Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Kraje skandynawskie – sąsiedztwo przez Bałtyk

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Definiowanie pojęć związanych z cechami krajobrazu państw skandynawskich, w tym: fiordy, fieldy, szkiery, szelf, pojezierze, tajga, gejzery.

  2. Poznanie cech wyróżniających każde z krajów skandynawskich.

b) Umiejętności

  1. wykorzystanie pozyskanych informacji z internetu na lekcji.

  2. kształcenie umiejętności obsługi komputera i internetu.

  3. dokonywanie selekcji informacji (przede wszystkim wyróżnianie cech wspólnych i typowych dla każdego pozyskanych państw skandynawskich).

  4. interpretacja uzyskanych informacji.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, dyskusja konferencyjna.

3. Środki dydaktyczne

Mapa, plansze, wykresy, materiały własne ucznia, internet, podręcznik, zeszyt ćwiczeń.

4. Przebieg lekcji

Scenariusz przeznaczony jest na dwie jednostki lekcyjne: pierwsza odbywa się w pracowni komputerowej, druga – w gabinecie geograficznym.

a) Faza przygotowawcza

Zajęcia odbywają się w pracowni komputerowej, gdzie na wstępie nauczyciel podaje temat lekcji, przypomina uczniom regulamin pracowni komputerowej i wyjaśnia sposób pracy. Po tym następuje podział uczniów na 5 grup, przedstawiciel każdej grupy losuje jedną karteczkę z nazwą państwa skandynawskiego (Danii, Szwecji, Finlandii, Norwegii i Islandii).

b) Faza realizacyjna

Przydzielenie każdej grupie konkretnych zagadnień do opracowania wg schematu:

  1. informacje wstępne (powierzchnia, flaga, stolica), określenie położenia, granic (sąsiedzi), największe miasta,

  2. cechy ukształtowania powierzchni (przeważające formy terenu, najwyższy szczyt),

  3. warunki klimatyczne (strefa i typ klimatu, temperatury, opady),

  4. szata roślinna,

  5. charakterystyka rolnictwa (główne uprawy, hodowla),

  6. charakterystyka przemysłu (główne bogactwa mineralne, przemysł),

  7. ciekawostki geograficzne, które wyróżniają ten kraj spośród państw skandynawskich i europejskich.

c) Faza podsumowująca

  1. Ta część lekcji (druga jednostka) odbywa się w gabinecie geograficznym, gdzie lider każdej grupy, przy ewentualnej pomocy pozostałych członków, omawia swoje zagadnienia korzystając z map, plansz, wykresów. Po przedstawieniu informacji przez każdą grupę, uczniowie z innych grup wypowiadają swoje opinie o przygotowanej przez koleżanki i kolegów prezentacji. Na koniec nauczyciel poddaje pod dyskusję zagadnienie o roli internetu w uzyskiwaniu informacji dla potrzeb szkolnych (geograficznych).

  2. Ćwiczenie sprawdzające orientację wyróżnianiu charakterystycznych cech dla państw skandynawskich (w karcie pracy ucznia).

  3. Zadanie domowe (w załączniku):

    • obowiązkowe (dla wszystkich uczniów)

    • dla chętnych.

5. Bibliografia

  1. Program” Geografia” Wydawnictwa Edukacyjnego Wiking

  2. „Geografia 2” – podręcznik do gimnazjum, Hanna Staniów

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Ćwiczenie:

Rozpoznaj, którego z państw skandynawskich dotyczy opis (Uwaga! Nazwy państw mogą się powtarzać).

  1. Na obszarach aktywnych wulkanicznie można tu spotkać gejzery - ………… (Islandia)

  2. W pobliżu miast Kiruna i Gallivare eksploatowane są rudy żelaza - ………… (Szwecja)

  3. W krajobrazie kraju najbardziej charakterystyczne są lasy i woda - ………… (Finlandia)

  4. Bogactwem kraju są rzeki górskie i liczne, zbudowane na nich, hydroelektrownie - ………… (Norwegia)

  5. Kraj nizinny, z dogodnymi warunkami do rozwoju rolnictwa - ………… (Dania)

  6. Kraj „ognia i lodu” - ………… (Islandia)

  7. Blisko połowa mieszkańców kraju mieszka w stolicy - ………… (Islandia)

  8. Państwo leżące na Półwyspie Jutlandzkim - ………… (Dania)

  9. Dobrze rozwinięty przemysł przetwórczy, działania zmierzające do ochrony środowiska - ………… (Szwecja)

  10. Wysoko wyspecjalizowane, wydajne rolnictwo, wykorzystanie energii wiatrowej - ………… (Dania)

b) Zadanie domowe

R1HcW7Inasb6C

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 68.50 KB w języku polskim