Klasyfikacja czworokątów
Klasyfikacja czworokątów
1. Cel lekcji
Określanie własności czworokątów.
Klasyfikowanie czworokątów na podstawie ich własności.
Rozróżnianie poszczególnych czworokątów: prostokątów, kwadratów, równoległoboków, trapezów, rombów.
2. Przygotowanie uczniów
Uczeń:
• Rozpoznaje następujące czworokąty na podstawie ich własności: prostokąt, kwadrat, równoległobok, trapez, romb, dowolny latawiec.
• Wykonuje czynności zgodnie ze schematem blokowym, rozwiązuje zadania zamieszczone w załącznikach.
3. Osiągnięcia
Uczeń:
Rozróżnia poszczególne czworokąty;
• Sprawnie posługuje się schematem blokowym;
• Klasyfikuje czworokąty na podstawie ich własności.
4. Metody pracy
• praca w grupach;
• sterowane przez nauczyciela eksperymenty uczniów;
• praca indywidualna;
• dyskusja, pogadanka;
metoda objaśniająca.
5. Środki realizacji, pomoce dydaktyczne
Materiały pomocnicze:
• zestaw figur – zał. 1;
• karta pracy – zał. 2;
• klej, nożyczki;
• pusty schemat blokowy – zał. 3;
• napisy do schematu – zał.4;
• foliogram – zał. 5.
6. Matematyczne treści lekcji, czynności ucznia
• znajomość własności czworokątów;
• rozróżnianie czworokątów na podstawie ich własności;
klasyfikowanie czworokątów do odpowiednich grup.
7. Przebieg lekcji
Faza wstępna
1. Część organizacyjna (3 min) – witam uczniów, sprawdzam listę obecności, zapisuję na tablicy numer i temat lekcji.
Faza realizacyjna - wprowadzenie nowego materiału oraz sprawdzenie i utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć:
2. Zadanie do zrealizowania w parach (10min.). Proszę uczniów, aby rozwiązali następujące polecenie:
„Określ, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe?”.
a) Każdy prostokąt jest kwadratem.
b) Każdy kwadrat jest prostokątem.
c) Każdy równoległobok jest rombem.
d) Każdy romb jest równoległobokiem.
Uczniowie w parach zastanawiają się nad odpowiedziami, następnie zaś odpowiadają na pytania.
3. Praca indywidualna, karta pracy (zał. 1 i 2), (20 min).
4. Porównanie wypełnionych przez uczniów kart pracy z foliogramem (zał.5), (10 min).
Faza podsumowująca
Utrwalenie wiadomości - Pytam uczniów, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe*.*
8. Praca domowa
Wypełnij schemat blokowy. Zrób to na podstawie karty wypełnionej podczas dzisiejszej lekcji.
Umieść napisy według cech, jakie dane czworokąty spełniają. Strzałka wskazuje, które czworokąty należą do grupy o danej cesze.
9. Możliwe rozszerzenia tematu
• Można zamienić zadania, czyli w czasie lekcji uzupełniać schemat blokowy, a jako pracę domową wykorzystać kartę pracy.
• Można zaproponować (przynajmniej tym uczniom, którzy szybko pracują), aby spróbowali zrobić podobny schemat blokowy dla trójkątów, klasyfikując je ze względu na kąty albo boki.
10. Uwagi metodyczne
• Zał. 2 - ważne jest, aby uczniowie starali się wklejać wszystkie możliwe czworokąty spośród tych, które otrzymali (oczywiście po jednym z jednakowych rodzajów). Wszystkie czworokąty powinny być umieszczone w zbiorach.
• W pkt 3. bardzo ważne jest omówienie każdego błędu, a także zapoznawanie uczniów z własnościami figur oraz utrwalanie tych wiadomości.
11. Uwagi
Można skorzystać ze schematu blokowego i zagrać w maszynkę („Matematyka 2001 - kl.5”, pod red. A. Bazyluk, WSiP, Warszawa 2006, moduł 22).
Załącznik nr 2
Uzupełnij okienka właściwym opisem czworokąta. Wklej czworokąty, które spełniają opisany warunek.
Załącznik nr 1
Załącznik nr 5 - foliogram