Kotliny Podkarpackie
Scenariusz lekcji – Kotliny Podkarpackie
uczeń zna położenie oraz podział fizyczno‑geograficzny Kotlin Podkarpackich,
uczeń zna i wymienia najważniejsze cechy krajobrazu kotlin,
uczeń wymienia atrakcje turystyczne kotlin.
uczeń potrafi opisać budowę geologiczną kotlin,
uczeń wskazuje na mapie i nazywa rejony występowania bogactw mineralnych,
uczeń charakteryzuje warunki przyrodnicze rozwoju rolnictwa w Kotlinie Sandomierskiej,
uczeń potrafi dokonać porównania kotlin pod względem możliwości rozwoju przemysłu i rolnictwa.
Metoda i forma pracy
Metody: praca z podręcznikiem i mapą – karty pracy.
Forma pracy: indywidualna lub grupowa.
Środki dydaktyczne
Podręcznik „Planeta 3” (str. 183 – 185) , Atlas geograficzny „Polska, kontynenty, świat” PPWK „Nowa Era” lub Ilustrowany Atlas Świata Wyd. Rożak, Szkolny słownik geograficzny J. Flisa, fragmenty filmu edukacyjnego na kasecie VHS Kotliny Podkarpackie (środowisko przyrodnicze i gospodarka) Geografia dla klas VIII wyd. M. Rożak, karty pracy
część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności)
nauczyciel zadaje pytania sprawdzające materiał z poprzedniej lekcji, np.:
wymień charakterystyczne cechy ukształtowania Wyżyny ...( Lubelskiej, Roztocza)
jakie surowce mineralne eksploatowane są we wschodniej części wyżyn?
na jakiej rzece znajdują się progi skalne i co jest przyczyną ich powstania?
wyjaśnij określenie wąwóz (parów, szypoty, szumy, margle, less)
jakie rośliny uprawiane są na terenie Wyżyny Lubelskiej?, itp.
nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji „Kotliny Podkarpackie”, wyjaśnia cele lekcji, podaje wymagania edukacyjne i rozdaje każdemu uczniowi kartę pracy
nauczyciel podaje czas na rozwiązanie zadania (samodzielnie ok. 25 – 30 min., w zespole – krócej)
praca indywidualna w oparciu środki dydaktyczne (podręcznik, atlasy, słownik)
uczniowie wykonują zadania z karty pracy
nauczyciel kontroluje ich pracę, pomaga i wyjaśnia
nauczyciel prosi 1 – 3 uczniów o zaprezentowanie rozwiązanej karty pracy
nauczyciel ocenia pracę uczniów – zbiera pozostałe karty do sprawdzenia i oceny.
nauczyciel zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości, np.:
wymień charakterystyczne cechy ukształtowania Kotlin Podkarpackich
jakie surowce mineralne eksploatowane są na obszarze Kotlin?
wyjaśnij określenia: płaskowyż , zapadlisko tektoniczne
dokonaj charakterystyki warunków przyrodniczych dla rozwoju rolnictwa w Kotlinie Sandomierskiej, itp.
Wskazówka : wprowadzeniem do lekcji lub jej podsumowaniem mogą być fragmenty filmu edukacyjnego na kasecie VHS „Wyżyny Polskie” (środowisko przyrodnicze i gospodarka) Geografia dla klas VIII wyd. M. Rożak.
Atlas geograficzny- Polska, kontynenty, świat. Wydawnictwo Nowa Era Redakcja Atlas geograficzny – „Polska, kontynenty, świat”, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.
Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk –Straszyn.2004.
Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum część I i II, SOP Toruń 1999.
Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.
Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak. Straszyn k. Gdańska 2006
Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańsk –Straszyn 2004.
Szubert Mariusz. Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski Wyd. M. Rożak Gdańsk –Straszyn.2004.
Karta pracy ucznia
Wskazówka : Karta pracy może być wykorzystana do pracy samodzielnej ucznia (można wtedy ocenić samodzielną pracę każdego ucznia na lekcji), lub mogą ją rozwiązywać 2- 4 osobowe grupy. W części przygotowawczej należy wtedy klasę podzielic na niewielkie grupy
Zadanie domowe
Korzystając z mapy w atlasie, oblicz odległość rzeczywistą w linii prostej między Oświęcimiem a Przemyślem
Opr. Urszula Różycka- Nocuń