Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Kotliny Podkarpackie

  • uczeń zna położenie oraz podział fizyczno‑geograficzny Kotlin Podkarpackich,

  • uczeń zna i wymienia najważniejsze cechy krajobrazu kotlin,

  • uczeń wymienia atrakcje turystyczne kotlin.

  • uczeń potrafi opisać budowę geologiczną kotlin,

  • uczeń wskazuje na mapie i nazywa rejony występowania bogactw mineralnych,

  • uczeń charakteryzuje warunki przyrodnicze rozwoju rolnictwa w Kotlinie Sandomierskiej,

  • uczeń potrafi dokonać porównania kotlin pod względem możliwości rozwoju przemysłu i rolnictwa.

Metoda i forma pracy

Metody: praca z podręcznikiem i mapą – karty pracy.

Forma pracy: indywidualna lub grupowa.

Środki dydaktyczne

Podręcznik „Planeta 3” (str. 183 – 185) , Atlas geograficzny „Polska, kontynenty, świat” PPWK „Nowa Era” lub Ilustrowany Atlas Świata Wyd. Rożak, Szkolny słownik geograficzny J. Flisa, fragmenty filmu edukacyjnego na kasecie VHS Kotliny Podkarpackie (środowisko przyrodnicze i gospodarka) Geografia dla klas VIII wyd. M. Rożak, karty pracy

  • część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności)

  • nauczyciel zadaje pytania sprawdzające materiał z poprzedniej lekcji, np.:

    • wymień charakterystyczne cechy ukształtowania Wyżyny ...( Lubelskiej, Roztocza)

    • jakie surowce mineralne eksploatowane są we wschodniej części wyżyn?

    • na jakiej rzece znajdują się progi skalne i co jest przyczyną ich powstania?

    • wyjaśnij określenie wąwóz (parów, szypoty, szumy, margle, less)

    • jakie rośliny uprawiane są na terenie Wyżyny Lubelskiej?, itp.

  • nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji „Kotliny Podkarpackie”, wyjaśnia cele lekcji, podaje wymagania edukacyjne i rozdaje każdemu uczniowi kartę pracy

  • nauczyciel podaje czas na rozwiązanie zadania (samodzielnie ok. 25 – 30 min., w zespole – krócej)

  • praca indywidualna w oparciu środki dydaktyczne (podręcznik, atlasy, słownik)

  • uczniowie wykonują zadania z karty pracy

  • nauczyciel kontroluje ich pracę, pomaga i wyjaśnia

  • nauczyciel prosi 1 – 3 uczniów o zaprezentowanie rozwiązanej karty pracy

  • nauczyciel ocenia pracę uczniów – zbiera pozostałe karty do sprawdzenia i oceny.

  • nauczyciel zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości, np.:

    • wymień charakterystyczne cechy ukształtowania Kotlin Podkarpackich

    • jakie surowce mineralne eksploatowane są na obszarze Kotlin?

    • wyjaśnij określenia: płaskowyż , zapadlisko tektoniczne

    • dokonaj charakterystyki warunków przyrodniczych dla rozwoju rolnictwa w Kotlinie Sandomierskiej, itp.

Wskazówka : wprowadzeniem do lekcji lub jej podsumowaniem mogą być fragmenty filmu edukacyjnego na kasecie VHS „Wyżyny Polskie” (środowisko przyrodnicze i gospodarka) Geografia dla klas VIII wyd. M. Rożak.

    1. Atlas geograficzny- Polska, kontynenty, świat. Wydawnictwo Nowa Era Redakcja Atlas geograficzny – „Polska, kontynenty, świat”, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.

    2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk –Straszyn.2004.

    3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum część I i II, SOP Toruń 1999.

    4. Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.

    5. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak. Straszyn k. Gdańska 2006

    6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańsk –Straszyn 2004.

    7. Szubert Mariusz. Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski Wyd. M. Rożak Gdańsk –Straszyn.2004.

Karta pracy ucznia

Wskazówka : Karta pracy może być wykorzystana do pracy samodzielnej ucznia (można wtedy ocenić samodzielną pracę każdego ucznia na lekcji), lub mogą ją rozwiązywać 2- 4 osobowe grupy. W części przygotowawczej należy wtedy klasę podzielic na niewielkie grupy

Zadanie domowe

Korzystając z mapy w atlasie, oblicz odległość rzeczywistą w linii prostej między Oświęcimiem a Przemyślem

Opr. Urszula Różycka- Nocuń

RlQlrGoeklBK4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 44.00 KB w języku polskim