Kolekcja widokówek z całego świata – krajobrazy naturalne
Kolekcja widokówek z całego świata – krajobrazy naturalne
Cele lekcji
Cel ogólny
Poznanie krajobrazów naturalnych na świecie.
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest krajobraz naturalny,
zna kilka krajobrazów naturalnych,
umie wymienić przykłady składników krajobrazu naturalnego.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wykazać, że człowiek, wykorzystując przyrodę, może zmieniać krajobraz,
wskazać cechy różniące krajobraz naturalny od kulturowego.
c) Postawy
Uczeń:
formułuje poglądy,
bierze czynny udział w lekcji.
Metoda i forma pracy
praca z atlasem, praca z materiałem dodatkowym, pogadanka
Środki dydaktyczne
atlas, fotografie, widokówki, podręcznik
Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu oraz celów lekcji.
Nauczyciel przypomina, co to jest krajobraz.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapisują w zeszytach definicję pojęcia „krajobraz”.
W krótkim wykładzie nauczyciel dokonuje podziału krajobrazów na naturalne i kulturowe,
wspólnie z uczniami definiuje pojęcie krajobrazu naturalnego. Definicję uczniowie zapisują w zeszytach.
Następnie uczniowie rozkładają na ławkach widokówki, które mieli przynieść na lekcję. Analizując przedstawione na nich krajobrazy, dokonują ich podziału na naturalne lub kulturowe. Po wykonaniu tego zadania charakteryzują w parach wybraną przez siebie widokówkę, wypisując znajdujące się na niej elementy krajobrazu.
Po upływie 10 minut grupy przedstawiają wyniki swojej pracy, wpisując elementy krajobrazu w tabeli (załącznik 1).
Następnie nauczyciel umieszcza na tablicy fotografie krajobrazów: naturalnego i kulturowego, po czym wspólnie z uczniami analizuje je, wskazując różnice pomiędzy tymi krajobrazami.
Uczniowie w parach wypisują elementy krajobrazu kulturowego, który widnieje na tablicy (czas pracy ok. 10 minut).
Po zakończeniu pracy prezentują wyniki, zapisując je na tablicy i w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wypełniają kartę pracy (załącznik 2), odczytują wyniki.
Bibliografia
M. Augustyniak, M. Augustyniak, Przyroda VI, Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk 2000.
Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Wpisz do tabeli elementy krajobrazu przedstawione na analizowanej przez Ciebie widokówce.
krajobraz | Elementy krajobrazu |
załącznik 2
Z podanych elementów krajobrazu wybierz te, które należą do krajobrazu naturalnego:
drogi, budynki, lasy, parki, wieżowce, góry, szkoła, centrum handlowe, jezioro, rzeka
b) Zadanie domowe
Odszukaj w atlasie miejsca, które podczas lekcji były prezentowane i opisywane z wykorzystaniem pocztówek.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy VI szkoły podstawowej.