Scenariusz lekcji

Temat lekcji:

Korzystanie z symboli i znaków specjalnych.

Cele lekcji:

Wiadomości:

Uczeń potrafi:

  • uzasadnić celowość korzystania z symboli i znaków specjalnych;

  • wymienić standardy oraz poznane sposoby wprowadzania symboli do dokumentu za pomocą kodu znaku;

  • wymienić rodzaje poznanych znaków specjalnych oraz omówić ich znaczenie w dokumentach Word ;

  • uzasadnić celowość tworzenia skrótów klawiaturowych do wybranych symboli i znaków specjalnych;

  • uzasadnić celowość tworzenia pozycji autokorekty do wybranych symboli i znaków specjalnych.

Umiejętności:

Uczeń potrafi:

  • wstawiać do dokumentu symbole z wykorzystaniem okna dialogowego Symbole;

  • wprowadzać kody znaków w wybranym standardzie;

  • wstawiać w dokumencie znaki specjalne przy wykorzystaniu okna dialogowego symbole;

  • wstawiać w dokumencie znaki specjalne przy wykorzystaniu skrótów klawiaturowych;

  • przypisać do wybranego symbolu lub znaku specjalnego odpowiedni skrót klawiaturowy;

  • utworzyć pozycję autokorekty dla wybranego symbolu lub znaku specjalnego.

Metody nauczania

  • pogadanka,

  • laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu;

  • eksponująca - lekcja multimedialna.

Środki dydaktyczne

  • komputery z zainstalowanym MS Word;

  • praca indywidualna z wykorzystaniem lekcji multimedialnej pt. Korzystanie z symboli i znaków specjalnych;

  • podręcznik;

  • karta pracy.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa, składająca się ze stanowisk uczniowskich z dostępem do Internetu;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne (5 min)

  • sprawdzenie obecności;

  • krótkie przypomnienie zasad BHP przy obsłudze komputera;

  • zwrócenie uwagi na konieczność przestrzegania zasad BHP oraz regulaminu pracowni komputerowej.

Wprowadzenie do tematu – krótka informacja (5 min)

  • podanie tematu lekcji;

  • przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią.

Faza realizacyjna

Lekcja multimedialna (20 min)

  • uruchomienie przez uczniów lekcji multimedialnej;

  • zwrócenie przez nauczyciela uwagi na te elementy lekcji multimedialnej, które są szczególnie istotne;

  • praca uczniów z lekcją multimedialną.

Lekcja multimedialna

Ćwiczenia praktyczne

(10 min)

  • uruchomienie programu Word;

  • ćwiczenia z wstawianiem do dokumentu symboli dla czcionki SymbolWingdings;

  • przeglądanie symboli czcionki Arial Unicode MS ;

  • wprowadzanie kodów znaków za pomocą kombinacji klawiszy dla różnych standardów;

  • wstawianie znaków specjalnych;

  • ćwiczenia z wstawianiem łącznika, myślnika i półpauzy;

  • ćwiczenia z wstawianiem spacji nierozdzielającej, aby usunąć z końca wiersza pozostawione tam przyimki i spójniki;

  • utworzenie skrótu klawiaturowego dla wybranego symbolu;

  • utworzenie autokorekty, np. dla symbolu paragraf.

Zestaw komputerowy

Faza podsumowująca

Usystematyzowanie treści lekcji (5 min)

  • utrwalenie informacji dotyczących podstawy edycji tekstów w programie Word;

  • ocena pracy uczniów i omówienie błędów popełnionych w karcie pracy;

Karta pracy

Bibliografia

[1] Mordaka M., Informatyka 2000, Podręcznik dla gimnazjum, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2000.

[2 Gurbiel E., Hardt‑Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M. M., INFORMATYKA Poradnik dla nauczyciela gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.

[3] Heathcote P. M., Vincent J. M., Word - pisanie na ekranie Informatyka w szkole Książka ucznia, Wydawnictwo RM, Warszawa 2000.

Załączniki

Czas trwania lekcji:

45 minut

R19ma4W381TG2

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 73.23 KB w języku polskim
R101EooIxd1P0

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 83.50 KB w języku polskim