Komu są potrzebne prawa?
Komu są potrzebne prawa?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcia: prawo, norma prawna, zasada.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać związek czynności z prawem,
dostrzega związki życia codziennego z prawem,
słucha ze zrozumieniem,
uczy się współpracować.
2. Metoda i forma pracy
Opowiadanie, ćwiczenie pisemne, praca z klasą, praca w parach, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Opowiadanie, karty pracy, nagranie video
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, podaje temat i cele.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza fragment meczu w piłkę nożną. Prosi uczniów, aby powiedzieli, jakie znają reguły dotyczące rozgrywek w piłkę nożną. Uczniowie mogą także wymienić prawa i zasady dotyczące innych sportów.
Nauczyciel czyta uczniom opowiadanie (Nauczyciel przygotowuje pisemnie opowiadanie dotyczące swojego planu dnia. Opowiadanie może zacząć w następujący sposób: Obudziłam się, jak zwykle, o godzinie 7.00, gdy włączył się alarm w moim telefonie.). Zadaniem uczniów jest klasnąć, gdy stwierdzą, że jest jakaś zasada prawa albo ogólna regulacja, która dotyczy danej czynności. Wówczas nauczyciel przerywa opowiadanie, a jeden z uczniów wyjaśnia, jakie prawo jego zdaniem ma swój związek z daną czynnością. Po pierwszym odczytaniu opowiadania, uczniowie mogą mieć problem z ustaleniem związków. Nauczyciel powinien wówczas pokierować tokiem myślenia ucznia, zadając dodatkowe pytania, np.: Czy są jakieś prawa, które dotyczą zatrudniania? Czy producenci mają jakieś obowiązki? Po zadaniu pytań nauczyciel ponownie czyta opowiadanie i powtarza ćwiczenie.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie pisemne dotyczące czynności, które wykonywane są codziennie (załącznik 1). Zadaniem uczniów jest wskazanie związku tych aktywności z regulacjami prawnymi. Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie prezentują wyniki swojej pracy, w ten sposób, że jeden uczeń czyta hasło, a jego sąsiad z ławki odpowiedź i uzasadnienie. Kolejne pary kontynuują prezentację.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel odtwarza raz jeszcze nagranie z meczu w piłkę nożną. Prosi uczniów, aby wyobrazili sobie, że są komentatorami sportowymi i że mecz w dalszej części był rozgrywany bez określenia zasad. Uczniowie przygotowują krótkie wypowiedzi, a następnie je prezentują.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Czego dotyczy prawo?
Uzupełnij tabelę.
Zaznacz kolorem zielonym te czynności, dla których są ustanowione jakieś normy i zasady.
W prawej części tabeli przy zielonych polach określ normy lub zasady, które ich dotyczą.
Czynność | Zasady lub normy |
mycie rąk przed posiłkiem | |
ubieranie się | |
czytanie prasy | |
jazda samochodem | |
kupowanie artykułów spożywczych | |
parkowanie samochodu | |
wykupienie recepty | |
kupowanie komputera | |
słuchanie muzyki z płyt |
Przykład:
Czynność | Zasady lub normy |
mycie rąk przed posiłkiem | zasady higieny |
ubieranie się | zasady higieny, normy jakości dla ubrań |
czytanie prasy | wolność słowa, prawo prasowe, zasady druku |
jazda samochodem | prawo o ruchu drogowym |
kupowanie artykułów spożywczych | zasady higieny, zasady przechowywania żywności, prawa konsumentów |
parkowanie samochodu | zasady ruchu drogowego, prawo o opłatach za postój |
wykupienie recepty | prawa konsumentów, zasady sprzedaży leków, zasady higieny, ochrona zdrowia |
kupowanie komputera w systemie ratalnym | prawo bankowe, prawa konsumentów |
słuchanie muzyki z płyt | prawo autorskie |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja jest poświęcona budowaniu świadomości prawnej. Jej istotą jest nie tyle przyswojenie przez uczniów konkretnych definicji, co uświadomienie młodym obywatelom, że normy dotyczą wszystkich sfer życia oraz że są to często normy prawa państwowego.
W punkcie drugim fazy realizacyjnej można wykorzystać gotowe opowiadanie, np. fragment pamiętnika, książki, artykułu. Istotne jest, aby tekst odnosił się do czynności codziennych.