Koniugacja, czyli odmiana czasownika
Koniugacja, czyli odmiana czasownika
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie co to jest koniugacja,
wie przez co odmienia się czasownik.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi odmieniać czasowniki,
potrafi wskazać jaką funkcję pełni czasownik w zdaniu.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenia, praca z całą klasą i praca indywidualna ucznia.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel pyta uczniów przez co odmienia się czasownik.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dyktuje wiadomości do zapisania w zeszytach wraz z przykładami, o których podanie podanymi przez uczniów (załącznik 1).
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z ćwiczeniami do samodzielnego wykonania (załącznik 2).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza i ocenia ćwiczenia wykonane w kartach pracy.
5. Bibliografia
Gerymski K., Gramatyka na bardzo dobry, Agencja Wydawnicza „Gram”, Warszawa 1994.
6. Załączniki
a) Wiadomości do podyktowania uczniom
Załącznik 1.
Odmiana czasownika
przez czasy i liczby:
liczba pojedyncza, czas teraźniejszy: czytam, czytasz, czyta (on, ona ono),
liczba mnoga, czas teraźniejszy: czytamy, czytacie, czytają (oni, one),
liczba pojedyncza, czas przeszły: czytałem, czytałeś, czytał, czytała, czytało,
liczba mnoga, czas przeszły: czytaliśmy, czytaliście, czytali,
liczba pojedyncza, czas przyszły: będę czytał, będziesz czytał, będzie czytał,
liczba mnoga, czas przyszły: będziemy czytali, będziecie czytali, będą czytali.
przez tryby:
tryb orzekający – piszę, rysuje, biegniemy,
tryb rozkazujący – czekaj, niech piszą, rysujcie ( nie ma 1 os. lpoj. , a w 3 os.),
tryb przypuszczający – pisałbym, zjedlibyśmy, namalowałabyś.
przez strony:
strona czynna – występuje osobowa forma czasownika, podmiot jest wykonawca czynności, np. Mechanik naprawia samochód,
strona bierna – podmiot jest tu przedmiotem czynności, a nie jej wykonawcą, np. Samochód jest naprawiany przez mechanika,
strona zwrotna – podmiot jest wykonawcą i odbiorcą czynności, np. Jola przegląda się w lustrze.
przez osoby”
ja jem,
ty jesz,
on, ona, ono je,
my jemy,
wy jecie,
oni, one jedzą.
Czasownikowi jest przypisany określony rodzaj:
on pisze – rodzaj męski,
ona pisze – rodzaj żeński,
ono pisze – rodzaj nijaki,
oni piszą – rodzaj męskoosobowy,
one piszą – rodzaj niemęskoosobowy.
Czasownik pełni rolę różnych części zdania.
Czym w podanych zdaniach jest czasownik?
1. Tomek wyjechał z miasta. (wyjechał – orzecznik)
2. Artur został marynarzem. (został – łącznik w orzeczeniu imiennym)
3. Oczekujący niecierpliwili się. (oczekujący – podmiot)
4. Lubię grać w piłkę.(grać – dopełnienie)
5. Uderzony przeciwnik wycofał się. (uderzony – przydawka)
6.Szedł kulejąc.(kulejąc – okolicznik)
b) Karta pracy
Załącznik 2.
Czasownik „piec” odmień przez osoby i liczby, rodzaje, czasy i tryby i strony.
Osoby i liczby:
liczba pojedyncza
ja ……
ty ………
on, ona, ono ………………….
liczba mnoga
my………………..
wy…………………
oni, one…………
Rodzaje:
r. męski – on pisał
r. żeski – …………..
r. nijaki – ……………..
r. męskoosobowy – ……………….
r. niemęskoosobowy – ………………………..
Czasy:
cz. teraźniejszy- ……………………….
cz. przeszły - ……………………………
cz. przyszły -……………………………
4. Tryby:
tryb orzekający – ……………………………..
tryb rozkazujący – ………………………………
tryb przypuszczający – ……………………………..
5. Strony:
czynna – …………………
bierna – ………………………
zwrotna – ……………………….
Ułóż zdanie z czasownikiem dyskutować tak, aby wystąpił w tym zdaniu w czasie przeszłym, w drugiej osobie liczby mnogiej, w trybie przypuszczającym.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak