R1BOhuaUhNdz81
Dwie sanitariuszki i ranny powstaniec (po prawej) z batalionu „Parasol” Dwie sanitariuszki i ranny powstaniec (po prawej) z batalionu „Parasol” Źródło: Joachim Joachimczyk, domena publiczna.
Dwie sanitariuszki i ranny powstaniec (po prawej) z batalionu „Parasol”
Joachim Joachimczyk, domena publiczna
Ćwiczenie 1

Znajdź podstawowe informacje na temat powstania warszawskiego. Kiedy wybuchło? Jak długo trwało? Kto w nim brał udział? Jak się skończyło? Zaprezentuj informacje w formie interaktywnej osi czasu.

RVfC1gFGM9hFD1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 2

Przeczytaj tekst piosenki powstańczej. Zwróć uwagę na charakter utworu. Jaka jest jego rola?

Pałacyk MichlaJózef „Ziutek” Szczepański
Józef "Ziutek" Szczepański Pałacyk Michla

(piosenka powstańców Warszawy 1944 r.)

Pałacyk Michlaj0000008QNB6v21_000tp001Pałacyk Michla, Żytnia, Wola,
bronią się chłopcy spod „Parasola”.
A na „Tygrysy”j0000008QNB6v21_000tp002„Tygrysy” mają visyj0000008QNB6v21_000tp003visy,
to warszawiacy, klawe urwisy są!

Hej! Czuwaj wiara i wytężaj słuch,
pręż swój młody duch,
pracując za dwóch!
Czuwaj wiara i wytężaj słuch,
pręż swój młody duch jak stal!

Każdy z chłopaków chce być ranny,
sanitariuszki morowe panny.
A gdy cię trafi kula jaka,
poprosisz pannę, da ci buziaka w nos!

Hej! Czuwaj wiara...

Za pierwszą linią dekownikij0000008QNB6v21_000tp004dekowniki,
intendenturaj0000008QNB6v21_000tp005intendentura, różne umrzyki,
gotują zupę, warzą kawę
i tym sposobem walczą za sprawę!.

Hej! Czuwaj wiara...

Za to dowództwo jest morowe
i w pierwszej linii nadstawia głowę.
A najmorowszy przełożony
to jest nasz Mietek, w kółko golonyj0000008QNB6v21_000tp006Mietek, w kółko golony.

Hej! Czuwaj wiara...

Wiara się broni, wiara śpiewa,
Szkopy się złoszczą, krew ich zalewa.
Różnych sposobów się imają,
co chwila szafęj0000008QNB6v21_000tp007szafę nam podstawiają.

Hej! Czuwaj wiara...

Lecz na nic szafa i granaty
za każdym razem dostają baty.
I co dzień się przybliża chwila,
że zwyciężymy i do cywila!

Hej! Czuwaj wiara...

Pałacyk Michla

Ćwiczenie 3

Poszukaj w internecie i wysłuchaj nagrania powstańczej piosenki „Pałacyk Michla”. Odpowiedz na pytania:

  • Jaki jest nastrój piosenki?

  • Jak ukazana jest tu wojna?

  • Dlaczego właśnie takie piosenki zyskiwały popularność?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 4

Zaznacz w tekście wyrazy, zwroty i wyrażenia z języka potocznego.

Ćwiczenie 5

Odnajdź w tekście jak najwięcej elementów wojennej rzeczywistości. Stwórz mały słowniczek wojennej Warszawy.

R17A4A0jnIDaf1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 6

O kim jest mowa w kolejnych zwrotkach piosenki?

Ćwiczenie 7

Do kogo zwraca się podmiot mówiący w refrenie? Do czego nawołuje?

Ćwiczenie 8
  • Jak nazywa się autor tekstu? Jaki ma pseudonim?

  • Jakie inne przezwisko pojawia się w piosence?

  • Czemu służyły pseudonimy w czasie wojny?

Ćwiczenie 9

Nauczcie się śpiewać piosenkę „Pałacyk Michla” albo inną z okupacyjnych piosenek (np. „Siekiera, motyka…”, „Dnia pierwszego września roku pamiętnego…”, „Teraz jest wojna, kto handluje, ten żyje”).

j0000008QNB6v21_000tp001
j0000008QNB6v21_000tp002
j0000008QNB6v21_000tp003
j0000008QNB6v21_000tp004
j0000008QNB6v21_000tp005
j0000008QNB6v21_000tp006
j0000008QNB6v21_000tp007