Kolejność wykonywania działań
Kolejność wykonywania działań
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
podstawowe działania wykonywane w zbiorze liczb N,
kolejność wykonywania działań w zbiorze liczb N.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wykonać podstawowe działania na liczbach N,
zastosować kolejność działań na konkretnych przykładach.
.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja przedmiotowa, elementy wykładu, ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 zeszyt ćwiczeń dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie jakie znają działania, które wykonywali na liczbach N. Uczniowie wymieniają.
Nauczyciel zwraca uwagę, że do tej pory wykonywali wszystkie te działania osobno. Nauczyciel stawia pytanie: „A co, gdybyśmy kilka działań zapisali w jednym przykładzie, np.:?”
Nauczyciel zapisuje na tablicy:
4. Uczniowie podają swoje pomysły. ie wymieniają.omnienie jakie znają działania, które wykonywali na liczbach N.
11111111111111111111111111111111111111111111
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel podkreśla, że można łączyć działania, ale aby je wykonać należy pamiętać o właściwej kolejności. W celu lepszego zapamiętania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych działań, nauczyciel proponuje „podium” – rysuje na tablicy następujący rysunek:
Korzystając z powyższego „podium” uczniowie wracają do przykładu zapisanego na początku
lekcji. Nauczyciel na czerwono podkreśla działania, które należy wykonać.
4+15‑2=19‑2=17
Uczniowie zapisują w zeszytach przedmiotowych temat lekcji. Przerysowują podium, przepisują przykład z tablicy oraz formułują i zapisują wniosek:
Uczniowie wykonują:
zadanie z podręcznika – str.29 (obliczyć zgodnie z kolejnością wykonywania działań),
z zeszytu ćwiczeń – ćw.A1 str. 20
c) Faza podsumowująca
Uczniowie przypominają kolejność wykonywania działań.
Nauczyciel zadaje zadanie domowe.
5. Bibliografia
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.**
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 zeszyt ćwiczeń dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń - A2 i A3 str.20
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zadanie z podręcznika: wskazani przez nauczyciela uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kolejne przykłady. Głośno mówią jakie działania wykonają jako pierwsze. Pozostali uczniowie zapisują w zeszytach.
Ćwiczenie z zeszytu ćwiczeń: uczniowie rozwiązują samodzielnie, a następnie odczytują swoje rozwiązania.