Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kraje bogate i biedne

Cele lekcji

Cel ogólny

Przedstawienie różnorodności świata pod względem rozwoju gospodarczego.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • prawidłowo stosuje terminy: PKB, KWR, Grupa G‑8, bogata północ,

  • lokalizuje na mapie KWR,

  • lokalizuje na mapie KSR,

  • prawidłowo stosuje terminy: KSR, biedne południe, Trzeci Świat.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić wpływ tempa wzrostu gospodarczego na wielkość PKB,

  • scharakteryzować wybrane problemy społeczne,

  • dostrzec pozytywne i negatywne konsekwencje gwałtownego wzrostu gospodarczego.

c) Postawy

Uczeń:

  • ocenia sytuację,

  • wykazuje uwrażliwienie na problemy innych,

  • bierze czynny udział w lekcji.

Metoda i forma pracy

pogadanka, praca w grupach, praca z podręcznikiem

Środki dydaktyczne

podręcznik, flamastry, arkusze papieru, atlas świata

Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, omówienie celów lekcji.

Nauczyciel przypomina, co oznacza termin PKB oraz zróżnicowanie tego PKB w zależności od rozwoju gospodarczego. Wyjaśnia, że nie zawsze PKB jest miernikiem jakości życia ludzi, czego przykładem może być Irak.

b) Faza realizacyjna

Następnie przedstawia podział świata na kraje bogate i biedne, wskazując, że kraje północne uważane są za bogate, południowe zaś za biedne.

Dzieli klasę na dwie grupy:

Grupa 1 na podstawie podręcznika charakteryzuje i wskazuje na mapie kraje bogate, czyli kraje wysoko rozwinięte (KWR).

Grupa 2 charakteryzuje kraje słabo rozwinięte (KSR).

Na wykonanie tego zadania uczniowie mają około 10 - 15 minut. W czasie pracy mogą korzystać z atlasu i mapy ściennej świata. Każdą cechę charakterystyczną zapisują na oddzielnej kartce. Po upływie czasu pracy przedstawiciele grup prezentują wyniki i za pomocą magnesów przytwierdzają kartki do tablicy. Po prezentacji obydwu grup nauczyciel uzupełnia informacje oraz prosi o zapisanie w zeszytach podanej charakterystyki.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel rozdaje karty pracy (załącznik). Uczniowie je uzupełniają i odczytują wyniki. Nauczyciel kontroluje poprawność wykonania zadania, ocenia.

Bibliografia

  1. Wład P., Geografia 2– człowiek gospodarzem Ziemi – Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2003.

  2. Wład P., Geografia 2– człowiek gospodarzem Ziemi – podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2003.

Załączniki

a) Karta pracy ucznia

  1. Otocz obwódką wskaźniki, które stosuje się do oceny poziomu rozwoju gospodarczego państwa:

gęstość zaludnienia, długość granicy lądowej, warunki klimatyczne, długość granicy morskiej, liczba lekarzy na 10 tys. mieszkańców, produkt krajowy brutto na 1 mieszkańca, wysokość nad poziomem morza, terytorium kraju na 1 mieszkańca.

  1. Otocz obwódką cechy, które są typowe dla KWR:

większość ludności mieszka w mieście, wysokie obroty ma handel zagraniczny, bezrobocie jest wysokie, większość ludności aktywnej zawodowo pracuje w usługach.

Czas trwania lekcji

45 minut

Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy II LP.

R1dIfM4Qo80hf

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.44 KB w języku polskim
R12VovEotgWVK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim