Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kolekcja widokówek z całego świata – krajobrazy naturalne

Cele lekcji

Cel ogólny

Poznanie krajobrazów naturalnych na świecie.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest krajobraz naturalny,

  • zna kilka krajobrazów naturalnych,

  • umie wymienić przykłady składników krajobrazu naturalnego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wykazać, że człowiek, wykorzystując przyrodę, może zmieniać krajobraz,

  • wskazać cechy różniące krajobraz naturalny od kulturowego.

c) Postawy

Uczeń:

  • formułuje poglądy,

  • bierze czynny udział w lekcji.

Metoda i forma pracy

praca z atlasem, praca z materiałem dodatkowym, pogadanka

Środki dydaktyczne

atlas, fotografie, widokówki, podręcznik

Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu oraz celów lekcji.

Nauczyciel przypomina, co to jest krajobraz.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie zapisują w zeszytach definicję pojęcia „krajobraz”.

W krótkim wykładzie nauczyciel dokonuje podziału krajobrazów na naturalne i kulturowe,

wspólnie z uczniami definiuje pojęcie krajobrazu naturalnego. Definicję uczniowie zapisują w zeszytach.

Następnie uczniowie rozkładają na ławkach widokówki, które mieli przynieść na lekcję. Analizując przedstawione na nich krajobrazy, dokonują ich podziału na naturalne lub kulturowe. Po wykonaniu tego zadania charakteryzują w parach wybraną przez siebie widokówkę, wypisując znajdujące się na niej elementy krajobrazu.

Po upływie 10 minut grupy przedstawiają wyniki swojej pracy, wpisując elementy krajobrazu w tabeli (załącznik 1).

Następnie nauczyciel umieszcza na tablicy fotografie krajobrazów: naturalnego i kulturowego, po czym wspólnie z uczniami analizuje je, wskazując różnice pomiędzy tymi krajobrazami.

Uczniowie w parach wypisują elementy krajobrazu kulturowego, który widnieje na tablicy (czas pracy ok. 10 minut).

Po zakończeniu pracy prezentują wyniki, zapisując je na tablicy i w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie wypełniają kartę pracy (załącznik 2), odczytują wyniki.

Bibliografia

M. Augustyniak, M. Augustyniak, Przyroda VI, Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk 2000.

Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Wpisz do tabeli elementy krajobrazu przedstawione na analizowanej przez Ciebie widokówce.

krajobraz

Elementy krajobrazu

załącznik 2

Z podanych elementów krajobrazu wybierz te, które należą do krajobrazu naturalnego:

drogi, budynki, lasy, parki, wieżowce, góry, szkoła, centrum handlowe, jezioro, rzeka

b) Zadanie domowe

Odszukaj w atlasie miejsca, które podczas lekcji były prezentowane i opisywane z wykorzystaniem pocztówek.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy VI szkoły podstawowej.

R13HiamwuXhh4

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 91.42 KB w języku polskim
Ra661SjrEBYnZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim