Czasami potrzebujesz niezwłocznie porozumieć się z bliską ci osobą i uzyskać błyskawiczną odpowiedź. Niezbędny okazuje się wtedy komunikator umożliwiający przesyłanie natychmiastowych komunikatów przez internet.
Obecnie proste czatyCzatczaty tekstowe są rzadko używane, a ich rolę przejęły komunikatoryKomunikator internetowykomunikatory, które pozwalają na przesyłanie poprzez internet komunikatów nie tylko pisemnych, ale także dźwiękowych i wizualnych. Jednak zasady działania komunikatorów od lat pozostają niezmienne. Na ekranie użytkownika pojawiają się wiadomości wysyłane przez osoby komunikujące się na danym kanale tematycznym lub towarzyskim. Kolejność ukazywanych wiadomości jest identyczna z kolejnością ich wpisywania. Uczestnicy rozmów mogą nie używać swoich prawdziwych imion, lecz posługiwać się pseudonimami, tzw. nickami.
Ciekawostka
Czat jako jeden z rodzajów dyskusji możliwych do prowadzenia internecie przedstawił w roku roku fiński informatyk, Jarrko Ojkarinen. Uważał go tylko za rodzaj niezbyt dopracowanego przykładu. Jednak studenci Uniwersytetu w Oulu uważali inaczej i rozpowszechnili pomysł na całym świecie.
R1X2qvhFDq6K4
Ilustracja przedstawia ojca w mundurze wojskowym, który prowadzi wideo rozmowę za pomocą komunikatora w laptopie, z dwójką dzieci.
Ilustracja przedstawiająca ojca rozmawiającego z dziećmi za pomocą komunikatora.
Źródło: Ewa Dobrzyńska, licencja: CC BY 3.0.
Przekazują one także informacje o obecności osób znajdujących się na twojej liście kontaktów, co zwiększa znacznie szansę na prowadzenie bezpośredniej rozmowy. Również osoby, które dopisały twój kontakt do listy znajomych, będą widziały, czy jesteś dostępny. Komunikatory umożliwiają prowadzenie rozmów osobom niedosłyszącym i głuchoniemym ponieważ podczas rozmowy widzą rozmówcę i możliwe jest wówczas używanie języka migowego.
Dobór programu (m.in. DiscordDiscordDiscord, SkypeSkypeSkype, Microsoft TeamsMicrosoft TeamsMicrosoft Teams, Google MeetGoogle MeetGoogle Meet, WhatsAppWhatsApp MessengerWhatsApp lub najpopularniejszy MessengerFacebook MessengerMessenger) do przeprowadzenia rozmowy powinien być zależny głównie od tego, jakiego komunikatora używa twój rozmówca, bowiem nawiązanie kontaktu jest możliwe tylko pomiędzy osobami korzystającymi z tego samego komunikatora.
Prowadzenie rozmów za pomocą komunikatora
Skype
Jednym z popularnych darmowych komunikatorów internetowych jest Skype, umożliwiający prowadzenie czatu, darmowych rozmów głosowych, obserwację rozmówcy poprzez kamerę internetową, a także prowadzenie płatnych rozmów telefonicznych z posiadaczami telefonów stacjonarnych lub komórkowych.
R7u278zqOPX51
Przedstawiono logo komunikatora Skype. Logo stanowi niebieskie koło z białą literą S w środku. Zza niebieskiego koła, w lewej górnej części oraz w prawej dolnej części wystają kawałki dwóch mniejszych kół.
Logo komunikatora internetowego Skype.
Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.
Skype i Outlook są zintegrowane, dzięki czemu korzystając z usługi Outlook.com, do których masz dostęp po użyciu swojego konta Microsoft możesz zalogować się do Skype'a na stronie https://web.skype.com/. Po podaniu swoich danych będzie możliwe wysyłanie wiadomości do osób z kontaktów ze Skype’a i odbieranie ich w usłudze Outlook.
R1VeqRXbowGRD
Przedstawiono zrzut ekranu, w którego centralnej części znajduje się okno logowania do komunikatora Skype, za pomocą konta Microsoft.
Zrzut okna prezentujący logowanie do komunikatora Skype od firmy Microsoft.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Możliwość połączenia się ze znajomymi i prowadzenia rozmów głosowych lub wideo za pomocą Skype możesz uzyskać z panelu skrzynki pocztowej https://outlook.com/. Wystarczy, że z górnego paska wybierzesz opcję Szybkie spotkanie, następnie dodasz osoby lub udostępnisz link do spotkania i klikniesz przycisk Zadzwoń
RwVLF5ezlKE7X
Przedstawiono zrzut ekranu, w którego centralnej części znajduje się okno służące do tworzenia spotkania w komunikatorze Skype. W górnej części znajduje się napis. Spotkanie jest przygotowane!. Poniżej znajduje się pole z nawą spotkania, oraz pole z linkiem do udostępnienia, który umożliwia dołączenie do spotkania innych osób. Na samym dole okna znajduje się polecenie dodaj kontakty ze Skype’a oraz niżej dwa polecenia: otwórz czat oraz zadzwoń.
Zrzut okna prezentujący tworzenie spotkania w komunikatorze Skype.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Obok znajdziesz również przycisk Skype, przenoszący do przeglądarkowej wersji programu.
R1Kvk5diQB2RW
Przedstawiono zrzut ekranu górnego paska menu internetowej wersji aplikacji Outlook. W prawej części paska widoczna jest ikona komunikatora Skype, która prowadzi do internetowej wersji tej aplikacji.
Zrzut paska górnego skrzynki Outlook z odnośnikiem prowadzącym do przeglądarkowej wersji Skype.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
Chcąc korzystać ze Skype lub innego komunikatora z poziomu przeglądarki internetowej konieczne będzie zezwolenie na dostęp do mikrofonu i ew. kamery, tak aby komunikator mógł z nich korzystać.
RHYUVl6ogwnNW
Przedstawiono zrzut ekranu, po przejściu do internetowej wersji komunikatora Skype. W centralnej części karty przeglądarki znajduje się napis. Kliknij opcję zezwól aby inni mogli cię zobaczyć i usłyszeć podczas rozmowy. Niżej znajduje się opcja. Kontynuuj bez audio lub wideo. W lewej części ekranu, obok linku do strony pojawiło się okno z prośbą o udzielenie dostępu do mikrofonu oraz aparatu. Niżej znajdują się okna poleceń zezwalaj oraz blokuj.
Zrzut okna przeglądarki prezentujący moment udzielania dostępu do mikrofonu dla Skype'a.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Chcąc zainstalować aplikację Skype na swoim komputerze, udaj się na stronę https://www.skype.com/pl/get-skype/. Interfejs wersji przeglądarkowej jak i programu są do siebie bardzo zbliżone, a najważniejsze funkcjonalności znajdują się w tych samych miejscach.
W lewym górnym rogu widnieje twój awatar oraz małe kolorowe kółko, które przedstawia twój aktualny status. Dodatkowo, w polu „Ustaw status” możesz przekazać innym, czym się aktualnie zajmujesz, np. „W kinie”.
R1ebx98bYeYSu
Przedstawiono zrzut ekranu fragmentu komunikatora Skype. W prawej części znajduje ekran powitalny z napisem. Witamy Paweł Widlak. Obok znajduje się polecenie udostępnij profil oraz poniżej umieszczono napis: oto kilka szybkich działań, które pomogą Ci zacząć. W lewej części znajduje się awatar użytkownika oraz imię i nazwisko. Niżej umieszczono ikony poleceń: czaty, rozmowy, kontakty, powiadomienia, szybkie spotkanie, nowy czat.
Poniżej znajduje się pasek wyszukiwania, który umożliwia, między innymi, dodawanie znajomych do Kontaktów. Wyszukiwanie kontaktów jest możliwe według imienia i nazwiska, jednak najlepiej jest znać nazwę użytkownika, która jednoznacznie określa konto szukanej osoby.
RbuNOusdRpGxM
Przedstawiono zrzut ekranu, w którego centralnej części znajduje się okno umożliwiające dodanie kontaktów. W górnej części znajduje się pole wyszukiwania. Po wpisaniu imienia i nazwiska szukanego użytkownika, poniżej wyświetla się lista użytkowników o takich samych oraz zbliżonych danych. Obok każdej propozycji wyświetlonej listy, po prawej stronie widnieje przycisk polecenia dodaj.
Zrzut okna komunikatora Skype prezentujący listę dodawania nowych kontaktów.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Po lewej stronie ekranu znajduje lista osób z którymi prowadziłeś rozmowy. Wcześniej wspomniane kolorowe kółko, które znajduje się obok awatara informuje o dostępności użytkownika. Po kliknięciu na znaleziony kontakt ukażą się szczegóły danego konta. Możliwe jest wówczas nawiązanie połączenia, wysłanie wiadomości tekstowej lub dodanie do listy kontaktów. Po wysłaniu prośby o dodanie do listy, użytkownik po drugiej stronie otrzyma odpowiednią informację i będzie miał możliwość przekazania swoich szczegółowych danych, które nie będą dostępne dla osób spoza jego listy kontaktów.
W prawym górnym rogu znajdują się przyciski umożliwiające rozpoczęcie rozmowy głosowej lub wideo. Obszar znajdujący się na samym dole to Pole rozmowy czyli obszar, w który będziesz wpisywać i wysyłać wiadomości potwierdzając je kliknięciem w klawisz Enter.
Ry93p6J6e0bS0
Przedstawiono zrzut ekranu komunikatora Skype. W lewej części widoczna jest lista ostatnich czatów. Po wybraniu jednego z nich, w prawej części ekranu pojawia się zawartość okna czatu. W jego górnej części znajduje się imię i nazwisko użytkownika oraz status aktywności. W prawym górnym rogu umieszczono ikonę lupy, która służy do wyszukania wiadomości. Ikonę zdjęcia, służącą do podglądu multimediów. Ikonę użytkownika, służącą do dodania innych osób do czatu. Niebieską ikonę kamery służącą do połączenia wideo oraz niebieską ikonę telefonu, służącą do połączenia audio. Poniżej znajduje się zawartość czatu oraz na samym dole pole do wpisania wiadomości. Obok, w prawym dolnym rogu znajdują się ikony służące do załączenia pliku, wizytówki, wysłania nagrania głosowego oraz polecenie inne.
Jeśli chcesz nawiązać połączenie wideo ze znajomym, zaznacz go na liście kontaktów i nawiąż połączenie przyciskiem Rozmowa Wideo. Wyświetli się małe okno z podglądem z własnej kamery oraz duże z obrazem z kamery znajomego. Jeżeli użytkownik jest zalogowany do komunikatora, odpowiedź będzie prawie natychmiastowa.
Pamiętaj, że podczas prowadzonej rozmowy możesz:
włączyć/wyłączyć kamerę lub mikrofon,
rozmawiać za pomocą wiadomości tekstowych z osobami zapisanymi w kontaktach,
włączyć tryb pełnoekranowy lub zminimalizować okno.
R10WBBNtl09EO
Przedstawiono zrzut ekranu komunikatora Skype podczas rozmowy. W centralnej części znajduje się ikona użytkownika wewnątrz której umieszczone są jego inicjały. W prawym górnym roku znajduje się ikona z Twoimi inicjałami. W dolnym pasku po lewej stronie, znajdują się ikony umożlwiające nagranie ekranu, dodanie uczestników, tłumaczenie, włączenie napisów. W środkowej części umieszczono niebieską ikonę mikrofonu, przekreśloną ikonę kamery oraz czerwoną ikonę do zakończenia połączenia. W prawej części znajdują się polecenia czat, udostępnij ekran zareaguj oraz więcej.
Zrzut okna prezentujący komunikator Skype podczas rozmowy.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Gdy ktoś będzie chciał się z tobą połączyć, zostaniesz powiadomiony o tym odpowiednim komunikatem dźwiękowym ze strony aplikacji. Po kliknięciu w zielony przycisk Odbierz zostanie nawiązane połączenie głosowe. Aby zakończyć rozmowę, wystarczy nacisnąć przycisk z odłożoną słuchawką.
R16OtFj7E3yD1
Przedstawiono zrzut ekranu komunikatora Skype z otwartą zawartością wybranego czatu. W górnej części pojawił się ciemnoszary pasek informujący o przychodzącym połączeniu. Widoczne jest imię i nazwisko osoby dzwoniącej. W prawej części paska umieszczono zieloną ikonę odebrania z automatycznym włączeniem wideo, audio oraz czerwoną ikonę służącą do odrzucenia połączenia.
Zrzut okna prezentujący komunikator Skype z widoczną nazwą dzwoniącej osoby.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Aby wyłączyć program, należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na ikonę Skype na pasku zadań i wybrać Zamknij.
Skype posiada rozbudowane funkcje ułatwień dostępu przeznaczone dla osób korzystających z czytników ekranu. Obsługę dostępności dla Skype możesz znaleźć na stronie https://support.skype.com/pl/faq/FA34907/obsluga-dostepnosci-dla-skype. W systemie Windows przydatne mogą okazać się skróty klawiszowe:
Ctrl + Shift + P - odebranie połączenia przychodzącego;
Więcej skrótów klawiszowych znajdziesz na stronie https://support.skype.com/pl/faq/FA12025/co-to-sa-skroty-klawiaturowe-i-jak-ich-uzywac-w-skypie.
Microsoft Teams
Innym popularnym komunikatorem głosowym, szczególnie przydatnym do pracy zespołowej w biznesie i edukacji jest Microsoft Teams (w materiale przedstawiony na podstawie wersji 1.6.00.376 działającej w systemie Windows 10). Podobnie jak Skype, MicrosoftTeams również zintegrowany jest z kontem Microsoft Outlook. Możesz używać wersji przeglądarkowej lub pobrać program na swój komputer ze strony https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-teams/log-in.
R16AFTSItkYCX
Przedstawiono zrzut ekranu karty przeglądarki po przejściu do internetowej wersji aplikacji Microsoft Teams. W centralnej części widoczny jest napis. Microsoft Teams – Zapraszamy! Zaloguj się teraz, aby czatować, organizować spotkania, nawiązywać połączenia i współpracować – wszystko to możesz robić w jednym miejscu. Poniżej widoczne są polecenia. Zaloguj się. Pobierz teraz.
Zrzut okna przeglądarki prezentujący stronę główną Microsoft Teams.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
Istnieją dwa rodzaje kont Microsoft Teams. Pierwszy rodzaj to konta osobiste, które wykorzystujemy na co dzień poza szkołą i pracą. Zaprezentujemy je w dalszej części materiału. Są też konta organizacji, zakładane i dostarczane przez placówki edukacyjne lub pracodawców. Po podaniu właściwego adresu e‑mail każde z nich jest weryfikowane w odpowiedniej organizacji.
RytJBVCqQzzr0
Przedstawiono zrzut ekranu, w którego centralnej części znajduje się okno. W górnej części okna znajduje się pytanie. W jaki sposób chcesz używać usługi Teams? Niżej przedstawiono trzy opcje. Dla szkół. Do łączenia uczniów i nauczycieli na potrzeby kursów, projektów, w klasie i online. Następnie. Dla znajomych i rodziny. Na potrzeby codzienności, w celu nawiązywania połączeń audio lub wideo. Oraz. Na potrzeby pracy i organizacji. Aby pracować z członkami zespołu, gdziekolwiek są.
Zrzut okna prezentujący okienko wyboru sposobu obsługi komunikatora Microsoft Teams.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Takie konto oferować będzie tworzenie i dołączanie do zespołów. Zespoły są, najprościej ujmując, grupami utworzonymi w celu organizacji spotkań i dyskusji. Ich wewnętrzne funkcjonalności nie różnią się od standardowych rozwiązań przedstawionych poniżej spotkań, posiadają własny czat, foldery wymiany plików i kalendarz. Przydatną funkcją jest również system zadań, które można zlecać konkretnym osobom wraz z terminem ich ukończenia. Na poniższym zrzucie ekranu zamieszczono perspektywę użytkownika, który ukończył zlecone mu wcześniej zadania.
R16RR4s6a157R
Przedstawiono zrzut ekranu komunikatora teams. Spośród dostępnych zakładek znajdujących się w lewym pionowym pasku komunikatora, wybrano zakładkę zespoły. Następnie wybrano zespół, dla którego w prawej części ekranu, w pasku u góry, pojawiają się zakładki. Wpisy. Pliki. Zadania. Po wybraniu zakładki zadania, poniżej pojawia się lista zadań przypisanych oraz ukończonych.
Zrzut okna programu Microsoft Teams prezentujący ukończone zadania.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Na stronie https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-teams/download-app możesz pobrać aplikację Microsoft Teams przeznaczoną do domowego użytku lub do zastosowań służbowych w zależności od potrzeb. Będą się one nieznacznie różnić dostępnymi funkcjonalnościami. Różnice w wyglądzie i działaniu mogą być również widoczne między aplikacją zainstalowaną w systemie Windows 10 i Windows 11.
R1WT04PN9daBS
Przedstawiono zrzut ekranu, w którego centralnej części znajduje się napis. Pobierz aplikację Microsoft Teams dla komputerów z systemem Windows. Poniżej, po lewej stronie umieszczono napis. Aplikacja Teams dla użytkowników domowych lub małych firm. Niżej znajduje się polecenie. Pobierz aplikację Teams. Po prawej stronie znajduje się napis. Usługa Teams dla zastosowań służbowych oraz niżej również umieszczono polecenie pobierz aplikację Teams.
Zrzut fragmentu okna przeglądarki prezentujący dwie wersje programu Microsoft Teams do pobrania.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Podobnie jak w Skype, informacje o aktualnym statusie przedstawia małe kolorowe kółko przy awatarze. Zarządzanie kontem oraz zmianę statusu znajdziesz klikając swój awatar w prawym górnym rogu programu.
R1Z8eEEBWebEH
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno wyświetlające się po kliknięciu w awatar umieszczony w prawym górnym rogu aplikacji. W górnej części okna wyświetla się awatar, imię, nazwisko, adres mailowy oraz status aktywności. Po prawej stronie znajduje się ikona ołówka do edycji wyświetlanych informacji. Niżej znajdują się polecenia. Zarządzaj kontem. Dodaj konto służbowe. Wyloguj się.
Zrzut okna programu Microsoft Teams prezentujący okienko profilowe.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
W lewym pasku nawigacyjnym znajdziesz najpotrzebniejsze funkcjonalności, takie jak zapraszanie do rozmowy znanych osób, rozpoczynanie z nimi czatu tekstowego lub dodawanie swoich planów i obowiązków do kalendarza.
RYXw5X6epG2H5
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno startowe aplikacji. Po prawej stronie widoczny jest napis. Witamy w aplikacji Teams! Oto kilka rzeczy na początek. Niżej widoczne są karty zawierające polecenia. Zaproś osoby. Nowy czat. Szybkie spotkanie. Na samym dole widnieje polecenie. Pobierz aplikację mobilną.
Zrzut okna programu Microsoft Teams prezentujący chaty oraz panel powitalny.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Zauważ, że w odróżnieniu od programu Skype, Microsoft Teams nie posiada bezpośredniej listy kontaktów. Kontakt z innymi odbywa się tutaj na zasadzie udostępniania linków lub tworzenia spotkań. Rozpoczęcie czatu możliwe jest poprzez dodanie do niego innych osób, znając ich nazwy, adresy e‑mail lub numer telefonu. Poznane już osoby i rozpoczęte rozmowy wyświetlać się będą na liście widocznej po lewej stronie programu.
R17konAVmgLRv
Na zrzucie ekranu przedstawiono tworzenie nowego czatu grupowego w aplikacji Microsoft Teams. W lewej górnej części ekranu obok ikony wideo rozmowy znajduje się ikony utworzenia nowego czatu. W prawej części ekranu wyświetla się nowy czat z informacją: rozpoczynasz nową konwersację. Wyżej znajduje się pole do nadania nazwy grupy oraz dodania członków.
Zrzut okna programu Microsoft Teams prezentujący nowy chat.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
W zakładce Spotkanie, możesz utworzyć natychmiast lub zaplanować na przyszły termin rozmowę dla wybranych osób.
R1cgWFX2reHiI
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno zakładki spotkanie, wybranej z lewym pionowym pasku menu. W centralnej części wyświetlają się następujące polecenia. Rozpocznij. Szybkie spotkanie. Spotkaj się później. Uzyskaj link do spotkania. Po prawej stronie znajduje się napis. Spotkaj się z ludźmi teraz lub później. Nawet jeśli nie ma ich w aplikacji teams. Niżej znajdują się okna z poleceniami szybkiego spotkania i spotkaj się później.
Zrzut okna programu Microsoft Teams prezentujący menu spotkań.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Utworzone spotkanie posiadać będzie osobny czat oraz prywatną wideorozmowę. Pamiętaj, aby przed dołączeniem upewnić się, że wszystko jest poprawnie ustawione. Niegrzecznie jest dołączać do wideorozmowy z włączonym mikrofonem, gdy w konwersacji znajduje się wiele osób. Pamiętaj również, że przy włączonej kamerze nie tylko widać ciebie, ale również otoczenie za twoimi plecami. W celu zamazania niechcianych ujęć, możesz użyć tła, które w sprytny sposób umieści cię na nim, zasłaniając wszystko to co z tyłu.
RlOuJuzS9FN6S
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno, pojawiające przed dołączeniem do spotkania. W centralnej części znajduje się napis. Wybierz opcje wideo i dźwięku. Poniżej widoczne jest okno wideo z informacją. Twoja kamera jest wyłączona. W dolnej części okna znajduje się opcja włączenia mikrofonu oraz kamery. Niżej umieszczono polecenia. Anuluj. Dołącz teraz. W prawej części ekranu znajdują się ustawienia urządzenia. Należy wybrać audio, głośnik, mikrofon, wideo oraz znajduje się opcja włączenia eliminowania szumów.
Zrzut okna programu Microsoft Teams z menu ustawień przed rozmową.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R797V76Z8e54w
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno, pojawiające się przed dołączeniem do spotkania, gdzie wybrano opcje dostosowania tła. W oknie wideo pojawia się tło wybrane spośród dostępnych propozycji znajdujących się po prawej stronie.
Zrzut okna programu Microsoft Teams z menu ustawień tła przed rozmową.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R5beIHIkghUJJ
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno, pojawiające się po dołączeniu do rozmowy. W centralnej części pod awatarem znajduje się informacja: trwa oczekiwanie na dołączenie innych osób. W prawej części widoczny jest czat spotkania. W górnej części znajduje się pasek, w którym umieszczono następujące polecenia. Czat. Osoby. Podnieś rękę. Zareaguj. Widok. Więcej. Kamera. Mikrofon. Udostępnij. Czerwony przycisk z poleceniem opuść.
Zrzut okna programu Microsoft Teams prezentujący trwające spotkanie.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
W prawym górnym rogu spotkania znajdziesz przyciski umożliwiające udostępnienie swojego ekranu, podgląd uczestników spotkania, schowanie lub pokazanie czatu, wyłączenie kamery i mikrofonu oraz Reakcje. Reakcje to proste emotikony pozwalające wyrazić swoje emocje lub odczucia bez potrzeby używania czatu lub mikrofonu. Są przydatne, gdy ktoś chce się zgłosić i coś powiedzieć lub organizator potrzebuje uzyskać prostą informację zwrotną od wielu osób jednocześnie, na przykład ile osób zgadza się z danym pomysłem. Na samym końcu przycisków znajduje się opcja Opuść. Pozwala on oczywiście wyjść ze spotkania lub, jeśli jesteś jego organizatorem, zakończyć spotkanie dla wszystkich uczestników.
RLHXqufbc3wty
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno polecenia udostępnij. Wyświetlone zostaje mniejsze okno z napisem. Udostępnij zawartość. Obok znajduje się opcja. Uwzględnij dźwięk z komputera oraz dodawanie tła. Poniżej należy wybrać udostępniany element, ekran lub okno.
Okno polecenia udostępnij - Microsoft Teams.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1YZg5DktXgJF
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno polecenia zareaguj. Po wciśnięciu ikony wyświetlony zostaje pasek dostępnych reakcji w postaci emotikon. Kolejno. Kciuk w górę. Serce. Brawo. Śmiech. Zdziwienie.
Okno polecenia zareaguj - Microsoft Teams.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Wszystkie udostępnione pliki i zdjęcia podczas wideorozmowy lub na czacie znajdziesz w zakładkach dostępnych u góry programu po wejściu w wybrane spotkanie widoczne w ostatnich rozmowach.
R1P2R7gDJ6zld
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno zakładki czat, wybranej w lewym pionowym pasku menu. Następnie wybrano czat projekt. W górnym pasku pojawia się nazwa czatu oraz zakładki. Czat. Pliki. Zdjęcia. Po kliknięciu w zakładkę pliki, pojawia się pusta zawartość z napisem. Udostępnij pliki na tym czacie. Gdy przekażesz pliki na tę kartę plików, będą one wyświetlane na czacie.
Zrzut okna programu Microsoft Teams przedstawiający zakładkę pliki na czacie.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Ostatnią dostępną zakładką w lewym menu nawigacyjnym jest Kalendarz. Możesz tworzyć i planować tutaj spotkania dla innych osób oraz sam dostawać powiadomienia o nadchodzącym spotkaniu.
R1bx4PNbU6lu1
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno zakładki kalendarz, wybranej w lewym pionowym pasku menu. W centralnej części wyświetla się kalendarz dla siedmiu dniu, zdefiniowanych w górnej części okna. Widok kalendarza umożliwia pogląd spotkań dla całego tygodnia, ich tytułu oraz czasu trwania. Na zrzucie widoczne jest spotkanie o tytule projekt, trwające od godziny jedenastej do piętnastej trzydzieści w środę.
Zrzut okna programu Microsoft Teams przedstawiający kalendarz.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1TpbOxfyzn8Q
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno tworzenia nowego spotkania. Należy wskazać strefę czasową, nazwę spotkania, uczestników, czas trwania, datę oraz godzinę, istnieje możliwość wybrania cyklu spotkań, w tym przypadku spotkanie nie powtarza się, niżej należy wybrać lokalizację oraz znajduje się pole do wprowadzenia tekstu. W prawym górnym rogu znajdują się polecenia. Wyślij oraz zamknij.
Zrzut okna programu Microsoft Teams przedstawiający tworzenie planowanego spotkania.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Zrzut okna programu Microsoft Teams przedstawiający kalendarz.
Zrzut okna programu Microsoft Teams przedstawiający kalendarz.
Zrzut okna programu Microsoft Teams przedstawiający tworzenie planowanego spotkania.
Zrzut okna programu Microsoft Teams przedstawiający tworzenie planowanego spotkania.
Zrzut okna programu Microsoft Teams przedstawiający kalendarz.
Zrzut okna programu Microsoft Teams przedstawiający kalendarz.
Zrzut okna programu Microsoft Teams przedstawiający tworzenie planowanego spotkania.
Zrzut okna programu Microsoft Teams przedstawiający tworzenie planowanego spotkania.
Microsoft Teams posiada rozbudowane funkcje ułatwień dostępu przeznaczone dla osób korzystających z czytników ekranu. Obsługę dostępności dla Microsoft Teams możesz znaleźć na stronie https://support.microsoft.com/pl-pl/office/obsługa-czytnika-zawartości-ekranu-w-aplikacji-microsoft-teams-d12ee53f-d15f-445e-be8d-f0ba2c5ee68f. W systemie Windows przydatne mogą okazać się skróty klawiszowe:
Ctrl + Shift + A - odebranie połączenia wideo;
Ctrl + Shift + D - odrzuć połączenie;
Ctrl + Shift + M - przełącz wyciszenie;
Ctrl + Shift + K - podnieś lub opuść rękę;
Ctrl + Shift + H - zakończ połączenie wideo/audio;
Ctrl+Kropka (.) - pokaż skróty klawiaturowe.
Więcej skrótów klawiszowych znajdziesz na stronie https://support.microsoft.com/pl-pl/office/skróty-klawiaturowe-w-aplikacji-microsoft-teams-2e8e2a70-e8d8-4a19-949b-4c36dd5292d2.
Google Meet
Ciekawą i równie popularną alternatywą dla szybkich spotkań i rozmów wideo jest komunikator internetowy Google Meet. W odróżnieniu od wcześniej wymienionych programów, aplikacja oferowana przez firmę Google nie wymaga zakładania konta Gmail w celu dołączenia do spotkania, jednak jego posiadanie pozwala na pełną integrację z Google Workspace, co oznacza, że połączone usługi Google umożliwią płynne przejścia w komunikacji między Google Chat, kalendarzem, skrzynką pocztową lub wspólnie edytowanym dokumentem a rozmową wideo.
Kontaktowanie się za pomocą Google Meet opiera się na prostym udostępnianiu linków pozwalających dołączyć do utworzonych wcześniej spotkań. Jeśli posiadasz już utworzone spotkanie lub jesteś zaproszony na jakieś istniejące, wystarczy wpisać jego kod i kliknąć przycisk Dołącz na stronie https://apps.google.com/meet.
RiJIZ0AATin8f
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno strony Google Meet. W centralnej części znajduje się napis. Rozmowy i spotkania wideo dla wszystkich. Niżej znajduje się polecenie. Rozpocznij spotkanie lub wpisz kod spotkania. W prawym górnym rogu znajdują się polecenia. Dołącz do spotkania. Rozpocznij spotkanie.
Zrzut okna przeglądarki z otwartą stroną startową Google Meet.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Jeśli chcesz utworzyć nowe spotkanie kliknij Rozpocznij spotkanie. Zostaniesz poproszony o zalogowanie się, a następnie dołączony do nowo utworzonej rozmowy. Aby zaprosić innych, udostępnij znajomym link znajdujący się w lewym dolnym rogu.
RoGIoGQ1lWNB7
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno rozmowy w Google Meet. W centralnej części znajduje się awatar uczestnika. W prawym dolnym rogu na pasku znajduje się kod spotkania oraz wyświetlone zostało okno z możliwością dodania innych osób za pomocą udostępnienia wygenerowanego linku. W środkowej części znajdują się ikony włączenia mikrofonu, wideo, podniesienia łapki w górę, reakcji, udostępnienia, opcja więcej oraz czerwony przycisk zakończenia połączenia. Wyświetlona została informacja. Meet zapewnia Ci bezpieczeństwo. W lewej części znajduje się między innymi ikona podglądu uczestników spotkania.
Zrzut okna rozmowy Google Meet.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Funkcjonalnościami Google Meet nie różni się za bardzo od pozostałych komunikatorów, dostępny jest czat, udostępnianie ekranu, efekty wizualne kamery czy reakcje.
REML7jA6NnwQP
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno rozmowy w Google Meet. W centralnej części widoczny jest filtr na kamerę internetową jednego z uczestników - biały zając siedzący przed komputerem. W dolnej części kliknięto polecenie łapki oraz reakcji. Po kliknięciu łapki w lewym rogu ekranu pojawia się informacja o podniesieniu łapki przez uczestnika. Po kliknięciu w ikonę udostępnienia pojawiło się okno z możliwością udostępnienia całego ekranu, okna lub karty. W prawej części ekranu znajduje się czat rozmowy.
Zrzut okna rozmowy Google Meet z otwartym czatem, reakcjami i udostępnianiem ekranu.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Jeśli jesteś gospodarzem spotkania, posiadasz dodatkowe uprawnienia pozwalające ustalać, co mogą, a czego nie mogą inni uczestnicy rozmowy. Ustawienia gospodarza w Google Meet znajdziesz w prawym dolnym rogu ekranu. Warto mieć kontrolę nad sytuacją, szczególnie podczas spotkania biznesowego lub w trakcie prowadzenia lekcji. Oczywistym jest, że nauczyciel może zakazać używania reakcji lub wyłączania kamery i mikrofonu podczas zajęć. Wyłączenie wszystkim opcji udostępniania ekranu chroni również przed przypadkowym ujawnieniem prywatnych danych znajdujących się na komputerze, gdy omyłkowo, bez odpowiedniego przygotowania ktoś postanowi zaprezentować swój ekran.
R1ToV7xUtnNTV
Na zrzucie ekranu przedstawiono okno rozmowy w Google Meet. Po kliknięciu w ikonę więcej informacji wyświetlono opcje. Tablica. Zmień układ. Pełny ekran. Zastosuj efekty wizualne. Zgłoś problem. Zgłoś nadużycie. Pomoc i rozwiązywanie problemów. Ustawienia. W prawej części ekranu pojawiły się ustawienia gospodarza. Niżej znajdują się opcje moderowania spotkania. Zarządzanie uprawnieniami. Niżej. Pozwól wszystkim. Opcje. Udostępniać ekran. Wysyłać wiadomości czatu. Wyślij reakcję. Włączać mikrofon. Włączać kamerę.
Zrzut okna rozmowy Google Meet z otwartymi ustawieniami gospodarza.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Podobne ustawienia posiada większość komunikatorów głosowych, ale pamiętaj, że są one dostępne tylko dla administratorów spotkania.
Google Meet posiada rozbudowane funkcje ułatwień dostępu przeznaczone dla osób korzystających z czytników ekranu. Obsługę dostępności dla Google Meet możesz znaleźć na stronie https://support.google.com/meet/answer/7313544?hl=pl. W wersji przeglądarkowej przydatne mogą okazać się skróty klawiszowe:
Ctrl + Shift + S - informacja, kto aktualnie mówi;
Ctrl + D - włącz lub wyłącz wyciszenie mikrofonu;
Ctrl + Shift + I - aktualne informacje o pokoju;
Ctrl+Shift + H - podnieś lub opuść rękę;
Shift + ? - pokaż skróty klawiaturowe.
Więcej skrótów klawiszowych znajdziesz na stronie https://support.google.com/meet/answer/9298571?sjid=8832278489966960549-EU&visit_id=638198362888241181-3202546428&rd=1#meet.
Netykieta podczas korzystania z komunikatorów
Korzystając z komunikatora, powinniśmy pamiętać o przestrzeganiu netykiety (zbioru zasad poprawnego zachowania się w sieciPpX3FuGA9zbioru zasad poprawnego zachowania się w sieci). Pamiętaj więc, czego nie powinno się robić:
Nie pisz bez potrzeby wielkimi literami. Używaj je do rozpoczynania zdania i nazw własnych.
Jeżeli rozmawiasz z kimś po raz pierwszy przez komunikator, to przedstaw się.
Nie rozpoczynaj rozmowy z kimś, kto ma ustawioną opcję „proszę nie przeszkadzać”.
Używaj emotikonówEmotikonemotikonów (buziek :-) z rozsądkiem, mają być tylko dodatkiem do tekstu.
Emotikon to rysunek złożony ze znaków wpisanych z klawiatury, przedstawiający nastrój użytkownika. Najczęściej przedstawia symboliczny grymas twarzy, obrócony o w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara.
R12fqOWttLz14
Na ilustracji zapisano. Dwukropek. Myślnik. Prawy nawias. Równa się. Uśmiechnięta buźka. Zapisana kombinacja znaków, stanowi uśmiechniętą buźkę przewróconą o 90 stopni.
Ilustracja przedstawiająca dwa przykładowe emotikony.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Najczęściej używane emotikony:
R13GjE5nAXBHG
Na ilustracji przedstawiono zapis emotikonów oraz ich znaczenia. Kolejno od góry. Emotikon w postaci. Dwukropek prawy nawias lub dwukropek myślnik prawy nawias oznacza zadowolenie, uśmiech. Następnie. Dwukropek dwa prawe nawiasy lub dwukropek myślnik dwa prawe nawiasy oznacza radość, szeroki uśmiech, chichot. Następnie. Średnik prawy nawias lub średnik myślnik prawy nawias oznacza mruganie, puszczanie oczka. Następnie. Dwukropek apostrof prawy nawias lub dwukropek apostrof myślnik prawy nawias oznacza płakanie ze szczęścia. Następnie. Dwukropek lewy nawias lub dwukropek myślnik lewy nawias oznacza smutek, przygnębienie.
Zapis emotikonów oraz ich znaczenia.
Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.
Niektóre programy służące do komunikacji automatycznie zmieniają emotikony na ich graficzny odpowiednik. Przykładowe emotikony graficzne:
R1P83qgpljgMs
Ilustracja przedstawi pięć emotikonów graficznych - okrągłych twarz z oczami i ustami przedstawiającymi konkretną emocję. Pierwsza posiada szeroki uśmiech, druga lekki uśmieszek, trzecia brak emocji - neutralna pozioma kreska zamiast ust. Czwarta twarz posiada smutną minę, a piąta mocno zasmuconą twarz z oczami i ustami skierowanymi w dół.
Ilustracja przedstawiająca pięć emotikonów graficznych.
Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka
Pierwszy użytym emotikonem był symbol :-) podkreślający żartobliwą treść wiadomości. Za jego twórcę uważa się Scotta Fahlman [czyt. Skota Falmen], który użył go w wysłanej wiadomości w roku.
Ze znaków na klawiaturze utwórz kilka emotikon. Zapisz je w poniższym dzienniczku.
RkFQgH9t8dyJB
Wersja alternatywna: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Zagrożenia wynikające z nawiązywania kontaktów za pośrednictwem komunikatorów
Przy korzystaniu z poczty elektronicznejP11E2LbxLkorzystaniu z poczty elektronicznej istnieje możliwość nawiązywania niepożądanych kontaktów z osobami podającymi się za kogoś innego. Również przy używaniu komunikatorów istnieje taka możliwość, ale jest ona mniejsza, gdyż prowadząc rozmowę widzisz rozmówcę (komunikatory video). W przypadku komunikatorów głosowych zagrożenie jest większe, ale na pewno nie tak duże, jak w przypadku komunikowania się poprzez e‑mail. Kolejną wadą i zagrożeniem jest fakt, iż twoje rozmowy mogą być podsłuchiwane.
RO2hyTazOH0LK
Ilustracja przedstawiająca sylwetki osób stojących na klawiaturze laptopa, na ekranie napis CHAT. W tle znajduje się rysunek planety Ziemia. Jedna z osób siedzi, druga się śmieje, trzecia rozkłada ręce, a czwarta po prostu stoi.
Ilustracja symbolicznie przedstawia konwersację czterech osób za pomocą czatu.
Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1
RQpjQ3ASNfY65
Możliwe odpowiedzi: 1. prosi o przesłanie fotografii kart kredytowych rodziców, 2. prosi o podanie jak największej liczby adresów e-mail z twojej książki adresowej, 3. prosi o twój numer telefonu, 4. prosi o szybką odpowiedź
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R1axq81SdEZ0v
Możliwe odpowiedzi: 1. będziesz rozpoczynał rozmowę z kimś, kto ma ustawioną w komunikatorze opcję „proszę nie przeszkadzać”, 2. napiszesz treść całego listu wielkimi literami, 3. rozpoczniesz list grzecznościowym nagłówkiem lub rozmowę przedstawiając się, 4. użyjesz jednego emotikona
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Więcej informacji i quizów o bezpieczeństwie internetowym znajdziesz w materiale Bezpieczeństwo w sieciP100gEQXLBezpieczeństwo w sieci. Swoją wiedzę o komunikatorach możesz sprawdzić w interaktywnych materiałach sprawdzającychD1FRqSAFhinteraktywnych materiałach sprawdzających.
Zapamiętaj!
Każdy komunikator zapewnia możliwość blokowania wiadomości od osób spoza naszej listy znajomych.
Wybierając tę opcję, unikniemy niepożądanych wiadomości.
Czat1
Czat
Forma internetowej rozmowy między dwoma lub wieloma użytkownikami polegający na naprzemiennym przesyłaniu pisemnych komunikatów za pośrednictwem sieci komputerowej. Przykłady programów oferujących czat to Facebook Messenger, WhatsApp, Discord czy Telegram.
Komunikator internetowy1
Komunikator internetowy
Program umożliwiający bezpośrednią komunikację w czasie rzeczywistym pomiędzy dwoma lub większą liczbą użytkowników poprzez internet.
Skype1
Skype
Komunikator internetowy należący do firmy Microsoft, umożliwiający prowadzenie rozmów tekstowych, głosowych oraz z użyciem kamery internetowej. Posiada listę kontaktów, możliwość przesyłania plików oraz tworzenie szybkich spotkań.
Emotikon1
Emotikon
Znak graficzny złożony ze znaków wpisanych z klawiatury przedstawiający grymas twarzy mówiący o twoim nastroju. Emotikony złożone ze znaków przekształcane są najczęściej przez komunikatory w emoji - piktogramy, czyli obrazki mające na celu przedstawić dane pojęcie, emocje lub rzecz.
Microsoft Teams1
Microsoft Teams
Platforma komunikacji biznesowej i zespołowej oferująca prowadzenie wideokonferencji oraz czatu dla większej liczby osób. Swoją popularność i przejście do powszechnego użytku zdobyła dzięki możliwościom prowadzenia zdalnych zajęć, spotkań i konferencji integrując wiele przydatnych rozwiązań takich jak współdzielenie i udostępnianie ekranu, osobne kanały w grupowych spotkaniach, łatwe zarządzanie zadaniami oraz współpraca z innymi produktami firmy Microsoft takimi jak Microsoft Forms, Microsoft Office, Kalendarz i wiele innych.
Spam1
Spam
Niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne. Zwykle jest wysyłany masowo.
Discord1
Discord
Bezpłatna aplikacja pozwalająca na rozmowy głosowe, rozmowy video oraz komunikowanie się za pomocą wiadomości tekstowych. Użytkownicy dołączają na serwery stworzone przez innych, gdzie mogą pisać wiadomości na poszczególnych tematycznych kanałach lub dołączyć do czatu głosowego. Początkowo przeznaczona była dla graczy komputerowych. Aplikacja Discord została zbudowana tak, aby być jak najbardziej przyjazną dla użytkownika.
Google Meet1
Google Meet
Usługa do komunikacji wideo opracowana przez firmę Google opiera się na prostym udostępnianiu linków pozwalających dołączyć do utworzonych wcześniej spotkań. Rozmowy Google Meet nie wymagają posiadania konta Gmail, jednak są w pełni zintegrowane z Google Workspace, co oznacza, że połączone usługi Google umożliwiają płynne przejścia w komunikacji między Google Chat, kalendarzem, skrzynką pocztową lub wspólnie edytowanym dokumentem a rozmową wideo.
WhatsApp Messenger1
WhatsApp Messenger
W skrócie znana jako WhatsApp, jest to komunikator internetowy na urządzenia mobilne. Oferuje on możliwość wysyłania wiadomości tekstowych, wiadomości głosowych, zdjęć oraz video do użytkowników połączonych z internetem. Aplikacja wymaga podania numeru telefonu do założenia konta.
Facebook Messenger1
Facebook Messenger
Komunikator internetowy opracowany przez Meta Platforms. Za jego pomocą można wysyłać wiadomości tekstowe, wiadomości głosowe, zdjęcia, pliki, video i naklejki. Istnieje możliwość reagowania na wiadomości, interakcji z rozrywkowymi botami oraz grania razem z innymi użytkownikami.