Konflikty zbrojne na świecie
Konflikty zbrojne na świecie
Cele lekcji
Cel ogólny
Przedstawienie wybranych konfliktów zbrojnych, ich przebiegu, przyczyn i skutków.
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jakie konflikty występują na świecie,
zna przyczyny konfliktów,
zna skutki konfliktów,
zna zasady przeciwdziałania konfliktom,
wie, co to jest terroryzm.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
ocenić działalność rządów w stosunku do konfliktów,
wyjaśnić konsekwencje konfliktów.
c) Postawy
Uczeń:
wykazuje empatię,
formułuje poglądy,
bierze czynny udział w lekcji.
Metoda i forma pracy
praca z mapą, pogadanka, praca grupowa, drzewko decyzyjne
Środki dydaktyczne
podręcznik, flamastry, arkusze papieru, podręcznik, foliogram
Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, prezentacja celów lekcji.
Nauczyciel wprowadza w temat, wyjaśniając pojęcie konfliktu.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel na podstawie foliogramu wyjaśnia przyczyny konfliktów. Uczniowie zapisują je w zeszytach. Następnie prosi uczniów o wymienienie aktualnych konfliktów zbrojnych na świecie.
Dzieli klasę na tyle grup, ile konfliktów zostało wymienionych, np. grupa 1 – Kaszmir, grupa 2 – Palestyna, grupa 3 – Czeczenia, grupa 4 – Kraj Basków (załącznik). Zadaniem grup jest scharakteryzowanie konfliktów z uwzględnieniem przyczyn i skutków. Na wykonanie tego zadania mają około 10 minut. Po upływie czasu liderzy zespołów odczytują wyniki pracy grupy. Następnie nauczyciel wyjaśnia, co to jest terroryzm. Uczniowie, pozostając w tych grupach, otrzymują arkusze z drzewkiem decyzyjnym. Nauczyciel prosi o charakterystykę problemów związanych z terroryzmem, jego zwalczaniem oraz zapobieganiem aktom terrorystycznym. Uczniowie mają wymienić i ocenić skutki akcji terrorystycznych (czas pracy około 10 minut). Po zakończeniu pracy, liderzy odczytują wyniki, nauczyciel wraz z uczniami wyciąga wnioski i wybiera najlepsze rozwiązanie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel razem z uczniami wybiera najlepsza pracę, dokonuje oceny.
Bibliografia
Stark A., Wnuk G., Zimończyk A., Świat w fazie przemian – podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, SOP, Toruń 2003.
Wład P., Geografia 2– człowiek gospodarzem Ziemi - Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2003.
Wójtowicz B., Aktywizujące metody edukacji geograficznej, Rożak, Gdańsk 2001.
Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Połącz strzałkami nazwę obszaru z przyczyną konfliktu:
Kaszmir, kraj Basków, Palestyna, Timor Wschodni.
Religijno – historyczny, etniczny, gospodarczy, polityczny, religijny.
b) Zadanie domowe
Korzystając z informacji, omów przebieg konfliktów w tym roku.
Czas trwania lekcji
45 minut
Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy II LP.