Konwersja liczb pomiędzy systemami liczbowymi
Scenariusz lekcji
Temat lekcji:
Konwersja liczb pomiędzy systemami liczbowymi
Cele lekcji:
Wiadomości:
Uczeń potrafi:
wymienić stosowane w informatyce systemy liczbowe;
opisać sposoby przeliczania liczby dziesiętnej na system dwójkowy i szesnastkowy;
opisać sposób przeliczania liczby szesnastkowej i dwójkowej na system dziesiętny;
opisać zastosowanie schematu Hornera do zamiany liczby szesnastkowej i dwójkowej na dziesiętną.
Umiejętności:
Uczeń potrafi:
zapisać w postaci listy kroków algorytm zamiany liczby dziesiętnej na dwójkową;
zapisać w postaci listy kroków algorytm zamiany liczby dziesiętnej na szesnastkową;
zapisać w postaci listy kroków algorytm zamiany liczby szesnastkowej lub dwójkowej na dziesiętną;
wykorzystać schemat Hornera do zamiany liczby dwójkowej lub szesnastkowej na dziesiętną;
implementować poznane algorytmy w języku Turbo Pascal lub Free Pascal.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami pokazu.
Środki dydaktyczne
komputery z zainstalowanym językiem Turbo Pascal lub Free Pascal.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym językiem Turbo Pascal lub Free Pascal i programem Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | – czynności organizacyjne (5 min) | ||
– wprowadzenie do tematu lekcji (5 min) |
| ||
Faza realizacyjna | – zamiana liczby dziesiętnej na dwójkową i szesnastkową (20 min) |
| |
– zamiana liczby dwójkowej i szesnastkowej na dziesiętną (20 min) |
| ||
– zamiana liczby dwójkowej i szesnastkowej na dziesiętną z wykorzystaniem schematu Hornera (20 min) |
| ||
– modyfikacja programu wykorzystującego schemat Hornera do przeliczania liczb z dowolnego systemu liczbowego na dziesiętny (15 min) |
| ||
Faza podsumowująca | – podsumowanie lekcji (5 min) |
|
Bibliografia
[2]E. Gurbiel, G. Hardt‑Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. Sysło, Informatyka, cz. 1, WSiP*, Warszawa 2002.*
[3] I. Bujnowski, Z. Talaga, Informatyka, t. 1, WSzPWN*, Warszawa 2003.*
Załączniki
Czas trwania lekcji:
2 x 45 minut