Kontestatorzy – buntownicy z wyboru?
Kontestatorzy – buntownicy z wyboru?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna biografię Edwarda Stachury,
wie, jakie są charakterystyczne cechy twórczości Stachury,
wie, jak funkcjonowała literatura w latach sześćdziesiątych,
wie, kim jest kontestator w literaturze i jacy autorzy zostali tak nazwani przez historyków literatury.
b) Umiejętności
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego Stachurę nazwano kontestatorem,
umie interpretować utwory poetyckie,
umie pracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, heureza, praca grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Teksty E. Stachury wybrane przez uczniów, także interpretacje muzyczne jego utworów.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podał klasie tydzień wcześniej wskazówki, jakimi należy się kierować przy pisaniu referatów na temat: Kontestatorzy – buntownicy z wyboru?, np.
Tło historyczne.
Literatura lat sześćdziesiątych (orientacja Hybrydy).
Biografia autora.
Tytuły dzieł (proza), tomiki poezji.
Charakterystyczne cechy twórczości.
W czym przejawiał się bunt i dlaczego Stachurę nazwano kontestatorem?
Uczniowie mieli podany temat z kilkudniowym wyprzedzeniem. Ich zadaniem było przeczytanie biografii, zapoznanie się z twórczością autora, przygotowanie się w grupach (trzy-, czteroosobowych) do interpretacji wybranego przez nich utworu Stachury. W trakcie przygotowań uczniowie mogli wykorzystać wyłącznie własne pomysły lub podpowiedzi nauczyciela, by wykorzystać np.:
nietypową recytację
tło muzyczne
śpiew
grę na instrumentach
rekwizyty
elementy dramy
pantomimę
zdjęcia i obrazy
wplatanie biografii
collage
b) Faza realizacyjna
Uczniowie słuchają utworu z tekstem Stachury (piosenka do wyboru).
Jeden z uczniów odczytuje referat o Edwardzie Stachurze.
W czasie wygłaszania referatu uczniowie robią notatki i wypisują pytania na tematy ściśle związane z biografią i twórczością Stachury. Po odczytaniu referatu uczniowie zadają pytania osobie, która przygotowała referat. Nauczyciel może pomagać odpowiadać na pytania.
Nauczyciel prosi grupy o prezentacje (maksymalnie pięciominutowe) swoich pomysłów na oryginalną interpretację jednego lub kilku wybranych utworów (tak powiązane, aby tworzyły całość, a nie kilka odrębnych prezentacji). Każda grupa ocenia wystąpienia kolegów w skali od 1 do 5.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5.Bibliografia
Według własnego pomysłu
6. Załączniki
Zadanie domowe
Proszę zdobyć informacje na temat życia i twórczości Rafała Wojaczka.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak