omówienie elementów składowych pokazu (statyczne tło oraz animowane napisy)
uruchomienie programu Logomocja
otworzenie przybornika
rysowanie elementów stanowiących tło strony (zwrócenie uwagi na konieczność bieżącego korygowania rysunku, ponieważ cofnąć można tylko jedną zmianę)
zapisanie tła strony (zapisu dokonujemy, klikając menu Strona i wybierając polecenie Zapisz tło… ; warto zapisywać tła w formacie GIF, ponieważ znacznie zmniejsza to rozmiar pliku; jeśli nie dodamy do nazwy rozszerzenia, program domyślnie zapisze rysunek jako bitmapę)
Program Logomocja
Plik: neony.imp
– tworzenie animowanego napisu KINO
(8 min)
uruchomienie Edytora postaci programu Logomocja
ustalenie atrybutów obrazu
wybranie z przybornika narzędzia Tekst, ustalenie rodzaju, wielkości i koloru czcionki
utworzenie pierwszej klatki animacji poprzez wpisanie słowa KINO
utworzenie drugiej klatki poprzez kopiowanie
rozjaśnienie w drugiej klatce napisu KINO (wybieramy narzędzie rozjaśnianie z rozwijanej listy nad paletą kolorów, zmieniamy dwukrotnym kliknięciem narzędzie Wypełnienie obrazu na narzędzie Zastąpienie koloru; jedno kliknięcie dowolnej litery spowoduje rozjaśnienie całego napisu)
tworzenie kolejnych klatek i rozjaśnianie umieszczonych w nich napisów aż do uzyskania bardzo jasnego odcienia
skopiowanie każdej klatki oprócz ostatniej z najjaśniejszym odcieniem, która w animacji występuje tylko raz
ustawienie klatek we właściwej kolejności (najszybciej to zrobimy, chwytając i przeciągając obrazek we właściwe miejsce)
uruchomienie podglądu animacji i regulacja szybkości odtwarzania (aby pokaz odtwarzany był w sposób ciągły, musi być zaznaczone polecenie Cykl)
zapisanie animacji w postaci pliku kino.lgf
Plik: kino.lgf
– tworzenie animowanego napisu BANK
(5 min)
otworzenie nowego rysunku z menu Plik
tworzenie pierwszej klatki napisu BANK (zwrócenie uwagi na pionowe położenie tekstu, co jest ważne przy ustalaniu atrybutów obrazu)
sześciokrotne kopiowanie pierwszej klatki (najszybciej to zrobimy, używając kombinacji klawiszy)
zmiana koloru liter w kolejnych klatkach przy użyciu narzędzia Wypełnienie obszaru (kolor liter zmieniamy na czarny, bo tylko wtedy przy czarnym tle uzyskamy efekt wygaszenia)
uruchomienie podglądu i regulacja szybkości odtwarzania
zapisanie rysunku w pliku bank.lgf
Plik: bank.lgf
– tworzenie animowanego napisu „Bar Cafe”
(8 min)
otworzenie nowego rysunku z menu Plik
tworzenie pierwszej klatki animacji napisu „Bar Cafe”
tworzenie kolejnych klatek przez kopiowanie (liczba klatek musi być taka jak liczba liter w napisie)
zmiana koloru poszczególnych liter poprzez wprowadzanie coraz jaśniejszych odcieni użytej barwy (kolory powinny być wyświetlone w formie palety; wskazówka – lepiej malować kolejne litery w kolejnych klatkach jednym odcieniem, po czym zmienić kolor i malować następne litery, zapobiega to pomyleniu barw)
uruchomienie podglądu i regulacja szybkości odtwarzania
zapisanie animacji w pliku bar.lgf
Plik: bar.lgf
– umieszczenie napisów na przygotowanym tle
(5 min)
powrót do okna głównego Logomocji (jeśli okno Logomocji zostało zamknięte, to po ponownym uruchomieniu programu przygotowane tło możemy wyświetlić używając polecenia Ładuj tło… z menu Strona)
przesunięcie żółwia na dach pierwszego budynku (skorzystanie z polecenia Przesuń ż1 znajdującego się w menu podręcznym żółwia)
przypisanie żółwiowi postaci obrazu zapisanego w pliku kino.lgf
uruchomienie menu podręcznego żółwia
wybranie polecenia Zmień ż1
zmiana wyglądu żółwia poprzez użycie przycisku Ustal postać i odszukanie i wybór właściwego pliku w oknie dialogowym Wybierz postać
dopasowanie neonu (żółwia) do rysunku
wstawienie kolejnych dwóch żółwi na stronę (służy do tego przycisk Nowy żółw znajdujący się na pasku skrótów)
przypisanie nowym żółwiom postaci zapisanych w plikach bank.lgf oraz bar.lgf
właściwe ustawienie obu neonów
zapisanie pokazu na dysku
Faza podsumowująca
– podsumowanie wiadomości poznanych na lekcji (3 min)
utrwalenie treści lekcji (krótka rozmowa na temat animowanych napisów, gdzie efekt animacji uzyskujemy operując kolorem oraz możliwości wstawiania wielu żółwi na stronie i zmiany ich postaci)
Bibliografia
[1] A. Walat, Wprowadzenie do Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.
[2] W. Jochemczyk, I. Krajewska‑Kranas, A. Samulska, W. Kranas, M. Wyczółkowski, Lekcje z komputerem, WSiP, Warszawa 2004.
[3] A. Borowiecka, Edytor postaci Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.