Kochana Zosiu! — piszemy listy
Kochana Zosiu! — piszemy listy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie: jak poprawnie adresować kopertę; jak poprawnie zredagować list; jakich formuł w tekście listu używać; zna pojęcia: korespondencja, epistolografia, adresat, nadawca.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi: zaadresować kopertę; napisać poprawnie list — zgodnie z prawidłami sztuki pisania listów.
2. Metoda i forma pracy
Elementy wykłady, praca zbiorowa, praca jednostkowa.
3. Środki dydaktyczne
Czysta koperta, czysty arkusz papieru listowego.
4. Przebieg lekcji
Przedstawienie celów lekcji.
Dyskusja: jak można powiadomić kogoś o jakimś zdarzeniu? (telefonicznie, sms‑em, listem), Czym się różnią te wiadomości? (przykłady: krótki i nieoficjalny sms a pocztówka do babci z wakacji)
Dyskusja: kiedy piszemy listy? (z wakacji, do rodziny)
Zapisanie wyjaśnienie pojęć i definicji: epistolografia, korespondencja, nadawca, adresat.
Nauka adresowania koperty — odpowiedni układ tekstu, adresat, nadawca. Każdy z uczniów otrzymuje czystą kopertę i ją adresuje według wskazówek, rysuje znaczek w odpowiednim miejscu.
Nauka redagowania listu — układ tekstu, data, zwrot powitalny, post scriptum, pożegnanie, wielka litera w zaimkach.
Rozkład tematów w liście (Co u ciebie?, dziękuję za Twój list? U mnie ostatnio zdarzyło się… Czekam na odpowiedź, Pozdrawiam Cię serdecznie, Pożegnanie).
Na tablicy nauczyciel pisze list zgodnie z zasadami, które przedstawia. Uczniowie redagują list na papierze listowym, który otrzymali.
Zadanie pracy domowej.
5. Bibliografia
Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać, Wydawnictwo Park, Bielsko‑Biała 2005.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Napisać list do kolegi o tym, że byliśmy na wspaniałej wycieczce.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak.