Konfiguracja programu Outlook Express
Konfiguracja programu Outlook Express
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcia: e‑mail, serwer pocztowy.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
otworzyć i obsługiwać program Outlook Express,
samodzielnie skonfigurować klienta poczty,
wysyłać i odbierać e‑maile.
2. Metoda i forma pracy
Elementy wykładu, pokaz, praca w grupie, praca samodzielna przy komputerze.
3. Środki dydaktyczne
Komputer z dostępem do Internetu, oprogramowanie, karta pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Nauczyciel przypomina materiał przerobiony na lekcji dotyczącej zakładania konta pocztowego, prosi o włączenie programu Outlook Express, poprzez dwukrotne kliknięcie na jego ikonę.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel omawia okna otwartego programu:
a) z lewej strony znajduje się lista folderów, folder podstawowy to Outlook Express, po rozwinięciu gałęzi folderu Dostępne są następujące podfoldery:
- skrzynka odbiorcza – folder, do którego umieszczana jest poczta odbierana z naszego konta; liczba wiadomości w tym folderze sygnalizowana jest poprzez liczbę wyświetlaną przy folderze,
- skrzynka nadawcza – umożliwia przechowywanie wiadomości, które chcemy nadać w czasie
późniejszym,
- elementy wysłane – w folderze tym znajdują się listy, które zostały wysłane z naszego konta,
- elementy usunięte – w tym folderze znajdują się elementy, które usunęliśmy z folderów, w których
były przechowywane,
- kopie robocze – folder ten umożliwia przechowywanie kopii roboczych dokumentów, nad którymi
pracujemy.
2. Nauczyciel omawia konfigurację konta pocztowego:
- otwieranie okna Konto internetowe, poprzez kliknięcie Narzędzia / Konta
- kreator połączeń internetowych (wywołujemy go poprzez kliknięcie Dodaj i wybranie z listy pozycji Poczta) – okno Imię i nazwisko
- kreator połączeń internetowych – okno internetowy adres e‑mail (w oknie tym podajemy adres naszego konta, jeśli mamy pewność, że adres został wpisany poprawnie klikamy Dalej)
- kreator połączeń internetowych – okno Nazwa serwerów e‑mail (okno to wymusza na nas podanie adresu serwera obsługującego naszą pocztę)
- kreator połączeń internetowych – okno Logowanie poczty internetowej (pole nazwa konta uzupełniamy wpisując naszą nazwę utworzoną na serwerze poczty, w pole hasło podajemy nasze hasło utworzone na serwerze poczty)
- okno Właściwości (okno to umożliwia dokonanie zmian w ustawieniach konta)
- po wprowadzeniu zmian klikamy Zastosuj, w tym momencie program został skonfigurowany
3. Uczniowie przechodzą do pracy samodzielnej (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wysyłają e‑maila z własnego konta pocztowego.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań.
5. Bibliografia
Brehmer A., Poznajemy Informatykę, Videograf, Katowice 2002.
Grubiel H., Technologia Informacyjna, WSiP, Warszawa 2004.
Heathocote O., Informatyka w szkole, ReadMe, Łódź 2005.
Hermanowska G., Technologia Informacyjna, Operon, Gdynia 2005.
Koba G., Technologia Informacyjna, Migra, Warszawa 2002.
Mordaka M., Informatyka 2005, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2005.
Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Impuls, Kraków 1998.
Nowakowski Z., Informatyka bez tajemnic, Edu‑Mikom, Warszawa 1999.
Szmidt J.K*., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania*, Impuls, Kraków 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Ćwiczenie
1. Otwórz przeglądarkę internetową,
2. Wejdź na stronę www.microsoft.pl,
3. Kliknij link Pomoc techniczna,
4. Kliknij link Outlook Express,
5. Kliknij link Konfiguracja konta pocztowego,
6. Korzystając z informacji zawartych w tym linku, dokonaj samodzielnie konfiguracji programu Outlook Express.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak