw05cntq
Nagranie wideo. Pojawia się biała rzeźba przedstawiająca nagą kobietę – boginię Afrodytę Knidyjską. Zostaje ukazana od stóp, prawą dłonią zasłania miejsca intymne, a lewą trzyma szatę, dalej brzuch, piersi aż do głowy. Falujące pasma włosów. rozdzielone przedziałkiem, są zaczesane do tyłu. Następnie pokazana zostaje twarz z prawego profilu. W kolejnym ujęciu są widoczne stopy bogini, kolana i wysoki dzban ustawiony przy niej na niskim profilowanym filarze, który zakrywa szata trzymana przez boginię. Później zostają ukazane jej place, z których spływa miękka draperia, następnie prawa ręka zasłaniająca miejsca intymne. Ponowie jest widoczna dłoń z szatą, a potem twarz bogini z lewego profilu. Na początku filmu pojawia się informacja, że jest to studium rzeźby na podstawie marmurowej kopii wykonanej przez Hansa Everdinga w Rzymie w latach 1905‑1909. Rzeźba pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie. Na planszy końcowej pojawiają się informacje: zdjęcia zrealizowane dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego w Szczecinie, muzyka "Etiuda nr 6" Giulio Regondi, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego".
Praksyteles
– działał w latach ok. 370‑300 p.n.e. Uważany za najsłynniejszego – obok Skopasa i Lizypa – rzeźbiarza późnoklasycznego okresu w sztuce starożytnej Grecji (IV w. p.n.e.). Specjalizował się w tworzeniu marmurowych posągów, przedstawiał m.in. zniewieściałych efebówefebów (Efeb z Maratonu, Odpoczywający satyr), tzw. pięknych bogów, o młodzieńczej urodzie (Apollo Sauroktonos, Eros Farnese, Hermes z Dionizosem), oraz wizerunki nagiej Afrodyty. Jego rzeźby odznaczały się miękkim modelunkiem, co odróżniało je od wcześniejszych posągów ukazujących umięśnione, atletyczne ciała (np. dzieł Polikleta). Praksytelesa nazywano mistrzem charis, czyli wdzięku. Swoje dzieła polichromowałpolichromował i polerował woskiem, dzięki czemu nadawał marmurowi zmysłową, cielistą tonację.
![Na ilustracji została przedstawiona rzeźba bogini. To młoda i piękna kobieta. Jej ciało jest nagie. Falowane włosy są upięte z tyłu w kok. Stoi z szatą w lewej dłoni. Prawą ręką zakrywa miejsca intymne. Bogini odwraca głowę w lewą stronę. Patrzy przed siebie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1EpMyBasCzH9/1642761238/t700pCxTG3RWaLuFiI0W28wmUeBDr57z.jpg)
Afrodyta knidyjska – posąg powstał w szczytowym okresie twórczości Praksytelesa i przyniósł mu niebywałą sławę. PliniuszPliniusz napisał, że była ona najpiękniejszym posągiem na świecie, a kultowy wizerunek bogini stanowił przedmiot podziwu estetycznego i fantazji erotycznych. Afrodyta ukazana została jako idealnie piękna kobieta przygotowująca się do kąpieli. Statuę uznaje się za pierwszy akt kobiecy w rzeźbie posągowej i pierwsze przedstawienie zupełnie nagiej bogini. Z uwagi na wstydliwy gest zasłonięcia łona ten typ przedstawienia określa się mianem Venus pudica (skromna Wenus
). Dzieło odznacza się delikatnym modelunkiem i starannym opracowaniem, zwłaszcza głowy i włosów. Należy pamiętać, że rzeźba była polichromowana, co znacznie podkreślało urodę bogini i uwydatniało realizm przedstawienia. Podczas prac nad dziełem Praksytelesowi podobno pozowała Fryne – słynna heterahetera ateńska. Niewykluczone jednak, że artysta zatrudniał kilka modelek, aby odwzorować ich najpiękniejsze szczegóły anatomiczne. Podziwiając zmysłową urodę Afrodyty, warto wiedzieć, że grecki ideał piękna definiowała kalokagatia – pojęcie będące połączeniem słów kalós (piękny) i aghatós (dobry), a oznaczające doskonałość moralną i fizyczną.
naśladowanie rzeczywistości w sztuce; jedna z podstawowych i swoistych kategorii antycznej estetyki określająca relację pomiędzy dziełem a światem wobec niego zewnętrznym. [...] Najbardziej rozwiniętą teorię mimesis stworzył Arystoteles, który rozróżniał sztuki uzupełniające przyrodę nowymi formami i sztuki naśladujące to, co przyroda ukształtowała, czyli tzw. sztuki mimetyczne (malarstwo, rzeźba, poezja i częściowo muzyka). W jego koncepcji naśladowanie nie było tożsame z biernym kopiowaniem świata, lecz obok momentu odtwarzania zawierało również moment odgrywania rzeczywistości w sztuce, swobodnego jej przedstawiania
Wyjaśnij, z czego wynikała harmonia klasycznych posągów greckich.
Zinterpretuj opinię Winckelmanna, że klasyczne arcydzieła rzeźby greckiej prezentują szlachetną prostotę i cichą wielkość
.
Porównaj posągi Doryforosa i Afrodyty knidyjskiej. Wskaż ich cechy wspólne.
Porównaj opisy posągów Doryforosa i Afrodyty knidyjskiej. Podaj ich cechy wspólne.
Przyjrzyj się twarzom wyrzeźbionych postaci. Napisz, czy dostrzegasz na nich emocje.
Znajdź informacje, gdzie zostały odnalezione rzeźby.
Wyjaśnij, co to jest kontrapost.
Omówiona i zaprezentowana na zdjęciu Afrodyta knidyjska to...
- rzymska kopia posągu z IV w. p.n.e.
- oryginalne dzieło Praksytelesa.
- posąg dekoracyjny.
- pierwszy akt w greckiej rzeźbie całopostaciowej.
- typ przedstawienia tzw. Venus pudica.
- dzieło o charakterze mimetycznym.
Określ, które z kategorii estetycznych starożytności (piękno, tragizm, komizm, wzniosłość, patos, katharsis) zostały zrealizowane przez twórców posągów. Wyjaśnij wybrane pojęcia.
Nike w sztuce i poezji
![Na zdjęciu znajduje się rzeźba, która zachowała się bez głowy i rąk. Bogini została ukazana w pełnym locie. Szerokie skrzydła są rozłożone i pokryte piórami. Lewe skrzydło jest całe, a prawe ucięte. Bogini nosi udrapowany chiton o licznych fałdach, który nie osłania rysującego się pod nim ciała. Płaszcz przylega mocno na piersiach, brzuchu, udzie. Przykrywa prawą nogę cienkim fałdem.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RPsIHU61pZnur/1642761241/2ikc5KOfinLcSqD4ylLYB1H7cOgfOIDC.jpg)
Nike w mitologii greckiej jest córką tytana Pallasa i bogini podziemnej rzeki Styks, siostrą Zelosa (Współzawodnictwo), Kratosa (Siła) i Bii (Przemoc). Stanowi symbol zwycięstwazwycięstwa w bitwie, zawodach sportowych i konkursach piękności kobiet. W sztuce przedstawiano ją jako młodą kobietę ze skrzydłami i wieńcem na głowie. Mały posążek Nike był atrybutem Ateny Partenos i Zeusa Olimpijskiego.
Nike z Samotraki – to jedna z najpiękniejszych rzeźb hellenistycznych. Wykonano ją z marmuru dla uczczenia zwycięstwa morskiego Rodyjczyków nad królem syryjskim Antiochem III w 190 r. p.n.e. Posąg ma 2,45 m wysokości i pierwotnie był ustawiony na cokole o kształcie dziobu okrętu. Boginię ukazano w momencie lotu, o czym świadczą: skręt ciała, wysunięta noga i szaty rozwiane do tyłu. Cienki chitonchiton otula jej tors niczym mokra tkanina, dzięki czemu podkreśla idealne kształty ciała. Rzeźba wyróżnia się szczególnym artyzmem i precyzją wykonania, jest monumentalna, patetyczna i pełna uniesienia.
![Na zdjęciu znajduje się płaskorzeźba. Postać kobieca, która siedzi. Nie ma głowy. Jej lewa dłoń jest obcięta. Prawą ręką dotyka prawej stopy. Ciało kobiety okrywa szata.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RSrNU6cBW1LZK/1642761242/29tf4INPCIWuHTQmde94NPNKxd9K4ZXh.jpg)
Nike rozwiązująca sandał – to fragment fryzu rzeźbiarskiego z balustrady świątyni Ateny Nike na Akropolu z V w. p.n.e. Boginię przedstawiono w momencie zdejmowania obuwia (zgodnie ze starożytnym obyczajem należało do świątyni wejść boso). Jej piękne, gibkie ciało podkreślają miękko i delikatnie układające się prześwitujące szaty. Kompozycję można określić jako finezyjną, doskonale wyważoną, spokojną i harmonijną.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PUxfKwXBe
Recytacja wiersza Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej, „Nike”. Czyta Elżbieta Golińska.
NikeTy jesteś jak paryska Nike z Samotraki,
o miłości nieuciszona!
Choć zabita, lecz biegniesz z zapałem jednakim
wyciągając odcięte ramiona...Źródło: Maria Pawilkowska-Jasnorzewska, Nike, [w:] tejże, Pocałunki, Warszawa 1926.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PUxfKwXBe
Recytacja wiersza Leopolda Staffa „Żywa Nike z Akropolu”. Czyta Elżbieta Golińska.
Żywa Nike z AkropoluW zamierzchłych dni pajęczynie
Żyjesz, młodości ma: śpisz.
To tylko, co martwe, nie ginie
Zaklęte w granit lub spiż.Me serce cię czule pozdrawia,
O, cudna, choć ślady masz skaz,
Jak Nike, co trzewik poprawia
Sponiewierana przez czas.Źródło: Leopold Staff, Żywa Nike z Akropolu, [w:] tegoż, Wiklina, Warszawa 1953.
Wymień różnice, jakie dostrzegasz w kompozycji zaprezentowanych rzeźb wyobrażających Nike.
Wyjaśnij, dlaczego jedna z rzeźb ukazuje zdejmowanie sandała.
Wymień co najmniej trzy cechy wspólne obu rzeźb.
Wyjaśnij, z jakiego powodu stworzono rzeźbę Nike z Samotraki.
Wyjaśnij, co łączy wiersze Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej i Leopolda Staffa.
Na podstawie przywołanych wierszy określ, w jaki sposób motyw Nike może funkcjonować w tekstach kultury. Spróbuj podać inne realizacje tego motywu w kulturze.
Grecka rzeźba hellenistyczna: Laokoon i jego synowie
![Na zdjęciu znajduje się rzeźba. Przedstawia śmierć legendarnego kapłana trojańskiego Laokoona i jego dwóch synów. Laokoon znajduje się pośrodku dwóch synów. Kapłan ma kręcone włosy i brodę. Na czole są zaznaczone wyraźnie zmarszczki. Głowę ma przechyloną w lewą stronę. Usta są otwarte. Jest nagi. Jego ciało jest umięśnione. Siedzi na szacie. Prawą rękę, zgiętą w łokciu, unosi do góry. Trzyma nią ogon węża snującego się za jego plecami. Lewą opuszczoną ręką ściska tułów węża. Głowa węża jest blisko biodra Laokoona. Prawa noga jest na podwyższeniu, a lewa opuszczona. Drugi wąż owija się wokół nóg kapłana.
Po prawej stronie Laokoona siedzi nagi syn. Ma on kręcone włosy, jego głowa jest przechylona w lewą stronę. Mężczyzna znajduje się w pozycji siedzącej. Jego ciało wspiera się na czubkach palców lewej nogi, prawa jest uniesiona do góry. Wąż owija się wokół dwóch nóg mężczyzny. Lewą ręką zgiętą w łokciu trzyma głowę węża, który owinął się wokół jego ciała. Mężczyzna nie ma prawej ręki. Po lewej stronie stoi drugi syn Laokoona. Ma on krótkie kręcone włosy. Jest nagi. Ma umięśnione ciało. Patrzy w prawą stronę. Na lewym ramieniu jest zawieszona szata. Lewą nogę, zgiętą w kolanie, unosi do góry. Stoi na palcach prawej stopy. Jest pochylony do przodu. Lewą dłonią trzyma ogon węża, który zawinął się wokół jego lewej nogi. Wąż opiera się na prawym udzie mężczyzny i snuje się w kierunku Laokoona. W prawej ręce nie ma dłoni. Wąż jest zawinięty na jego ręce.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RT01b6UbM8FFA/1642761245/wAExhFxmBTeXahqTTVIxFmypanwtk3wf.jpg)
Grupa Laokoona to jedna z najsłynniejszych grup rzeźbiarskich. Gdy w 1506 r. wydobyto ją z ruin rzymskiego pałacu cesarza Tytusa, wielki artysta renesansu
Michał Anioł był wprost porażony dramatycznym pięknem tej kompozycji. Rzeźba, wirtuozersko wykonana w marmurze, charakteryzuje się typowym dla sztuki hellenistycznej dynamizmem i bogactwem efektów światłocieniowych.
O sztucePrzedstawia ona straszną scenę opisaną w Eneidzie Wergiliusza: trojański kapłan Laokoon ostrzegał swych rodaków przed przyjęciem drewnianego konia, w którym mogą się ukrywać greccy żołnierze. Bogowie, widząc, że ich plany zniszczenia Troi są zagrożone, posyłają z morza dwa gigantyczne węże. Oplatają one kapłana i dwóch jego nieszczęsnych synów i duszą ich. [...] Chciałoby się wiedzieć, jak odbierał tę scenę grecki artysta, który stworzył niezwykłą grupę. Czy chciał, żebyśmy odczuli grozę sceny, w której niewinna ofiara cierpi za to, że powiedziała prawdę? A może zależało mu przede wszystkim na tym, by pokazać, że jest w stanie przedstawić morderczą i cokolwiek sensacyjną walkę między człowiekiem i bestią? [...] Sposób, w jaki muskuły torsu i rąk oddają wysiłek i cierpienie w beznadziejnej rozgrywce, wyraz bólu na twarzy kapłana, bezradna szamotanina obu chłopców i sposób, w jaki cała ta wrzawa i poruszenie zastygły w nieruchomą grupę, budzi od tamtej pory podziw. Ale nie mogę oprzeć się podejrzeniu, że sztuka ta adresowana była do tej samej publiczności, która lubowała się również w okropieństwach walk gladiatorów.
Źródło: Ernest Hans Gombrich, O sztuce, tłum. Monika Dolińska, Warszawa 1997, s. 111.
Jak Grecy tworzyli sztukęTermin
klasycznynie jest bowiem jednoznacznym, a wiążą się z nim co najmniej trzy znaczenia.
Znaczenie pierwsze. Jak wiadomo, każda wyodrębniona historycznie twórczość – obojętne, czy chodzi o twórczość artystyczną, czy naukową – ma w swoim rozwoju pewien okres klasyczny. […] Tym punktem szczytowym będzie taki moment, w którym można bezspornie stwierdzić, że tendencje, dążenia, tkwiące immanentnie w danej kulturze znajdują w nim właśnie najdoskonalszą realizację, stają się klasyczne dla danego zespołu kulturowego […]. Alemoment klasycznyjest wyrazem nie tylko wielkich okresów historycznych. Każdy twórca […] osiąga w swym rozwoju takiklasycznymoment w swej produkcji, w swej działalności. […]
Znaczenie drugie tego wyrazu. Gdy mówimy: utwór ten (lub dzieło) jest z ducha swojego klasyczny, to mamy wówczas na myśli pewne, pozornie apriorycznie ustalone wartości, które odnajdujemy bądź odczuwamy w danym utworze. O jakie walory tu chodzi? O pewne kategorie estetyczne, które określamy mianem harmonii, symetrii i rytmu, a które muszą być ze sobą tak ściśle związane, że wywołują u nas wrażenia: ładu, równowagi, spokoju, powagi i wzniosłości duchowej. Forma wyrazu i środki ekspresji odgrywają w tym względzie rolę drugorzędną. Decydujący jest efekt przeżycia całości utworu: obrazu, utworu poetyckiego, dzieła sztuki monumentalnej, np. rzeźby lub architektury, na których widok odnosimy wrażeniepiękna klasycznego. […]
Znaczenie trzecie. Chodzi tu o określenie „klasyczny” w sensie greckim. Patrząc na jakiś budynek współczesny powiadamy o nim, że posiada elementy klasyczne. Mamy oczywiście na myśli najczęściej nie jego proporcje – co mogłoby odpowiadać drugiemu, wspomnianemu wyżej pojęciu klasyczności – ale elementy czysto zewnętrzne, najczęściej dekoracyjne. Po prostu kolumny, kapitele, gzymsy czy inne szczegóły architektoniczne, ukształtowane na wzór sztuki greckiej lub zapożyczone wprost z repertuaru jej architektury, przypominają nam grecką formę. To samo dotyczy posągu, którego „klasyczna nagość” przywołuje wspomnienia rzeźby antycznej.Źródło: Kazimierz Michałowski, Jak Grecy tworzyli sztukę, Warszawa 1986, s. 82–84.
Napisz, czy grupę Laokoona można uznać za dzieło z ducha klasyczne (por. drugie znaczenie wyrazu klasyczny
w cytowanym wyżej tekście Kazimierza Michałowskiego). Uzasadnij odpowiedź.
W jakim sensie grupa Laokoona jest klasyczna? Spośród podanych określeń wybierz te, które odnoszą się do omawianego dzieła.
- klasyczny = mający takie cechy, jak harmonia, umiar, równowaga, spokój
- klasyczny = starożytny
- klasyczny = naśladujący wzory starożytne
- klasyczny = doskonały, wzorowy, powszechnie uznawany
- klasyczny = typowy dla jakiegoś zespołu kulturowego lub np. stylu w sztuce
- klasyczny = ustalony, stanowiący normę w jakiejś dziedzinie
Laokoon i jego synowie jako inspiracja
![Obraz przedstawia śmierć Laokoona i jego synów. Bladzi mężczyźni znajdują się na tle malowniczego krajobrazu. Laokoon leży pośrodku, walczy z wężem. Jeden z jego synów jest martwy. Leży w pobliżu ojca, po prawej stronie. Drugi syn stoi po lewej stronie. Walczy jeszcze z wężem.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RoKH7gqtssYQE/1642761246/2J1Da84ldwfNtiWQ3Pb4KuyndP2Cbs6J.jpg)
![Na rysunku znajduje się Laokoon i jego synowie, którzy zostali przedstawieni jako małpy. Laokoon stoi w środku. Walczy z wężem, który próbuje go udusić. Po prawej stronie syn mocuje się z wężem. Drugiego syna po lewej stronie wąż nie atakuje. Po prawej stronie rosną drzewa i krzewy. Po lewej stronie jest widoczne zwierzę, które poluje. W dali znajdują się zabudowania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R22zBkoEp8bDU/1642761247/1sTKPejyYBAAOoOFggcEAQ51MXwoGraM.jpg)
Propozycja dodatkowego zadania dotyczącego analizy porównawczej i interpretacji dzieł sztuki dla uczniów na poziomie rozszerzonym. Odniesienia do podstawy programowej:
dostrzeżenie przemiany konwencji i praktyki ich łączenia (synkretyzm konwencji i gatunków),
rozpoznanie aluzji literackich i symboli kulturowych,
dostrzeżenie w dziełach trawestacji,
dostrzeżenie i skomentowanie estetycznych wartości dzieła,
przeprowadzenie analizy porównawczej dzieł.
Grupa Laokoona była podziwiana, opiewana w poezji i kopiowana przez stulecia.
