Kosmetyka
Działalność gospodarcza - od czego zacząć

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Film przedstawia rozmowę dwóch kobiet odnośnie działalności salonu kosmetycznego.
Formy prowadzenia działalności gospodarczej

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja przedstawia informacje dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej w branży kosmetycznej.
Przykładowy dokument CEIDG:

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D138KFP2q
Prowadzenia działalności gospodarczej

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Materiał prezentuje informacje dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej.
Wyciąg PKD dla zawodu technik usług kosmetycznych

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D138KFP2q
Tworzenie analizy SWOT

Salon kosmetyczny na rynku

Plan marketingowy - czyli od czego zacząć

Doskonała obługa klienta kluczem do sukcesu

Wyposażenie salonu kosmetycznego

Zmierz się z fakturą VAT
Poniżej znajdują się przykłady interaktywnych formularzy deklaracji podatkowych. Wszystkie obowiązujące można znaleźć na stronie Ministerstwa Finansów. Ponieważ obecnie (2018) żadna z przeglądarek nie wspiera wtyczek (plugins), w tym Adobe Reader, w celu poprawnego wyświetlania wykorzystywanych przy składaniu do systemu e‑Deklaracje dokumentów, wymagane jest zapisanie formularza na dysku lokalnym komputera i otworzenie go bezpośrednio w programie Adobe Reader.
Formularz VAT‑7

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D138KFP2q
Formularz VAT‑R

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D138KFP2q
Dokumenty ZUS
Aktualnie obowiązujące formularze ZUS można odnaleźć na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, poniżej znajdują się dwa przykładowe.
Formularz ZUS ZIUA

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D138KFP2q
Formularz ZUS ZZA

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D138KFP2q
Zagraj z PDG

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D138KFP2q
ROZWIĄZANIEROZWIĄZANIE
Zadania interaktywne
Ułóż w odpowiedniej kolejności etapy przygotowania biznes planu.
- zidentyfikowanie podmiotów z branży i określenie możliwośc współpracy
- określenie wysokości nakładów początkowych
- zbadanie konkurencji
- zidentyfikowanie własnych predyspozycji odpowiednich do typu prowadzonej działalności
- wybór strategii rynkowej
- rozpoznanie rynku i potrzeb klientów
- analiza kosztów działalności
- zidentyfikowanie niszy rynkowej
- decyzja o założeniu firmy
- pomysł
Uzupełnij luki wyrażeniami znajdującymi się poniżej.
umowie spółki, solidarnie, nazwiska wszystkich wspólników, w podziale zysków, spółka cywilna, wkład w postaci własności rzeczy lub praw, wspólników, płatnikiem podatku dochodowego
1. .......................................................................................... jest formą zorganizowanego współdziałania dwóch lub więcej osób w celu osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego.
2. Wspólnicy określają zasady współpracy w .......................................................................................... , która nie wymaga formy aktu notarialnego, ale musi zostać zarejestrowana w urzędzie skarbowym.
3. Wspólnicy muszą wnieść określony w umowie ...........................................................................................
4. Prowadzenie spraw spółki cywilnej należy do wszystkich .......................................................................................... chyba, że umowa stanowi inaczej.
5. Za pracę w spółce wspólnicy nie mogą otrzymywać wynagrodzenia, uczestniczą za to .......................................................................................... , który odbywa się według zasad określonych w umowie spółki (zwykle proporcjonalnie do wkładów), a jeżeli umowa tego nie precyzuje to w równych częściach.
6. Za zobowiązania spółki wspólnicy odpowiadają .......................................................................................... do pełnej ich wysokości całym swoim majątkiem.
7. Spółka cywilna nie jest ...........................................................................................
8. Wspólnicy indywidualnie opłacają podatek dochodowy od osób fizycznych. Nazwa spółki cywilnej (firma) musi zawierać ...........................................................................................
Połącz pojęcia z odpowiadającymi im definicjami
Zabezpieczenie wierzytelności pieniężnej., Dokument, w którym zaprezentowane są cele salonu kosmetycznego i ramy czasowe ich osiągnięcia., Analiza mocnych i słabych stron Salonu kosmetycznego oraz istniejących szans i zagrożeń., Zabezpieczenie wierzytelności pieniężnej ustanowione na nieruchomości., Dokument (papier wartościowy ), w którym jego wystawca bezwarunkowo przyrzeka zapłatę określonej w tym dokumencie kwoty.
| biznesplan | |
| zastaw | |
| analiza SWOT | |
| hipoteka | |
| weksel |
Uporządkuj przykładową analizę SWOT.
szanse, mocne strony, zagrożenia, słabe strony
| duże kompetencje zawodowe zespołu pracowników | |
| słaba reklama | |
| duża ilość funduszy z Unii Europejskiej | |
| duża konkurencja na rynku |
Zaznacz, które twierdzenia są prawdziwe, a które nie.
| Prawda | Fałsz | |
| Wynagrodzenie pieniężne to na przykład premia dla pracownika firmy. | □ | □ |
| Usługi wykonywane przez zewnętrznego wykonawcę zaliczamy do kosztów usług zewnętrznych. | □ | □ |
| Przykładem kosztu wynikającego z podatków i opłat są opłaty pocztowe. | □ | □ |
| Amortyzacja to koszt związany ze zużyciem się np. samochodu lub narzędzi. | □ | □ |
| Usługi obce to koszty usług wykonywanych przez pracowników. | □ | □ |
| Podatek PIT zaliczamy do kosztów ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń. | □ | □ |
| Koszty ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej to pozostałe koszty prowadzenia działalności gospodarczej. | □ | □ |
| Wynagrodzenia w postaci świadczeń w naturze to wynagrodzenia niepieniężne. | □ | □ |
Uzupełnij luki wyrażeniami znajdującymi się poniżej.
zużytych surowców, świadczeń, wynagrodzenia pieniężne, reprezentacji, zdrowotne, środków trwałych, podatek akcyzowy, transportowych
1. Amortyzacja – koszt związany ze zużyciem .................................................. oraz wartości niematerialnych i prawnych.
2. Zużycie materiałów i energii – wartość .................................................. , paliw, zużycie energii elektrycznej, wody, energii cieplnej.
3.Usługi obce – koszty usług wykonanych przez obce jednostki: usług remontowych i .................................................. , najmu, łączności, ochrony mienia, doradztwa.
4. Podatki i opłaty – podatki o tzw. kosztowym charakterze, czyli .................................................. , podatek od nieruchomości, podatek VAT niepodlegający odliczeniu, opłaty: skarbowa, sądowa i notarialna.
5. .................................................. – wypłacane pracownikom za prace oraz na podstawie umów zlecenie, umów o dzieło oraz innych podobnych umów.
6. Wynagrodzenia niepieniężne – wynagrodzenia w postaci .................................................. w naturze, np. wyżywienie.
7. Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia – składki na ubezpieczenia społeczne i .................................................. , Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, koszty szkoleń pracowników, koszty związane z bezpieczeństwem i higieną pracy.
8. Pozostałe koszty – np. koszty .................................................. i reklamy, koszty ubezpieczeń majątkowych, koszty podróży służbowych.
Zaznacz, czy podane zdania to prawda, czy fałsz.
| Prawda | Fałsz | |
| Wniosek do CEIDG stanowi wpis Sp.z o.o. do KRS. | □ | □ |
| Poprzez wpis do CEIDG możesz zawiesić i odwiesić działalność gospodarczą. | □ | □ |
| Biznesplan należy napisać przed uruchomieniem własnej firmy. | □ | □ |
| Wniosek do CEIDG jest deklaracją o formie rozliczania i formie zapłaty podatku dochodowego. | □ | □ |
| We wniosku CEIDG-1 deklarujesz kwotę podatku PIT, jaką będziesz odprowadzał miesięcznie do Urzędu Skarbowego. | □ | □ |
| Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć osobiście lub elektronicznie. | □ | □ |
| We wniosku o wpis do CEIDG należy podać przewidywaną liczbę osób zatrudnionych. | □ | □ |
| Wniosek CEIDG-1 jest jednocześnie zgłoszeniem do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego. | □ | □ |
Uporządkuj we właściwej kolejności części wniosku CEIDG-1.
- dane wnioskodawcy
- adres miejsca zamieszkania wnioskodawcy
- główne miejsce wykonywania działalności gospodarczej
- nazwa firmy
- data powstania obowiązku opłacania składek ZUS
- rodzaj wniosku
- dane identyfikacyjne rachunków bankowych wnioskodawcy
- dane pełnomocnika
Przyporządkuj poszczególne instytucje pełniące funkcje kontrolne do przypisanych im zadań.
przeprowadza kontrole w zakładach pracy, udziela bezpłatnych porad pracownikom w zakresie prawa pracy, zapobieganie powstawaniu chorób (w tym zakaźnych i zawodowych, w przypadku stwierdzenia łamania praw pracowniczych prowadzi postępowanie mandatowe, kieruje wnioski o ukaranie do sądów grodzkich oraz powiadamia prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, rozpatruje pisemne skargi, kontrolna pełniona w przedsiębiorstwie przez pracowników, ochrona zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości I uciążliwości środowiska, kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych, zapewnienie przez zakład prawidłowych warunków pracy
| Państwowa Inspekcja Pracy | |
|---|---|
| Państwowa Inspekcja Sanitarna (SANEPID) | |
| Społeczna Inspekcja Pracy |
Zaznacz, czy podane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
| Prawda | Fałsz | |
| Strategia marketingowa obejmuje zbiór działań, które mają zapewnić realizację zamierzeń przedsiębiorstwa wobec rynku. | □ | □ |
| Strategia dywersyfikacji to zintensyfikowanie sprzedaży dotychczasowego produktu. | □ | □ |
| Analiza SWOT stanowi element planu marketingowego i jest techniką analityczną. | □ | □ |
| Analiza SWOT pozwala na określenie mocnych i słabych stron przedsięwzięcia tylko w otoczeniu zewnętrznym przedsiębiorstwa. | □ | □ |
| Marketing to strategia dostosowania się przedsiębiorstw do potrzeb nabywców i aktywne wywieranie wpływu na nabywców, czego skutkiem ma być osiągnięcie celów przedsiębiorstwa. | □ | □ |
| Promocja to wszystkie czynności związane z przemieszczaniem produktu od producenta do ostatecznego odbiorcy. | □ | □ |
| Produkt charakteryzuje jego jakość, cechy, marka, opakowanie. | □ | □ |
| Konsumenci, nabywcy, hurtownicy, detaliści, liderzy opinii to odbiorcy przekazu, których określamy w planie marketingowym. | □ | □ |
Słownik terminów
Koszt stopniowego zużywania środków trwałych (środków o wartości przekraczającej kwotę 10 000 zł) oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Dokument planistyczny, który uwzględnia uwarunkowania natury finansowej, marketingowej, rynkowej, organizacyjnej, kadrowej i technologicznej przedsiębiorstwa; to zestaw dokumentów (ocen i analiz), na podstawie których opracowywana jest prognoza przyszłych celów przedsiębiorstwa i sposobów ich osiągania.
Zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie kopalin ze złóż także działalność zawodowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.
Mierzy odpowiedź ilości popytu lub podaży dobra na zmianę jego ceny. Jest obliczana jako procentowa zmiana w ilości popytu - lub podaży - podzielona przez procentową zmianę w cenie. Elastyczność mówi nam, czy coś jest elastyczne - czyli bardzo czułe - jednostkowo elastyczne, lub nieelastyczne - mało czułe.
Proces, w którym podmioty rynkowe konkurują ze sobą w zawieraniu transakcji rynkowych, poprzez przedstawianie korzystniejszej od innych podmiotów oferty rynkowej dla zrealizowania swoich interesów. Konkurowanie może się odbywać w oparciu o cenę, jakość, formę płatności i wiele innych. W zależności od struktury rynku, na którym zachodzi proces konkurencji, wyróżnia się różne modele konkurencji.
Gospodarczo uzasadnione zużycie albo wykorzystanie zasobów przedsiębiorstwa.
Prawne określenie człowieka, jako podmiotu stosunku cywilnoprawnego. Osoby fizyczne posiadają zdolność prawną, a także po spełnieniu określonych warunków zdolność do czynności prawnych.
Obowiązkowe świadczenie pieniężne na rzecz państwa zależne od dochodu i wykorzystanych odliczeń. Wyróżniamy podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) oraz podatek dochodowy od osób prawnych (CIT).
Sposób opodatkowania odpowiedni dla przedsiębiorców osiągających duże dochody, a także dla singli i osób bezdzietnych, gdyż nie daje możliwości skorzystania z ulg, odliczeń czy rozliczenia się ze współmałżonkiem. Podatek liniowy wynosi 19% (stan: 2018).
Umownie przyjęty, hierarchicznie usystematyzowany podział zbioru rodzajów działalności społeczno‑gospodarczej, jakie realizują jednostki (podmioty gospodarcze).
To wartość sprzedanych produktów i usług oraz innych składników majątku przedsiębiorstwa wyrażona w pieniądzu.
Stawkę podatku dla podatnika wykonującego swoje czynności osobiście określa Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tę metodę można wykorzysta również przy spółkach cywilnych i jawnych. Stawka ryczałtu przy prowadzeniu zakładu kosmetycznego wynosi 8,5% (stan: 2018).
Jest formą prowadzenia działalności gospodarczej przez dwóch lub więcej przedsiębiorców. W odróżnieniu od spółek, których funkcjonowanie reguluje kodeks spółek handlowych, spółka cywilna nie posiada osobowości prawnej, nie jest jednostką organizacyjną, nie posiada podmiotowości prawnej. Cel jej zawiązania może być zarówno zarobkowy jak i niezarobkowy. Regulacje dotyczące spółki cywilnej zawarte są w kodeksie cywilnym w księdze zobowiązań.
Materiały dydaktyczne

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D138KFP2q