Klasyfikacja trójkątów
Klasyfikacja trójkątów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna nazwy trójkątów,
zna własności dotyczące trójkąta,
wie jaką nazwę dopasować do danego trójkąta.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozróżnić i nazwać trójkąty,
potrafi wnioskować i kojarzyć,
poprawnie klasyfikuje trójkąty.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, pokaz, plakat, praca zespołowa i indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Arkusz szarego papieru, kartki z poleceniami, rozsypanka, trójkąty.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie obecności i pracy domowej.
Wprowadzenie do tematu lekcji (przypomnienie wiadomości, jaki wielokąt nazywamy trójkątem).
Podanie celów i tematu lekcji.
Podział klasy na grupy. Rozdanie przez nauczyciela instrukcji (załącznik 1), kopert z zadaniami (załącznik 2) i plakatu z trójkątem (załącznik 3).
b) Faza realizacyjna
Praca uczniów w grupach
Omówienie pracy grupy przez przedstawiciela.
Nazwanie i podpisanie trójkątów na plakatach ze względu na boki i kąty.
Dyskusja kierowana przez nauczyciela nad trójkątami – wyciągnięcie wniosku.
c) Faza podsumowująca
Każdy uczeń otrzymuje kopertę z trójkątami, instrukcje (załącznik 4) i tabelkami do wklejenia (załącznik 5).
Samodzielna praca uczniów.
Ocena pracy uczniów i grupy.
Zadanie pracy domowej (załącznik 6).
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
INSTRUKCJA DLA GRUPY
GRUPOWY
Otrzymane w kopercie kartki rozdaj między członków grupy.
CZLONKOWIE GRUPY
Każdy z grupy zapozna się z treścią otrzymanych kartek.
Po zastanowieniu się dopasuje hasła do trójkąta znajdującego się na plakacie.
Uzgodnij swój wybór z grupą.
GRUPA
Poproście nauczyciela by sprawdził czy zadanie jest poprawnie wykonane.
Przyklejcie kartki do plakatu.
Zgłoście koniec pracy.
GRATULUJĘ
załącznik 2
TRÓJKĄT PROSTOKĄTNY |
TRÓJKĄT OSTROKĄTNY |
TRÓJKĄT ROZWARTOKĄTNY |
TRÓJKĄT RÓWNOBOCZNY |
TRÓJKĄT RÓWNORAMIENNY |
TRÓJKĄT RÓŻNOBOCZNY |
DWA BOKI TEJ SAMEJ DŁUGOŚCI |
WSZYSTKIE KĄTY OSTRE |
SUMA MIAR KĄTÓW WEWNĘTRZNYCH WYNOSI 180Indeks górny 00 |
MA JEDNĄ OŚ SYMETRII |
PRZY PODSTAWIE KĄTY MAJĄ TĘ SAMĄ MIARĘ |
KAŻDY BOK MA INNĄ DŁUGOŚĆ |
JEDEN KĄT PROSTY |
NIE MA OSI SYMETRII |
MA DOKŁADNIE DWA KĄTY OSTRE |
WSZYSTKIE BOKI TEJ SAMEJ DŁUGOŚCI |
MA TRZY OSIE SYMETRII |
WSZYSTKIE KĄTY WEWNĘTRZNE MAJĄ TĄ SAMĄ MIARĘ |
JEDEN KĄT JEST ROZWARTY |
Załącznik 3
załącznik 4
INSTRUKCJA
Wklej do zeszytu tabelki. W kopercie znajduje się 7 różnych trójkątów. Przyjrzyj się im uważnie, nazwij je i wklej w odpowiednie miejsce w drugiej tabelce. Powodzenie !
załącznik 5
TABELKA 1
Trójkąt numer 1 jest ............................
Trójkąt numer 2 jest ............................
Trójkąt numer 3 jest ............................
Trójkąt numer 4 jest ............................
Trójkąt numer 5 jest ............................
Trójkąt numer 6 jest ............................
Trójkąt numer 7 jest ............................
TABELKA 2
TRÓJKĄT | równoboczny | równoramienny | różnoramienny |
ostrokątny | |||
prostokątny | |||
rozwartokątny |
b) Zadanie domowe
załącznik 6
Rozwiąż krzyżówkę i odczytaj hasło:
Na następnej lekcji będziemy mówić o ..............................................
Hasła:
Liczby –2 i 2 to liczby....
Może być... i dziesiętny.
Liczby 5 i to liczby...
Wynik dzielenia to...
Służy do rysowania kół.
Trójkąt o wszystkich bokach równych.
Odcinek łączący wierzchołek z przeciwległym bokiem pod kątem prostym.
W wielokącie i pokoju.
Wielokąt o trzech kątach.
Ma je człowiek i trójkąt.
Łączy dwa dowolne punkty okręgu.
Podzielności to.........
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel przed lekcją musi mieć przygotowane koperty z ponumerowanymi trójkątami dla każdego ucznia.