Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Komu są potrzebne prawa?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna pojęcia: prawo, norma prawna, zasada.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wskazać związek czynności z prawem,

  • dostrzega związki życia codziennego z prawem,

  • słucha ze zrozumieniem,

  • uczy się współpracować.

2. Metoda i forma pracy

Opowiadanie, ćwiczenie pisemne, praca z klasą, praca w parach, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Opowiadanie, karty pracy, nagranie video

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, podaje temat i cele.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel odtwarza fragment meczu w piłkę nożną. Prosi uczniów, aby powiedzieli, jakie znają reguły dotyczące rozgrywek w piłkę nożną. Uczniowie mogą także wymienić prawa i zasady dotyczące innych sportów.

  2. Nauczyciel czyta uczniom opowiadanie (Nauczyciel przygotowuje pisemnie opowiadanie dotyczące swojego planu dnia. Opowiadanie może zacząć w następujący sposób: Obudziłam się, jak zwykle, o godzinie 7.00, gdy włączył się alarm w moim telefonie.). Zadaniem uczniów jest klasnąć, gdy stwierdzą, że jest jakaś zasada prawa albo ogólna regulacja, która dotyczy danej czynności. Wówczas nauczyciel przerywa opowiadanie, a jeden z uczniów wyjaśnia, jakie prawo jego zdaniem ma swój związek z daną czynnością. Po pierwszym odczytaniu opowiadania, uczniowie mogą mieć problem z ustaleniem związków. Nauczyciel powinien wówczas pokierować tokiem myślenia ucznia, zadając dodatkowe pytania, np.: Czy są jakieś prawa, które dotyczą zatrudniania? Czy producenci mają jakieś obowiązki? Po zadaniu pytań nauczyciel ponownie czyta opowiadanie i powtarza ćwiczenie.

  3. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie pisemne dotyczące czynności, które wykonywane są codziennie (załącznik 1). Zadaniem uczniów jest wskazanie związku tych aktywności z regulacjami prawnymi. Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie prezentują wyniki swojej pracy, w ten sposób, że jeden uczeń czyta hasło, a jego sąsiad z ławki odpowiedź i uzasadnienie. Kolejne pary kontynuują prezentację.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel odtwarza raz jeszcze nagranie z meczu w piłkę nożną. Prosi uczniów, aby wyobrazili sobie, że są komentatorami sportowymi i że mecz w dalszej części był rozgrywany bez określenia zasad. Uczniowie przygotowują krótkie wypowiedzi, a następnie je prezentują.

5. Bibliografia

  1. http://pl.wikipedia.org/wiki/Norma_%28aksjologia%29

  2. http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo#Definicje_prawa

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Czego dotyczy prawo?

Uzupełnij tabelę.

  1. Zaznacz kolorem zielonym te czynności, dla których są ustanowione jakieś normy i zasady.

  2. W prawej części tabeli przy zielonych polach określ normy lub zasady, które ich dotyczą.

Czynność

Zasady lub normy

mycie rąk przed posiłkiem

ubieranie się

czytanie prasy

jazda samochodem

kupowanie artykułów spożywczych

parkowanie samochodu

wykupienie recepty

kupowanie komputera
w systemie ratalnym

słuchanie muzyki z płyt

Przykład:

Czynność

Zasady lub normy

mycie rąk przed posiłkiem

zasady higieny

ubieranie się

zasady higieny, normy jakości dla ubrań

czytanie prasy

wolność słowa, prawo prasowe, zasady druku

jazda samochodem

prawo o ruchu drogowym

kupowanie artykułów spożywczych

zasady higieny, zasady przechowywania żywności, prawa konsumentów

parkowanie samochodu

zasady ruchu drogowego, prawo o opłatach za postój

wykupienie recepty

prawa konsumentów, zasady sprzedaży leków, zasady higieny, ochrona zdrowia

kupowanie komputera w systemie ratalnym

prawo bankowe, prawa konsumentów

słuchanie muzyki z płyt

prawo autorskie

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja jest poświęcona budowaniu świadomości prawnej. Jej istotą jest nie tyle przyswojenie przez uczniów konkretnych definicji, co uświadomienie młodym obywatelom, że normy dotyczą wszystkich sfer życia oraz że są to często normy prawa państwowego.

W punkcie drugim fazy realizacyjnej można wykorzystać gotowe opowiadanie, np. fragment pamiętnika, książki, artykułu. Istotne jest, aby tekst odnosił się do czynności codziennych.

R3mM4RBEYQzLu

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 81.19 KB w języku polskim
RT0N112JAlsWM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.50 KB w języku polskim