Konkurencja w przyrodzie
Scenariusz zajęć „konkurencja w przyrodziE”
biologia, III etap edukacyjny
Temat: Konkurencja w przyrodzie.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (4.2) [uczeń] wskazuje, na przykładzie dowolnie wybranego gatunku, zasoby, o które konkurują jego przedstawiciele między sobą i z innymi gatunkami, przedstawia skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ: | Charakteryzuje oddziaływania antagonistyczne i nieantagonistyczne |
Definiuje pojęcia: konkurencja, pasożytnictwo, allelopatia | |
Dokonuje podziału pasożytów na zewnętrzne i wewnętrzne, na półpasożyty i pasożyty obligatoryjne | |
Nazywa typ oddziaływania między populacjami na podstawie przykładu | |
Wie, jakie skutki ma konkurencja międzygatunkowa i wewnątrzgatunkowa | |
Wymienia zasoby, o które konkurują organizmy |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ: | Podaje przykłady allelopatii wśród roślin |
Podaje przykłady pasożytnictwa wśród roślin i zwierząt | |
Podaje przykłady konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej | |
Potrafi przeprowadzić symulację komputerową | |
Rozwija umiejętności samodzielnej obserwacji i wnioskowania | |
Wie, na czym polega konkurencja, allelopatia, pasożytnictwo | |
Wskazuje na przykładzie zasoby, o które konkurują organizmy |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje informatyczne
Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Zapoznanie uczniów z tematem.
Krótka pogadanka na temat wzajemnych oddziaływań pomiędzy organizmami w przyrodzie. Wyróżnienie zależności antagonistycznych i nieantagonistycznych.
Przebieg zajęć:
Uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają, jakim typem zależności jest konkurencja i na czym polega. Uczniowie wymieniają znane im przykłady konkurencji między organizmami w przyrodzie i określają zasoby o które konkurują gatunki.
W rozmowie kierowanej nauczyciel wyróżnia konkurencję wewnątrzgatunkową i międzygatunkową.
Podczas burzy mózgów uczniowie wraz z nauczycielem ustalają skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej. Uczniowie zapisują wnioski.
Nauczyciel opisuje allelopatię – zjawisko konkurencyjnego oddziaływania na siebie gatunków roślin lub gatunków roślin i mikroorganizmów.
Uczniowie dokonują obserwacji.
Instrukcja przeprowadzenia obserwacji
Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Konkurencja jest interakcją antagonistyczną, w której gatunki rywalizują o zasoby niezbędne do życia. Przykładem takiego oddziaływania jest allelopatia ujemna polegająca na szkodliwym wpływie substancji chemicznych wydzielanych przez rośliny na inne rośliny lub mikroorganizmy. Rośliny konkurując o przestrzeń do życia hamują kiełkowanie, wzrost i rozwój innych gatunków występujących w bezpośrednim otoczeniu. Substancje chemiczne występujące w czosnku mają negatywny wpływ na kiełkowanie i rozwój siewek rzeżuchy.
Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem doświadczenia jest obserwacja interakcji antagonistycznej pomiędzy organizmami.
Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Uczniowie przygotowują i rozpoczynają doświadczenie podczas zajęć w klasie. Obserwacje kontynuują w kolejnych dniach. Uczniowie mają do dyspozycji: szalki Petriego, ligninę, nasiona rzeżuchy, wodę z dodatkiem wyciągu z czosnku.
Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują w parach. W dwóch szalkach Petriego na ligninie wysiewają po 50 nasion rzeżuchy. Uczniowie przygotowują wyciąg z czosnku rozcierając 2g czosnku na 100 ml wody. W kolejnych dniach hodowlę kontrolną podlewają wodą, natomiast hodowlę badaną wodą z wyciągiem z czosnku. Obserwują wpływ wody z dodatkiem wyciągu czosnku na kiełkowanie i rozwój rzeżuchy.
Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie w kolejnych dniach od założenia hodowli zapisują swoje obserwacje. Notują liczbę nasion które wykiełkowały zarówno w hodowli kontrolnej jak i badanej. Dokonują pomiarów długości pędów, wyniki uśredniają. Na podstawie obserwacji i uzyskanych danych uczniowie wyciągają wnioski. Wyjaśniają zaobserwowane zjawisko negatywnego oddziaływania pomiędzy czosnkiem a rzeżuchą.
Nauczyciel przedstawia prezentację interaktywną „Pasożytnictwo roślin”, omawia przykłady pasożytnictwa w świecie roślin. Następnie przedstawia prezentację interaktywną „Pasożytnictwo zwierząt”, omawia przykłady pasożytnictwa w świecie zwierząt.
Uczniowie klasyfikują poznane pasożyty do grupy pasożytów wewnętrznych i pasożytów zewnętrznych, wyróżniają półpasożyty i pasożyty obligatoryjne.
Podsumowanie:
Uczniowie odpowiadają na pytanie i uzasadniają, dlaczego konkurencja, pasożytnictwo i allelopatia to oddziaływania antagonistyczne?
Środki dydaktyczne
Materiały multimedialne: prezentacja interaktywna „Pasożytnictwo roślin”
Materiały multimedialne: prezentacja interaktywna „Pasożytnictwo zwierząt”
Źródła w Internecie: http://glencoe.mcgraw‑hill.com/sites/dl/free/0078802849/383928/BL_04.html
Szalki Petriego
Lignina
Nasiona rzeżuchy
Woda bez dodatków
Woda z dodatkiem wyciągu z czosnku
Notatnik, długopis
Linijka
Encyklopedia, podręcznik
Komputery połączone z Internetem
Metody nauczania
Ćwiczenia praktyczne
Dyskusja
Dyskusja dydaktyczna - burza mózgów
Obserwacja
Pogadanka
Rozmowa kierowana
Formy pracy
Indywidualna
Praca w parach
Zbiorowa
Praca domowa
Korzystając z wirtualnego laboratorium:
http://glencoe.mcgraw‑hill.com/sites/dl/free/0078802849/383928/BL_04.html przeprowadź symulację doświadczenia. Doświadczenie polega na hodowli dwóch gatunków pantofelków Paramecium aurelia i Paramecium caudatum osobno i razem (Paramecium aurelia – probówka 1, Paramecium caudatum – probowka 2, Paramecium aurelia i Paramecium caudatum – probówka 3). Klikając na mikroskop podchodzisz do stołu laboratoryjnego, materiał badawczy z probówek przenosisz na szkiełka mikroskopowe, a następnie pod mikroskop. Policz pantofelki każdego gatunku Paramecium z hodowli pochodzących z trzech probówek. Klikając na Clear Slides czyścisz stół. Klikasz na kalendarz i dokonujesz kolejnej obserwacji hodowli w następnych dniach. Czynności powtarzasz do 16 dnia. Co zaobserwowałeś? Wyciągnij wnioski na podstawie otrzymanych wyników.
Dodatkowe propozycje wykorzystania:
Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na II I IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania przyrody i biologii.
Lista załączników multimedialnych
Prezentacja interaktywna „Pasożytnictwo roślin”
Prezentacja interaktywna „Pasożytnictwo zwierząt”