Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji

Komputerowe symulacje

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń potrafi:

  • omówić opracowany przez Johna Conwaya model życia kolonii organizmów;

  • opisać przebieg symulacji;

  • określać różne warunki początkowe konieczne do zbudowania danego modelu;

  • wymienić układy, jakie mogą powstać w kolonii organizmów.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • analizować związek między początkowym układem organizmów a wynikiem symulacji;

  • wykonywać na planszy symulację życia kolonii organizmów przy określonych warunkach początkowych;

  • modyfikować opcje programu umożliwiające śledzenie przebiegu symulacji;

  • stosować program symulacyjny do badania zjawisk z różnych dziedzin.

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • problemowa – wykonanie symulacji;

  • laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.

Środki dydaktyczne

  • symulacja dołączona do podręcznika;

  • podręcznik.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (5 min)

– wprowadzenie do tematu lekcji (5 min)

  • przypomnienie pojęć „modelowanie” i „symulacja komputerowa”

  • pogadanka na temat tego, czy uczniowie zetknęli się z symulacją komputerową

  • rozmowa na temat: „Gdzie wykorzystuje się symulacje komputerowe?”

  • podanie tematu lekcji

  • przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią

Faza realizacyjna

– poznanie modelu kolonii Conwaya (10 min)

  • uruchomienie programu do symulacji życia kolonii organizmów według Conwaya

  • zapoznanie się uczniów z cechami kolonii istotnymi dla przebiegu symulacji

  • prezentacja reguł życia kolonii, zapisanie reguł przez uczniów

  • pogadanka na temat reguł życia kolonii – czy tego typu informacje są ważne dla przebiegu całej symulacji

  • zapoznanie uczniów z pojęciami układu wiecznego i układu migającego oraz z przykładami tych układów

  • omówienie i zaprezentowanie dostępnych w programie sposobów wprowadzania układu początkowego komórek

  • wprowadzenie układu początkowego opartego na rysunku z podręcznika

  • omówienie sposobu doboru szybkości rozwoju kolonii

  • modyfikacja szybkości rozwoju kolonii organizmów

  • przeprowadzenie symulacji z zachowaniem ustalonych wcześniej parametrów

  • obserwacja przebiegu rozwoju kolonii

  • obserwacja wyników symulacji – omówienie układu wiecznego

  • wykonanie ćwiczeń z podręcznika

– przeprowadzanie symulacji przy ustalonych warunkach początkowych 

(10 min)

  • analiza ćwiczeń zawartych w podręczniku

  • przeprowadzenie kolejnych symulacji według warunków początkowych określonych w ćwiczeniach z podręcznika

  • rozpoznanie układów opisanych w podręczniku – układu migającego i układu wędrującego

  • porównane rozwoju dwóch kolonii organizmów

  • podsumowanie wykonywanych ćwiczeń – jakie zjawiska zauważyli uczniowie

– zastosowanie symulacji do rozwiązywania zadań (10 min )

  • analiza ćwiczeń zawartych w podręczniku

  • znalezienie prawidłowości rządzących rozwojem kolonii

  • zapisanie zasad rozwoju kolonii na tablicy

  • poszukiwanie warunków początkowych, które pozwalają otrzymać układy wieczne, migające lub układy kończące się zagładą

  • analiza wykonanych ćwiczeń – określenie, na ile symulacja pozwala przeprowadzić badania i analizy

Faza podsumowująca

– podsumowanie 

(5 min)

  • przypomnienie zasad, jakimi rządzi się rozwój kolonii organizmów według Conwaya

  • przypomnienie poznanych układów organizmów

  • podsumowanie – pogadanka o tym, czy symulacje komputerowe są przydatne

Bibliografia

[1] Białowąs J., Chmielewska K., Jakutowicz M., Mordaka M., Wojciechowski Z., Informatyka 2000. Poradnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjum (I rok nauki), CD‑ROM, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2002.

[2] Mordaka M., Lipski J., Gulgowski M., Informatyka 2000. Podręcznik dla gimnazjum (klasa 2), Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.

Załączniki

Czas trwania lekcji:

1 x 45 minut

Uwagi

R1Vc4kFeJU4YR

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 82.97 KB w języku polskim
RDsidpfgT7kDi

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 92.00 KB w języku polskim