KOMPOZYCJA SYMETRYCZNA
Autor/autorka
Małgorzata Wierzbicka
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
plastyka
3. Temat zajęć
KOMPOZYCJA SYMETRYCZNA
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat lekcji wynika z podstawy programowej oraz programu nauczania plastyki w szkole podstawowej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Omówienie cech kompozycji symetrycznej i asymetrycznej oraz doskonalenie umiejętności plastycznych w tym zakresie
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń rozpoznaje kompozycję symetryczną i asymetryczną.
Wymienia przykłady symetrii w architekturze i sztuce ludowej.
Uczeń posługuje się pojęciami: oś symetrii, asymetria, wycinanka ludowa, symetria wieloosiowa, sztuka ludowa w teorii i praktyce.
Uczeń tworzy symetryczną wycinankę inspirowaną sztuką ludową.
9. Metody i formy pracy
Metoda: zajęcia praktyczne.
Formy: praca indywidualna, praca zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
komputer/telefon/tablet z dostępem do Internetu
papier, nożyczki, ołówek
11. Wymagania w zakresie technologii
laptopy, smartfony, tablety z dostępem do Internetu
MS TEAMS
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: DOŚWIADCZENIE W ZAKRESIE TWORZENIA SYMETRII JEDNOOSIOWEJ I WIELOOSIOWEJ
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Uczniowie tworzą w aplikacji internetowej http://weavesilk.com/ różne kompozycje. Próbują wykorzystywać różne możliwości programu: symetrię jednoosiową, wieloosiowe, używają wielu kolorów, kształtów, poprawiają, uzupełniają, tworzą barwne mandale. Chętni mogą pochwalić się efektem swojego doświadczenia.
Aktywność 2
Temat: REFLEKSJA NA TEMAT KOMPOZYCJI SYMETRYCZNEJ
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami, tworzą definicję symetrii, kompozycji symetrycznej.
Aktywność 3
Temat: WPROWADZENIE DEFINICJI KOMPOZYCJI SYMETRYCZNEJ I ASYMETRYCZNEJ
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel tłumaczy, co to jest kompozycja symetyryczna, czym się różni od asymetrycznej. Zostaje udostępniony materiałttps://moje https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/24559900 , na podstawie którego zapisują notatkę w zeszycie. Uczniowie oglądają różne obiekty natury, sprawdzają ich symetryczność. Zauważają także powszechny trend stosowania tego rodzaju kompozycji w architekturze https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/32283600 . Nauczyciel udostępnia materiał ukazujcy wycinankę ludową https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/50091100,stosując symetrię jako wymiar doskonałości i piękna. Ogldają także dzieła sztuki, w których zastosowano ten rodzaj kompozycji https://pl.padlet.com/gosiawierz/2aitijztqqfmpez6
Aktywność 4
Temat: ZASTOSOWANIE KOMPOZYCJI SYMETRYCZNEJ W PRACY PLASTYCZNEJ
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Uczniowie tworzą za pomoc nożyczek i umiejętnego złożenia papieru wycinanki inspirowane sztuką ludową https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/35886800. Prace realizują poznany rodzaj kompozycji.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Na koniec uczniowie krótko odpowiadają w aplikacji https://answergarden.ch/2244687 na pytanie: Co zapamiętałeś z dzisiejszej lekcji?
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna