Kordian w roli spiskowca – analiza aktu III lektury
Kordian w roli spiskowca – analiza aktu III lektury
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść III aktu dramatu Juliusza Słowackiego Kordian,
rozumie pojęcie spisku,
rozumie sens nawiązania utworu do historii Polski.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi dokonywać samodzielnych refleksji i przemyśleń,
potrafi omówić tło historyczne spisku przedstawionego w utworze,
potrafi przedstawić obraz spisku,
potrafi wymienić przyczyny klęski Kordiana.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, referowanie, praca z tekstem – analiza, mapa mentalna, burza mózgów.
3. Środki dydaktyczne
dwie tablice
pisaki do tablic
dramat Juliusza Słowackiego Kordian
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel informuje uczniów,że tematem lekcji będzie analiza III aktu Kordiana Juliusza Słowackiego. Podaje uczniom temat lekcji. Na początku nauczyciel prosi o ztowanie referatu na temat tła historycznego spisku ukazanego w lekturze. Uczeń, który przygotował referat dokonuje jego prezentacji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie jak należy rozumieć tytuł aktu III Spisek koronacyjny. Uczniowie wykorzystując informacje z referatu odpowiadają na pytanie, podkreślają autentyczność opisanych zdarzeń.
Uczniowie z pomocą nauczyciela starają się stworzyć plan spisku na podstawie treści dramatu.
Nauczyciel prosi o zapisywanie punktów planu na tablicy. Budowie planu towarzyszy żywa dyskusja oparta na treści tego fragmentu Kordiana (załącznik 1. – plan spisku).
Następnie na drugiej tablicy uczniowie wypunktowują przyczyny klęski Kordiana. Temu zadaniu również towarzyszy pogadanka na podstawie treści dramatu ( załącznik 2. – Przyczyny klęski Kordiana).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zapisują powstałe na tablicach notatki do zeszytu.
Nauczyciel zadaje pracę domową – Proszę przypomnieć cechy dramatu romantycznego na podstawie omówionych już Dziadów.
5. Bibliografia
Makowski Stanisław, Romantyzm, WSiP, Warszawa 1994.
Słowacki Juliusz, Kordian, Czytelnik, Warszawa 1967.
Witkowska Alina, Literatura romantyzmu, PWN, Warszawa 1986.
6. Załączniki
a). załącznik 1.- plan spisku
Przygotowania do uroczystości koronacji cara rosyjskiego Mikołaja I w Warszawie na króla Polski
powrót orszaku koronacyjnego do zamku i gromadzenie się ludu wrogiego zaborcy wokół kolumny Zygmunta
Śpiew Nieznajomego, który nawołuje lud do rozejścia się do domów
Zebranie spiskowców w podziemiach katedry świętego Jana w Warszawie
Prezes proponuje ugodę z carem – spór z Kordianem
Przemówienie Podchorążego
Tchórzliwa decyzja wystraszonych spiskowców – głosują przeciwko zabóstwu cara
Kordian podejmuje się samotnie dokonać zabójstwa
Kordian w zamku – walka ze Strachem i Imaginacją
Spotkanie z Diabłem i omdlenie Kordiana u progu sypialni cara
Scena w szpitalu wariatów
Skok Kordiana przez piramidę bagnetów na Placu Saskim
Spowiedź Kordiana
kłótnia carskich braci
Kordian przed dokonaniem wyroku na Placu Marsowym
B). Załącznik 2. – Przyczyny klęski Kordiana
samotna walka, która okazała się szaleństwem, bo skuteczny może być tylko zryw całego społeczeństwa
słaba psychika: romantyczna wyobraźnia, niedojrzałość, chwiejność, przerażenie okropnością zbrodni
naiwność, że zabicie cara przyniesie Polsce wolność
nie potrafi złamać etyki rycerskiej
brak realnego programu politycznego
rozczarowanie postawą społeczeństwa
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Uczeń prezentujący referat powinien znać jego temat co najmniej 3 dni wcześniej. Lekcję należy przeprowadzić po omówieniu Dziadów.