Scenariusz lekcji – Konstruowanie algorytmu za pomocą programu komputerowego

      1. Algorytmy wokół nas, przykłady algorytmów.

      2. Sposób zapisu algorytmów. Praca w pakiecie ELI – programie do tworzenia schematów blokowych.

      3. Przykłady testowania i oceny algorytmów rozwiązujących problemy liczbowe.

Uczeń:

  1. Rozwiązuje problemy w postaci algorytmicznej i stosuje podstawowe techniki algorytmiczne.

  2. Przeprowadza symulację działania wskazanego algorytmu na skrajnych wartościach.

  3. Wykorzystuje program ELI do skonstruowania i uruchomienia algorytmu.

Metoda i forma pracy

Pogadanka zbiorowa z całą klasą, pokaz, ćwiczenia, praca w zespołach dwuosobowych.

    1. Pakiet ELI (zamiast programu ELI można pracować na tablicy). Program Elbox.

    2. Prezentacje.

      1. Sprawdzenie pracy domowej oraz jej omówienie.

      2. Przypomnienie podstawowych wiadomości o algorytmach i schematach blokowych. Przykłady zadań niealgorytmicznych.

      3. Temat lekcji i uświadomienie uczniom jej celów. Skupienie uwagi na ogólnym problemie: rozwiązania postawionego zadania i powiązanych z tym pojęć szczegółowych (zastosowanie metody; plan stosowania tej metody; opis czynności wykonywanych przy realizacji planu;wynik końcowy podjętych działań).

      1. Omawianie rodzajów algorytmów – liniowy, sekwencyjny (np. sumowania trzech liczb). Testowanie algorytmu w pakiecie ELI. Praca może odbywać się w grupach. Uczniowie po zakończeniu pracy zapisują algorytm w pliku. Nauczyciel wskazuje uczniom na możliwość kopiowania klocków wraz z zawartością (użycie klawisza SHIFT razem z wybranym klockiem).

      2. Układanie schematu blokowego obliczającego średnią arytmetyczną trzech liczb. Testowanie (inne algorytmy możliwe do wykorzystania na lekcji – obliczanie pola lub objętości danej figury, np. kwadratu, prostokąta, sześcianu, koła…) Nauczyciel zwraca uwagę nie tylko na dane i niewiadome, ale również na związki zachodzące pomiędzy nimi.

      3. Algorytm z warunkiem. Omówienie można przeprowadzić na podstawie algorytmu dostępnego po wybraniu polecenia PLIK – Otwórz Projekt (ścieżka dostępu C:\ELI2M\alg4pods\ap1spwar) lub narysowanego schematu na tablicy. Najprostszy schemat algorytmu z warunkiem może wyglądać tak:

Schemat blokowy

Schemat w ELI (przykładowy)

pseudojęzyk

START

PODAJ (A)

JEŻELI (A mod 2=0) to

PISZ („Liczba parzysta”)

WPR

PISZ („Liczba nieparzysta”)

STOP

  1. Praca samodzielna uczniów lub grup uczniowskich:

  1. Układanie schematu blokowego algorytmu dzielenia dwóch liczb z wykorzystaniem skrzynki warunkowej (wykorzystujemy widok ZMIENNE i ŚLAD – pakiet ELI).

  2. Ustalamy przebieg obliczenia dzielenia liczb oraz warunki, jakie muszą być spełnione: (a/b=c), warunek; b<>0.

  • Wprowadzenie liczb.

  • Sprawdzenie warunku czy dzielna nie jest zerem.

  • Wykonanie dzielenia.

  • Wyprowadzenie wyniku.

Kolejne przykłady rozwiązań:

  1. Poprawienie algorytmu tak, by w przypadku braku rozwiązania wyświetlony został napis „Brak rozwiązania”, a następnie poprawienie tak, by został wymuszony tryb wprowadzenia poprawnej wartości dzielnika.

  2. Budowanie algorytmu określającego, czy wprowadzana liczba jest parzysta. Korzystanie z funkcji określającej resztę z dzielenia (mod). Propozycja rozwiązania – zrzuty ekranowe.

Faza podsumowująca

Uczniowie prezentują innym uczniom wyniki swojej pracy z wykorzystaniem np. sieci w pracowni oraz dokonują analizy i oceny swoich propozycji. Należy zwrócić uwagę na cechy algorytmu (poprawność, jednoznaczność, szczegółowość, uniwersalność) oraz na takie cechy jak: skończoność (naturalny koniec realizowanego zespołu działań); określoność (ściśle określone operacje i kolejność ich wykonywania); ogólność (stosowanie algorytmu nie tylko do szczególnego przypadku, ale do klasy problemów); efektywność (rozwiązanie problemu prostą drogą).

Zbuduj schemat algorytmu rozwiązania wybranego problemu z matematyki, fizyki lub chemii.

R5s5sAcXxw7Bg

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 857.50 KB w języku polskim