Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Kontrasty społeczne i gospodarcze Indii.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • 10.6. uczeń: opisuje kontrasty społeczne i gospodarcze w Indiach; wyjaśnia przyczyny gwałtownego rozwoju nowoczesnych technologii.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • określa położenie geograficzne Indii,

  • omawia warunki naturalne: krainy geograficzne, klimat zwrotnikowy monsunowy,

  • podaje przykłady klęsk żywiołowych,

  • omawia najstarszą cywilizację w dolinie Indusu,

  • charakteryzuje eksplozję demograficzną,

  • omawia zróżnicowanie społeczeństwa indyjskiego,

  • wie, na czym polega ciągle istniejący podział kastowy,

  • charakteryzuje hinduizm,

  • omawia rozwijający się przemysł elektroniczny, biotechnologiczny, informatyczny, lotniczy i technologii kosmicznych,

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi scharakteryzować społeczeństwo w Indiach;

  • potrafi scharakteryzować gospodarkę Indii;

  • lokalizuje obiekty na różnych mapach;

  • poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji;

  • poprawnie czyta mapy;

  • zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje;

  • samodzielnie uczy się;

  • współpracuje w grupie.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Geografia,

Język polski,

Wiedza o

Społeczeństwie,

Informatyka

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

umiejętność uczenia się,

Na podstawie atlasu uczniowie charakteryzują położenie i warunki przyrodnicze oraz ich wpływ na rozwój gospodarczy Indii.

Dyskusja dotycząca możliwości rozwoju gospodarczego Indii.

Mapa, atlas,

Burza mózgów, pogadanka,

Zbiorowa,

jednolita

Etap realizacji

Geografia,

Język polski,

Wiedza o

Społeczeństwie,

Informatyka

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

umiejętność uczenia się,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

inicjatywność i przedsiębiorczość

Uczniowie oglądają film obrazujący tradycje i kulturę Indii oraz ich wpływ na rozwój gospodarczy (zasób nr 2).

Nauczyciel podaje polecenia dotyczące filmu.

  1. Przedstaw główne cechy kultury Indii.

  2. Wskaż czynniki hamujące i ułatwiające rozwój gospodarczy.

Na podstawie galerii fotografii (zasób nr 1) uczniowie charakteryzują zróżnicowanie gospodarcze Indii.

Podział klasy na grupy. Uczniowie wykonują metaplan - Dlaczego Indie to kraj wielkich kontrastów?

Chętni uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy.

Mapa, atlas, film (zasób nr 2), galeria zdjęć (zasób nr 1)

Burza mózgów, pogadanka, ćwiczenie

Zbiorowa,

Jednolita, grupowa

Etap podsumowania

Geografia,

Wiedza o

Społeczeństwie,

Informatyka

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

inicjatywność i przedsiębiorczość

Podsumowanie lekcji:

Podaj po dwa przykłady kontrastów występujących w gospodarce Indii:

- w przemyśle,

- w rolnictwie,

- w społeczeństwie.

Prezentacja multimedialna

Dyskusja, pogadanka,

Zbiorowa,

jednolita

RZ85ZjzkZA2qH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 90.00 KB w języku polskim
R17TgRRMm84nB

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 82.58 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3