Konstytucja szkoły
Konstytucja szkoły
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcia: konstytucja, preambuła.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi sformułować zasady życia wewnątrzszkolnego,
pracuje w grupie,
dokonuje wyboru poprzez głosowanie.
c) Postawy
Uczeń przygotowuje sie do świadomego udziału w społeczeństwie demokratycznym.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenie pisemne, prezentacja, praca w grupach, praca z klasą.
3. Środki dydaktyczne
Arkusze papieru, mazaki, kartki A4.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu lekcji. Wyjaśnia uczniom zasady pracy na zajęciach. Dzieli klasę na 4 zespoły i rozdaje im kartki A4. Uczniowie organizują salę do pracy w zespołach.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie definicji konstytucji. Następnie wyjaśnia, że zadaniem grup będzie sformułowanie propozycji zapisów, które mogłyby ich zdaniem stanowić prawo określone konstytucją szkoły. Jednocześnie nauczyciel zwraca uwagę, że prawo szkolne nie może być sprzeczne z prawem państwowym, w tym z ustawa zasadniczą.
Uczniowie w grupach opracowują po trzy zasady, które powinny zostać zapisane w konstytucji szkoły, a które odnoszą się do uczniów. Grupa A pracuje nad prawami ucznia, grupa B przygotowuje listę obowiązków ucznia, grupa C określa zasady dotyczące nagród, a grupa D zasady związane z karaniem. Grupy mają 10 minut na pisemne wykonanie ćwiczenia. Następnie uczniowie wymieniają się kartkami. Kiedy zespoły uzupełnia każdą z list, powinno na niej być 12 propozycji.
Liderzy grup odczytują hasła. Spośród listy, drogą glosowania, wybieranych jest 6 propozycji.
Grupy spisują swoje propozycje na plakatach: prawa ucznia, obowiązki ucznia, kary, nagrody (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w grupach opracowują tekst preambuły do konstytucji szkoły. Nauczyciel przypomina lub wyjaśnia znaczenie słowa preambuła. Po zakończeniu ćwiczenia, uczniowie prezentują swoje opracowania. Spośród 4 propozycji klasa, poprzez głosowanie, wybiera jej zdaniem najbardziej wartościową. Wybrany tekst zostaje przepisany na arkusz – plakat.
Uczniowie przypinają swoje plakaty na gazetce.
5. Bibliografia
E. Brudnik , A. Muszyńska , B. Owczarska , Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Konstytucja_%28akt_prawny%29
6. Załączniki
załącznik 1.
Przykłady zapisów w konstytucji szkolnej:
Prawa
Uczeń ma prawo do korzystania z dóbr szkoły w trakcie lekcji i poza nimi.
Uczen ma prawo do wypowiadania się w ważnych dla niego sprawach.
Obowiązki
Uczeń ma obowiązek być przygotowanym do zajęć lekcyjnych.
Uczeń ma obowiązek okazywać szacunek osobom starszym oraz nauczycielom.
Nagrody
Uczeń może być nagrodzony za aktywność.
Uczeń może otrzymać nagrodę za godne reprezentowanie szkoły.
Kary
Uczeń może otrzymać upomnienie wychowawcy klasy.
Uczeń może otrzymać uwagę do zeszytu.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Opracowane przez uczniów propozycje można wykorzystać w trakcie aktualizacji przepisów wewnątrzszkolnych. Lekcja może być także przeprowadzona jako warsztaty z samorządem szkolnym.