Aż do XIX wieku uchodziła za wzór i esencję sztuki klasycznej. Nic więc dziwnego, że inspirowała wielu artystów. Na ilustracji 1. widnieje obraz El GrecaEl Greca (1541?-1614), hiszpańskiego malarza greckiego pochodzenia. Kompozycja jest artystyczną przeróbką
, transformacją rzeźbiarskiego pierwowzoru. Artysta zastosował tu ekspresyjną deformację ciał oraz silne kontrasty światła i cienia. Postacie są wydłużone, mają atroficznąatroficzną muskulaturę i przybierają nienaturalne pozy. Przedstawiono je w zimnej poświacie nadciągającej burzy. W tle obrazu artysta namalował mury Toledo. Drugi tekst kultury (ilustracja nr 2) to przypisywany włoskiemu artyście Niccolò BoldriniemuNiccolò Boldriniemu (ok. 1500 – ok. 1566) drzeworyt, który przedstawia trzy małpy człekokształtne w wężowych splotach. Karykatura zaskakuje. Czy jest kpiną z patetycznego stylu antycznej rzeźby? A może miała ośmieszyć powszechne w dobie renesansu uwielbienie dla sztuki klasycznej? Czy chodziło o bezkrytyczne małpowanie
dzieł starożytnych? Istnieje hipoteza, że obraz był komentarzem do XVI‑wiecznych dysput naukowych toczonych na temat ustaleń GalenaGalena i badań VesaliusaVesaliusa dotyczących podobieństw w anatomii małp i człowieka.
Zaprezentowany obraz El Greca w stosunku do pierwowzoru rzeźbiarskiego jest...
- trawestacją.
- parodią.
- pastiszem.
- parafrazą.
- kopią.
Zaprezentowany obraz Niccolò Boldriniego w stosunku do pierwowzoru rzeźbiarskiego jest...
- trawestacją.
- parodią.
- pastiszem.
- parafrazą.
- kopią.
Wybierz cechy, jakimi można określić obraz El Greca. Uzasadnij odpowiedź.
udziwniony,
skomplikowany,
zaskakujący,
upiorny,
piękny,
brzydki,
ekspresyjny,
chaotyczny,
nieharmonijny,
niepokojący,
wyrafinowany,
[inny?].
Wymień co najmniej trzy cechy wspólne obrazu El Greca i rzeźby Laokoon i jego synowie.
Odnosząc się do uwag i hipotez na temat znaczenia drzeworytu Niccolò Boldriniego, odpowiedz na pytanie: z jakim rodzajem komizmu tutaj się spotykamy? Uzasadnij odpowiedź.
farsa,
satyra,
humor,
dowcip,
[inny?].
Współczesny kanon piękna
![Zdjęcie przedstawia czarnoskórą modelkę Naomi Campbell. Ma krótkie brązowe włosy. Na czoło opada jej grzywka. Jej oczy i usta są pomalowane. Modelka szeroko się uśmiecha, pokazując białe zęby. Jest ubrana w białą koszulkę. Na szyi ma krótki naszyjnik. Stoi tyłem. Głowę odwraca do widza. Postać została przedstawiona do pasa. Tło jest ciemne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RJOuR8VQPEbK0/1642761249/2DOKgmD3UscmMUDLWaiVEQpIIl4YMqgV.jpg)
![Na zdjęciu znajdują się Angelina Jolie i Brad Pitt. Kobieta spogląda na mężczyznę. Ma brązowe włosy z jasnymi refleksami. Są związane do tyłu. Na czoło opadają dwa kosmyki dłuższej grzywki. Kobieta szeroko się uśmiecha, pokazując białe zęby. Jest ubrana w czarną sukienkę. W widocznym uchu ma długi kolczyk z brylantem. Brad Pitt ma brązowe włosy zaczesane na prawą stronę. Uśmiecha się szeroko, pokazując białe zęby. Jest ubrany w białą koszulę z czarną muszką i czarny smoking. Patrzy w prawą stronę. Postaci zostały przedstawione do wysokości barków.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R99CEBWUpjhJW/1642761249/1SpWb4zq66JYrdRIfgbaf1Gf1vDSWryL.jpg)
![Na zdjęciu znajduje się Lady Gaga w czasie występu. Ma czarną krótką grzywkę ułożoną na bok, której kosmyk sterczy do góry. Jej długie blond włosy są upięte w kucyk z lewej strony głowy. Włosy są rozwiane. Przy wewnętrznych kącikach oczu ma narysowane małe serduszka. Na prawym policzku ma również małe serduszko. Jej usta są pomalowane czerwoną jaskrawą pomadką. Jest ubrana w czarny kombinezon ozdobiony czarnym ornamentem z cekinami. Prześwituje czarna bielizna ozdobiona złotymi cekinami. Ma czarną, jeansową kamizelkę ozdobioną złotymi cekinami, która sięga do bioder. Jej paznokcie są długie w kolorze czarnym i przyozdobione złotymi cekinami. Na palcu ma złoty pierścionek. Prawa ręka jest uniesiona do góry, lewa ręka jest opuszczona. Z lewej strony ma mikrofon. Tło jest niebieskie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16PNkrg5k4Yf/1642761250/2CCvhsn2vqZzVA3bT7fsxUNNcCwAnZJy.jpg)
![Zdjęcie przedstawia czterech młodych mężczyzn z zespołu. Mężczyzna z lewej strony ma czarne włosy z grzywką ułożoną na bok. Jego twarz zdobi delikatny zarost. Jest ubrany w zieloną koszulę ze wzorami i czarne dżinsy. Na prawej ręce ma tatuaż. Ręce ma ułożone z przodu, trzyma w nich mikrofon. Patrzy w lewą stronę. Obok stoi mężczyzna czarnymi kręconymi włosami ułożonymi do góry. Na szyi ma łańcuszek z krzyżykiem. Jest ubrany w białą koszulkę, spod której jest widoczny fragment tatuażu oraz czarne dżinsy. Na lewym ramieniu ma tatuaż. W rękach ułożonych z przodu trzyma mikrofon. Twarz ma skierowaną do widza. Obok niego, po prawej stronie stoi mężczyzna z ufarbowanymi włosami w kolorze blond. Włosy są ułożone do góry. Jest ubrany w białą koszulkę z obrazkiem z przodu, która odsłania jego ramiona oraz jasne dżinsy. Ręce ma ułożone z przodu. W dłoniach trzyma mikrofon. Na lewej ręce ma bransoletkę. Wzrok kieruje w swoją lewą stronę. Obok niego stoi mężczyzna z czarnymi włosami sterczącymi do góry. Jest ubrany w niebieską koszulkę i szare dżinsy. Na prawej ręce ma tatuaż i srebrną bransoletkę. Na lewej ręce również ma srebrną bransoletkę. W rękach trzyma mikrofon. Patrzy w swoją lewą stronę. Mężczyźni zostali przedstawieni od bioder w górę. Tło stanowi wnętrze sali koncertowej.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RSQRbLUGFGOG1/1642761250/2MlY81HK9ly4YzfcyJTFa1xEkW1PrQ53.jpg)
![Na zdjęciu został przedstawiony Cristiano Ronaldo. Mężczyzna ma czarne włosy. Są zaczesane gładko do tyłu. Ma otwarte delikatnie usta. Patrzy w prawą stronę. Jest ubrany w białą koszulkę z długim rękawem. Ma czarne trzy paski na rękawach. Z przodu na bluzce, na środku znajduje się napis: „Fly emirates”. Po prawej stronie jest logo firmy Adidas. Powyżej został umieszczony złoty znaczek, gdzie znajduje się napis Fifa. Po lewej stronie jest herb klubu. Piłkarz ma krótkie białe spodenki oraz białe getry z czarnymi prążkami u góry. Na stopach ma jaskrawe korki z czerwonym logiem Nike. Piłkarz ma zaciśnięte pięści u obu rąk. Prawa noga jest zgięta i uniesiona do góry. Stoi na lewej nodze. Biegnie po zielonej murawie. W tle są rozmyte trybuny sportowe.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RDuP4rKlrGF8Y/1642761251/s1tsYi358tBOom53fX39UbJFY78eFMfn.jpg)
Panuje powszechna opinia, że światem rządzi dziś pieniądz, a nie piękno. Piękno nie jest już utożsamiane z dobrem, stało się względne i zależne od czasów, w jakich żyjemy. Co więcej, straciło ono swój obiektywizm, jest sztuczne, wyprodukowane i skrojone
według współczesnej, modnej miary. Pesymiści ubolewają, że teraz królują tandeta i prowokacja, a dawne kategorie estetyczne – piękno i wzniosłość – zostały zastąpione przez brzydotę, kicz i obsceniczność.
Na powyższych ilustracjach przedstawiono postacie znane z prasy i telewizji. Są one nie tylko sławne, lecz także, w powszechnej opinii, urodziwe czy atrakcyjne. Można powiedzieć, że ucieleśniają ideały piękna lansowane przez współczesne mass media. Jednak modelka Naomi Campbell nie jest typem klasycznej
(czarnoskórej) Wenus, a Cristiano Ronaldo – atletycznym młodzieńcem przypominającym starożytne posągi Apollina? Dla odmiany większość współczesnych artystów wcale nie kontempluje harmonijnych form, a sztuka nie koncentruje się już na kategorii klasycznego, naturalnego piękna. Jak pisze Umberto Eco:
Historia pięknaPrzeciwnie, chce ona uczyć interpretowania świata innymi oczami, radowania się powrotem do modeli archaicznych lub egzotycznych: świata snu lub fantazji osób umysłowo chorych, wizji wywoływanych przez narkotyki, ponownych odkryć materii, umieszczania przedmiotów użytkowych w nowych, zaskakujących kontekstach [...]. Istnieje wreszcie wiele nurtów sztuki współczesnej (happeningi, w których artysta nacina lub okalecza własne ciało, wciąganie publiczności w zjawiska świetlne lub dźwiękowe), w których pod znakiem sztuki odbywają się ceremonie o posmaku rytualnym, nieróżniące się od starożytnych obrzędów misteryjnych, których celem nie jest kontemplacja czegoś pięknego, lecz doświadczenie niemal religijne, choćby nawet religijności prymitywnej i cielesnej, w której bogowie są nieobecni.
Źródło: Umberto Eco, Historia piękna, tłum. Agnieszka Kuciak, Poznań 2005, s. 415–417.
Zadaniowo
![Na zdjęciu została przedstawiona rzeźba młodego mężczyzny z brązu. Ma kręcone włosy. Woźnica nie ma lewej ręki. Zostało zachowane jedynie przedramię. Całe przedramię jest zasłonięte przez rękaw szaty. W prawej dłoni trzyma część lejc. Mężczyzna jest ubrany w długą szatę przewiązaną paskiem. Ma równomiernie rozłożone fałdy. Przypominają one wklęsłe pionowe wyżłobienia zdobiące na całej długości trzon kolumny. Stopy są bose, a włosy przewiązane inkrustowaną srebrem przepaską zdobioną motywem meandra (jest to geometryczny ornament w formie poziomego pasa, złożony z powtarzających się układów linii załamanych wielokrotnie pod kątem prostym). Oczy wykonane za pomocą białej pasty i szkła. Mężczyzna zwraca się w prawą stronę.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RDUilm0qcXk83/1642761251/9SnKe38jHuQVKLELAVjscC9lXAmsUsWx.jpg)
Jakie przeznaczenie miała pierwotnie rzeźba Woźnicy z Delf?
- sakralne
- upamiętniające człowieka (kommemoratywne)
- nagrobne (sepulkralne)
- dekoracyjne
Napisz, z czego wykonano ten posąg i jakich technik użyto do jego dekoracji.
Opisz, w jaki sposób przedstawiono postać woźnicy.
Określ, komu przypisuje autorstwo rzeźby Woźnica z Delf.
Określ współczesny kanon piękna lub urody kobiecej i męskiej.
Omów tendencje, które dominują w sztuce współczesnej.
Zastanów się i napisz, czy klasyczny ideał piękna jest wciąż obecny w naszej kulturze.
Wyjaśnij współczesne znaczenie wyrażeń: klasyczna uroda, posągowe kształty, bogini piękna.
Słowa klucze
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Słowa klucze: piękno klasyczne, klasycyzm, Poliklet, Doryforos, Paraksyteles, Afrodyta knidyjska, Nike z Samotraki, Nike rozwiązująca sandał, Lakoon, współczesne ikony piękna.