Korzystanie z usługi poczty elektronicznej
Korzystanie z usługi poczty elektronicznej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Poznanie pojęć: adres e‑mailowy, sieć komputerów, łącza stałe i modemowe, serwer protokół smtp, pop3, hasło.
Poznanie domen internetowych.
Poznanie darmowych portali pocztowych.
Poznanie programu Outlook Express.
b) Umiejętności
Nabycie umiejętności konfigurowania konta pocztowego.
Nabycie umiejętności przesyłania i odbierania listów.
Wstawianie i odczytywanie załączników do poczty elektronicznej.
2. Metoda i forma pracy
dyskusja,
pokaz multimedialny,
wykład,
metoda tekstu przewodniego.
3. Środki dydaktyczne
Prezentacja multimedialna.
Tekst przewodni – karta pracy ucznia.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Znaczenie usług pocztowych w życiu codziennym i dla rozwoju cywilizacji, pytanie: w jakich sytuacjach liczy się szybkość przekazania informacji?
Wskazanie na sytuacje awarii, zagrożenia, konieczność szybkiego podjęcia decyzji – dyskusja.
b) Faza realizacyjna
Zaprezentowanie graficznej struktury sieci Internet, dzięki której możliwe jest przesyłanie wiadomości. Uczniowie oglądają rysunek poglądowy – wydruk lub wyświetlony na ekranie z pliku „Graficzna struktura sieci Internet”. (2 min)
Nauczyciel przedstawia wykład ilustrowany prezentacją multimedialną: „Poczta elektroniczna”.
Uczniowie słuchają wykładu i oglądają prezentację. (10 min)
Podsumowanie prezentacji, nauczyciel dyktuje najważniejsze pojęcia:
adres e‑mailowy,
domena internetowa,
protokoły pocztowe,
portale internetowe.
Uczniowie notują do zeszytu nowe pojęcia:
/definicja adresu – notatka 1/ adres e‑mailowy ma postać: osoba@domena, przy czym osoba jest częścią prywatną użytkownika, domena identyfikuje serwer.
/skrzynka e‑mail – notatka 2/ Jest to zasób elektroniczny, na który składa się obszar pamięci dyskowej przeznaczony do przechowywania listów elektronicznych oraz oprogramowanie, służące do realizacji zadań związanych z odbieraniem lub wysyłaniem listów elektronicznych.
/przykłady domen – notatka 3/
.com - komercyjne,
.edu - edukacyjne,
.gov - rządowe,
.mil - wojskowe,
.net - organizacje lub firmy zarządzające dużymi sieciami,
.org - organizacje niezarobkowe. „ (5 min)
Nauczyciel poleca wybór portalu dla uzyskania dostępu do usługi poczty elektronicznej.
Uczniowie wybierają portal i wypełniają elektroniczny formularz rejestracyjny. (10 min)
Nauczyciel przedstawia zadanie: Wysyłanie, odbieranie listów e‑mail i rozdaje karty pracy ucznia – opis w karcie pracy „Poczta elektroniczna”.
Uczniowie zapoznają się z zadaniem, przystępuję do wykonania zadania zgodnie z poleceniami z karty pracy. (15 min)
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza, czy wszyscy uczniowie wykonali zadanie. Wylogowanie z systemu.
5. Bibliografia
Intel, Nauczanie ku przyszłości, Poznań, 2002;
Śmigielska Anna, Technologie informacyjne i komunikacyjne w pracy nauczyciela, Mikom, 2002;
Syllabus wersji 4.0 Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych dostępny na stronie http://www.ecdl.com.pl/,
strony internetowe:
http://platon.man.lublin.pl/howto/email/email.html
http://ldhp715.immt.pwr.wroc.pl/~sapi/sieci/poczta/index.html
6. Załączniki
Prezentacja: “Poczta_elektroniczna”.
Rysunek poglądowy: “Graficzna struktura sieci Internet”.
Tekst przewodni – karta pracy “Poczta elektroniczna”.
a)Karta pracy ucznia
Poczta elektroniczna.
b) Zadanie domowe
Proszę wyszukać informacje na temat „netykiety”, napisać o niej w zeszycie lub przesłać tekst na konto poczty klasowej, podpisać imieniem i nazwiskiem, w temacie napisać „zadanie”.