Kompozycja obrazu – układ elementów w pracy plastycznej
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
dostrzegać wpływ różnych rodzajów kompozycji na wyraz pracy plastycznej;
definiować terminy: kompozycja, kompozycja symetryczna i asymetryczna, rytmiczna, zamknięta i otwarta, statyczna i dynamiczna;
rozróżniać poszczególne rodzaje kompozycji;
tworzyć prace plastyczne, w których zastosujesz wybrane rodzaje kompozycji
Rodzaje kompozycji
Przyjrzyj się poniższym ilustracjom. Czym one się różnią?
- Liczbą przedmiotów, na jednej ilustracji jest ich więcej
- Wielkością przedmiotów
- Uporządkowaniem, rozmieszczeniem przedmiotów
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res/RQmGQ516PiuM6/1670331291/IB4AljDI6SkkDiVVBXiFnQgAkyqEEkiS.zip_extracted/ALTERNATIVE-STATIC/H1N30XzByvbzsOdKdmgkk9bjqDl9F3iU.jpg)
Twórz tradycyjnie - kompozycjakompozycja
Uzyskiwanie ciekawych kompozycji
dwie duże kartki papieru, kartki z kolorowego bloku, nożyczki i klej
Wytnij z kolorowego papieru kształty owoców i warzyw (lub innych przedmiotów) – najlepiej 5–7 sztuk. Każdy przedmiot wytnij tak samo dwa razy. Będziesz mieć 10–14 przedmiotów. Posegreguj je na dwa identyczne komplety i przyklej na dwóch dużych kartonach na dwa różne sposoby. Czym różnią się stworzone przez Ciebie kompozycje?
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
Kompozycja otwarta
Artyści uzyskują OTWARTEOTWARTE lub ZAMKNIĘTE KOMPOZYCJEZAMKNIĘTE KOMPOZYCJE na rozmaite sposoby. Poniżej przykłady różnych kompozycji w dziełach sztuki.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res/R1OCXaTIeWsYk/1670331292/2VLoa1qPBVsQqiMTsx9wexN5qkRY6VSg.zip_extracted/ALTERNATIVE-STATIC/1SMTIvtdPxrltPnw58LRQNujtlFI10zP.jpg)
1. Widoczne na obrazie irysy to część ukwieconej łąki. Możemy łatwo wyobrazić jak wygląda łąka poza ramami obrazu. Jest to więc kompozycja otwarta.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res/RqUX7DqAYR2Ii/1728342144/1GW0Y8jI2n2yCUsBUfPfqrPacsVjPdpL.zip_extracted/ALTERNATIVE-STATIC/1BpC19McFn1p2g09WHA6X4feNcdkolwG.jpg)
1. Geometryczne kształty są równomiernie rozłożone na całej płaszczyźnie obrazu. Mamy wrażenie, że widzimy tylko fragment większej całości. Możemy łatwo wyobrazić sobie, co jest poza ramami obrazu. Jest to więc kompozycja otwarta.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res/RBxaOwkJ2ygxX/1670331292/5VzTIjAyTA7SjlE3xxgA90dARJRRR4eE.zip_extracted/ALTERNATIVE-STATIC/13vVqXGni8Mcz46Dkuxl9mZssGzXCVNv.jpg)
1. Poniższy obraz, to kolejny przykład tzw. kompozycji otwartej. Na obrazie widoczne jest jezioro albo inny mały zbiornik wodny, na którym widoczne są rośliny, oraz trawa. Oglądając ten obraz możesz bez problemów wyobrazić sobie jak wygląda ten zbiornik wodny poza ramami obrazu.
Kompozycja zamknięta
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res/R1HgloJSzLfwU/1727173040/6gTcMmckd2MMCg1v1tLxYPIZaV1iVpLc.zip_extracted/ALTERNATIVE-STATIC/2aRJKaA3mSAQO5nZMMOTPbxGB6kwVE4j.jpg)
1. Uwaga jest skupiona na rozgrywającej się w centrum scenie. Wszystkie ważne dla tematu postaci zmieściły się na kolistym formacie obrazu. Ich układy ciał i gesty podkreślają kształt ramy, dodatkowo zamykając kompozycję. Jest to więc kompozycja zamknięta.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res/RhiY7ixDx48wt/1670331293/27wlKtA9X9Y9aNHul8U2nESbtKh0HGs5.zip_extracted/ALTERNATIVE-STATIC/1h5hrxq9SjDPOMzHcP5hwT027ozf7kDO.jpg)
1. Wszystkie przedmioty użyte w tej martwej naturze są w całości przedstawione na obrazie. Są skupione w jednej grupie, nasza uwaga koncentruje się na środku obrazu. Jest to więc kompozycja zamknięta.
Rodzaje kompozycji
Kompozycja daje się podzielić na dwie bardzo podobne części. Przez środek można przeprowadzić oś symetrii. Jest to KOMPOZYCJA SYMETRYCZNAKOMPOZYCJA SYMETRYCZNA.
W tej kompozycji najważniejsze elementy znalazły się w centrum, na środku. Jest to KOMPOZYCJA CENTRALNAKOMPOZYCJA CENTRALNA.
W tej kompozycji najważniejsze elementy znalazły się po jednej stronie obrazu. Nie można przeprowadzić osi symetrii. Jest to KOMPOZYCJA ASYMETRYCZNAKOMPOZYCJA ASYMETRYCZNA
.
Przeciągnij poniższe nazwy schematów kompozycyjnych tak, aby pasowały do danych reprodukcji.
KOMPOZYCJA
SYMETRYCZNA, KOMPOZYCJA
CENTRALNA, KOMPOZYCJA
ASYMETRYCZNA
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res/Rn8FvjYVgXAp7/1670331293/DC4WxxOfnK0TIg8CcjKR0WYYEFTBd7fW.zip_extracted/ALTERNATIVE-STATIC/24w96CpD1nG19iR2E1L67Hq2ubOsiF4m.jpg)
Rodzaje linii
Piony i poziomy dają wrażenie spokoju kompozycji.
Taką KOMPOZYCJĘ nazywamy STATYCZNĄSTATYCZNĄ.
Duża liczba skosów daje wrażenie ruchu. Taką KOMPOZYCJĘ nazywamy DYNAMICZNĄDYNAMICZNĄ
Zaznacz jakiego rodzaju elementów i linii jest najwięcej w tej reprodukcji.
- linie skośne
- linie pionowe
- linie poziome
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res/R14anKxRIkyil/1670331294/1A1WorRYHwaal5JflqJXoTKXLC1wW2ld.zip_extracted/ALTERNATIVE-STATIC/PwkYiOU4DGeWu8kaUuXHWvSuRrcCYkSe.jpg)
Potrzebny będzie aparat fotograficzny. Zaproś jedną lub więcej osób do pozowania do zdjęcia. Poproś, by ustawiały się w taki sposób, aby na fotografii uzyskać kompozycję statyczną lub dynamiczną.
Przyjrzyj się powyższym reprodukcjom. Dopasuj właściwą odpowiedź będącą dokończeniem zdania: „We wszystkich tych obrazach…
- … powtarzają się regularnie różne elementy”.
- … powtarzają się regularnie bardzo podobne elementy”.
- …powtarzają się nieregularnie bardzo podobne elementy”.
Wykonaj KOMPOZYCJĘ RYTMICZNĄ.
Poniżej jest miejsce na narysowanie Twojej KOMPOZYCJI.
Wskaż reprodukcję, w której znajduje się kompozycja otwarta.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res/R1OF6xLHkBj5J/1670331294/PPf3o6uwXOKEnkU2M0874muEp3HtGodS.zip_extracted/ALTERNATIVE-STATIC/geMXdya389WgxEE32RkSRGQh8eikwcYK.jpeg)
Uzupełnij tytuł reprodukcji.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res/R1SnVLiPgI1hU/1670331295/2GkSyjq1rNEuXtvg5kGGooSwhI2W10mN.zip_extracted/ALTERNATIVE-STATIC/2giN99f8AKJ4HbnGc96Ah5OvjG38l3Cg.jpg)
Wpisz autora kompozycji pod tytułem „Marilyn Monroe”.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res/ReOYxc1UlT6vY/1670331295/1atMRQMAPEQtH4b0Q3DPMEZb9pOnLZ5N.zip_extracted/ALTERNATIVE-STATIC/w2EjumrSmh5q498nOpAX6ZRcc6zeCm75.jpg)
Ćwiczenia, których celem jest łączenie typów kompozycji, możesz wykonać bez użycia komputera.
Potrzebne będą: duża kartka papieru, farby lub kredki
Narysuj lub namaluj na kartce papieru rysunek o dowolnej tematyce, który będzie realizował wybrane przez Ciebie rodzaje kompozycji (wybierz przynajmniej dwa rodzaje).
Słownik pojęć
to rozmieszczenie, uporządkowanie elementów w dziele sztuki (zarówno na płaszczyźnie, jak i w przestrzeni).
to nieregularne rozmieszczenie elementów. Prawa i lewa strona kompozycji się różnią.
to rozmieszczenie elementów w taki sposób, aby skupić uwagę na środku płaszczyzny.
to kompozycja, w której przeważają skosy, linie łamane, krzywizny lub łuki. Mamy wrażenie ruchu.
to takie rozmieszczenie elementów, które sprawia wrażenie jakby dzieło miało dalszy ciąg poza ramami obrazu. Mamy wrażenie oglądania tylko fragmentu. Często elementy wychodzą poza kadr.
to kompozycja, w której przeważają uporządkowane elementy pionowe i poziome. Mamy wrażenie równowagi, spokoju i bezruchu.
to taki układ elementów, który da się podzielić osią symetrii na dwie bardzo podobne części.
to takie rozmieszczenie elementów, które skupia je wewnątrz dzieła. Mamy wrażenie kompletności, całości.
Źródło:
sjp.pwn.pl