Kraje skandynawskie – sąsiedztwo przez Bałtyk
Scenariusz lekcji – Kraje skandynawskie – sąsiedztwo przez Bałtyk
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Definiowanie pojęć związanych z cechami krajobrazu państw skandynawskich, w tym: fiordy, fieldy, szkiery, szelf, pojezierze, tajga, gejzery.
Poznanie cech wyróżniających każde z krajów skandynawskich.
b) Umiejętności
wykorzystanie pozyskanych informacji z internetu na lekcji.
kształcenie umiejętności obsługi komputera i internetu.
dokonywanie selekcji informacji (przede wszystkim wyróżnianie cech wspólnych i typowych dla każdego pozyskanych państw skandynawskich).
interpretacja uzyskanych informacji.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, dyskusja konferencyjna.
3. Środki dydaktyczne
Mapa, plansze, wykresy, materiały własne ucznia, internet, podręcznik, zeszyt ćwiczeń.
4. Przebieg lekcji
Scenariusz przeznaczony jest na dwie jednostki lekcyjne: pierwsza odbywa się w pracowni komputerowej, druga – w gabinecie geograficznym.
a) Faza przygotowawcza
Zajęcia odbywają się w pracowni komputerowej, gdzie na wstępie nauczyciel podaje temat lekcji, przypomina uczniom regulamin pracowni komputerowej i wyjaśnia sposób pracy. Po tym następuje podział uczniów na 5 grup, przedstawiciel każdej grupy losuje jedną karteczkę z nazwą państwa skandynawskiego (Danii, Szwecji, Finlandii, Norwegii i Islandii).
b) Faza realizacyjna
Przydzielenie każdej grupie konkretnych zagadnień do opracowania wg schematu:
informacje wstępne (powierzchnia, flaga, stolica), określenie położenia, granic (sąsiedzi), największe miasta,
cechy ukształtowania powierzchni (przeważające formy terenu, najwyższy szczyt),
warunki klimatyczne (strefa i typ klimatu, temperatury, opady),
szata roślinna,
charakterystyka rolnictwa (główne uprawy, hodowla),
charakterystyka przemysłu (główne bogactwa mineralne, przemysł),
ciekawostki geograficzne, które wyróżniają ten kraj spośród państw skandynawskich i europejskich.
c) Faza podsumowująca
Ta część lekcji (druga jednostka) odbywa się w gabinecie geograficznym, gdzie lider każdej grupy, przy ewentualnej pomocy pozostałych członków, omawia swoje zagadnienia korzystając z map, plansz, wykresów. Po przedstawieniu informacji przez każdą grupę, uczniowie z innych grup wypowiadają swoje opinie o przygotowanej przez koleżanki i kolegów prezentacji. Na koniec nauczyciel poddaje pod dyskusję zagadnienie o roli internetu w uzyskiwaniu informacji dla potrzeb szkolnych (geograficznych).
Ćwiczenie sprawdzające orientację wyróżnianiu charakterystycznych cech dla państw skandynawskich (w karcie pracy ucznia).
Zadanie domowe (w załączniku):
obowiązkowe (dla wszystkich uczniów)
dla chętnych.
5. Bibliografia
Program” Geografia” Wydawnictwa Edukacyjnego Wiking
„Geografia 2” – podręcznik do gimnazjum, Hanna Staniów
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Ćwiczenie:
Rozpoznaj, którego z państw skandynawskich dotyczy opis (Uwaga! Nazwy państw mogą się powtarzać).
Na obszarach aktywnych wulkanicznie można tu spotkać gejzery - ………… (Islandia)
W pobliżu miast Kiruna i Gallivare eksploatowane są rudy żelaza - ………… (Szwecja)
W krajobrazie kraju najbardziej charakterystyczne są lasy i woda - ………… (Finlandia)
Bogactwem kraju są rzeki górskie i liczne, zbudowane na nich, hydroelektrownie - ………… (Norwegia)
Kraj nizinny, z dogodnymi warunkami do rozwoju rolnictwa - ………… (Dania)
Kraj „ognia i lodu” - ………… (Islandia)
Blisko połowa mieszkańców kraju mieszka w stolicy - ………… (Islandia)
Państwo leżące na Półwyspie Jutlandzkim - ………… (Dania)
Dobrze rozwinięty przemysł przetwórczy, działania zmierzające do ochrony środowiska - ………… (Szwecja)
Wysoko wyspecjalizowane, wydajne rolnictwo, wykorzystanie energii wiatrowej - ………… (Dania)