E-materiały do kształcenia zawodowego

Ochrona i bezpieczeństwo w porcie lotniczym

Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych

bg‑azure

Kontrola bezpieczeństwa na lotnisku

PLANSZA INTERAKTYWNA

R7DtZjcwmSfo71
Plansza przedstawia grafikę samolotu. Nad nią znajduje się tytuł Bezpieczeństwo w porcie lotniczym. Obok zlokalizowane są odpowiednio zatytułowane kafelki. Przy każdym z nich znajduje się punkt interaktywny. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z tekstem uzupełniającym i z nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem. Pod niektórymi z tekstów znajduje się ilustracja.
  1. Tekst: Bezpieczeństwo w porcie lotniczym. Port lotniczy to miejsce związane z obsługą pasażerów odbywających podróże i przemieszczaniem towarów przy wykorzystaniu statków powietrznych. Jednocześnie jest to złożona organizacja, której zasadnicze zadanie polega na stworzeniu odpowiednich warunków do bezpiecznego funkcjonowania jej personelu i pasażerów. Ważnym wyzwaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa zatrudnionemu personelowi oraz osobom korzystającym z usług portów lotniczych. W prawidłowym i bezpiecznym funkcjonowaniu portu lotniczego występować mogą zakłócenia spowodowane zagrożeniami pochodzącymi zarówno ze strony sił natury, jak i działań człowieka.
    Ilustracja: Żółto-pomarańczowy znak w kształcie kwadratu ustawionego na wierzchołku z obramowaniem wewnątrz. Na znaku znajduje się czarny napis SAFETY FIRST.
  2. Tekst: Ochrona Portu Lotniczego. Ochrona lotnictwa ma na celu zapobieganie bezprawnym ingerencjom, przede wszystkim przez uniemożliwianie wnoszenia do samolotów obiektów niebezpiecznych, takich jak broń i materiały wybuchowe. Ochrona lotnictwa to również system przepustowy czyli zbiór działań w zakresie kontroli dostępu do stref lotniska dla osób i pojazdów, nadzorowany przez Służbę Ochrony Lotniska. System przepustowy definiuje kto i do jakich stref może ubiegać się o przepustkę oraz jakie warunki należy spełnić aby przepustkę otrzymać. Nakłada obowiązki na posiadacza przepustki m.in. obowiązek szkolenia z zakresu świadomości ochrony lotnictwa cywilnego. Określa szatę graficzną przepustki oraz jej rodzaj: czasowa dla pracowników lub jednorazowa na przykład dla gości.
    Ilustracja: Zdjęcie przedstawia pracownika Służby Ochrony Lotniska przeprowadzającego kontrolę pasażera. Pracownik solu prześwietla podręczny bagaż pasażera.
  3. Tekst: Kontrola bezpieczeństwa. Celem kontroli bezpieczeństwa jest uniemożliwienie wniesienia na pokład statku powietrznego przedmiotów zabronionych. Kontrola bezpieczeństwa Jest realizowana przez Operatorów Kontroli Bezpieczeństwa przy użyciu dostępnych urządzeń, oraz nadzorowana przez pracowników Straży Granicznej.
    Urządzenia do kontroli pasażerów i bagażu:
    • X-RAY RTG - urządzenia do prześwietlania bagażu;
    • WTMD - bramki magnetyczne do kontroli osób;
    • HHMD - ręczne wykrywacze metalu do kontroli osób; jako dodatkowe środki kontroli, nie używane samodzielnie;
    • EDS - systemy do wykrywania materiałów wybuchowych ( wbudowane w X-RAY )
    • ETD - detektory śladowych ilości materiałów wybuchowych;
    • LEDS - systemy wykrywające płynne materiały wybuchowe;
    • Urządzenia do prześwietlania osób;
    • SMD - urządzenia do wykrywania metalu w butach;
    • SED - urządzenia do wykrywania materiału wybuchowego w butach.
    Ilustracja: Zdjęcie pracowników Straży Granicznej obsługujących urządzenie do prześwietlania bagażu.
