Działania realizowane w organizacji mające wpływ na jakość, bezpieczeństwo pracy, środowisko oraz wynik energetyczny
Interaktywne materiały sprawdzające
E-materiały do kształcenia zawodowego
Ocena jakości wyrobów ze szkła
CES.04. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła - Technik technologii szkła 31192
Klasyfikacja występujących wad w ocenie jakości wyrobów szklanych
GRA EDUKACYJNA
Poniższa Gra edukacyjna nawiązuje do treści merytorycznych, znajdujących się w materiale CES.02. Aby uzyskać więcej informacji na temat klasyfikacji występujących wad szklanych, przejdź do materiału CES.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego.
Zagraj w Grę edukacyjną i sprawdź, czy potrafisz:
rozpoznawać i klasyfikować wady wyrobów szklanych w podziale na: wady krytyczneWada krytycznawady krytyczne, wady poważneWada poważnawady poważne, wady mniej znaczące,
Kliknij, aby rozwinąć instrukcję do gry edukacyjnej
Kliknij, aby rozwinąć instrukcję do gry edukacyjnej
Gra edukacyjna umożliwia przyswojenie danego materiału w sposób interaktywny. Aby rozpocząć grę należy kliknąć na strzałkę znajdującą się na środku ekranu.
RH3aegSUUdufv
Zdjęcie przedstawia wygląd przykładowej, interaktywnej gry edukacyjnej. Na środku ekranu znajduje się ikona play, uruchamiająca grę.
Opis i cel gry
Gra przedstawia stanowiska pracy poszczególnych pracowników procesu produkcji wyrobów szklanych. Głównym zadaniem jest wcielenie się w rolę pracownika produkcji, brakarza lub inspektora i zobaczenie jak wygląda jego praca. Celem gry jest nauka oraz utrwalanie wiedzy o rozpoznawaniu wad szkła powstających w trakcie produkcji, oraz przyczyn ich powstawania. W trakcie gry będziesz miał możliwość rozwiązywania zagadek opierających się na wizualnym rozpoznawaniu schematów graficznych wad wyrobów szklanych oraz przyporządkowywaniu ich do poszczególnych kategorii.
Postacie w grze
Po uruchomieniu gry na planszy głównej przedstawiono postacie, którymi można grać, czyli: pracownika operatora, kontrolera jakości oraz inspektora. Aby wybrać postać należy najechać na nią kursorem myszy, a następnie kliknąć.
RgB1kBeo0u3fQ
Grafika przedstawia trzy postacie, które znajdują się obok siebie. Pod każdą z postaci umiejscowione są opisy. Pod pierwsza postacią widnieje podpis – Pracownik Produkcji, poziom podstawowy, pod drugą – Kontroler jakości, poziom średnio zaawansowany, pod postacią trzecią zamieszczony jest podpis – Inspektor, poziom zaawansowany.
Zasady działania gry
Wcielając się w rolę pracownika operatora oraz kontrolera jakości będziesz miał możliwość zweryfikowania przesuwających się po taśmie produkcyjnej butelek szklanych pod względem występowania wad szkła. Dodatkowo kontroler jakości weryfikuje przyczynę powstawania danej wady.
RO7XDpmmB2C9r
Grafika przedstawia linię produkcyjną szklanych butelek, które umieszczone są na linii pojedynczo, rozpoczynając proces z prawej strony ekranu. W lewym górnym rogu są dwa przyciski z napisami: Pomoc oraz Menu główne.
Po kliknięciu na dowolną butelkę szklaną wyświetlą się dodatkowe opcje wyboru. Jeśli butelka nie ma, wad klikamy na kafelek „Bez Wady”, jeżeli posiada wadę, wybieramy jedną z czterech nazw ją określających.
RTTXyVSH5wqIo
Grafika przedstawia linię produkcyjną szklanych butelek. Poniżej znajdują się cztery ułożone obok siebie klasyfikacje wad: deformacja wewnątrz szyjki, nieosiowość szyjki, niedodmuchanie powierzchni, deformacja wyrobu. Po prawej stronie znajduje się również kafelek odpowiedzialny za brak występowania wady w butelce szklanej. U góry w lewym rogu są dwa kafle z napisami: Pomoc oraz Menu główne. Po prawej stronie jest przycisk Detal z symbolem lupy.
Po wybraniu nazwy określającej prawidłową wadę w Kontrolerze jakości wyświetli się pytanie dotyczące powstania wady. Aby opowiedzieć na pytanie, należy wybrać jedną z czterech odpowiedzi.
RAoXx4RnzWZVe
Grafika przedstawia umieszczonych siedem obszarów w kształcie podobnym do prostokątów, które są umiejscowione w różnych częściach. Na samej górze po lewej stronie są przyciski: Pomoc ze znakiem zapytania oraz Menu główne. Poniżej znajduje się obszar, na którym jest tekst pytania: Zniekształcony szew. Przyczyna powstania wady jest? Poniżej są cztery odpowiedzi do wyboru. A Źle wycentrowany wytłocznik względem pierścienia główki. B. Złogi węgla na łączeniu formy właściwej. C. Zanieczyszczona forma właściwa. D. Miejscowe schłodzenie kropli szkła.
Po przeanalizowaniu wszystkich butelek szklanych przesuwanych na taśmie produkcyjnej wyświetli się plansza informująca o ilości prawidłowych odpowiedzi i zdobytych punktów.
W przypadku wybrania postaci inspektora należy zbadać czy w szklanych warstwach obecne są butelki szklane z wadami, a jeśli tak to jakimi. W celu wybrania warstwy trzeba kliknąć na strzałkę obecną po prawej stronie planszy.
R17VHXLp0wxFH
Ilustracja przedstawia planszę, na której po lewej stronie są dwa przyciski z napisami: Pomoc oraz Menu główne. Na środku planszy stoją liczne butelki. Pod spodem jest napis: warstwa 1. Po prawej stronie butelek jest strzałka. Pod nią napis: warstwa 2. Poniżej napisu Warstwa 1 stoją w rzędzie butelki. Pod nimi napis: Postęp 0 / 20.
Klikając na butelki wybieramy dwadzieścia, które zostaną przez nas wnikliwie przeanalizowane pod kątem wad szkła. Aby przejść dalej klikamy przycisk umieszczony w dolnym prawym rogu ekranu „ok”.
RIRosNH6TsJZ8
Ilustracja przedstawia planszę, na której po lewej stronie są dwa przyciski z napisami: Pomoc oraz Menu główne. Na środku planszy stoją liczne butelki. Pod spodem jest napis: warstwa 1. Po prawej stronie butelek jest strzałka. Pod nią napis: warstwa 2. Poniżej napisu Warstwa 1 stoją w rzędzie butelki. Pod nimi napis: Postęp 20 / 20. W dolnym prawym rogu planszy pojawia się napis OK.
Kliknięcie na butelkę spowoduje, że nastąpi wyświetlenie dodatkowych opcji pozwalających na wybranie czy butelki w danym rzędzie posiadają wady (jeśli tak to jakie), czy są dobre. Poprzez kliknięcie na odpowiedni kafelek możesz dokonać selekcji. Pod względem wady należy ocenić wszystkie rzędy butelek.
R1OBHXIYQuR68
Ilustracja przedstawia rząd szklanych butelek. Poniżej umieszczono kafelki z napisami: wady krytyczne, wady poważne, wady mniej znaczące, bez wady. Obok jest napis OK. Wskazano strzałką jedną z butelek w rzędzie. Ma ona pęknięcia. W lewym górnym rogu planszy są dwa kafle z napisami: Pomoc oraz Menu główne. Po prawej stronie z lupą i napisem Detal.
Po przebadaniu obecności wad butelek szklanych w całej wybranej palecie należy kliknąć przycisk „ok”.
R10vQVBAzXITF
Obrazek w kształcie prostokąta, w którego środku umieszczony jest napis OK oraz symbol ptaszka oznaczający poprawne wykonanie zadania.
Pojawi się wtedy końcowe zadanie polegające na wyborze odpowiedniej kategorii. Kategorie zostały umieszczone na dole planszy, w postaci dwóch przycisków: Zgodna z akceptowalnym poziomem (AQL), Niezgodna z akceptowalnym poziomem (AQL). W celu wyboru odpowiedzi należy najechać na nią kursorem myszy i kliknąć.
Romc1uJoYHMBa
Ilustracja przedstawia planszę. Po lewej stronie u góry są dwa przyciski z napisami: Pomoc oraz Menu główne. Na środku planszy jest napis: Podsumowanie wyborów. Wady krytyczne 0. Wady poważne 1. Wady mniej znaczące 0. Poniżej są dwa rzędy butelek. Na dole planszy dwa przyciski: jeden z napisem Zgodnie z akceptowalnym poziomem (AQL) oraz drugi z napisem Niezgodnie z akceptowalnym poziomem (AQL).
Po wybraniu odpowiedniej kategorii wyświetli się końcowa plansza informująca o ilości zdobytych punków.
Omówienie wyników gry
Po zakończonej grze wyświetli się plansza podsumowująca, która informuje o liczbie zdobytych punktów w grze. W przypadku wyboru postaci pracownika operatora punktacja składa się z jednego wiersza. Dotyczy on liczby punktów uzyskanych z weryfikacji przesuwających się po taśmie produkcyjnej butelek szklanych pod względem występowania wad szkła.
R17S9gbnyG9Ba
Ilustracja przedstawia planszę. Jest na niej tekst: Gratulacje, udało Ci się ukończyć grę! na poziomie Pracownik Operacyjny. Poniżej znajduje się Twój wynik końcowy. Pamiętaj, że zawsze możesz powtórzyć grę celem poprawienia wyniku. Aby przejść do następnego poziomu trudności, musisz ukończyć wszystkie etapy gry z wystarczającym wynikiem. Etap 1. Niestety, nie udało Ci się poprawnie rozpoznać wadliwych butelek i przyporządkować im wady. Obok Etapu 1 jest 10%. Na dole planszy są przyciski z napisami: Wyniki, Ponów grę oraz Menu główne.
W przypadku kontrolera jakości występują dwa wiersze z określeniem zarówno liczby zdobytych punktów w pytaniach dotyczących powstania wady, jak i jej występowania. Dodatkowo na planszy zostały umieszczone dwa przyciski: ponów grę oraz menu główne. Po wybraniu opcji „Ponów grę” można zagrać jeszcze raz w grę tą samą postacią co poprzednio, natomiast w przypadku opcji „Menu główne” przechodzimy do planszy, w której jest możliwość wyboru postaci.
R1SY0jG3Pa87p
Ilustracja przedstawia planszę. Jest na niej tekst: Gratulacje, udało Ci się ukończyć grę! Na poziomie Kontroler Jakości. Poniżej znajduje się Twój wynik końcowy. Pamiętaj, że zawsze możesz powtórzyć grę celem poprawienia wyniku. Aby przejść do następnego poziomu trudności, musisz ukończyć wszystkie etapy gry z wystarczającym wynikiem. Etap 1. Niestety, nie udało Ci się poprawnie rozpoznać większości wadliwych butelek i przyporządkować im wady. Obok napis 20%. Etap 2. Niestety, nie udało Ci się poprawnie przyporządkować większości przyczyn powstania wad butelek wyselekcjonowanych w pierwszym Etapie. Obok Etapu 2 napis 22%. Na dole planszy są przyciski z napisami: Wyniki, Ponów grę oraz Menu główne.
W przypadku wyboru postaci inspektora punktacja składa się z trzech wierszy. Pierwszy wiersz określa poprawne dopasowanie do oceny jakościowej. Natomiast drugi wiersz informuje o tym, czy dobrze została dobrana kategoria dotycząca jakości. Trzeci natomiast nawiązuje do zgodności wyprodukowanej partii wyrobów względem przyjęcia akceptowalnej jakości (AQL). Dodatkowo na planszy zostały umieszczone dwa przyciski: Ponów grę oraz menu główne. Po wybraniu opcji „Ponów grę” można zagrać jeszcze raz w grę tą samą postacią co poprzednio, natomiast w przypadku opcji „Menu główne” przechodzimy do planszy, w której jest możliwość wyboru postaci.
