Kochamy mamy
Kochamy mamy
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Uczeń:
wie, kiedy obchodzi się Dzień Matki,
zna wyznaczniki listu, formuły powitalne i pożegnalne, formuły życzeń.
b. Umiejętności
Uczeń:
potrafi napisać list z życzeniami do mamy,
potrafi zaśpiewać piosenkę.
c. Postawy
Uczeń kształtuje dobre relacje w rodzinie poprzez okazanie szacunku i docenienie wkładu pracy matek.
2. Metoda i forma pracy
Metody: pogadanka, metoda zadań stawianych dziecku, instrukcja, metoda zadań praktycznych, ekspresja muzyczna
Formy: praca indywidualna, zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Nagranie piosenki Na święto Mamy, wiersz A. Świerszczyńskiej Dzień Matki
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel włącza piosenkę Na święto Mamy. Prosi uczniów, aby wszyscy wspólnie zaśpiewali (załącznik 1).
b. Faza realizacyjna
Prowadzący inicjuje pogadankę. Prosi, aby uczniowie opowiedzieli o swoich mamach, następnie zadaje im pytania:
Jak się zwracacie do swoich mam?
Czy jesteście wdzięczni swoim mamom?
Za co jesteście im wdzięczni?
Za co chcielibyście mamom podziękować?
Co sprawia waszym mamom najwięcej radości?
A co je najbardziej smuci?
Jak wyrażacie swoją miłość do mamy?
Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowany wiersz A. Świerszczyńskiej Dzień Matki (załącznik 2), prosi jednego ucznia o przeczytanie. Następnie sam odczytuje wiersz jeszcze raz, po czym prowadzi z uczniami rozmowę na jego temat.
Pisanie listu z życzeniami z okazji Dnia Matki. Nauczyciel robi krótkie wprowadzenie do zbliżającego się święta i możliwości wyrażenia swoich uczuć mamom. Następnie wspólnie
z uczniami przypomina zasady pisania listów do osób bliskich. Uczniowie wymieniają zwroty, które mogą użyć (Droga Mamo, Kochana Mamusiu, Najdroższa Matusiu, Kochana Mateczko...), a także życzenia (zdrowia, szczęścia, spokoju, radości, zadowolenia, pociechy...) oraz zakończenia (Całuję Cię Mamo, Całuję Cię mocno, Twój syn (córka)...). Następnie uczniowie samodzielnie piszą list z życzeniami. Nauczyciel sprawdza, czy nie popełniają błędów, ewentualnie poprawia. Dobrze napisany list uczniowie przepisują na czyste kartki.
Faza podsumowująca
Prowadzący podsumowuje zajęcia, przypominając, aby dzieci wręczyły list z życzeniami mamom w dniu ich święta.
Bibliografia
Kitlińska‑Pięta H., Orzechowska Z., Stępień M., Z Ekoludkiem w szkole. Podręcznik
z ćwiczeniami do nauczania zintegrowanego w klasie II, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa 2002.Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 4 (1986/87), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach.
Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 6 (1989/90), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach.
Załączniki
Załącznik 1
R. Pisarski Na święto Mamy
Uśmiechnij się Mamusiu,
Ja naszą piosnkę gram.
Dla wszystkich kobiet w świecie,
Dla wszystkich naszych Mam.
Ref.: Niech niebo ponad Tobą,
Błękitny kolor ma,
Niech rosną twe pociechy
I mały Krzyś, i ja.
Życzymy Ci serdecznie,
Byś żyła nam sto lat.
By słońce Ci świeciło.
Byś kwitła nam jak kwiat.
Ref.: Niech niebo ponad Tobą,
Błękitny kolor ma,
Niech rosną twe pociechy
I mały Krzyś, i ja.
Załącznik 2
A. Świerszczyńska Dzień Matki
Dzisiaj, jak co dzień rano,
Zerwałaś się do pracy.
Wstajesz tak wcześnie, mamo,
O świcie, niby ptacy.
Poczekaj, takaś zajęta,
Odłóż na chwilę robotę,
Bo to dziś wielkie święto –
Czyś zapomniała o tym?
Porzuć na chwilę troski,
Uśmiechnij się inaczej.
Patrz, jakie ręce masz szorstkie
Od tej codziennej pracy.
I oczy też masz zmęczone
Kochane twoje oczy.
My wiemy, dla nas one
Czuwają długo w nocy.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak