Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kolejność wykonywania działań

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • podstawowe działania wykonywane w zbiorze liczb N,

  • kolejność wykonywania działań w zbiorze liczb N.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wykonać podstawowe działania na liczbach N,

  • zastosować kolejność działań na konkretnych przykładach.

.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja przedmiotowa, elementy wykładu, ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 zeszyt ćwiczeń dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie jakie znają działania, które wykonywali na liczbach N. Uczniowie wymieniają.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę, że do tej pory wykonywali wszystkie te działania osobno. Nauczyciel stawia pytanie: „A co, gdybyśmy kilka działań zapisali w jednym przykładzie, np.:?”

  3. Nauczyciel zapisuje na tablicy:

4+352=

4. Uczniowie podają swoje pomysły. ie wymieniają.omnienie jakie znają działania, które wykonywali na liczbach N.

11111111111111111111111111111111111111111111

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel podkreśla, że można łączyć działania, ale aby je wykonać należy pamiętać o właściwej kolejności. W celu lepszego zapamiętania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych działań, nauczyciel proponuje „podium” – rysuje na tablicy następujący rysunek:

  2. Korzystając z powyższego „podium” uczniowie wracają do przykładu zapisanego na początku

lekcji. Nauczyciel na czerwono podkreśla działania, które należy wykonać.

4+352=4+15‑2=19‑2=17

  1. Uczniowie zapisują w zeszytach przedmiotowych temat lekcji. Przerysowują podium, przepisują przykład z tablicy oraz formułują i zapisują wniosek:

  2. Uczniowie wykonują:

  • zadanie z podręcznika – str.29 (obliczyć zgodnie z kolejnością wykonywania działań),

  • z zeszytu ćwiczeń – ćw.A1 str. 20

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie przypominają kolejność wykonywania działań.

  2. Nauczyciel zadaje zadanie domowe.

5. Bibliografia
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.**

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 zeszyt ćwiczeń dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Zeszyt ćwiczeń - A2 i A3 str.20

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

  1. Zadanie z podręcznika: wskazani przez nauczyciela uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kolejne przykłady. Głośno mówią jakie działania wykonają jako pierwsze. Pozostali uczniowie zapisują w zeszytach.

  2. Ćwiczenie z zeszytu ćwiczeń: uczniowie rozwiązują samodzielnie, a następnie odczytują swoje rozwiązania.

R6cwadRmtTtGT

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 137.42 KB w języku polskim
R1E3Q8AJnghj5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 32.50 KB w języku polskim