Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusze lekcji: Konserwacja roweru

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna i nazywa układy występujące w rowerze,

  • zna pojęcie konserwacja,

  • wie, jak należy konserwować poszczególne części roweru – układ kierowniczy, napędowy i elektryczny.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi dbać o stan techniczny roweru.

2. Metoda i forma pracy

  • Metody: pokaz, ćwiczenia praktyczne z rowerem, pogadanka

  • Formy: indywidualna praca ucznia, praca w małych zespołach

3. Środki dydaktyczne

  • Plansze roweru (format A4)

  • Rower

  • Plansze przedstawiające rower (schematy)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Przypomnienie nazw poszczególnych układów roweru poznanych na poprzednich zajęciach.

  2. Sprawdzenie zadania domowego. Wyjaśnienie pojęcia konserwacja.

b) Faza realizacyjna

  1. Pogadanka na temat potrzeby konserwacji i sposobów konserwacji roweru.

  2. Nauczyciel wspólnie z uczniami buduje tabelę dotyczącą zasad konserwacji roweru. Na tablicy pojawiła się tabela z następująco opisanymi kolumnami:

  • Konserwacja układu jezdnego

  • Konserwacja układu napędowego

  • Konserwacja układu oświetleniowego

  1. Nauczyciel przygotował materiały ksero, które rozdaje uczniom. Jest to tabela i kartki zawierające przykładowe wpisy do poszczególnych kolumn – opis konserwacji układów roweru. Uczniowie grupują kartki odnoszące się do poszczególnych kolumn (załącznik 1). Następnie weryfikują przyporządkowane opisy i prawidłowo wpisują do tabeli.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili obowiązkowe wyposażenie roweru i określili, jaki wpływ na bezpieczeństwo jazdy mają niesprawne hamulce.

  3. Praca z publikacją pt. „Bezpiecznie na rowerze – …na dobry start” (str. 8‑10). Uczniowie czytają informację: „Czynności kontrolne i przegląd techniczny”.

  4. Ćwiczenia praktyczne z rowerem, który jest w wyposażeniu szkoły – zajęcia prowadzone są w sali gimnastycznej (sala powinna być wcześniej odpowiednio przygotowana do tego typu zajęć).

  5. Sprawdzanie działania hamulców – jeden z uczniów pokonuje trasę
    ok. 10 m, a następnie obowiązkowo zatrzymuje się przed znakiem stop (sytuacja hipotetyczna).

  6. Sprawdzanie oświetlenia roweru i działania dzwonka – inny uczeń włącza prądnicę i pokonuje trasę ok. 10 m.

  7. Sprawdzanie działania dzwonka przy rowerze – kolejny uczeń pokonuje trasę ok. 10 m; po pokonaniu ok. 5 m używa dzwonka.

  8. Pozostali uczniowie obserwują jazdę kolegów i wyciągają wnioski z obserwacji.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel żegna uczniów i prosi, by po lekcji sprawdzili stan techniczny swoich rowerów i przygotowali je sami lub przy pomocy dorosłych do wiosennych wypraw. Należy wspomnieć o obowiązku posiadania karty rowerowej podczas jazdy rowerem po drodze publicznej.

5. Bibliografia

  1. Bezpiecznie na rowerze – ...na dobry start, wyd. II uzup., Wydawnictwo Rondo, Bielsko‑Biała 2004.

  2. Kopta T., Zdrowotne aspekty użytkowania roweru, Aura nr 3/99.

  3. Utkin M., Rower wczoraj, dziś i jutro, WSiP, Warszawa 1991.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Konserwacja układu jezdnego

Konserwacja układu napędowego

Konserwacja układu oświetleniowego

Wpisy do poszczególnych kolumn:

czyszczenie przeprowadza się najczęściej na mokro

po umyciu części należy wytrzeć elementy mokre

należy sprawdzić ustawienie kół, wysokość siodełka i kierownicy

należy sprawdzać ustawienie przerzutek, jeśli rower je posiada

czyszczenie łańcucha – po umyciu należy go zanurzyć w mieszaninie konserwującej

czyszczenie koła łańcuchowego

sprawdzenie działania hamulca lub hamulców

sprawdzenie działania lamp podczas jazdy

sprawdzenie ustawienia światła

Prawidłowo wypełniona tabela:

Konserwacja układu jezdnego

Konserwacja układu napędowego

Konserwacja układu oświetleniowego

czyszczenie przeprowadza się najczęściej na mokro

czyszczenie łańcucha – po umyciu należy go zanurzyć w mieszaninie konserwującej

sprawdzenie działania lamp podczas jazdy

po umyciu części należy wytrzeć elementy mokre

czyszczenie koła łańcuchowego

sprawdzenie ustawienia światła

należy sprawdzić ustawienie kół, wysokość siodełka i kierownicy

sprawdzenie działania hamulca lub hamulców

należy sprawdzać ustawienie przerzutek, jeśli rower je posiada

b) Zadanie domowe

Sprawdzenie stanu technicznego swojego roweru i przygotowanie go samemu lub przy pomocy dorosłych do wiosennych wypraw.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RZIsr3Gs9gBmq

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.54 KB w języku polskim
RWiuieaNGfHjQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.50 KB w języku polskim