Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kompozycja, czyli poszukiwanie harmonii w świecie sztuki
Moje miasto. Collage

      1. Przypomnienie rodzajów kompozycji: otwarta, zamknięta, symetryczna, z rytmem.

      2. Wprowadzenie nowych terminów dotyczących porządkowania form: kompozycja geometryczna, wertykalna, horyzontalna, abstrakcyjna, diagonalna, realistyczna.

      3. Wzbogacanie języka plastyki z dziedziny warsztatu plastycznego (kompozycja, forma) i wiedzy o sztuce (tematy w malarstwie).

      1. Uczeń rozpoznaje i nazywa poznane kompozycje.

      2. Poprawnie dokona klasyfikacji poznanych kompozycji i tematów w sztuce.

      3. Ze zrozumieniem analizuje wybrane dzieła sztuki pod kątem poznanej wiedzy o porządkowaniu form w świecie sztuki.

      4. Rozumie, jakie możliwości daje zastosowanie odpowiedniej kompozycji w celu przekazania intencji i emocji artysty.

      5. Potrafi wyjaśnić, jakimi środkami artystycznymi można uzyskać harmonię i dysharmonię.

      6. Zastosuje poznane wiadomości w praktyce, tworząc szkice kompozycyjne, zadania strukturalne i projekty tematyczne.

Pokaz plansz z rodzajami kompozycji i prezentacji multimedialnej przedstawiającej tematykę malarstwa w dziejach sztuki. Dyskusja, analizowanie i porównywanie różnic i podobieństw kompozycyjnych. Prowokacja i inspiracja do samodzielnej pracy twórczej.

    1. Plansze 1‑3: Forma – kształt – kompozycja;

    2. Epidiaskop do pokazywania wydrukowanych plansz;

    3. Karty pracy definicje kompozycji do przyporządkowania;

    4. Prezentacja multimedialna Podstawowe grupy tematyczne w malarstwie;

    5. Komputer oraz rzutnik multimedialny do pokazania prezentacji i plansz w formie plików Worda;

    6. Mały słownik terminów plastycznych, Krystyna Zwolińska, Zasław Malicki, Wiedza Powszechna Warszawa 1974;

    7. Materiały ucznia do wykonania collage: karton, skrawki tkanin, szara i kolorowa gazeta, wycinanki, klej.

Scenariusz przewiduje część teoretyczną - przygotowawczą i drugą część praktyczną. Lekcja umożliwia utrwalanie, porządkowanie i przyswajanie podstawowej wiedzy z zakresu warsztatu plastycznego oraz zagadnień z historii sztuki dotyczących klasyfikacji malarstwa ze względu na przedstawioną tematykę. Głównym celem lekcji jest uporządkowanie i przyswojenie terminów plastycznych dotyczących kompozycji. Wspólne analizowanie różnych możliwości i wariantów stosowania tych samych form i kształtów celem wzbogacania pomysłowości i inspiracji twórczej uczniów. W części praktycznej uczniowie mają za zadanie wykonać collage z materiałów różnych na temat „Moje miasto”, wykorzystując nabytą wiedzę i kompozycję zgodnie z upodobaniami i własną osobowością. Działalność plastyczną łączę z poznawaniem wiadomości, z historii sztuki, umożliwiając kontakt z wielkimi artystami i ich dziełami, ucząc odpowiedniej klasyfikacji dzieł, chronologii, uogólniania zagadnień.

Faza przygotowawcza

Swobodna dyskusja z uczniami celem przypomnienia i uporządkowania posiadanej wiedzy na temat dyscyplin sztuki, poznanych środków artystycznych, kompozycji, tematyki malarstwa.

    1. Czynności porządkowe, sprawdzenie listy obecności oraz podanie tematu i celu lekcji.

    2. Przypomnienie definicji „kompozycja” oraz rodzajów kompozycji z wcześniejszych doświadczeń ze szkoły podstawowej.

    3. Pokaz i analizowanie przygotowanych plansz, rozwijanie i wzbogacanie warsztatu artystycznego poprzez sugerowanie pomysłów i skojarzeń.

    4. Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze: jakie formy są statyczne, a jakie dynamiczne (diagonalne), które stwarzają wrażenie harmonii, ładu i porządku, a które wprowadzają nieporządek.

    5. Sprawdzenie poprawności nazywania i definiowania omawianego sposobu porządkowania elementów obrazu poprzez dopasowywanie kart z definicjami i przykładami kompozycji na planszach.

    6. Podsumowanie rozmowy o kompozycji i samodzielne zapisanie przez uczniów na tablicy oraz w zeszycie definicji: Kompozycja jest to odpowiednie rozmieszczenie elementów plastycznych (form, linii, plam barwnych) na płaszczyźnie obrazu w celu stworzenia ładu i porządku, czyli harmonii.

    7. Poszerzenie wiedzy o dziele i sztuce poprzez pokaz prezentacji multimedialnej ukazujący inny sposób klasyfikacji dzieł malarskich pod kątem tematyki.

    8. Uczniowie oglądają i korzystają ze źródeł (kontakt z dziełami sztuki).

    9. Analizują, wyciągają wnioski, wzbogacają swoją wiedzę i wzmacniają motywację do działania plastycznego.

    10. Samodzielnie zapisują do zeszytu tematy malarskie.

    11. Polecenie przygotowania różnych materiałów na collage do pracy - „Moje miasto”.

Podczas lekcji zostało lepiej zrozumiane pojęcia kompozycji, przypomniane i utrwalone zostały wiadomości z dziedziny warsztatu plastycznego i historii sztuki. Poznane zostały: nowe terminy i skojarzenia rozwijające ogólną orientację plastyczną, a także sposób klasyfikacji i podziału dzieł malarskich. Samodzielne wykorzystanie i zastosowanie poznanych zagadnień w praktycznym działaniu uczniów.

Bibliografia

a). http://pl.wikipedia.org/wiki/Kompozycja_(sztuki_wizualne

b). http://www.wiw.pl/sztuka/plastyka/

c). http://library.thinkquest.org/20868/pol/home.htm

d). Sztuka Encyklopedia multimedialna, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 1999,

1

Kompozycja,

w której obie części

- lewa i prawa -

są jednakowe lub do siebie podobne

Kompozycja,

w której strony

różnią się od siebie

Kompozycja,

w której układ elementów

daje wrażenie spokoju i równowagi.

Przeważają linie lub układy

pionowe i poziome.

Kompozycja,

w której układ elementów

daje wrażenie ruchu, napięcia.

Przeważają linie lub układy ukośne.

Kompozycja,

w której dzięki umiejętnemu rozłożeniu kształtów i plam żadna z jej części, ani prawa ani lewa, nie ciąży w dół.

Kompozycja,

w której jeden kształt powtarza się

w określonych odstępach.

Harmonia, doskonałe połączenie elementów, które tworzą spójną całość.

Kompozycja oparta na układach pionowych i poziomych. Wyraża ona bezruch, spokój, trwałość, niezmienność.

Kompozycja jednoelementowa, w której dominuje jeden element.

Kompozycja wieloelementowa składająca się z wielu elementów.

Kompozycja, która

„w całości” mieści się na płaszczyźnie obrazu, nie ma swojego niewidocznego dalszego ciągu poza jego granicami.

Kompozycja, której ciąg dalszy z łatwością możemy sobie wyobrazić. Obiekty znajdujące się na brzegach obrazu.

Odpowiednio nadrukować tyły kart albo skleić zgodnie z numerami

Kompozycja

symetryczna

Kompozycja

asymetryczna

Kompozycja

statyczna

Kompozycja

dynamiczna

(diagonalna)

Kompozycja

zrównoważona

Kompozycja

z rytmem

Kompozycja

zrównoważona

Kompozycja

statyczna

Kompozycja

geometryczna,

raport

Kompozycja

różnorodna,

swobodna

Kompozycja

zamknięta

Kompozycja,

otwarta

R1d3NnElN0LsC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 70.00 KB w języku polskim