Kraje bogate i biedne
Kraje bogate i biedne
Cele lekcji
Cel ogólny
Przedstawienie różnorodności świata pod względem rozwoju gospodarczego.
a) Wiadomości
Uczeń:
prawidłowo stosuje terminy: PKB, KWR, Grupa G‑8, bogata północ,
lokalizuje na mapie KWR,
lokalizuje na mapie KSR,
prawidłowo stosuje terminy: KSR, biedne południe, Trzeci Świat.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyjaśnić wpływ tempa wzrostu gospodarczego na wielkość PKB,
scharakteryzować wybrane problemy społeczne,
dostrzec pozytywne i negatywne konsekwencje gwałtownego wzrostu gospodarczego.
c) Postawy
Uczeń:
ocenia sytuację,
wykazuje uwrażliwienie na problemy innych,
bierze czynny udział w lekcji.
Metoda i forma pracy
pogadanka, praca w grupach, praca z podręcznikiem
Środki dydaktyczne
podręcznik, flamastry, arkusze papieru, atlas świata
Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, omówienie celów lekcji.
Nauczyciel przypomina, co oznacza termin PKB oraz zróżnicowanie tego PKB w zależności od rozwoju gospodarczego. Wyjaśnia, że nie zawsze PKB jest miernikiem jakości życia ludzi, czego przykładem może być Irak.
b) Faza realizacyjna
Następnie przedstawia podział świata na kraje bogate i biedne, wskazując, że kraje północne uważane są za bogate, południowe zaś za biedne.
Dzieli klasę na dwie grupy:
Grupa 1 na podstawie podręcznika charakteryzuje i wskazuje na mapie kraje bogate, czyli kraje wysoko rozwinięte (KWR).
Grupa 2 charakteryzuje kraje słabo rozwinięte (KSR).
Na wykonanie tego zadania uczniowie mają około 10 - 15 minut. W czasie pracy mogą korzystać z atlasu i mapy ściennej świata. Każdą cechę charakterystyczną zapisują na oddzielnej kartce. Po upływie czasu pracy przedstawiciele grup prezentują wyniki i za pomocą magnesów przytwierdzają kartki do tablicy. Po prezentacji obydwu grup nauczyciel uzupełnia informacje oraz prosi o zapisanie w zeszytach podanej charakterystyki.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje karty pracy (załącznik). Uczniowie je uzupełniają i odczytują wyniki. Nauczyciel kontroluje poprawność wykonania zadania, ocenia.
Bibliografia
Wład P., Geografia 2– człowiek gospodarzem Ziemi – Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2003.
Wład P., Geografia 2– człowiek gospodarzem Ziemi – podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2003.
Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Otocz obwódką wskaźniki, które stosuje się do oceny poziomu rozwoju gospodarczego państwa:
gęstość zaludnienia, długość granicy lądowej, warunki klimatyczne, długość granicy morskiej, liczba lekarzy na 10 tys. mieszkańców, produkt krajowy brutto na 1 mieszkańca, wysokość nad poziomem morza, terytorium kraju na 1 mieszkańca.
Otocz obwódką cechy, które są typowe dla KWR:
większość ludności mieszka w mieście, wysokie obroty ma handel zagraniczny, bezrobocie jest wysokie, większość ludności aktywnej zawodowo pracuje w usługach.
Czas trwania lekcji
45 minut
Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy II LP.