Kraje rozwijające się i kraje neutralne. Rodzaje państw i ich charakterystyka
Kraje rozwijające się i kraje neutralne. Rodzaje państw i ich charakterystyka
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
zna atrybuty państwa,
wie, co to są niesuwerenne organizacje terytorialne,
zna status prawnomiędzynarodowy Andory i Monako,
wie, jakie są rodzaje państw,
wie, co to jest neutralność i polityka neutralności,
rozumie pojęcie „państwa rozwijające się” i wymienia przykłady takich państw.
b) Umiejętności
Uczeń:
rozróżnia państwa od niesuwerennych organizacji terytorialnych,
podaje i analizuje przykłady państw neutralnych.
2. Metoda i forma pracy
Metoda poszukująca: uczniowie zastanawiają się nad tym, według jakich kryteriów możemy różnicować państwa i podają swoje propozycje. Nauczyciel tłumaczy, co to są niesuwerenne organizacje terytorialne. Wybrani wcześniej uczniowie przedstawiają krótką charakterystykę politycznego statusu Andory i Monako.
Metoda podająca: nauczyciel wymienia i omawia kryteria służące charakteryzowaniu państw. Podaje przykłady. Uczniowie słuchają i zapisują najważniejsze fakty.
Ostatnia część zajęć będzie miała charakter praktycznego powtórzenia wiadomości z lekcji. Nauczyciel nazywa konkretne państwo, a wybrany uczeń odnajduje je na mapie
i charakteryzuje według wcześniej poznanych kryteriów (można jednocześnie sprawdzić wiedzę uczniów na temat poszczególnych krajów – m.in. stolica, forma rządów, dominujące wyznanie, gospodarka).
W formie konkursu: dzielimy klasę na kilka grup. Każda z nich wybiera sobie państwo
i rysuje jego charakterystykę. Pozostała część klasy ma odgadnąć, o jakim kraju jest mowa.
3. Środki dydaktyczne
Mapa polityczna świata.
Słownik języka polskiego.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Jak można zróżnicować państwa? Nauczyciel wymienia kryteria: ekonomiczne, geograficzne i polityczne (ustrojowe). Uczniowie przedstawiają swoje propozycje.
Uczniowie nazywają najważniejsze cechy charakteryzujące Polskę jako państwo
(m.in. demokracja, wolny rynek, kraj w przeważającej części nizinny, dostęp do morza, członkostwo w UE i NATO).
Na koniec nauczyciel podkreśla, że wszystkie państwa, niezależnie od jakichkolwiek podziałów, w świetle prawa międzynarodowego są suwerenne i względem siebie równe.
b) Faza realizacyjna
Podkreślenie, że w świetle prawa międzynarodowego tylko twory suwerenne mogą być nazywane państwami (uczniowie przypominają sobie i wymieniają atrybuty państwa).
Wybrani uczniowie w formie krótkich referatów przedstawiają status prawny Andory
i Monako.Podział państw według podstawowych kryteriów (strukturalnych, ekonomicznych, geograficznych). Uczniowie podają przykłady państw odpowiadających poszczególnym charakterystykom.
Omówienie zagadnienia: neutralność państw. Wyjaśnienie politycznego
i książkowego znaczenia terminu „neutralność”. Uczniowie konstruują zdania
z użyciem tego słowa.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie charakteryzują poszczególne państwa według kryteriów omawianych w trakcie lekcji. Podają przykłady konkretnych państw w oparciu o ich ogólną charakterystykę. Nauczyciel przeprowadza konkurs.
5. Bibliografia
Góralczyk W., Sawicki S., Prawo międzynarodowe publiczne w zarysie, wyd. 11, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2006.
Sutor J., Państwa neutralne i niezaangażowane, Wiedza Powszechna,
Warszawa 1972.Uniwersalny słownik języka polskiego, pod red. S. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Powtórz wiadomości z lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz niniejszy jest poświęcony charakterystyce państw według określonych kryteriów. Szczególna uwaga została zwrócona na państwa rozwijające się oraz państwa trwale neutralne.