RqYZtxhCRFTze
Ilustracja przedstawia planszę. Jest na niej tekst: Gratulacje, udało Ci się ukończyć grę! Na poziomie Inspektor. Poniżej znajduje się Twój wynik końcowy. Pamiętaj, że zawsze możesz powtórzyć grę celem poprawienia wyniku. Aby ukończyć grę, musisz ukończyć wszystkie etapy z wystarczającym wynikiem. Etap 1. Niestety, nie udało Ci się wybrać poprawnie próby do oceny jakości. Obom Etapu 1 napis 20%. Etap 2. Niestety, nie udało Ci się poprawnie rozpoznać wadliwej butelki i przyporządkować wady do poprawnej kategorii. Obok napis 80%. Etap 3. Udało Ci się poprawnie ocenić zgodność wyprodukowanej partii wyrobów z przyjętym akceptowalnym poziomem jakości (AQL). Obok napis 100%. Na dole planszy są przyciski z napisami: Wyniki, Ponów grę oraz Menu główne.
Wstaw tekst w luki. Wada 1: Okruchy szkła w dnie.
Opis: Ostre wtopienia szkła na dnie wyrobu.
Przyczyna: Stępione nożyce tnące kroplę szkła.
Klasyfikacja wady: 1. poważna, 2. mniej znacząca, 3. krytyczna
Wada 2: Pęcherz na główce
Opis: Pęcherz powietrzny na powierzchni główki wyrobu.
Przyczyna: Zbyt gorąca przedforma.
Klasyfikacja wady: 1. poważna, 2. mniej znacząca, 3. krytyczna
Wada 3: Pęcherz na główce
Opis: Niewłaściwie umieszczony znacznik w dnie wyrobu.
Przyczyna: Niewłaściwe centrowanie bańki w formie właściwej
Klasyfikacja wady: 1. poważna, 2. mniej znacząca, 3. krytyczna
Wstaw tekst w luki. Wada 1: Okruchy szkła w dnie.
Opis: Ostre wtopienia szkła na dnie wyrobu.
Przyczyna: Stępione nożyce tnące kroplę szkła.
Klasyfikacja wady: 1. poważna, 2. mniej znacząca, 3. krytyczna
Wada 2: Pęcherz na główce
Opis: Pęcherz powietrzny na powierzchni główki wyrobu.
Przyczyna: Zbyt gorąca przedforma.
Klasyfikacja wady: 1. poważna, 2. mniej znacząca, 3. krytyczna
Wada 3: Pęcherz na główce
Opis: Niewłaściwie umieszczony znacznik w dnie wyrobu.
Przyczyna: Niewłaściwe centrowanie bańki w formie właściwej
Klasyfikacja wady: 1. poważna, 2. mniej znacząca, 3. krytyczna
Połącz w pary. Wada: Mikrospękanie na powierzchni. Możliwe odpowiedzi: 1. Przyczyna: Zbyt intensywne chłodzenie wyrobów po uformowaniu., 2. Przyczyna: Zbyt wysoka temperatura form., 3. Przyczyna: Zbyt szybkie formowanie. Wada: Deformacja. Możliwe odpowiedzi: 1. Przyczyna: Zbyt intensywne chłodzenie wyrobów po uformowaniu., 2. Przyczyna: Zbyt wysoka temperatura form., 3. Przyczyna: Zbyt szybkie formowanie. Wada: Spękania na szwach. Możliwe odpowiedzi: 1. Przyczyna: Zbyt intensywne chłodzenie wyrobów po uformowaniu., 2. Przyczyna: Zbyt wysoka temperatura form., 3. Przyczyna: Zbyt szybkie formowanie.
Połącz w pary. Wada: Mikrospękanie na powierzchni. Możliwe odpowiedzi: 1. Przyczyna: Zbyt intensywne chłodzenie wyrobów po uformowaniu., 2. Przyczyna: Zbyt wysoka temperatura form., 3. Przyczyna: Zbyt szybkie formowanie. Wada: Deformacja. Możliwe odpowiedzi: 1. Przyczyna: Zbyt intensywne chłodzenie wyrobów po uformowaniu., 2. Przyczyna: Zbyt wysoka temperatura form., 3. Przyczyna: Zbyt szybkie formowanie. Wada: Spękania na szwach. Możliwe odpowiedzi: 1. Przyczyna: Zbyt intensywne chłodzenie wyrobów po uformowaniu., 2. Przyczyna: Zbyt wysoka temperatura form., 3. Przyczyna: Zbyt szybkie formowanie.
Zaznacz odpowiedź. Zidentyfikowano wadę, mikrospękania, nieciągłe mikropęknięcia na powierzchni wyrobu. Jaka jest przyczyna powstania tej wady? Możliwe odpowiedzi: 1. za duży wydmuch końcowy, 2. zbyt wysoka temperatura form, 3. zanieczyszczenia surowców szklanych
Wstaw tekst w luki. Wada: 1. Ostre szwy, 2. Stożkowe wklęśnięcie, 3. Niewłaściwe odwzorowanie, 4. Deformacja główki
Opis: Szwy ostre (wylewki) na powierzchni wyrobu.
Przyczyna: Zbyt wysoka temperatura szkła.
Wada: 1. Ostre szwy, 2. Stożkowe wklęśnięcie, 3. Niewłaściwe odwzorowanie, 4. Deformacja główki
Opis: Niewłaściwe odwzorowanie napisu na wyrobie.
Przyczyna: Zbyt zimne szkło w formie właściwej.
Wstaw tekst w luki. Wada: 1. Ostre szwy, 2. Stożkowe wklęśnięcie, 3. Niewłaściwe odwzorowanie, 4. Deformacja główki
Opis: Szwy ostre (wylewki) na powierzchni wyrobu.
Przyczyna: Zbyt wysoka temperatura szkła.
Wada: 1. Ostre szwy, 2. Stożkowe wklęśnięcie, 3. Niewłaściwe odwzorowanie, 4. Deformacja główki
Opis: Niewłaściwe odwzorowanie napisu na wyrobie.
Przyczyna: Zbyt zimne szkło w formie właściwej.
Zaznacz odpowiedź. Wskaż nazwę wady dla podanego opisu: Ostry ubytek na powierzchni główki wyrobu. Możliwe odpowiedzi: 1. odprysk na główce, 2. okruch szkła, 3. nIerównomierna grubość szkła
RlMxvQOrtkM92
(Uzupełnij).
Powiązane ćwiczenia
Zadanie 7. Opis wady
Jednokrotny wybór
Zadanie 7. Opis wady
RGtm5Tz2LkZhI1
Co oznacza pojęcie wady krytycznej? Możliwe odpowiedzi: 1. wada wskazująca na niezgodność wyrobu z obowiązującymi przepisami, który może szkodzić zdrowiu, bezpieczeństwu lub środowisku konsumenta., 2. wada wskazująca na niezgodność wyrobu z obowiązującymi przepisami, która wpływa na funkcjonalność produktu.
Zadanie 8. Stanowisko pracy
Jednokrotny wybór - ilustracja
Zadanie 8. Stanowisko pracy
R92vH7ZGWXe7q2
Pracę jakiej osoby w hucie przedstawia zdjęcie?
Pracę jakiej osoby w hucie przedstawia zdjęcie?
Wada krytyczna
Wada krytyczna
Wskazuje na niezgodność wyrobu z obowiązującymi przepisami, który może szkodzić zdrowiu, bezpieczeństwu lub środowisku konsumenta.
Materiał multimedialny: Gra edukacyjnaDDFEJ4k94Gra edukacyjna: Klasyfikacja występujących wad w ocenie jakości wyrobów szklanych.
Wada poważna
Wada poważna
Wskazuje na niezgodność wyrobu z obowiązującymi przepisami, która wpływa na funkcjonalność produktu.
Materiał multimedialny: Gra edukacyjnaDDFEJ4k94Gra edukacyjna: Klasyfikacja występujących wad w ocenie jakości wyrobów szklanych.