R1EjTYGJtI2551
Ilustracja przedstawia mężczyznę grającego na gitarze elektrycznej. W kadrze widoczna jest jedynie gitara, fragment tułowia oraz ręce gitarzysty. Na drugim planie znajduje się rozmyta postać saksofonisty. Tytuł lekcji: Koncertowe ABC, czyli idziemy na koncert.

Koncertowe ABC, czyli idziemy na koncert

Źródło: online-skills, licencja: CC0.
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela:

Rg374V3VAVgvv
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.

4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:

1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej:

B) muzyki jazzowej i rozrywkowej,

3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne, określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego.

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:

2) stylów muzycznych (do wyboru: pop, rock, jazz, folk, rap, techno, disco, reggae i inne).

Nauczysz się

charakteryzować koncerty muzyczne ze względu na ich charakter;

wybierać ubiór, odpowiedni na dany koncert muzyczny;

określać zasady właściwego zachowania na wybranych wydarzeniach muzycznych.

Wprowadzenie

RcYL0fOV3TIRQ1
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Głównym powodem, dla którego wybieramy się na koncerty, są doznania estetyczne. Zachwycamy się kompozycjami, kunsztem wykonawczym, przygotowaniem sceny. Wyjście na koncert wiąże się również z zachowaniem się w pewny sposób. Mowa tu o koncertowym savoire vivreSavoir vivresavoire vivre. Nasze zachowanie różni się od siebie w zależności od gatunku wykonywanej muzyki, miejsca czy też charakteru koncertu. Inaczej będziemy się zachowywać w filharmonii, a inaczej na ogromnym stadionie. Inny też będzie nasz ubiór, jak i sposób interakcjiInterakcjainterakcji na linii wykonawca – widownia. Poza wymienionymi aspektami najwięcej uwagi powinniśmy poświęcić kwestii wzajemnego szacunku – względem wykonawców oraz pozostałych słuchaczy. Postaramy się dzisiaj opisać zasady obowiązujące w różnych okolicznościach koncertowych.

Koncert muzyki poważnej - ubiór

Udając się do filharmonii, opery powinniśmy ubrać się przede wszystkim elegancko. Wsłuchajmy się we fragment „Symfonii Alpejskiej” Straussa i wyobraźmy sobie, jak wygląda publiczność?

R1e7Zjwquz43z
Ilustracja interaktywna przedstawia „Portret Ryszarda Straussa” autorstwa Maxa Liebermanna. Obraz ukazuje postać starszego, siwego mężczyzny z wąsami siedzącego na krześle. Postać ubrana jest w czarny garnitur z kamizelką, białą koszulę i muchę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawia się napis: „Symfonia Alpejska”, autorstwa Ryszarda Straussa, wykonawca: Wiener Philharmoniker, dyr. Seiji Ozawa oraz przycisk do uruchomienia muzyki. Na nagraniu utwór w wykonaniu orkiestry symfonicznej. Rozpoczyna się złowieszczym, głośnym akordem, zagranym przez całą orkiestrę. Później muzyka cichnie, ale słyszalne są w tle niskie, groźne dźwięki. Utwór jest bardzo niespokojny, frazy są krótkie i rwane. Dynamika często się zmienia. W połowie nagranego fragmentu muzyka łagodnieje, rozjaśnia się. Więcej jest pogodnych, jasnych brzmień, choć momentami odzywają się jeszcze „pomruki” nisko brzmiących instrumentów.

Normy, które obowiązywały kiedyś, były bardzo restrykcyjne, a to oznacza, że nie można było sobie pozwolić na słuchanie koncertu w ulubionej parze jeansów, koszulce, nie wspominając już o nakryciu głowy. Obyczaje się zmieniają, więc obecnie częściej można dostrzec mniej zobowiązujący strój wśród publiczności. Istnieje szeroka grupa słuchaczy o konserwatywnychKonserwatyzmkonserwatywnych poglądach, która akceptuje tylko wytworne suknie wieczorowe oraz garnitur. Można by się tu zatrzymać i postawić pytanie o to, czy osoby ubrane w luźniejszy sposób są oznaką tego, że muzyka poważna trafia w coraz szersze kręgi odbiorców? Podsumowując - idąc na koncert muzyki poważnej, warto ubrać się tak, żebyśmy czuli się dobrze, a przy tym elegancko, w końcu czeka nas muzyczna uczta, która nie zdarza się codziennie.

Koncert muzyki poważnej – interakcja pomiędzy wykonawcą a widownią

Doznania estetyczne towarzyszące koncertom wzbudzają w nas chęć wynagrodzenia muzyków. Robimy to poprzez klaskanie, jednak nie każdy moment jest na to odpowiedni. Bicie braw jest mile widziane na początku koncertu oraz po wykonanym utworze. W przypadku, gdy wykonuje się symfonię, koncert, sonatę czy suitę nie klaszcze się pomiędzy ich częściami – robimy to dopiero, gdy wszystkie części zostaną wykonane!

Ważne!

Istnieje kilka ważnych zasad, których powinno się przestrzegać:

  • Aby nie zniszczyć tak istotnego nastroju, wyłączamy smartfony, tablety tak, aby nie wydawały z siebie żadnych dźwięków oraz żeby nas nie rozpraszały, nie robimy zdjęć, nie nagrywamy filmów;

  • Nie rozmawiamy w trakcie trwania koncertu;

  • Wystrzegamy się: tupania nogą, wystukiwania rytmu, nucenia;

  • Zjawiamy się na miejscu koncertu odpowiednio wcześnie, tak aby nie wchodzić na salę w trakcie wykonywania utworu;

  • Zachowujemy się w kulturalny sposób.

RJEdK4EF7wtRG
Ilustracja interaktywna przedstawia „Portret Józefa Haydna” autorstwa Johanna Carla Roesslera. Czarno-biała grafika ukazuje postać mężczyzny w średnim wieku z jasną peruką na głowie. Po naciśnięciu punktu aktywnego, pojawia się napis: Fragment przerwanego „Koncertu fortepianowego D-dur”, autorstwa Józefa Haydna. Wykonawca: Christian Zacharias, Hala Koncertowa Göteborg, Październik 2013 oraz przycisk służący do uruchomienia nagrania. Na początku słyszymy fragment koncertu fortepianowego, po krótkiej chwili odzywa się dźwięk dzwonka telefonu, pianista przestaje grać. Słychać poruszenie na widowni. Po chwili pianista kontynuuje występ.

Koncerty muzyki jazzowej

Muzyka jazzowa, która rodziła się na przełomie XIX i XX wieku, jest bardzo bogata, różnorodna, mocno ewoluowała od momentu swojego powstania. W kwestii ubioru panuje ogromna dowolność, również wśród wykonawców. Możemy to zaobserwować na przykładzie koncertów Sun Ra, gdzie koncert przeradza się w pewnego rodzaju przedstawienie.

RlAXPy2RJLIzn
„Sun Ra Arkestra” podczas koncertu w Londynie
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
R1c2xGOZBfbR3
Ilustracja interaktywna przedstawia amerykańskiego muzyka jazzowego, Sun Ra. Kolorowa fotografia przedstawia czarnoskórego mężczyznę, ubranego w błyszczący strój oraz nakrycie głowy, złożone z małych, metalowych kółeczek. Muzyk w prawej dłoni trzyma błyszczący, okrągły przedmiot. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawia się napis: „What's That” Wykonawca: Sun Raoraz przycisk służący do uruchomienia muzyki. Na nagraniu zespół jazzowy: instrumenty dęte, pianino, perkusja. Muzyka jest szybka, dynamiczna, hałaśliwa, o skomplikowanym, synkopowanym rytmie.
Sun Ra, Źródło: zpe.gov.pl

Należy też wspomnieć o zwyczajach podczas grania jazzowych standardówStandard jazzowyjazzowych standardów czy kompozycji. Mianowicie chodzi o sposób, w jaki zbudowana jest forma tych utworów. Po odegraniu tematu głównego, przychodzi czas na solówki poszczególnych instrumentalistów, a bicie braw po każdej solówce stało się normą. Co ciekawe, wpływa to na zmniejszenie dystansu pomiędzy widownią, a wykonawcą.

Podczas słuchania muzyki zwróćcie uwagę, że w prezentowanym utworze wyraźnie słychać kolejne części: wstęp fortepianu, temat grany przez gitarzystę, po czym następuje solo fortepianu, nagrodzone brawami pod koniec.

RBwyAnWl6XJdq
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Herbiego Hancocka. Kolorowa fotografia przedstawia portret czarnoskórego mężczyzny w okularach w trakcie koncertu. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawia się napis: Cantaloupe Island. Wykonawca: Herbie Hancock oraz możliwość odtworzenia muzyki. Nagrany utwór jest rytmiczny, przyjemny w odbiorze. Na tle rytmicznego, powtarzalnego, rozkołysanego, akompaniamentu fortepianu i perkusji, ciekawą melodię gra trąbka. Później trębacz improwizuje na temat zagranego wcześniej tematu. Po improwizacji trębacza, rozpoczyna się improwizacja pianisty. Na zakończenie utworu jeszcze raz wykonany jest główny temat na trąbce.
Herbie Hancock, Źródło: zpe.gov.pl

Jazz jest muzyką wykonywaną częściej w klubach niż na scenach filharmonii, stąd też panują tam luźniejsze zwyczaje.

RhSa7NFbIvJE6
Nowojorski klub jazzowy„Birdland” przed 1952 rokiem
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Podczas jednego z koncertów Keitha Jarretta ktoś z publiczności zaczął kaszleć co spowodowało przerwanie improwizacji pianisty i zwrócenie uwagi publiczności na stosowne zachowanie się. Następnie, gdy artysta znów zaczął grać, ktoś inny ponownie zakasłał. Sprawiło to, że solista mocno się zdenerwował i przerwał koncert.

RfnF1ANUGY5fL
Keith Jarret podczas koncertu na festiwalu Jazz à Juan, 2003, Juan‑les‑Pins Jazz à Juan, 2003, Juan‑les‑Pins, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: online-skills.

Muzyka rozrywkowa

Najmniej wymagającym pod względem etykiety dla publiczności jest koncert muzyki rozrywkowej. Wszystko za sprawą powojennej rewolucji kontrkulturowejKontrkulturakontrkulturowej, która wprowadziła wiele zmian – również na gruncie muzyki. Lata 50 XX wieku były przełomowe ze względu na zaistnienie gwiazd takich, jak np. Elvis Presley, zespół The Beatles.

Wysłuchaj utworu.

R11IuSr0ICQNj
Ilustracja interaktywna przedstawia zespół The Beatles na Minnesota's Metropolitan Stadium w 1965 roku. Czarno-białe zdjęcie przedstawia muzyków podczas konferencji prasowej. Zespół to czterech młodych mężczyzn, w charakterystycznych dla tego zespołu fryzurach - dłuższych włosach z długą grzywką, zakrywającą czoło. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawi się napis: „Love Me Do” (fragment)The Beatles . Utwór pochodzi z albumuPlease Please Me z 1963 roku oraz możliwość odtworzenia utworu. Nagrana piosenka rozpoczyna się solówką harmonijki ustnej. Dwóch mężczyzn śpiewa na dwa głosy, po angielsku wesołą melodię. Towarzyszy im akompaniament gitar i perkusji.
The Beatles na Minnesota's Metropolitan Stadium
Źródło: online-skills, źródło:.

Fakt ten spowodował wiele zamieszania na muzycznych scenach. Odtąd koncerty popkulturowych gwiazd były kojarzone z rozrywką, dobrą zabawą. W przypadku muzyki klasycznej i jazzowej najczęściej spotykamy się z sytuacją, kiedy publiczność zajmuje miejsca siedzące. Koncert muzyki rozrywkowej może być odsłuchiwany również na stojąco, a to w połączeniu z porywającą muzyką zachęca publiczność do rytmicznego klaskania, tańczenia oraz śpiewania. Ubiór podczas takiego wydarzenia jest jak najbardziej dowolny, a zdarza się, że do biletu dołączane są gadżety jak np. świecące opaski na koncertach brytyjskiej grupy Coldplay. Dzięki temu świecąca publiczność XXI wieku staje się częścią koncertu, a do tego wygląda oszałamiająco!

RSavJinGRSBnt
Publiczność podczas koncertu
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Zadania

RhV5DKPZq3Ea6
Ćwiczenie 1
Wskaż cechy charakterystyczne dla koncertu muzyki klasycznej. Możliwe odpowiedzi: 1. wykonywanie dzieł muzyki klasycznej. 2. Klaskanie po solówkach. 3. Mogą być wykonywane piosenki. 4. Można tańczyć. 5. Można nagrywać filmy telefonem komórkowym.
R1Qn6sEC5Lr9P
Ćwiczenie 2
Czarno-białe zdjęcie przedstawia trzech członków zespołu The Beatles, którzy grają na gitarach.
RCBdyf02Aijto
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj słowa do opisów. Miejsce, z którym najbardziej kojarzy się jazz Możliwe odpowiedzi: 1. klub, 2. symfonia, koncert, sonata, suita, 3. standard jazzowy Oklaski na koniec utworu, nie pomiędzy częściami Możliwe odpowiedzi: 1. klub, 2. symfonia, koncert, sonata, suita, 3. standard jazzowy Popularny temat lub utwór muzyki rozrywkowej stale grany przez coraz to innych wykonawców. Możliwe odpowiedzi: 1. klub, 2. symfonia, koncert, sonata, suita, 3. standard jazzowy
R1Et5AWXWJyMt
Ćwiczenie 4
Wskaż zdania prawdziwe: 1. Na koncercie muzyki klasycznej można klaskać w każdym momencie. 2. Podczas koncertu jazzowego można klaskać w trakcie utworu, na przykład po solówce instrumentalisty, 3. Na koncerty do filharmonii ubieramy się w stroje wieczorowe. 4. Na koncercie rockowym trzeba spokojnie siedzieć na swoim miejscu.
R8r61EtjyQbkp
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: Czego nie powinniśmy robić podczas trwania koncertu? Możliwe odpowiedzi: 1. Korzystać ze smartfona, 2. Słuchać w skupieniu, 3. Rozmawiać.
RMFHm9Peb7flf
Ćwiczenie 6
Wskaż cechy charakterystyczne dla koncertu jazzowego. Możliwe odpowiedzi: 1. wykonywanie dzieł J. S. Bacha, 2. Klaskanie po solówkach, 3. Mogą być wykonywane standardy jazzowe, piosenki.
R7US56AuFlZwf
Ćwiczenie 7
Zdjęcie przedstawia stadion sportowy podczas koncertu. Na płycie stadionu stoi publiczność, po prawej stronie jest oświetlona scena, u góry otwarty dach.

Słownik pojęć

Interakcja
Interakcja

oddziaływanie na siebie osób, przedmiotów bądź zjawisk.

Konserwatyzm
Konserwatyzm

postawa, którą charakteryzuje przywiązanie do istniejącego, zakorzenionego w tradycji stanu rzeczy (wartości, obyczajów, praw, ustroju politycznego itp.) oraz niechętny stosunek do gwałtownych zmian i nowości.

Kontrkultura
Kontrkultura

sprzeciw wobec zastanego stanu kultury oraz wobec nowej kultury.

Savoir vivre
Savoir vivre

jest to znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności. Ogłada, dobre maniery.

Standard jazzowy
Standard jazzowy

popularny temat lub utwór muzyki rozrywkowej stale grany przez coraz to innych wykonawców.

Źródła:

encyklopedia.pwn.pl

sjp.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

R1e7Zjwquz43z
Ilustracja interaktywna przedstawia „Portret Ryszarda Straussa” autorstwa Maxa Liebermanna. Obraz ukazuje postać starszego, siwego mężczyzny z wąsami siedzącego na krześle. Postać ubrana jest w czarny garnitur z kamizelką, białą koszulę i muchę. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawia się napis: „Symfonia Alpejska”, autorstwa Ryszarda Straussa, wykonawca: Wiener Philharmoniker, dyr. Seiji Ozawa oraz przycisk do uruchomienia muzyki. Na nagraniu utwór w wykonaniu orkiestry symfonicznej. Rozpoczyna się złowieszczym, głośnym akordem, zagranym przez całą orkiestrę. Później muzyka cichnie, ale słyszalne są w tle niskie, groźne dźwięki. Utwór jest bardzo niespokojny, frazy są krótkie i rwane. Dynamika często się zmienia. W połowie nagranego fragmentu muzyka łagodnieje, rozjaśnia się. Więcej jest pogodnych, jasnych brzmień, choć momentami odzywają się jeszcze „pomruki” nisko brzmiących instrumentów.
RJEdK4EF7wtRG
Ilustracja interaktywna przedstawia „Portret Józefa Haydna” autorstwa Johanna Carla Roesslera. Czarno-biała grafika ukazuje postać mężczyzny w średnim wieku z jasną peruką na głowie. Po naciśnięciu punktu aktywnego, pojawia się napis: Fragment przerwanego „Koncertu fortepianowego D-dur”, autorstwa Józefa Haydna. Wykonawca: Christian Zacharias, Hala Koncertowa Göteborg, Październik 2013 oraz przycisk służący do uruchomienia nagrania. Na początku słyszymy fragment koncertu fortepianowego, po krótkiej chwili odzywa się dźwięk dzwonka telefonu, pianista przestaje grać. Słychać poruszenie na widowni. Po chwili pianista kontynuuje występ.
R1c2xGOZBfbR3
Ilustracja interaktywna przedstawia amerykańskiego muzyka jazzowego, Sun Ra. Kolorowa fotografia przedstawia czarnoskórego mężczyznę, ubranego w błyszczący strój oraz nakrycie głowy, złożone z małych, metalowych kółeczek. Muzyk w prawej dłoni trzyma błyszczący, okrągły przedmiot. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawia się napis: „What's That” Wykonawca: Sun Raoraz przycisk służący do uruchomienia muzyki. Na nagraniu zespół jazzowy: instrumenty dęte, pianino, perkusja. Muzyka jest szybka, dynamiczna, hałaśliwa, o skomplikowanym, synkopowanym rytmie.
Sun Ra, Źródło: zpe.gov.pl
RBwyAnWl6XJdq
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Herbiego Hancocka. Kolorowa fotografia przedstawia portret czarnoskórego mężczyzny w okularach w trakcie koncertu. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawia się napis: Cantaloupe Island. Wykonawca: Herbie Hancock oraz możliwość odtworzenia muzyki. Nagrany utwór jest rytmiczny, przyjemny w odbiorze. Na tle rytmicznego, powtarzalnego, rozkołysanego, akompaniamentu fortepianu i perkusji, ciekawą melodię gra trąbka. Później trębacz improwizuje na temat zagranego wcześniej tematu. Po improwizacji trębacza, rozpoczyna się improwizacja pianisty. Na zakończenie utworu jeszcze raz wykonany jest główny temat na trąbce.
Herbie Hancock, Źródło: zpe.gov.pl
R11IuSr0ICQNj
Ilustracja interaktywna przedstawia zespół The Beatles na Minnesota's Metropolitan Stadium w 1965 roku. Czarno-białe zdjęcie przedstawia muzyków podczas konferencji prasowej. Zespół to czterech młodych mężczyzn, w charakterystycznych dla tego zespołu fryzurach - dłuższych włosach z długą grzywką, zakrywającą czoło. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawi się napis: „Love Me Do” (fragment)The Beatles . Utwór pochodzi z albumuPlease Please Me z 1963 roku oraz możliwość odtworzenia utworu. Nagrana piosenka rozpoczyna się solówką harmonijki ustnej. Dwóch mężczyzn śpiewa na dwa głosy, po angielsku wesołą melodię. Towarzyszy im akompaniament gitar i perkusji.
The Beatles na Minnesota's Metropolitan Stadium
Źródło: online-skills, źródło:.

Bibliografia

Encyklopedia Muzyki pod red. A. Chodkowskiego, PWN, Warszawa 2001.