Konferencje Wielkiej Trójki. Powstanie ONZ

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna okoliczności podpisania Karty Atlantyckiej oraz jej założenia,

  • zna przebieg i postanowienia konferencji w Teheranie,

  • zna postanowienia konferencji w Jałcie,

  • zna postanowienia konferencji w Poczdamie,

  • zna okoliczności powstania ONZ i jej główne cele.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wskazać na mapie: Teheran, Jałtę, Poczdam, Waszyngton, San Francisco,

  • analizuje postanowienia konferencji w sprawie polskiej i ich skutki.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, wykład, dyskusja, praca z podręcznikiem, mapą, literaturą pomocniczą, atlasem historycznym, encyklopedią historyczną, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, mapa, encyklopedia historyczna, literatura pomocnicza, atlas historyczny, tabela, teksty źródłowe.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów z lekcji dotyczących przebiegu II wojny światowej
– pogadanka. Przedstawia problematykę lekcji i omawia sposób prowadzenia zajęć.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel omawia założenia ustawy o pożyczce i wynajmie (Lend‑Lease Act). Uczniowie dyskutują na ten temat.

Nauczyciel wskazuje na mapie: wybrzeża Nowej Fundlandii, Jałtę, Poczdam, Teheran. Zapisuje na tablicy datę podpisania Karty Atlantyckiej oraz terminy trzech konferencji, a także wymienia przedstawicieli uczestniczących w obradach.

Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy. Każda z grup ma za zadanie dokonać analizy tekstu źródłowego:

  • grupa I – Karta Atlantycka, „Prince of Wales”, 14 VIII 1941;

  • grupa II – Deklaracja trzech mocarstw, Teheran, 1 XII 1943;

  • grupa III – Komunikat z konferencji krymskiej, Jałta, 11 II 1945 (cytowane teksty źródłowe można znaleźć w: A. Radziwiłł, W. Roszkowski, Historia 1939‑1956, s. 48‑52).

Grupy pracują około 15 minut. Ich zadaniem jest wynotowanie z tekstu źródłowego postanowień danej konferencji. Po upływie tego czasu przedstawiciel każdej z grup przedstawia efekty pracy grupy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania, a członkowie pozostałych grup sporządzają notatki do zeszytów.

Nauczyciel omawia postanowienia konferencji w Poczdamie.

Uczniowie wyszukują w podręczniku informacji na temat okoliczności powstania i celów ONZ. Dyskutują na ten temat.

c) Faza podsumowująca

W ramach powtórzenia wiadomości uczniowie przerysowują z tablicy do zeszytów tabelę
i wypełniają ją.

Miejsce konferencji

Data trwania

Uczestnicy

Postanowienia w sprawie polskiej

Postanowienia ogólne

5. Bibliografia

  1. Atlas historyczny dla szkół średnich, red. J. Konarski, A. Daniluk, Nowa Era, Warszawa 2000.

  2. Burda B. i inni, Historia 3. Historia najnowsza. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2004.

  3. Historia. Encyklopedia szkolna, WSiP, Warszawa 1993.

  4. Latoszek E., Proczek M., Organizacje międzynarodowe we współczesnym świecie, red.
    T. Pawlak‑Lis, Elipsa, Warszawa 2001.

  5. Radziwiłł A., Roszkowski W., Historia 1939‑1956. Podręcznik dla szkół średnich, wyd. 6, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2003.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Przygotuj informacje na temat ONZ oraz udziału Polski w jej strukturach (zadanie dla chętnych).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz jest przeznaczony dla klasy III liceum.

R1FSW9MWRBsqI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.19 KB w języku polskim
RzfXIOlYcAcpp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim