Klasyfikacja organizmów
Klasyfikacja organizmów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
- zna pojęcia: systematyka (dział biologii zajmujący się klasyfikacją, organizmów), taksony(jednostki
systematyczne, przy pomocy których możliwe jest klasyfikowanie organizmów), gatunek(zbiór
osobników podobnych do siebie, podobnie się zachowujących, mogących się swobodnie między
sobą krzyżować wydając płodne potomstwo), podwójne nazewnictwo (naukowe nazewnictwo
gatunków wprowadzone przez K. Linneusza, gdzie człon pierwszy to nazwa rodzajowa a człon
drugi to epitet gatunkowy np. Homo sapiens),
- wie czym zajmuje się systematyka,
- zna zasady korzystania z klucza do oznaczania organizmów,
- wie jakie królestwa organizmów wyróżnia się współcześnie.
b) Umiejętności
Uczeń:
- potrafi wymienić posługiwać się kluczem do oznaczania organizmów,
- potrafi podać przykłady podwójnego nazewnictwa.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, pokaz, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, ćwiczenia, grafoskop, foliogramy, tablice biologiczne, atlas biologiczny, klucz do oznaczania roślin.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Wprowadzenie do tematu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel tłumaczy pojęcie systematyka.
2. Uczniowie na podstawie informacji odszukanej w słowniku biologicznym wyjaśniają czym zajmuje
się systematyka.
3. Nauczyciel podaje zasady podwójnego nazewnictwa, podaje uczniom informację, kto wprowadził
zasady podwójnego nazewnictwa.
4. Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów nazw gatunkowych, w razie potrzeby koryguje
wypowiedzi uczniów.
5. Nauczyciel prosi uczniów o otworzenie podręcznika (Biologia podręcznik ucznia, Nowa Era,
Warszawa 2002) na stronie 9 i wraz z uczniami odczytuje nazwy jednostek taksonomicznych.
6. Nauczyciel wyjaśnia znaczenie jednostek taksonomicznych.
7. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady współczesnej systematyki.
8. Uczniowie przechodzą do rozwiązywania zadania z karty pracy ucznia.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje zajęcia, sprawdza poprawność wykonanych ćwiczeń.
5. Bibliografia
1. Gołda W., Biologia dla gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 2004.
2. Kiwiński M., Zeszyt ćwiczeń dla gimnazjum, Nowa era, Warszawa 2000.
3. Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Impuls, Kraków 1998.
4. Grzegorek J., *Biologia, WSiP,*Warszawa 2002.
5. Szmidt J.K., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania, Impuls, Kraków 2003.
6. Bartnik W., Biologia zakres rozszerzony, Operon, Gdynia 2004.
7. Krzymanowski T., Fizjologia zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne, Warszawa 1995.
8. Krechowiecki A., Zarys anatomii człowieka, Państwowy Zakład WydawnictwLekarskich, Warszawa 1992.
9. Żelazny I., Notatki z lekcji, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków 2000.
10. Villee S., Biologia, Oicyna Wydawnicza Multico, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
Ćwiczenie
Zadanie 1.
Posługując się kluczem do oznaczania roślin oraz kluczem do oznaczania zwierząt wypisz wszystkie jednostki systematyczne. Czy zaobserwowałeś jakieś różnice w jednostkach taksonomicznych stosowanych u roślin w porównaniu z jednostkami taksonomicznymi stosowanymi u roślin. Zauważone różnice wypisz w zeszycie.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak