RWFS96CVsfTJ2
Kolorowe zdjęcie przedstawia wejście do biblioteki. Wzdłuż dużego, przeszklonego budynku ciągnie się kolejka osób czekających na wejście przez obrotowe drzwi do wnętrza biblioteki. Po placu przed budynkiem idą młodzi ludzie. Widać fragment wózka dziecięcego i małego chłopca z mamą obok. W szkle ściany frontowej biblioteki obija się duże drzewo i  kilkupiętrowe budynki.

Komunikacja interpersonalna

Właściwe metody komunikacji pomogą nam odnaleźć się w wielu sytuacjach społecznych.
Źródło: Elliott Brown, licencja: CC BY 2.0.

Jednym z kluczowych bodźców dla rozwoju cywilizacji była i jest komunikacji pomiędzy ludźmi lub ich zbiorowościami. W tym materiale skupimy się na wymianie informacji pomiędzy poszczególnymi jednostkami.

Polecenie 1

Zastanów się, co daje nam umiejętność precyzyjnego przekazania komunikatu innym osobom. Rozważ to zarówno w kontekście załatwiania własnych spraw, jak i rozwiązywania sporów.

RDGnvGktbUhFa
(Uzupełnij).
Nauczysz się
  • wyjaśniać na czym polega proces komunikowania się,

  • rozróżniać pojęcia: komunikowanie się, zachowania asertywne, odmowa, negocjacje,

  • dobierać informacje do potrzeb i możliwości odbiorcy,

  • formułować komunikat, który będzie przydatny dla odbiorcy,

  • przekazywać spójne komunikaty werbalne i niewerbalne.

communico
communio

1. Komunikacja – teoria

Słowo komunikowanie ma dwojakie pochodzenie. Wywodzi się od łacińskiego czasownika ‘communicocommunicocommunico’, (tj. uczynić wspólnym, połączyć, udzielić komuś wiadomości, naradzać się) oraz łacińskiego rzeczownika communiocommuniocommunio (wspólność, poczucie łączności). Jak widać zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku komunikowanie oznacza połączenie i wspólność.

Komunikowanie się to wymiana informacji, pomiędzy nadawcą komunikatu i jego odbiorcą. Nadawcami i odbiorcami są ludzie, którzy wykorzystując różne kanały komunikowania się (bezpośrednie, czyli np. rozmowa lub pośrednie np. list lub komunikaty radiowe) przekazują sobie w zrozumiałym dla siebie języku komunikaty (informacje).

Informacje to ogół danych jakie są pozyskiwane, gromadzone, przechowywane, przetwarzane i przekazywane. Przepływ informacji pomiędzy ludźmi pozwala im między innymi właściwie planować i organizować różne działania, przewidywać zdarzenia i przygotować się na nie, uzgadniać najlepsze rozwiązania dla pojawiających się możliwości lub problemów oraz wzbogacać wiedzę. Bez informacji np. o stanie pogody trudno zaplanować jak się ubrać kolejnego dnia.

Aby informacja dla jej odbiorcy była przydatna musi być:

  • aktualna,

  • rzetelna,

  • kompletna,

  • zrozumiała.

Pamiętać należy, że nie wszystkie informacje są prawdziwe. Dlatego odbiorca komunikatu powinien go zweryfikować, szczególnie wtedy, gdy nadawcą jest jednostka (osoba, instytucja), która nie jest ekspertem określonej dziedziny lub jednostką upoważnioną do przesyłania alertów ostrzegających o zagrożeniu.

Informacje przekazywane w procesie komunikowania się mogą być adresowane do:

  • konkretnej osoby;

  • grupy osób wyodrębnionej ze względu na wybrane kryterium (np. do uczniów danej szkoły, osób we wskazanym przedziale wiekowym lub wykonujących określone prace np. do kierowców);

  • szerokiego kręgu odbiorców (społeczeństwa regionu, kraju, świata).

Komunikowanie się może być bezpośrednie (podczas rozmowy) lub pośrednie (np. wiadomości w mediach). Komunikaty mogą być ustne lub pisemne. Ponadto mogą być werbalne (przekazywane za pomocą słów) lub niewerbalne (przekazywane za pomocą gestów, mimiki). Wiarygodność komunikacji interpersonalnej oparta jest między innymi na jej spójności. Komunikaty werbalne nie mogą być sprzeczne z komunikatami niewerbalnymi, czyli to co jest mówione musi współgrać z mową ciała.

Komunikaty werbalne powinny być wzmocnione poprzez komunikaty niewerbalne np.:

  • ton głosu (szept, podniesiony głos lub normalny ton temu samemu komunikatowi nadadzą inne znaczenie);

  • szybkość mówienia (gdy mówimy coś ważnego zwykle spowalniamy, aby inni zwrócili uwagę);

  • mimikę twarzy (uśmiech, grymas);

  • gestykulację rękami;

  • postawę ciała (pochylenie, wyprostowanie).

Komunikat przekazywany innym musi być zrozumiały i przydatny. Aby tak było należy:

  • dobrać treść komunikatu do potrzeb i możliwości percepcyjnych odbiorcy (inny komunikat o tej samej rzeczy przekazuje się np. dziecku, a inny osobie dorosłej);

  • przekazać tylko niezbędne informacje, aby ich nadmiarem nie przytłoczyć odbiorcy;

  • uzupełniać informacje w miarę potrzeb odbiorcy;

  • mówić tym samym językiem co odbiorca komunikatu (chodzi tu zarówno o język narodowy jak i dobór słów do poziomu odbiorcy i możliwości zrozumienia przez niego komunikatu);

  • zadbać o ile to możliwe o warunki zewnętrzne (np. wyeliminowanie hałasu) i wewnętrzne (np. opanowanie, skupienie), które wpływają na skuteczność komunikowania się.

Obejrzyj poniższy film, żeby zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z komunikacją.

R17sSRAEmZjuK
Film Komunikacja interpersonalna
Polecenie 2

Podaj różnicę pomiędzy asertywnością a odmową.

RuUZkwzIk7Wmp
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, dlaczego opanowanie komunikacji niewerbalnej jest równie ważne, co przekazywanie informacji w sposób werbalny.

R1RCFXLKTLNio
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Uzasadnij, dlaczego warto opanować podstawowe elementy negocjacji.

R3N0am2mClqCv
(Uzupełnij).

2. Komunikacja – wymiar praktyczny

W życiu codziennym pozyskujemy informacje przez cały czas. Każda informacja po pozyskaniu jest przetwarzana, a ta która będzie przydatna jest przechowywana przez nasz mózg. Warto tu wspomnieć o tym, że mózg przetwarza każdego dnia ogromne ilości informacji zarówno wtedy, gdy w ciągu dnia funkcjonujemy, a także kiedy śpimy. Sprawna komunikacja wymaga umiejętności selekcjonowania, weryfikowania, przetwarzania i prawidłowego wykorzystania dostępnych informacji.

Aby komunikacja interpersonalnakomunikacja interpersonalnakomunikacja interpersonalna przynosiła rezultaty, jakich oczekujemy, musimy posiadać i rozwijać swoje kompetencje personalne i społeczne np. skłonność do poszukiwania porozumienia, otwartość na nowe rozwiązania, umiejętność analizowania, kulturę osobistą, empatię.

W poniższej prezentacji multimedialnej została przedstawiona sytuacja negocjacyjna pomiędzy dwójką młodych osób dotycząca błahej sprawy, tj. zajęcia bardziej komfortowego miejsca. Zapoznaj się z nią i rozwiąż znajdujące się pod nią polecenia.

Rl35mTK2eMhap
1
R1ZvPHG0ffPkr
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Umiejętności komunikacyjne dla zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa.

R2ElA2stU7PKo
1
RJJLPkyCY3a2U
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W przedstawionej sytuacji dwóch chłopców, Wojtek i Janek, próbują porozumieć się na temat zajęcia miejsca w szkolnym autobusie. Wojtek jest osobą spokojniejszą od Janka, nie lubi okazywać tego, co myśli, nie podoba mu się jednak również siedzenie po stronie, po której siedzieć nie chce.

R1PijiPdKvNCH
1
R2vcXnhaiY7SU
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Janek natomiast nie znosi sprzeciwu i chce za wszelką cenę narzucić koledze rozwiązanie wygodne dla siebie. Ponadto jest o wiele silniejszy od Wojtka. Między chłopakami dochodzi do dyskusji.

Rw3xD9GmeCx99
1
RbwApYFiXGhng
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W pierwszej fazie Janek oznajmia, że ostatnie dwa wolne miejsca zostaną podzielone w taki sposób, że on będzie siedział przy oknie, zaś Wojtek od strony środka autobusu. Jak powinien dalej prowadzić rozmowę Wojtek?

RKWLiLBScKODk
1
R1TmpHncj2wxn
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Na początku Wojtek usiłuje skłonić Janka do podjęcia negocjacji. Nie mogąc odmówić niekorzystnego podziału wprost, zaczyna wykorzystywać inne silne atuty, które posiada. Czego obawia się w tej sytuacji Janek?

R1EBTmcDVbmpc
1
ROvNUG6AZv0kJ
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Janek wie, że ma nad Wojtkiem przewagę fizyczną i że być może nawet z tego powodu kolega odczuwa wobec niego respekt. Mimo wszystko przewiduje, że jeżeli się nie dogadają, za chwilę pojawi się nauczyciel, a o zajściu dowiedzą się rodzice. Zaczyna wsłuchiwać się w argumenty drugiej strony, w dalszym ciągu rozważając, czy nie ma jakiegoś innego wyjścia z sytuacji. W tym samym czasie Wojtek wyczuwa już dylematy kolegi, więc może zaplanować utwierdzenie go w jego obawach.

RESsSFnsqg15c
1
6,6
RFiCkHzolllce
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RFrnVcltQJfep
Film przedstawia białe kostki domino na czarnym tle. Stoją w rzędzie. Dłoń popycha pierwszy klocek, wywołując efekt domina. Druga dłoń łapie ostatni klocek i zabiera go.
1

Wojtek, nie chcąc zgodzić się na gorsze miejsce, ale jednocześnie nie ryzykować gwałtownej odmowy, uświadamia Jankowi, jakie są możliwości zakończenia sporu, jeżeli nie dojdzie do porozumienia.

RrsyuK6useXx8
1
R1LZl79DFfthp
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W celu osiągnięcia przewagi nad Jankiem może wybrać kilka ścieżek: negocjować dalej sam, odwołać się do wsparcia innej osoby, próbować przedstawić argumenty, których Janek nie będzie mógł zbić, w obawie przed zakończeniem negocjacji porażką.

RFF5XRoDH2RTP
1
RNMJqpag4iYoL
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W tym miejscu pojawia się przestrzeń, która chociaż nie jest w pełni korzystna dla obu stron, tworzy szansę na porozumienie.

RFjcU3joEoJ4f
1
RXDpiaHvt5v4y
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Wojtek wyrównuje niekorzystną pozycję wyjściową w stosunku do Janka, którego obawy są teraz już duże. Chłopiec wie, że rozwój sytuacji jest niepewny, postanawia więc rozważyć argumenty kolegi, że korzystniej będzie, jeżeli rozwiążą spór między sobą.

RSvZuzxkEV9E3
1
RXv05cmy2BZQw
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Ostatecznie wynegocjowane porozumienie zakłada, że Wojtek, który lubi powtarzać wiadomości w drodze do szkoły, będzie siedział od strony środka autobusu rano. Janek, lubiący się wyspać po szkole, zajmie to miejsce w drodze powrotnej, kiedy i tak nie ma w zwyczaju podziwiania widoków za oknem.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 5

Wyjaśnij, dlaczego dalsze zwiększanie napięcia nie było w opisywanej sytuacji korzystne dla Janka.

R7GQmtBn73Aqu
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Podaj przykładowe argumenty jakie mógł wykorzystać Wojtek, żeby poprawić swoją sytuację negocjacyjną.

R1Ch5e89L6P9Z
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Wskaż w jakich sytuacjach umiejętności sprawnej komunikacji mogą być przydatne.

RsPj9P0ugVO27
(Uzupełnij).

3. Podsumowanie

  • Słowo „komunikowanie” pochodzi z łaciny i odnosi się do wymiany informacji.

  • Komunikacja interpersonalna dotyczy wymiany myśli, poglądów, emocji, pomiędzy co najmniej dwiema osobami. Może się jednak odbywać również w znacznie większej skali.

  • Komunikację możemy podzielić na werbalną i niewerbalną.

  • W celu skutecznego komunikowania naszych zamiarów, potrzeb, celów, musimy opanować umiejętności wykraczające poza codzienne nawyki. Dotyczy to na przykład umiejętności zachowania asertywnego i negocjowania.

4. Słownik

komunikacja interpersonalna
komunikacja interpersonalna

wymiana informacji pomiędzy co najmniej dwiema osobami. Może przybierać formę werbalną (językową) oraz niewerbalną, bezpośrednią lub pośrednią.

komunikowanie
komunikowanie

termin wywodzący się z łaciny (communico, communio), oznaczający współcześnie wymianę informacji pomiędzy ludźmi.

5. Zadania

Ćwiczenie 1

Jakie rodzaje komunikacji można wyróżnić? Zaznacz właściwe odpowiedzi.

R8lwLmEBJIGPX
Możliwe odpowiedzi: 1. Komunikację potoczną., 2. Komunikację werbalną., 3. Komunikację zależną., 4. Komunikację niewerbalną.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Jaka powinna być informacja przekazywana w procesie komunikowania się. Zaznacz prawidłowe odpowiedzi.

R1FSAfxe0IHZW
Możliwe odpowiedzi: 1. Od XIX-wiecznych połączeń kolejowych, czyli wymiany na odległość., 2. Od łacińskiego czasownika communico, communicare., 3. Od łacińskiego rzeczownika communio., 4. Nie jest znane pochodzenie tego słowa.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Zaznacz, jaki jest rozkład interesów stron w sytuacji negocjacyjnej.

R14Uddn8Wz8Ap
Możliwe odpowiedzi: 1. Zwykle istnieją tylko mniej korzystne rozwiązania od dotychczasowych., 2. Słowo negocjacje oznacza z łaciny rozbieżność., 3. W negocjacjach interesy są co do zasady zbieżne., 4. W negocjacjach istnieje obszar, gdzie interesy są akceptowalne dla obu stron.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.

R1dGDytEP3Y0d
Łączenie par. . W komunikacji werbalnej istotny jest wyraz twarzy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Niektóre sygnały wysyłane przez nasze ciało w czasie rozmowy mogą być podświadome.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Komunikacja niewerbalna oznacza mówienie językiem potocznym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Istotne znaczenie dla przebiegu procesu komunikacji może mieć postawa i gesty, które wykonujemy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Rozstrzygnij, w których sytuacjach powinniśmy zakończyć komunikowanie się z drugą osobą lub osobami. Zaznacz dwie prawidłowe odpowiedzi.

R1M4eJ7iVKfPP
Możliwe odpowiedzi: 1. Kiedy sytuacja może zagrażać naszemu bezpieczeństwu., 2. Kiedy ktoś ma inne poglądy., 3. Jeżeli nie odpowiada nam wygląd innej osoby., 4. Jeżeli rozmówca przekracza akceptowalne dla nas granice zachowania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Uporządkuj czynności zachowania asertywnego w kolejności od pierwszej do ostatniej.

Rg667zHv2fsQF
Elementy do uszeregowania: 1. Jeżeli to konieczne próba wyćwiczenia sposobu przekazywania naszych wartości., 2. Jeżeli to konieczne przedstawienie realnej alternatywny naszego działania, w przypadku naruszenia wyznaczonej przez nas prywatnej sfery., 3. Uświadomienie sobie własnych wartości i nieprzekraczalnych granic oraz nieakceptowalnych zachowań., 4. Zakomunikowanie rozmówcy naszych poglądów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Wyobraź sobie, że dochodzi do twojego sporu z inną osobą o miejsce w kolejce. Przedstaw co najmniej dwa warianty rozwoju sytuacji.

RqYyXuFAhRPpI
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Wskaż, w jakich sytuacjach – Twoim zdaniem – nie powinno się negocjować.

R13PDugCwwmxy
(Uzupełnij).

6. Notatnik

R95K6zfZrVNzM
(Uzupełnij).

7. Bibliografia

Barry B., Lewicki R.J., Saunders D., (2012), Zasady negocjacji, Poznań: REBIS.

Dobek‑Ostrowska B, (2006), Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.