Komputerowe symulacje
Scenariusz lekcji
Temat lekcji
Komputerowe symulacje
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń potrafi:
omówić opracowany przez Johna Conwaya model życia kolonii organizmów;
opisać przebieg symulacji;
określać różne warunki początkowe konieczne do zbudowania danego modelu;
wymienić układy, jakie mogą powstać w kolonii organizmów.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
analizować związek między początkowym układem organizmów a wynikiem symulacji;
wykonywać na planszy symulację życia kolonii organizmów przy określonych warunkach początkowych;
modyfikować opcje programu umożliwiające śledzenie przebiegu symulacji;
stosować program symulacyjny do badania zjawisk z różnych dziedzin.
Metody nauczania
pogadanka;
problemowa – wykonanie symulacji;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
symulacja dołączona do podręcznika;
podręcznik.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | – czynności organizacyjne (5 min) | ||
– wprowadzenie do tematu lekcji (5 min) |
| ||
Faza realizacyjna | – poznanie modelu kolonii Conwaya (10 min) |
| |
– przeprowadzanie symulacji przy ustalonych warunkach początkowych (10 min) |
| ||
– zastosowanie symulacji do rozwiązywania zadań (10 min ) |
| ||
Faza podsumowująca | – podsumowanie (5 min) |
|
Bibliografia
[1] Białowąs J., Chmielewska K., Jakutowicz M., Mordaka M., Wojciechowski Z., Informatyka 2000. Poradnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjum (I rok nauki), CD‑ROM, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2002.
[2] Mordaka M., Lipski J., Gulgowski M., Informatyka 2000. Podręcznik dla gimnazjum (klasa 2), Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.
Załączniki
Czas trwania lekcji:
1 x 45 minut