Klasyfikacja związków nieorganicznych
Klasyfikacja związków nieorganicznych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wzory ogólne tlenków, wodorków, soli, kwasów i wodorotlenków,
podać przykłady związków należących do omawianych grup.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
stosować nomenklaturę chemiczną do nazywania związków nieorganicznych,
dokonać klasyfikacji związków przedstawionych za pomocą wzorów sumarycznych,
podać ogólną charakterystykę kwasów, wodorotlenków, soli, tlenków i wodorków.
2. Metoda i forma pracy
Mapa mentalna, pogadanka, praca indywidualna, praca z całym zespołem, praca w grupach różnym frontem.
3. Środki dydaktyczne
Kartki formatu A4, markery, szary papier, taśma klejąca lub magnesy, kolekcja związków nieorganicznych, kartki z napisami: kwasy, wodorotlenki, tlenki, sole, wodorki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zapisanie przez uczniów na kartkach wzorów związków nieorganicznych, znanych im z życia codziennego. Przywieszanie przez nauczyciela wzorów związków na tablicy. Podawanie przez uczniów nazw substancji.
b) Faza realizacyjna
Podanie tematu lekcji. Próby klasyfikacji związków, których wzory i nazwy widnieją na tablicy. Przypomnienie metody mapy mentalnej (można wykorzystać wiadomości zawarte na stronie internetowej pod adresem: http://www.mapymysli.pl/).
Podział uczniów na 5 grup. Zadaniem każdego zespołu jest krótka charakterystyka, wylosowanej grupy związków nieorganicznych za pomocą mapy myśli (załącznik 1). Grupy zajmują się: wodorotlenkami, solami, kwasami, tlenkami i wodorkami.
c) Faza podsumowująca
Prezentacja i omówienie map wykonanych przez zespoły uczniowskie. Krótkie omówienie innych grup związków (azotki, węgliki).
5. Bibliografia
Pac B., Traple K., Powtórka przed egzaminami - zbiór zadań z chemii, Wydawnictwo Szkolne OMEGA, Kraków 2002.
Strona internetowa: informacje o mapach mentalnych zaczerpnięto z: http://www.mapymysli.pl/
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Dokonajcie krótkiej charakterystyki wylosowanej grupy związków nieorganicznych.
Podajcie wzór ogólny.
Podajcie definicję.
Opiszcie budowę.
Dokonajcie klasyfikacji.
Podajcie podstawy nomenklatury.
Podajcie przykłady związków należących do omawianej grupy oraz ich nazwy.
Wyniki prac przedstawcie na plakacie, wykorzystując metodę mapy mentalnej.
b) Zadanie domowe
Zadanie1
Podaj wzory sumaryczne: tlenku, wodorotlenku, wodorku, chlorku, azotanu (V) oraz wodorowęglanu magnezu.
Zadanie2
Podaj nazwy związków o następujących wzorach:
CrIndeks dolny 22OIndeks dolny 33, Cr(OH)Indeks dolny 3,3,, CrClIndeks dolny 33, Cr(NOIndeks dolny 33)Indeks dolny 33, KIndeks dolny 22CrOIndeks dolny 44, HCl, HClOIndeks dolny 44, CHIndeks dolny 44. NHIndeks dolny 33.
i wpisz je do odpowiedniej rubryki poniższej tabelki.
TLENEK | WODOREK | SÓL | WODOROTLENEK | KWAS |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Wykonane przez uczniów mapy mentalne mogą zostać wykorzystane przy szczegółowym omawianiu poszczególnych grup związków nieorganicznych na kolejnych lekcjach.