Kompozycja, czyli poszukiwanie harmonii w świecie sztuki. "Moje miasto" - collage
Kompozycja, czyli poszukiwanie harmonii w świecie sztuki
– Moje miasto. Collage
Przypomnienie rodzajów kompozycji: otwarta, zamknięta, symetryczna, z rytmem.
Wprowadzenie nowych terminów dotyczących porządkowania form: kompozycja geometryczna, wertykalna, horyzontalna, abstrakcyjna, diagonalna, realistyczna.
Wzbogacanie języka plastyki z dziedziny warsztatu plastycznego (kompozycja, forma) i wiedzy o sztuce (tematy w malarstwie).
Uczeń rozpoznaje i nazywa poznane kompozycje.
Poprawnie dokona klasyfikacji poznanych kompozycji i tematów w sztuce.
Ze zrozumieniem analizuje wybrane dzieła sztuki pod kątem poznanej wiedzy o porządkowaniu form w świecie sztuki.
Rozumie, jakie możliwości daje zastosowanie odpowiedniej kompozycji w celu przekazania intencji i emocji artysty.
Potrafi wyjaśnić, jakimi środkami artystycznymi można uzyskać harmonię i dysharmonię.
Zastosuje poznane wiadomości w praktyce, tworząc szkice kompozycyjne, zadania strukturalne i projekty tematyczne.
Pokaz plansz z rodzajami kompozycji i prezentacji multimedialnej przedstawiającej tematykę malarstwa w dziejach sztuki. Dyskusja, analizowanie i porównywanie różnic i podobieństw kompozycyjnych. Prowokacja i inspiracja do samodzielnej pracy twórczej.
Plansze 1‑3: Forma – kształt – kompozycja;
Epidiaskop do pokazywania wydrukowanych plansz;
Karty pracy – definicje kompozycji do przyporządkowania;
Prezentacja multimedialna – Podstawowe grupy tematyczne w malarstwie;
Komputer oraz rzutnik multimedialny do pokazania prezentacji i plansz w formie plików Worda;
Mały słownik terminów plastycznych, Krystyna Zwolińska, Zasław Malicki, Wiedza Powszechna Warszawa 1974;
Materiały ucznia do wykonania collage: karton, skrawki tkanin, szara i kolorowa gazeta, wycinanki, klej.
Scenariusz przewiduje część teoretyczną - przygotowawczą i drugą część praktyczną. Lekcja umożliwia utrwalanie, porządkowanie i przyswajanie podstawowej wiedzy z zakresu warsztatu plastycznego oraz zagadnień z historii sztuki dotyczących klasyfikacji malarstwa ze względu na przedstawioną tematykę. Głównym celem lekcji jest uporządkowanie i przyswojenie terminów plastycznych dotyczących kompozycji. Wspólne analizowanie różnych możliwości i wariantów stosowania tych samych form i kształtów celem wzbogacania pomysłowości i inspiracji twórczej uczniów. W części praktycznej uczniowie mają za zadanie wykonać collage z materiałów różnych na temat „Moje miasto”, wykorzystując nabytą wiedzę i kompozycję zgodnie z upodobaniami i własną osobowością. Działalność plastyczną łączę z poznawaniem wiadomości, z historii sztuki, umożliwiając kontakt z wielkimi artystami i ich dziełami, ucząc odpowiedniej klasyfikacji dzieł, chronologii, uogólniania zagadnień.
Faza przygotowawcza
Swobodna dyskusja z uczniami celem przypomnienia i uporządkowania posiadanej wiedzy na temat dyscyplin sztuki, poznanych środków artystycznych, kompozycji, tematyki malarstwa.
Czynności porządkowe, sprawdzenie listy obecności oraz podanie tematu i celu lekcji.
Przypomnienie definicji „kompozycja” oraz rodzajów kompozycji z wcześniejszych doświadczeń ze szkoły podstawowej.
Pokaz i analizowanie przygotowanych plansz, rozwijanie i wzbogacanie warsztatu artystycznego poprzez sugerowanie pomysłów i skojarzeń.
Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze: jakie formy są statyczne, a jakie dynamiczne (diagonalne), które stwarzają wrażenie harmonii, ładu i porządku, a które wprowadzają nieporządek.
Sprawdzenie poprawności nazywania i definiowania omawianego sposobu porządkowania elementów obrazu poprzez dopasowywanie kart z definicjami i przykładami kompozycji na planszach.
Podsumowanie rozmowy o kompozycji i samodzielne zapisanie przez uczniów na tablicy oraz w zeszycie definicji: Kompozycja jest to odpowiednie rozmieszczenie elementów plastycznych (form, linii, plam barwnych) na płaszczyźnie obrazu w celu stworzenia ładu i porządku, czyli harmonii.
Poszerzenie wiedzy o dziele i sztuce poprzez pokaz prezentacji multimedialnej ukazujący inny sposób klasyfikacji dzieł malarskich pod kątem tematyki.
Uczniowie oglądają i korzystają ze źródeł (kontakt z dziełami sztuki).
Analizują, wyciągają wnioski, wzbogacają swoją wiedzę i wzmacniają motywację do działania plastycznego.
Samodzielnie zapisują do zeszytu tematy malarskie.
Polecenie przygotowania różnych materiałów na collage do pracy - „Moje miasto”.
Podczas lekcji zostało lepiej zrozumiane pojęcia kompozycji, przypomniane i utrwalone zostały wiadomości z dziedziny warsztatu plastycznego i historii sztuki. Poznane zostały: nowe terminy i skojarzenia rozwijające ogólną orientację plastyczną, a także sposób klasyfikacji i podziału dzieł malarskich. Samodzielne wykorzystanie i zastosowanie poznanych zagadnień w praktycznym działaniu uczniów.
Bibliografia
a). http://pl.wikipedia.org/wiki/Kompozycja_(sztuki_wizualne
b). http://www.wiw.pl/sztuka/plastyka/
c). http://library.thinkquest.org/20868/pol/home.htm
d). Sztuka Encyklopedia multimedialna, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 1999,
1 Kompozycja, w której obie części - lewa i prawa - są jednakowe lub do siebie podobne | Kompozycja, w której strony różnią się od siebie |
Kompozycja, w której układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi. Przeważają linie lub układy pionowe i poziome. | Kompozycja, w której układ elementów daje wrażenie ruchu, napięcia. Przeważają linie lub układy ukośne. |
Kompozycja, w której dzięki umiejętnemu rozłożeniu kształtów i plam żadna z jej części, ani prawa ani lewa, nie ciąży w dół. | Kompozycja, w której jeden kształt powtarza się w określonych odstępach. |
Harmonia, doskonałe połączenie elementów, które tworzą spójną całość. | Kompozycja oparta na układach pionowych i poziomych. Wyraża ona bezruch, spokój, trwałość, niezmienność. |
Kompozycja jednoelementowa, w której dominuje jeden element. | Kompozycja wieloelementowa składająca się z wielu elementów. |
Kompozycja, która „w całości” mieści się na płaszczyźnie obrazu, nie ma swojego niewidocznego dalszego ciągu poza jego granicami. | Kompozycja, której ciąg dalszy z łatwością możemy sobie wyobrazić. Obiekty znajdujące się na brzegach obrazu. |
Odpowiednio nadrukować tyły kart albo skleić zgodnie z numerami
Kompozycja symetryczna | Kompozycja asymetryczna |
Kompozycja statyczna | Kompozycja dynamiczna (diagonalna) |
Kompozycja zrównoważona | Kompozycja z rytmem |
Kompozycja zrównoważona | Kompozycja statyczna |
Kompozycja geometryczna, raport | Kompozycja różnorodna, swobodna |
Kompozycja zamknięta | Kompozycja, otwarta |