Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Klasyfikacja czworokątów

1. Cel lekcji

  • Określanie własności czworokątów.

  • Klasyfikowanie czworokątów na podstawie ich własności.

  • Rozróżnianie poszczególnych czworokątów: prostokątów, kwadratów, równoległoboków, trapezów, rombów.

2. Przygotowanie uczniów

Uczeń:

• Rozpoznaje następujące czworokąty na podstawie ich własności: prostokąt, kwadrat, równoległobok, trapez, romb, dowolny latawiec.

• Wykonuje czynności zgodnie ze schematem blokowym, rozwiązuje zadania zamieszczone w załącznikach.

3. Osiągnięcia

Uczeń:

  • Rozróżnia poszczególne czworokąty;

• Sprawnie posługuje się schematem blokowym;

• Klasyfikuje czworokąty na podstawie ich własności.

4. Metody pracy

• praca w grupach;

• sterowane przez nauczyciela eksperymenty uczniów;

• praca indywidualna;

• dyskusja, pogadanka;

  • metoda objaśniająca.

5. Środki realizacji, pomoce dydaktyczne

Materiały pomocnicze:

• zestaw figur – zał. 1;

• karta pracy – zał. 2;

• klej, nożyczki;

• pusty schemat blokowy – zał. 3;

• napisy do schematu – zał.4;

• foliogram – zał. 5.

6. Matematyczne treści lekcji, czynności ucznia

• znajomość własności czworokątów;

• rozróżnianie czworokątów na podstawie ich własności;

  • klasyfikowanie czworokątów do odpowiednich grup.

7. Przebieg lekcji

Faza wstępna

1. Część organizacyjna (3 min) – witam uczniów, sprawdzam listę obecności, zapisuję na tablicy numer i temat lekcji.

Faza realizacyjna - wprowadzenie nowego materiału oraz sprawdzenie i utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć:

2. Zadanie do zrealizowania w parach (10min.). Proszę uczniów, aby rozwiązali następujące polecenie:

„Określ, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe?”.

a) Każdy prostokąt jest kwadratem.

b) Każdy kwadrat jest prostokątem.

c) Każdy równoległobok jest rombem.

d) Każdy romb jest równoległobokiem.

Uczniowie w parach zastanawiają się nad odpowiedziami, następnie zaś odpowiadają na pytania.

3. Praca indywidualna, karta pracy (zał. 1 i 2), (20 min).

4. Porównanie wypełnionych przez uczniów kart pracy z foliogramem (zał.5), (10 min).

Faza podsumowująca

Utrwalenie wiadomości - Pytam uczniów, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe*.*

8. Praca domowa

Wypełnij schemat blokowy. Zrób to na podstawie karty wypełnionej podczas dzisiejszej lekcji.

Umieść napisy według cech, jakie dane czworokąty spełniają. Strzałka wskazuje, które czworokąty należą do grupy o danej cesze.

9. Możliwe rozszerzenia tematu

• Można zamienić zadania, czyli w czasie lekcji uzupełniać schemat blokowy, a jako pracę domową wykorzystać kartę pracy.

• Można zaproponować (przynajmniej tym uczniom, którzy szybko pracują), aby spróbowali zrobić podobny schemat blokowy dla trójkątów, klasyfikując je ze względu na kąty albo boki.

10. Uwagi metodyczne

• Zał. 2 - ważne jest, aby uczniowie starali się wklejać wszystkie możliwe czworokąty spośród tych, które otrzymali (oczywiście po jednym z jednakowych rodzajów). Wszystkie czworokąty powinny być umieszczone w zbiorach.

• W pkt 3. bardzo ważne jest omówienie każdego błędu, a także zapoznawanie uczniów z własnościami figur oraz utrwalanie tych wiadomości.

11. Uwagi

Można skorzystać ze schematu blokowego i zagrać w maszynkę („Matematyka 2001 - kl.5”, pod red. A. Bazyluk, WSiP, Warszawa 2006, moduł 22).

Załącznik nr 2

Uzupełnij okienka właściwym opisem czworokąta. Wklej czworokąty, które spełniają opisany warunek.

Załącznik nr 1

Załącznik nr 5 - foliogram

Załącznik nr 3

Załącznik nr 4

RCYcsGc9LM98d

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 70.00 KB w języku polskim