Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kochana Zosiu! — piszemy listy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie: jak poprawnie adresować kopertę; jak poprawnie zredagować list; jakich formuł w tekście listu używać; zna pojęcia: korespondencja, epistolografia, adresat, nadawca.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi: zaadresować kopertę; napisać poprawnie list — zgodnie z prawidłami sztuki pisania listów.

2. Metoda i forma pracy

Elementy wykłady, praca zbiorowa, praca jednostkowa.

3. Środki dydaktyczne

Czysta koperta, czysty arkusz papieru listowego.

4. Przebieg lekcji

Przedstawienie celów lekcji.

Dyskusja: jak można powiadomić kogoś o jakimś zdarzeniu? (telefonicznie, sms‑em, listem), Czym się różnią te wiadomości? (przykłady: krótki i nieoficjalny sms a pocztówka do babci z wakacji)

Dyskusja: kiedy piszemy listy? (z wakacji, do rodziny)

Zapisanie wyjaśnienie pojęć i definicji: epistolografia, korespondencja, nadawca, adresat.

Nauka adresowania koperty — odpowiedni układ tekstu, adresat, nadawca. Każdy z uczniów otrzymuje czystą kopertę i ją adresuje według wskazówek, rysuje znaczek w odpowiednim miejscu.

Nauka redagowania listu — układ tekstu, data, zwrot powitalny, post scriptum, pożegnanie, wielka litera w zaimkach.

Rozkład tematów w liście (Co u ciebie?, dziękuję za Twój list? U mnie ostatnio zdarzyło się… Czekam na odpowiedź, Pozdrawiam Cię serdecznie, Pożegnanie).

Na tablicy nauczyciel pisze list zgodnie z zasadami, które przedstawia. Uczniowie redagują list na papierze listowym, który otrzymali.

Zadanie pracy domowej.

5. Bibliografia

  1. Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać, Wydawnictwo Park, Bielsko‑Biała 2005.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisać list do kolegi o tym, że byliśmy na wspaniałej wycieczce.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

R1Du0ZzLAEok9

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 86.79 KB w języku polskim
RHCarG5qKB2sf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 14.00 KB w języku polskim