Rzeki główne w Polsce.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozumie pojęcia: pasy ukształtowania powierzchni Polski,

  • zna określenia niziny, wyżyny, góry, depresja,

  • zna barwy stosowane na mapach hipsometrycznych i właściwie je interpretuje,

  • wymienia krainy geograficzne Polski.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wskazać na mapie przebieg pasów ukształtowania powierzchni Polski,

  • potrafi wskazać najwyżej i najniżej położone miejsca w Polsce,

  • odczytuje z mapy nazwy krain geograficznych,

  • potrafi umiejscowić wybrane obiekty w krainach geograficznych,

  • wykonuje zadania na mapie konturowej Polski.

c) Postawy

Uczeń:

  • wykonuje starannie polecenia,

  • jest aktywny.

2. Metoda i forma pracy

Słowne: pogadanka, praca z tekstem, praca z mapą, indywidualna, zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, atlas „Świat wokół nas”, ścienna mapa fizyczna Polski, karta pracy.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Przypomnienie form ukształtowania powierzchni Polski i odpowiadających im kolorów.

3. Podanie tematu lekcji i wyjaśnienie jej celów.

b) Faza realizacyjna

1. Uczniowie odczytują z mapy krainy geograficzne w poszczególnych pasach ukształtowania powierzchni Polski.

2. Uczniowie umiejscawiają na mapie wybrane obiekty.

3. Rozdanie kart pracy i ich uzupełnienie na podstawie podręcznika i atlasu( załącznik nr 1).

c) Faza podsumowująca

1. Uczniowie prezentują wykonane ćwiczenie, wskazują obiekty na mapie ściennej.

2. Ocena pracy uczniów.

3. Praca w domu – odpowiedz na pytanie: W jakim pasie ukształtowania powierzchni Polski mieszkamy? Podaj nazwę krainy geograficznej.

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik nr1

Korzystając z podręcznika i atlasu do podanych obiektów dopisz nazwy krain geograficznych, następnie zaznacz je na mapie wpisując odpowiednie cyfry.

  1. Warszawa –

  2. Kraków –

  3. Katowice –

  4. Wrocław –

  5. Lublin –

  6. Częstochowa –

  7. Poznań –

  8. Woliński Park Narodowy –

  9. Kampinoski Park Narodowy –

  10. Poleski Park Narodowy –

  11. Świętokrzyski Park Narodowy –

  12. Bieszczadzki Park Narodowy –

  13. Karkonoski Park Narodowy –

R1QmWSPIpxQ5S

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RhNo3JCYKqJJU

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 143.33 KB w języku polskim
R1Rrwhw80hgZA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 928.50 KB w języku polskim