Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kontestatorzy – buntownicy z wyboru?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna biografię Edwarda Stachury,

  • wie, jakie są charakterystyczne cechy twórczości Stachury,

  • wie, jak funkcjonowała literatura w latach sześćdziesiątych,

  • wie, kim jest kontestator w literaturze i jacy autorzy zostali tak nazwani przez historyków literatury.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego Stachurę nazwano kontestatorem,

  • umie interpretować utwory poetyckie,

  • umie pracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, heureza, praca grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Teksty E. Stachury wybrane przez uczniów, także interpretacje muzyczne jego utworów.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel podał klasie tydzień wcześniej wskazówki, jakimi należy się kierować przy pisaniu referatów na temat: Kontestatorzy – buntownicy z wyboru?, np.

  • Tło historyczne.

  • Literatura lat sześćdziesiątych (orientacja Hybrydy).

  • Biografia autora.

  • Tytuły dzieł (proza), tomiki poezji.

  • Charakterystyczne cechy twórczości.

  • W czym przejawiał się bunt i dlaczego Stachurę nazwano kontestatorem?

  1. Uczniowie mieli podany temat z kilkudniowym wyprzedzeniem. Ich zadaniem było przeczytanie biografii, zapoznanie się z twórczością autora, przygotowanie się w grupach (trzy-, czteroosobowych) do interpretacji wybranego przez nich utworu Stachury. W trakcie przygotowań uczniowie mogli wykorzystać wyłącznie własne pomysły lub podpowiedzi nauczyciela, by wykorzystać np.:

  • nietypową recytację

  • tło muzyczne

  • śpiew

  • grę na instrumentach

  • rekwizyty

  • elementy dramy

  • pantomimę

  • zdjęcia i obrazy

  • wplatanie biografii

  • collage

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie słuchają utworu z tekstem Stachury (piosenka do wyboru).

  2. Jeden z uczniów odczytuje referat o Edwardzie Stachurze.

  1. W czasie wygłaszania referatu uczniowie robią notatki i wypisują pytania na tematy ściśle związane z biografią i twórczością Stachury. Po odczytaniu referatu uczniowie zadają pytania osobie, która przygotowała referat. Nauczyciel może pomagać odpowiadać na pytania.

  2. Nauczyciel prosi grupy o prezentacje (maksymalnie pięciominutowe) swoich pomysłów na oryginalną interpretację jednego lub kilku wybranych utworów (tak powiązane, aby tworzyły całość, a nie kilka odrębnych prezentacji). Każda grupa ocenia wystąpienia kolegów w skali od 1 do 5.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel zadaje pracę domową.

5.Bibliografia

Według własnego pomysłu

6. Załączniki

Zadanie domowe

Proszę zdobyć informacje na temat życia i twórczości Rafała Wojaczka.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RzbleUBX5D7aO

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 92.45 KB w języku polskim
R3BY4RHA0KQgQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim