Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Małgorzata Wierzbicka

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa V

2. Przedmiot

plastyka

3. Temat zajęć

KOMPOZYCJA SYMETRYCZNA

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat lekcji wynika z podstawy programowej oraz programu nauczania plastyki w szkole podstawowej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

7. Cel ogólny zajęć

Omówienie cech kompozycji symetrycznej i asymetrycznej oraz doskonalenie umiejętności plastycznych w tym zakresie

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń rozpoznaje kompozycję symetryczną i asymetryczną.

  2. Wymienia przykłady symetrii w architekturze i sztuce ludowej.

  3. Uczeń posługuje się pojęciami: oś symetrii, asymetria, wycinanka ludowa, symetria wieloosiowa, sztuka ludowa w teorii i praktyce.

  4. Uczeń tworzy symetryczną wycinankę inspirowaną sztuką ludową.

9. Metody i formy pracy

Metoda: zajęcia praktyczne.
Formy: praca indywidualna, praca zbiorowa.

10. Środki dydaktyczne

komputer/telefon/tablet z dostępem do Internetu
papier, nożyczki, ołówek

11. Wymagania w zakresie technologii

laptopy, smartfony, tablety z dostępem do Internetu
MS TEAMS

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: DOŚWIADCZENIE W ZAKRESIE TWORZENIA SYMETRII JEDNOOSIOWEJ I WIELOOSIOWEJ

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Uczniowie tworzą w aplikacji internetowej http://weavesilk.com/ różne kompozycje. Próbują wykorzystywać różne możliwości programu: symetrię jednoosiową, wieloosiowe, używają wielu kolorów, kształtów, poprawiają, uzupełniają, tworzą barwne mandale. Chętni mogą pochwalić się efektem swojego doświadczenia.

  • Aktywność 2

    • Temat: REFLEKSJA NA TEMAT KOMPOZYCJI SYMETRYCZNEJ

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami, tworzą definicję symetrii, kompozycji symetrycznej.

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

    • Temat: ZASTOSOWANIE KOMPOZYCJI SYMETRYCZNEJ W PRACY PLASTYCZNEJ

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      Uczniowie tworzą za pomoc nożyczek i umiejętnego złożenia papieru wycinanki inspirowane sztuką ludową  https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/35886800. Prace realizują poznany rodzaj kompozycji.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Na koniec uczniowie krótko odpowiadają w aplikacji https://answergarden.ch/2244687 na pytanie: Co zapamiętałeś z dzisiejszej lekcji?

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna