Konkurs dla znawców mitów
Konkurs dla znawców mitów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna treść przeczytanych mitów.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
czytać ze zrozumieniem polecenia,
wypowiadać się na dany temat, wykorzystując wiadomości dotyczące poznanych mitów,
rozwiązać krzyżówkę,
ocenić własną odpowiedź.
c) Postawy
Uczeń respektuje reguły gry oraz zasady fair play.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: gra dydaktyczna – konkurs
Forma: praca indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Zestawy pytań konkursowych, karta wyników, krzyżówka (praca domowa)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z zasadami konkursu wiedzy na temat mitów (przebieg, punktacja). Przed lekcją rozcina pytania do etapu ustnego. Wyznacza ucznia, który będzie zapisywał uzyskane przez uczestników punkty na zbiorczej karcie wyników.
b) Faza realizacyjna
Konkurs wiedzy na temat baśni przebiega w dwóch etapach: pisemnym i ustnym. Podczas części pierwszej uczniowie dostają jednakowy zestaw trzech pytań, na które odpowiadają pisemnie na kartkach (załącznik 1). Następnie nauczyciel odczytuje prawidłowe rozwiązania, a uczniowie samodzielnie oceniają swoje odpowiedzi, przyznając sobie odpowiednią liczbę punktów. W następnym etapie uczniowie kolejno losują pytania, po chwili zastanowienia odczytują je i odpowiadają na nie (załącznik 2). Każdy uczestnik odpowiada na dwa pytania.
c) Faza podsumowująca
Po zakończeniu konkursu nauczyciel podlicza punkty i ocenia uczestników według ustalonych wcześniej zasad (ocenami lub drobnymi nagrodami). Zadaje pracę domową (załącznik 3).
5. Bibliografia
Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1999.
Parandowski J., Mitologia, Czytelnik*,* Warszawa 1982.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Pytania do etapu pisemnego:
Wymień imiona trzech bogów greckich. Napisz jedno zdanie na temat każdego z nich.
Czym zasłużył się Prometeusz?
Jaka kara spotkała Syzyfa?
Załącznik 2.
Pytania do etapu ustnego:
W jaki sposób Dobrotliwy stworzył Ziemię?
Jak nazywali się trzej bracia‑bogowie z mitu „Wielka wojna w kosmosie”?
Dlaczego trzej bracia walczyli ze sobą w micie „Wielka wojna w kosmosie”?
Dlaczego drzewo stało się symbolem władzy braci‑bogów z mitu „Wielka wojna w kosmosie”?
Co oznacza imię P’an‑ku?
Co stworzył P’an‑ku?
Z czego powstali ludzie w micie o P’an‑ku?
Czym był Chaos w mitologii greckiej?
Co wyróżniało cyklopów?
Kim była Almateja?
Na jakie etapy starożytni Grecy dzielili historię ludzkości?
Jak nazywa się wiek w historii ludzkości, który trwa do dziś?
W jaki sposób Prometeusz stworzył człowieka?
W jaki sposób Dzeus ukarał Prometeusza?
Kto, według Indian, stworzył ludzi?
Dlaczego został stworzony człowiek w „Opowieści Indian o powstaniu człowieka”?
Jak powstał biały człowiek w „Opowieści Indian o powstaniu człowieka”?
Jak powstał Murzyn w „Opowieści Indian o powstaniu człowieka”?
Jak powstał Indianin na podstawie „Opowieści Indian o powstaniu człowieka”?
Co przepowiedział Manitou Indianinowi?
Dlaczego Dedal był zazdrosny o swego siostrzeńca?
Dlaczego Dedal musiał uciekać z Aten?
U jakiego króla służył Dedal po swej ucieczce z Aten?
Po co Dedal zbudował labirynt?
W jaki sposób zginął Ikar, syn Dedala?
Kim był Syzyf?
Dlaczego bogowie ukarali Syzyfa pierwszy raz?
Dlaczego Syzyf prosił swą żonę, aby nie wyprawiała mu pogrzebu?
Jak nazywało się królestwo zmarłych w mitologii greckiej?
Jak nazywał się bożek śmierci uwięziony przez Syzyfa?
Kto uwolnił bożka śmierci i uwięził Syzyfa?
Jaką pracę nazywamy „syzyfową pracą”?
b) Zadanie domowe
Załącznik 3.
Rozwiąż krzyżówkę mitologiczną
Igrzyska rozgrywane w starożytnej Grecji
Dał ludziom ogień
Bożek leśny
Młodzieniec, który zakochał się w swoim odbiciu
Ojciec bogów, władca Olimpu
Potworny syn Minosa
Został skazany na wtaczanie głazu pod górę
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak