Kowalencyjne wiązania atomowe
SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Kowalencyjne wiązania atomowe”
Chemia, III etap edukacyjny
Temat: Kowalencyjne wiązania atomowe.
Treści kształcenia:
Podstawa programowa: Punkt (2.9) [uczeń]: na przykładzie cząsteczek HIndeks dolny 22, ClIndeks dolny 22, NIndeks dolny 22, COIndeks dolny 22, HIndeks dolny 22O, HCl, NHIndeks dolny 33 opisuje powstawanie wiązań atomowych (kowalencyjnych); zapisuje wzory sumaryczne i strukturalne tych cząsteczek.
Cele zoperacjonalizowane:
UCZEŃ | definiuje pojęcia: atom, cząsteczka wiązanie kowalencyjne; |
przedstawia różnice między atomem a cząsteczką; | |
wyjaśnia istotę wiązania kowalencyjnego; | |
wyjaśnia rolę elektronów walencyjnych w tworzeniu cząsteczek; | |
wie, że oktet i dublet elektronowy są trwałymi stanami atomu; | |
potrafi przedstawić za pomocą wzorów elektronowych powstawanie wiązań atomowych na przykładzie cząsteczek HIndeks dolny 22, ClIndeks dolny 22, NIndeks dolny 22, COIndeks dolny 22, HIndeks dolny 22O, HCl, NHIndeks dolny 33; | |
dzieli wiązania kowalencyjne na spolaryzowane i niespolaryzowane. |
Nabywane umiejętności:
UCZEŃ | podaje przykłady cząsteczek, w których występują wiązania kowalencyjne; |
rozumie wiązanie kowalencyjne jako jeden ze sposobów łączenia się atomów; | |
zapisuje wzory sumaryczne i strukturalne cząsteczek HIndeks dolny 22, ClIndeks dolny 22, NIndeks dolny 22, COIndeks dolny 22, HIndeks dolny 22O, HCl, NHIndeks dolny 33; | |
umie zbudować modele cząsteczek pierwiastków gazowych. |
Kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym;
umiejętność uczenia się;
kompetencje informatyczne;
podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne.
Etapy lekcji
Wstęp:
W formie krótkiej pogadanki przypomnienie wiadomości na temat budowy atomu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na elektrony walencyjne. Definicja powłoki walencyjnej, Przypomnienie na przykładzie, co informuje nas o ilości elektronów walencyjnych.
Przebieg zajęć:
Przypomnienie zależności pomiędzy budową atomu a położeniem pierwiastka w układzie okresowym, na przykładzie budowy atomu wodoru. Podanie definicji wiązania kowalencyjnego: rodzaj wiązania chemicznego, którego istotą jest istnienie pary elektronów, które są współdzielone w równym stopniu przez oba atomy tworzące to wiązanie.
Nauczyciel prezentuje film i wyjaśnia, w jaki sposób powstaje wiązanie kowalencyjne. Wprowadza podział wiązań kowalencyjnych na spolaryzowane i niespolaryzowane. Definiuje pojęcie dubletu i oktetu elektronowego.
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne. Po skończonym ćwiczeniu zapisują wzory sumaryczne i strukturalne tworzonych cząsteczek na tablicy.
Podsumowanie:
Uczniowie na podstawie informacji zdobytych podczas lekcji udzielają odpowiedzi na pytania:
- co to jest wiązanie kowalencyjne?
- między jakimi atomami występuje to wiązanie?
- jaką rolę pełnią elektrony walencyjne?
Zadanie domowe
Przedstaw za pomocą dowolnego sposobu tworzenie wiązania kowalencyjnego podczas powstawania cząsteczki BrIndeks dolny 22.
Środki dydaktyczne:
film animowany „Powstawanie wiązań kowalencyjnych”;
ćwiczenie interaktywne „Budowanie cząsteczek”;
komputery połączone z Internetem;
podręcznik, encyklopedia;
układ okresowy pierwiastków.
Metody dydaktyczne:
pogadanka;
dyskusja kierowana;
ćwiczenia interaktywne.
Formy dydaktyczne:
praca indywidualna;
praca zbiorowa.
Dla ucznia zdolnego
Przedstaw za pomocą dowolnego sposobu tworzenie wiązania kowalencyjnego podczas powstawania cząsteczki PIndeks dolny 44.