  4. Tekst: SMM (Safety Management Manual). Podręcznik zarządzania bezpieczeństwem. Jest głównym instrumentem komunikowania sposobu podejścia do bezpieczeństwa dla operatora lotniska. Dokumentuje wszystkie aspekty zarządzania bezpieczeństwem, w tym politykę bezpieczeństwa, cele, procedury i poszczególne zadania bezpieczeństwa.
    Zawartość Podręcznika zarządzania bezpieczeństwem obejmuje między innymi:
    • zakres systemu zarządzania bezpieczeństwem;
    • politykę i cele bezpieczeństwa;
    • zakres odpowiedzialności za bezpieczeństwo kluczowego personelu bezpieczeństwa;
    • procedury kontroli dokumentacji;
    • proces oceny bezpieczeństwa, w tym systemy identyfikacji zagrożeń i zarządzania ryzykiem;
    • monitorowanie wykonania i skuteczności działań na rzecz bezpieczeństwa oraz środki łagodzenia ryzyka;
    • monitorowanie skuteczności działań w zakresie bezpieczeństwa;
    • zgłaszanie spraw związanych z bezpieczeństwem, w tym zagrożeń i ich badanie;
    • koordynacja planowania działań w sytuacjach zagrożenia;
    • zarządzanie zmianą, w tym zmianami organizacyjnymi w zakresie obowiązków dotyczących bezpieczeństwa;
    • promowanie bezpieczeństwa;
    • rezultaty systemu zarządzania bezpieczeństwem.
  5. Tekst: System Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) stanowi element składowy systemu zarządzania w lotnictwie, jest ukierunkowany na świadome ograniczanie prawdopodobieństwa zaistnienia katastrofy poprzez identyfikację zagrożeń i ryzyk, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo, w taki sposób, żeby można było zastosować odpowiednie środki ograniczające ryzyko do tak niskiego poziomu, jak jest to rozsądnie możliwe.
    Osobą odpowiedzialną za wdrożenie i monitorowanie systemu SMS jest Kierownik do spraw bezpieczeństwa czyli Safety Menager. Jego głównym zadaniem jest dopilnowanie żeby na lotnisku było bezpiecznie. Zarówno dla osób przebywających w porcie lotniczym, jak również dla urządzeń i sprzętu wykorzystywanego do obsługi samolotów a także dla samych statków powietrznych. Swój cel realizuje poprzez audyty, szkolenia, spotkania, porady. Współpracuję z Państwową Komisją Badań Wypadków Lotniczych jeśli na lotnisku zdarzy się wypadek lub incydent z udziałem statku powietrznego.
    Ilustracja: Żółto-pomarańczowy znak w kształcie kwadratu ustawionego na wierzchołku. Na znaku znajduje się czarna grafika samolotu oraz czarny napis SMS. Pod nim znajduje się drugi żółto-pomarańczowy znak w kształcie prostokąta w poziomie z obramowaniem wewnątrz. Na nim narysowana jest czarna strzałka z grotami na obu końcach.
  6. Tekst: PKBWL czyli Państwowa Komisja Badań Wypadków Lotniczych jest niezależna funkcjonalnie od jakiegokolwiek organu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i wydawanie przepisów dotyczących lotnictwa cywilnego.
    Zadaniem Specjalisty do spraw badań wypadków lotniczych jest badanie i nadzorowanie badań zdarzeń lotniczych w celu ustalenia ich przyczyn oraz wydawania zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, mających na celu uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości.
    Wykonuje swoje zadania w imieniu ministra właściwego do spraw transportu;
    Wynik badania konkretnego wypadku albo incydentu lotniczego zawarty jest w uchwale członków PKBWL.
    Członkowie PKBWL kierują się zasadą swobodnej oceny dowodów i nie są związani poleceniem co do treści podejmowanych uchwał.
Ochrona i bezpieczeństwo w porcie lotniczym
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniżej Zgłoszenie Zdarzenia Lotniczego w wersji PDF do pobrania.

RJfKHmO2b8LDd

Plik PDF o rozmiarze 854.84 KB w języku polskim

Miejsce na Twoje notatki

R1DgYw4AuIR7Z

Powiązane ćwiczenia