Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Klasyfikacja związków nieorganicznych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wzory ogólne tlenków, wodorków, soli, kwasów i wodorotlenków,

  • podać przykłady związków należących do omawianych grup.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • stosować nomenklaturę chemiczną do nazywania związków nieorganicznych,

  • dokonać klasyfikacji związków przedstawionych za pomocą wzorów sumarycznych,

  • podać ogólną charakterystykę kwasów, wodorotlenków, soli, tlenków i wodorków.

2. Metoda i forma pracy

Mapa mentalna, pogadanka, praca indywidualna, praca z całym zespołem, praca w grupach różnym frontem.

3. Środki dydaktyczne

Kartki formatu A4, markery, szary papier, taśma klejąca lub magnesy, kolekcja związków nieorganicznych, kartki z napisami: kwasy, wodorotlenki, tlenki, sole, wodorki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zapisanie przez uczniów na kartkach wzorów związków nieorganicznych, znanych im z życia codziennego. Przywieszanie przez nauczyciela wzorów związków na tablicy. Podawanie przez uczniów nazw substancji.

b) Faza realizacyjna

Podanie tematu lekcji. Próby klasyfikacji związków, których wzory i nazwy widnieją na tablicy. Przypomnienie metody mapy mentalnej (można wykorzystać wiadomości zawarte na stronie internetowej pod adresem: http://www.mapymysli.pl/).

Podział uczniów na 5 grup. Zadaniem każdego zespołu jest krótka charakterystyka, wylosowanej grupy związków nieorganicznych za pomocą mapy myśli (załącznik 1). Grupy zajmują się: wodorotlenkami, solami, kwasami, tlenkami i wodorkami.

c) Faza podsumowująca

Prezentacja i omówienie map wykonanych przez zespoły uczniowskie. Krótkie omówienie innych grup związków (azotki, węgliki).

5. Bibliografia

  1. Pac B., Traple K., Powtórka przed egzaminami - zbiór zadań z chemii, Wydawnictwo Szkolne OMEGA, Kraków 2002.

  2. Strona internetowa: informacje o mapach mentalnych zaczerpnięto z: http://www.mapymysli.pl/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Dokonajcie krótkiej charakterystyki wylosowanej grupy związków nieorganicznych.

  1. Podajcie wzór ogólny.

  2. Podajcie definicję.

  3. Opiszcie budowę.

  4. Dokonajcie klasyfikacji.

  5. Podajcie podstawy nomenklatury.

  6. Podajcie przykłady związków należących do omawianej grupy oraz ich nazwy.

Wyniki prac przedstawcie na plakacie, wykorzystując metodę mapy mentalnej.

b) Zadanie domowe

Zadanie1

Podaj wzory sumaryczne: tlenku, wodorotlenku, wodorku, chlorku, azotanu (V) oraz wodorowęglanu magnezu.

Zadanie2

Podaj nazwy związków o następujących wzorach:

CrIndeks dolny 2OIndeks dolny 3, Cr(OH)Indeks dolny 3,, CrClIndeks dolny 3, Cr(NOIndeks dolny 3)Indeks dolny 3, KIndeks dolny 2CrOIndeks dolny 4, HCl, HClOIndeks dolny 4, CHIndeks dolny 4. NHIndeks dolny 3.

i wpisz je do odpowiedniej rubryki poniższej tabelki.

TLENEK

WODOREK

SÓL

WODOROTLENEK

KWAS

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Wykonane przez uczniów mapy mentalne mogą zostać wykorzystane przy szczegółowym omawianiu poszczególnych grup związków nieorganicznych na kolejnych lekcjach.

RCH4LIr5n8wuH

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.77 KB w języku polskim
RWpacLOd8MRo8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim