Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Klasyfikacja organizmów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna pojęcia: systematyka (dział biologii zajmujący się klasyfikacją, organizmów), taksony(jednostki

systematyczne, przy pomocy których możliwe jest klasyfikowanie organizmów), gatunek(zbiór

osobników podobnych do siebie, podobnie się zachowujących, mogących się swobodnie między

sobą krzyżować wydając płodne potomstwo), podwójne nazewnictwo (naukowe nazewnictwo

gatunków wprowadzone przez K. Linneusza, gdzie człon pierwszy to nazwa rodzajowa a człon

drugi to epitet gatunkowy np. Homo sapiens),

- wie czym zajmuje się systematyka,

- zna zasady korzystania z klucza do oznaczania organizmów,

- wie jakie królestwa organizmów wyróżnia się współcześnie.

b) Umiejętności

Uczeń:

- potrafi wymienić posługiwać się kluczem do oznaczania organizmów,

- potrafi podać przykłady podwójnego nazewnictwa.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, pokaz, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, ćwiczenia, grafoskop, foliogramy, tablice biologiczne, atlas biologiczny, klucz do oznaczania roślin.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Wprowadzenie do tematu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel tłumaczy pojęcie systematyka.

2. Uczniowie na podstawie informacji odszukanej w słowniku biologicznym wyjaśniają czym zajmuje

się systematyka.

3. Nauczyciel podaje zasady podwójnego nazewnictwa, podaje uczniom informację, kto wprowadził

zasady podwójnego nazewnictwa.

4. Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów nazw gatunkowych, w razie potrzeby koryguje

wypowiedzi uczniów.

5. Nauczyciel prosi uczniów o otworzenie podręcznika (Biologia podręcznik ucznia, Nowa Era,

Warszawa 2002) na stronie 9 i wraz z uczniami odczytuje nazwy jednostek taksonomicznych.

6. Nauczyciel wyjaśnia znaczenie jednostek taksonomicznych.

7. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady współczesnej systematyki.

8. Uczniowie przechodzą do rozwiązywania zadania z karty pracy ucznia.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje zajęcia, sprawdza poprawność wykonanych ćwiczeń.

5. Bibliografia

1. Gołda W., Biologia dla gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 2004.

2. Kiwiński M., Zeszyt ćwiczeń dla gimnazjum, Nowa era, Warszawa 2000.

3. Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Impuls, Kraków 1998.

4. Grzegorek J., *Biologia, WSiP,*Warszawa 2002.

5. Szmidt J.K., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania, Impuls, Kraków 2003.

6. Bartnik W., Biologia zakres rozszerzony, Operon, Gdynia 2004.

7. Krzymanowski T., Fizjologia zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne, Warszawa 1995.

8. Krechowiecki A., Zarys anatomii człowieka, Państwowy Zakład WydawnictwLekarskich, Warszawa 1992.

9. Żelazny I., Notatki z lekcji, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków 2000.

10. Villee S., Biologia, Oicyna Wydawnicza Multico, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

Ćwiczenie

Zadanie 1.

Posługując się kluczem do oznaczania roślin oraz kluczem do oznaczania zwierząt wypisz wszystkie jednostki systematyczne. Czy zaobserwowałeś jakieś różnice w jednostkach taksonomicznych stosowanych u roślin w porównaniu z jednostkami taksonomicznymi stosowanymi u roślin. Zauważone różnice wypisz w zeszycie.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RBabCkq1YkxyN

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.04 KB w języku polskim
RaDOfWUeCmSP3

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim