Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „konkurencja w przyrodziE”

biologia, III etap edukacyjny

Temat: Konkurencja w przyrodzie.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (4.2) [uczeń] wskazuje, na przykładzie dowolnie wybranego gatunku, zasoby, o które konkurują jego przedstawiciele między sobą i z innymi gatunkami, przedstawia skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Charakteryzuje oddziaływania antagonistyczne i nieantagonistyczne

Definiuje pojęcia: konkurencja, pasożytnictwo, allelopatia

Dokonuje podziału pasożytów na zewnętrzne i wewnętrzne, na półpasożyty i pasożyty obligatoryjne

Nazywa typ oddziaływania między populacjami na podstawie przykładu

Wie, jakie skutki ma konkurencja międzygatunkowa i wewnątrzgatunkowa

Wymienia zasoby, o które konkurują organizmy

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Podaje przykłady allelopatii wśród roślin

Podaje przykłady pasożytnictwa wśród roślin i zwierząt

Podaje przykłady konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej

Potrafi przeprowadzić symulację komputerową

Rozwija umiejętności samodzielnej obserwacji i wnioskowania

Wie, na czym polega konkurencja, allelopatia, pasożytnictwo

Wskazuje na przykładzie zasoby, o które konkurują organizmy

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje informatyczne

  • Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Zapoznanie uczniów z tematem.

Krótka pogadanka na temat wzajemnych oddziaływań pomiędzy organizmami w przyrodzie. Wyróżnienie zależności antagonistycznych i nieantagonistycznych.

  1. Przebieg zajęć:

Uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają, jakim typem zależności jest konkurencja i na czym polega. Uczniowie wymieniają znane im przykłady konkurencji między organizmami w przyrodzie i określają zasoby o które konkurują gatunki.

W rozmowie kierowanej nauczyciel wyróżnia konkurencję wewnątrzgatunkową i międzygatunkową.

Podczas burzy mózgów uczniowie wraz z nauczycielem ustalają skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej. Uczniowie zapisują wnioski.

Nauczyciel opisuje allelopatię – zjawisko konkurencyjnego oddziaływania na siebie gatunków roślin lub gatunków roślin i mikroorganizmów.

Uczniowie dokonują obserwacji.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Konkurencja jest interakcją antagonistyczną, w której gatunki rywalizują o zasoby niezbędne do życia. Przykładem takiego oddziaływania jest allelopatia ujemna polegająca na szkodliwym wpływie substancji chemicznych wydzielanych przez rośliny na inne rośliny lub mikroorganizmy. Rośliny konkurując o przestrzeń do życia hamują kiełkowanie, wzrost i rozwój innych gatunków występujących w bezpośrednim otoczeniu. Substancje chemiczne występujące w czosnku mają negatywny wpływ na kiełkowanie i rozwój siewek rzeżuchy.

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem doświadczenia jest obserwacja interakcji antagonistycznej pomiędzy organizmami.

  3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Uczniowie przygotowują i rozpoczynają doświadczenie podczas zajęć w klasie. Obserwacje kontynuują w kolejnych dniach. Uczniowie mają do dyspozycji: szalki Petriego, ligninę, nasiona rzeżuchy, wodę z dodatkiem wyciągu z czosnku.

  4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują w parach. W dwóch szalkach Petriego na ligninie wysiewają po 50 nasion rzeżuchy. Uczniowie przygotowują wyciąg z czosnku rozcierając 2g czosnku na 100 ml wody. W kolejnych dniach hodowlę kontrolną podlewają wodą, natomiast hodowlę badaną wodą z wyciągiem z czosnku. Obserwują wpływ wody z dodatkiem wyciągu czosnku na kiełkowanie i rozwój rzeżuchy.

  5. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie w kolejnych dniach od założenia hodowli zapisują swoje obserwacje. Notują liczbę nasion które wykiełkowały zarówno w hodowli kontrolnej jak i badanej. Dokonują pomiarów długości pędów, wyniki uśredniają. Na podstawie obserwacji i uzyskanych danych uczniowie wyciągają wnioski. Wyjaśniają zaobserwowane zjawisko negatywnego oddziaływania pomiędzy czosnkiem a rzeżuchą.

Nauczyciel przedstawia prezentację interaktywną „Pasożytnictwo roślin”, omawia przykłady pasożytnictwa w świecie roślin. Następnie przedstawia prezentację interaktywną „Pasożytnictwo zwierząt”, omawia przykłady pasożytnictwa w świecie zwierząt.

Uczniowie klasyfikują poznane pasożyty do grupy pasożytów wewnętrznych i pasożytów zewnętrznych, wyróżniają półpasożyty i pasożyty obligatoryjne.

  1. Podsumowanie:

Uczniowie odpowiadają na pytanie i uzasadniają, dlaczego konkurencja, pasożytnictwo i allelopatia to oddziaływania antagonistyczne?

Środki dydaktyczne

  • Materiały multimedialne: prezentacja interaktywna „Pasożytnictwo roślin”

  • Materiały multimedialne: prezentacja interaktywna „Pasożytnictwo zwierząt”

  • Źródła w Internecie: http://glencoe.mcgraw‑hill.com/sites/dl/free/0078802849/383928/BL_04.html

  • Szalki Petriego

  • Lignina

  • Nasiona rzeżuchy

  • Woda bez dodatków

  • Woda z dodatkiem wyciągu z czosnku

  • Notatnik, długopis

  • Linijka

  • Encyklopedia, podręcznik

  • Komputery połączone z Internetem

Metody nauczania

  • Ćwiczenia praktyczne

  • Dyskusja

  • Dyskusja dydaktyczna - burza mózgów

  • Obserwacja

  • Pogadanka

  • Rozmowa kierowana

Formy pracy

  • Indywidualna

  • Praca w parach

  • Zbiorowa

Praca domowa

Korzystając z wirtualnego laboratorium:

http://glencoe.mcgraw‑hill.com/sites/dl/free/0078802849/383928/BL_04.html przeprowadź symulację doświadczenia. Doświadczenie polega na hodowli dwóch gatunków pantofelków Paramecium aureliaParamecium caudatum osobno i razem (Paramecium aurelia – probówka 1, Paramecium caudatum – probowka 2, Paramecium aureliaParamecium caudatum – probówka 3). Klikając na mikroskop podchodzisz do stołu laboratoryjnego, materiał badawczy z probówek przenosisz na szkiełka mikroskopowe, a następnie pod mikroskop. Policz pantofelki każdego gatunku Paramecium z hodowli pochodzących z trzech probówek. Klikając na Clear Slides czyścisz stół. Klikasz na kalendarz i dokonujesz kolejnej obserwacji hodowli w następnych dniach. Czynności powtarzasz do 16 dnia. Co zaobserwowałeś? Wyciągnij wnioski na podstawie otrzymanych wyników.

Dodatkowe propozycje wykorzystania:

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na II I IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania przyrody i biologii.

Lista załączników multimedialnych

Prezentacja interaktywna „Pasożytnictwo roślin”

Prezentacja interaktywna „Pasożytnictwo zwierząt”

R1E9VMcs6Mbn8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 113.00 KB w języku polskim
R1XYeSxIVy6hM

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 62.66 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3