Ilustracja przedstawia mężczyznę grającego na gitarze elektrycznej. W kadrze widoczna jest jedynie gitara, fragment tułowia oraz ręce gitarzysty. Na drugim planie znajduje się rozmyta postać saksofonisty. Tytuł lekcji: Koncertowe ABC, czyli idziemy na koncert.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
Rg374V3VAVgvv
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej:
B) muzyki jazzowej i rozrywkowej,
3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne, określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego.
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:
2) stylów muzycznych (do wyboru: pop, rock, jazz, folk, rap, techno, disco, reggae i inne).
Nauczysz się
charakteryzować koncerty muzyczne ze względu na ich charakter;
wybierać ubiór, odpowiedni na dany koncert muzyczny;
określać zasady właściwego zachowania na wybranych wydarzeniach muzycznych.
Wprowadzenie
RcYL0fOV3TIRQ1
Głównym powodem, dla którego wybieramy się na koncerty, są doznania estetyczne. Zachwycamy się kompozycjami, kunsztem wykonawczym, przygotowaniem sceny. Wyjście na koncert wiąże się również z zachowaniem się w pewny sposób. Mowa tu o koncertowym savoire vivreSavoir vivresavoire vivre. Nasze zachowanie różni się od siebie w zależności od gatunku wykonywanej muzyki, miejsca czy też charakteru koncertu. Inaczej będziemy się zachowywać w filharmonii, a inaczej na ogromnym stadionie. Inny też będzie nasz ubiór, jak i sposób interakcjiInterakcjainterakcji na linii wykonawca – widownia. Poza wymienionymi aspektami najwięcej uwagi powinniśmy poświęcić kwestii wzajemnego szacunku – względem wykonawców oraz pozostałych słuchaczy. Postaramy się dzisiaj opisać zasady obowiązujące w różnych okolicznościach koncertowych.
Koncert muzyki poważnej - ubiór
Udając się do filharmonii, opery powinniśmy ubrać się przede wszystkim elegancko. Wsłuchajmy się we fragment „Symfonii Alpejskiej” Straussa i wyobraźmy sobie, jak wygląda publiczność?
R1e7Zjwquz43z
Normy, które obowiązywały kiedyś, były bardzo restrykcyjne, a to oznacza, że nie można było sobie pozwolić na słuchanie koncertu w ulubionej parze jeansów, koszulce, nie wspominając już o nakryciu głowy. Obyczaje się zmieniają, więc obecnie częściej można dostrzec mniej zobowiązujący strój wśród publiczności. Istnieje szeroka grupa słuchaczy o konserwatywnychKonserwatyzmkonserwatywnych poglądach, która akceptuje tylko wytworne suknie wieczorowe oraz garnitur. Można by się tu zatrzymać i postawić pytanie o to, czy osoby ubrane w luźniejszy sposób są oznaką tego, że muzyka poważna trafia w coraz szersze kręgi odbiorców? Podsumowując - idąc na koncert muzyki poważnej, warto ubrać się tak, żebyśmy czuli się dobrze, a przy tym elegancko, w końcu czeka nas muzyczna uczta, która nie zdarza się codziennie.
Koncert muzyki poważnej – interakcja pomiędzy wykonawcą a widownią
Doznania estetyczne towarzyszące koncertom wzbudzają w nas chęć wynagrodzenia muzyków. Robimy to poprzez klaskanie, jednak nie każdy moment jest na to odpowiedni. Bicie braw jest mile widziane na początku koncertu oraz po wykonanym utworze. W przypadku, gdy wykonuje się symfonię, koncert, sonatę czy suitę nie klaszcze się pomiędzy ich częściami – robimy to dopiero, gdy wszystkie części zostaną wykonane!
Ważne!
Istnieje kilka ważnych zasad, których powinno się przestrzegać:
Aby nie zniszczyć tak istotnego nastroju, wyłączamy smartfony, tablety tak, aby nie wydawały z siebie żadnych dźwięków oraz żeby nas nie rozpraszały, nie robimy zdjęć, nie nagrywamy filmów;
Zjawiamy się na miejscu koncertu odpowiednio wcześnie, tak aby nie wchodzić na salę w trakcie wykonywania utworu;
Zachowujemy się w kulturalny sposób.
RJEdK4EF7wtRG
Koncerty muzyki jazzowej
Muzyka jazzowa, która rodziła się na przełomie XIX i XX wieku, jest bardzo bogata, różnorodna, mocno ewoluowała od momentu swojego powstania. W kwestii ubioru panuje ogromna dowolność, również wśród wykonawców. Możemy to zaobserwować na przykładzie koncertów Sun Ra, gdzie koncert przeradza się w pewnego rodzaju przedstawienie.
RlAXPy2RJLIzn
R1c2xGOZBfbR3
Należy też wspomnieć o zwyczajach podczas grania jazzowych standardówStandard jazzowyjazzowych standardów czy kompozycji. Mianowicie chodzi o sposób, w jaki zbudowana jest forma tych utworów. Po odegraniu tematu głównego, przychodzi czas na solówki poszczególnych instrumentalistów, a bicie braw po każdej solówce stało się normą. Co ciekawe, wpływa to na zmniejszenie dystansu pomiędzy widownią, a wykonawcą.
Podczas słuchania muzyki zwróćcie uwagę, że w prezentowanym utworze wyraźnie słychać kolejne części: wstęp fortepianu, temat grany przez gitarzystę, po czym następuje solo fortepianu, nagrodzone brawami pod koniec.
RBwyAnWl6XJdq
Jazz jest muzyką wykonywaną częściej w klubach niż na scenach filharmonii, stąd też panują tam luźniejsze zwyczaje.
RhSa7NFbIvJE6
Podczas jednego z koncertów Keitha Jarretta ktoś z publiczności zaczął kaszleć co spowodowało przerwanie improwizacji pianisty i zwrócenie uwagi publiczności na stosowne zachowanie się. Następnie, gdy artysta znów zaczął grać, ktoś inny ponownie zakasłał. Sprawiło to, że solista mocno się zdenerwował i przerwał koncert.
RfnF1ANUGY5fL
Muzyka rozrywkowa
Najmniej wymagającym pod względem etykiety dla publiczności jest koncert muzyki rozrywkowej. Wszystko za sprawą powojennej rewolucji kontrkulturowejKontrkulturakontrkulturowej, która wprowadziła wiele zmian – również na gruncie muzyki. Lata 50 XX wieku były przełomowe ze względu na zaistnienie gwiazd takich, jak np. Elvis Presley, zespół The Beatles.
Wysłuchaj utworu.
R11IuSr0ICQNj
Fakt ten spowodował wiele zamieszania na muzycznych scenach. Odtąd koncerty popkulturowych gwiazd były kojarzone z rozrywką, dobrą zabawą. W przypadku muzyki klasycznej i jazzowej najczęściej spotykamy się z sytuacją, kiedy publiczność zajmuje miejsca siedzące. Koncert muzyki rozrywkowej może być odsłuchiwany również na stojąco, a to w połączeniu z porywającą muzyką zachęca publiczność do rytmicznego klaskania, tańczenia oraz śpiewania. Ubiór podczas takiego wydarzenia jest jak najbardziej dowolny, a zdarza się, że do biletu dołączane są gadżety jak np. świecące opaski na koncertach brytyjskiej grupy Coldplay. Dzięki temu świecąca publiczność XXI wieku staje się częścią koncertu, a do tego wygląda oszałamiająco!
RSavJinGRSBnt
Zadania
RhV5DKPZq3Ea6
Ćwiczenie 1
R1Qn6sEC5Lr9P
Ćwiczenie 2
RCBdyf02Aijto
Ćwiczenie 3
R1Et5AWXWJyMt
Ćwiczenie 4
R8r61EtjyQbkp
Ćwiczenie 5
RMFHm9Peb7flf
Ćwiczenie 6
R7US56AuFlZwf
Ćwiczenie 7
Słownik pojęć
Interakcja
Interakcja
oddziaływanie na siebie osób, przedmiotów bądź zjawisk.
Konserwatyzm
Konserwatyzm
postawa, którą charakteryzuje przywiązanie do istniejącego, zakorzenionego w tradycji stanu rzeczy (wartości, obyczajów, praw, ustroju politycznego itp.) oraz niechętny stosunek do gwałtownych zmian i nowości.
Kontrkultura
Kontrkultura
sprzeciw wobec zastanego stanu kultury oraz wobec nowej kultury.
Savoir vivre
Savoir vivre
jest to znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności. Ogłada, dobre maniery.
Standard jazzowy
Standard jazzowy
popularny temat lub utwór muzyki rozrywkowej stale grany przez coraz to innych wykonawców.
Źródła:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
R1e7Zjwquz43z
RJEdK4EF7wtRG
R1c2xGOZBfbR3
RBwyAnWl6XJdq
R11IuSr0ICQNj
Bibliografia
Encyklopedia Muzyki pod red. A. Chodkowskiego, PWN, Warszawa 2001.