Konferencja Model aktywnej komunikacji AAC w praktyce cz. 1
Nagranie dwóch wykładów w ramach konferencji poświęconej praktycznym aspektom rozwijania systemu komunikacji z wykorzystaniem środków komunikacji alternatywnej i wspomagając (AAC). Z punktu widzenia strategii wspierającej dziecko szczególnie istotny był pierwszy z nich. Dr Magdalena Grycman przedstawiła “Kryteria warunkujące efektywność oddziaływań z zakresu komunikacji wspomagającej i alternatywnej – środowisko rodzinne”, łącząc podejście systemowe i procesowe. Ukazała trudną emocjonalnie sytuację rodziny, której nie udało się znaleźć skutecznego sposobu komunikacji ze swoim dzieckiem. Przedstawiła znaczenie czynników emocjonalnych we wspomaganiu komunikacji niewerbalnej. Wykład ilustrują liczne przykłady pracy z dziećmi niemówiącymi i ich rodzinami w formie filmów. Dr Grycman pokazała swoich pacjentów z zespołem Angelmana, autyzmem, zespołem Pradera‑Willego, SM 1 i in. Przedstawiła potrzebę przyjęcia określonej strategii wprowadzania AAC, z włączeniem całej rodziny. Należy dodać, że dzięki AAC coraz więcej spośród dzieci niemówiących trafia obecnie do przedszkoli i szkół, także ogólnodostępnych, tematyka ta jest więc bardzo istotna w kontekście edukacji włączającej. Uzupełnieniem wykładu było drugie wystąpienie Anny Chmielewskiej z OREW Fundacja Wróć, pt. “Droga do komunikacji- struktura organizacyjna, model pracy OREW w Lasowicach Wielkich w świetle komunikacji AAC”. OREW‑y przeznaczone są dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. W świetle obecnych przepisów dzieci te nie znajdą się w szkołach ogólnodostępnych ani specjalnych, gdyż nie mają statusu ucznia.
Otwórz linkOtwórz link
Źródło: bn,, Stowarzyszenie Budujemy Przystań w Radomiu. Konferencja zorganizowana w partnerstwie z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Radomiu oraz Caritas Diecezji Radomskiej