Scenariusz lekcji

Temat lekcji:

Kolorowe neony

Cele lekcji:

Wiadomości:

Uczeń potrafi:

  • opisać sposób tworzenia animacji;

  • wyjaśnić pojęcie „klatka”;

  • opisać działanie narzędzi przybornika.

Umiejętności:

Uczeń potrafi:

  • korzystać z Edytora postaci programu Logomocja;

  • korzystać z narzędzi przybornika;

  • zmieniać wygląd palety kolorów;

  • ustalać atrybuty obrazu;

  • tworzyć obraz animowany;

  • zmieniać postać żółwia;

  • korzystać z przybornika w oknie graficznym Logomocji;

  • tworzyć nowe żółwie na stronie.

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.

Środki dydaktyczne

  • komputery z zainstalowanym programem Logomocja.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym programem Logomocja;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (3 min)

  • sprawdzenie obecności

  • zalogowanie się do systemu

– wprowadzenie do tematu lekcji

(4 min)

  • podanie tematu lekcji

  • przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią

  • krótka pogadanka na temat filmów animowanych i sposobu tworzenia animacji

  • rozmowa na temat ulicznych neonów, które są przykładem animowanych tekstów

Faza realizacyjna

– przygotowanie tła strony

(9 min)

  • uruchomienie pokazu „kolorowe neony” (plik: neony.imp)

  • omówienie elementów składowych pokazu (statyczne tło oraz animowane napisy)

  • uruchomienie programu Logomocja

  • otworzenie przybornika

  • rysowanie elementów stanowiących tło strony (zwrócenie uwagi na konieczność bieżącego korygowania rysunku, ponieważ cofnąć można tylko jedną zmianę)

  • zapisanie tła strony (zapisu dokonujemy, klikając menu Strona i wybierając polecenie Zapisz tło… ; warto zapisywać tła w formacie GIF, ponieważ znacznie zmniejsza to rozmiar pliku; jeśli nie dodamy do nazwy rozszerzenia, program domyślnie zapisze rysunek jako bitmapę)

Program Logomocja

Plik: neony.imp

– tworzenie animowanego napisu KINO

(8 min)

  • uruchomienie Edytora postaci programu Logomocja

  • ustalenie atrybutów obrazu

  • wybranie z przybornika narzędzia Tekst, ustalenie rodzaju, wielkości i koloru czcionki

  • utworzenie pierwszej klatki animacji poprzez wpisanie słowa KINO

  • utworzenie drugiej klatki poprzez kopiowanie

  • rozjaśnienie w drugiej klatce napisu KINO (wybieramy narzędzie rozjaśnianie z rozwijanej listy nad paletą kolorów, zmieniamy dwukrotnym kliknięciem narzędzie Wypełnienie obrazu na narzędzie Zastąpienie koloru; jedno kliknięcie dowolnej litery spowoduje rozjaśnienie całego napisu)

  • tworzenie kolejnych klatek i rozjaśnianie umieszczonych w nich napisów aż do uzyskania bardzo jasnego odcienia

  • skopiowanie każdej klatki oprócz ostatniej z najjaśniejszym odcieniem, która w animacji występuje tylko raz

  • ustawienie klatek we właściwej kolejności (najszybciej to zrobimy, chwytając i przeciągając obrazek we właściwe miejsce)

  • uruchomienie podglądu animacji i regulacja szybkości odtwarzania (aby pokaz odtwarzany był w sposób ciągły, musi być zaznaczone polecenie Cykl)

  • zapisanie animacji w postaci pliku kino.lgf

Plik: kino.lgf

– tworzenie animowanego napisu BANK

(5 min)

  • otworzenie nowego rysunku z menu Plik

  • tworzenie pierwszej klatki napisu BANK (zwrócenie uwagi na pionowe położenie tekstu, co jest ważne przy ustalaniu atrybutów obrazu)

  • sześciokrotne kopiowanie pierwszej klatki (najszybciej to zrobimy, używając kombinacji klawiszy)

  • zmiana koloru liter w kolejnych klatkach przy użyciu narzędzia Wypełnienie obszaru (kolor liter zmieniamy na czarny, bo tylko wtedy przy czarnym tle uzyskamy efekt wygaszenia)

  • uruchomienie podglądu i regulacja szybkości odtwarzania

  • zapisanie rysunku w pliku bank.lgf

Plik: bank.lgf

– tworzenie animowanego napisu „Bar Cafe”

(8 min)

  • otworzenie nowego rysunku z menu Plik

  • tworzenie pierwszej klatki animacji napisu „Bar Cafe”

  • tworzenie kolejnych klatek przez kopiowanie (liczba klatek musi być taka jak liczba liter w napisie)

  • zmiana koloru poszczególnych liter poprzez wprowadzanie coraz jaśniejszych odcieni użytej barwy (kolory powinny być wyświetlone w formie palety; wskazówka – lepiej malować kolejne litery w kolejnych klatkach jednym odcieniem, po czym zmienić kolor i malować następne litery, zapobiega to pomyleniu barw)

  • uruchomienie podglądu i regulacja szybkości odtwarzania

  • zapisanie animacji w pliku bar.lgf

Plik: bar.lgf

– umieszczenie napisów na przygotowanym tle

(5 min)

  • powrót do okna głównego Logomocji (jeśli okno Logomocji zostało zamknięte, to po ponownym uruchomieniu programu przygotowane tło możemy wyświetlić używając polecenia Ładuj tło… z menu Strona)

  • przesunięcie żółwia na dach pierwszego budynku (skorzystanie z polecenia Przesuń ż1 znajdującego się w menu podręcznym żółwia)

  • przypisanie żółwiowi postaci obrazu zapisanego w pliku kino.lgf

    • uruchomienie menu podręcznego żółwia

    • wybranie polecenia Zmień ż1

    • zmiana wyglądu żółwia poprzez użycie przycisku Ustal postać i odszukanie i wybór właściwego pliku w oknie dialogowym Wybierz postać

    • dopasowanie neonu (żółwia) do rysunku

  • wstawienie kolejnych dwóch żółwi na stronę (służy do tego przycisk Nowy żółw znajdujący się na pasku skrótów)

  • przypisanie nowym żółwiom postaci zapisanych w plikach bank.lgf oraz bar.lgf

  • właściwe ustawienie obu neonów

  • zapisanie pokazu na dysku

Faza podsumowująca

– podsumowanie wiadomości poznanych na lekcji (3 min)

  • utrwalenie treści lekcji (krótka rozmowa na temat animowanych napisów, gdzie efekt animacji uzyskujemy operując kolorem oraz możliwości wstawiania wielu żółwi na stronie i zmiany ich postaci)

Bibliografia

[1] A. Walat, Wprowadzenie do Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.

[2] W. Jochemczyk, I. Krajewska‑Kranas, A. Samulska, W. Kranas, M. Wyczółkowski, Lekcje z komputerem, WSiP, Warszawa 2004.

[3] A. Borowiecka, Edytor postaci Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.

Czas trwania lekcji:

45 minut

RC2v5qD6A3VIo

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.02 KB w języku polskim
R12EZu60g6IDs

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 93.00 KB w języku polskim