Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Kołyska” – próby przewrotu w przód

  1. Cele lekcji

  1. Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady wykonywania przewrotu w przód,

  • zna zasady współdziałania w zespole.

  1. Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wykonać przewrót w przód,

  • potrafi współdziałać w zespole,

  • potrafi wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne.

  1. Metoda i forma pracy

Pokaz, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna, praca zespołowa.

  1. Środki dydaktyczne

Rollery, materace, piłki, szarfy, woreczki .

  1. Przebieg lekcji

  1. Faza przygotowawcza

Uczniowie wchodzą do sali gimnastycznej. Ustawiają się w dwuszeregu przed prowadzącym zajęcia, odliczają kolejno, pozdrawiają nauczyciela okrzykiem powitalnym.

  1. Faza realizacyjna

  1. Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe. Uczniowie biegają między rozłożonymi rollerami. Na sygnał nauczyciela zatrzymują się przy jednym z nich. Następnie bawią się w zabawę: „ Powódź” – biegają swobodnie po całej sali, na sygnał: powódź – wspinają się na pewną wysokość, a na sygnał: słońce – znowu biegają po całej sali.

  2. Zabawa: „Berek”. Uczniowie biegają po całej sali. Jeden z nich ma szarfę na szyi i jest berkiem. Goni pozostałych uczniów. Złapany przejmuje szarfę i zostaje berkiem.

  3. Ćwiczenia mięśni grzbietu. Uczniowie siedzą w siadzie klęcznym i wysuwają rollery rękami do przodu, aż do leżenia przodem, a następnie wracają do pozycji wyjściowej.

  4. Ćwiczenia mięśni brzucha. Uczniowie wykonują siad prosty, nogi są wyprostowane w kolanach. Ramiona są podparte z tylu i podtrzymują ciało. Ćwiczący podnoszą rollery stopami na dowolną wysokość, według możliwości.

  5. Ćwiczenia zwinności. Uczniowie wprawiają w ruch wirowy rollery, a następnie obiegają go dookoła, a później próbują go przeskoczyć.

  6. Przygotowanie do przewrotu w przód. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery zastępy. Każdy zastęp ma jeden materac. Uczniowie kolejno podchodzą do materaca i wykonują na plecach kołyskę. Ćwiczenie jest powtarzane kilkakrotnie. Następnie ćwiczący starają się wykonać „zajęczy skok” przez materac. Kolejne ćwiczenie polega na toczeniu się po materacu jak naleśniki. Wszystkie ćwiczenia są powtarzane kilkakrotnie.

  7. Próby przewrotu w przód. Nauczyciel demonstruje przewrót w przód. Uczniowie próbują wykonać ćwiczenie przy asekurowani i instruowani przez prowadzącego.

  8. Wyścigi. Uczniowie pozostają w zastępach. Wykonują bieg do mety na jednej nodze z piłką w dłoniach, bieg na czworakach, skoki obunóż z piłką między kolanami. Wygrywa rząd, który najsprawniej wykona dane zadanie.

  1. Faza podsumowująca

Ćwiczenia uspokajające. Swobodny marsz w kole, unoszenie woreczka nad głowę i przekładanie go z ręki do ręki; marsz z woreczkiem na głowie; marsz w kole bocianim krokiem. Zabawa ze śpiewem: „Łabędzie” (załącznik 1). Zbiórka w dwuszeregu na zakończenie zajęć.

  1. Bibliografia

R. Trześniowski , Gry i zabawy ruchowe, Wydawnictwo „Sport i Turystyka”, Warszawa 1987.

  1. Załączniki

a) Zabawa ze śpiewem: „Łabędzie”

załącznik 1.

Przebieg zabawy.

Dzieci w luźnej gromadce śpiewając:

Po szerokim stawie

Pływają łabędzie, pływają łabędzie

biegają wolno po boisku i naśladują ruchami rąk pływanie łabędzi. Przy słowach:

Kto swego nie złapie,

ten w kole stać będzie, (bis)

każde stara się dobierać kogoś do pary. Kto zostanie sam, staje w środku utworzonego koła, po obwodzie którego krążą dzieci trzymając sie za ręce. Zwracając się do łabędzia śpiewają:

A oto już mamy łabędzia jednego, co nie umiał znaleźć przyjaciela swego, (bis)

podczas gdy łabędź pływa wewnątrz koła.

  1. Czas trwania lekcji

45 minut

  1. Uwagi do scenariusza

brak

RVBuBJbFyAUEz

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 111.35 KB w języku polskim
R1QGqF7WiGfIy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim