Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kreacje współczesnego filmu

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Wiedza o kulturze

Wymagania szczegółowe:

(I.4) analizuje film lub analizuje spektakl teatralny, posługując się podstawowymi pojęciami z zakresu właściwej dziedziny sztuki;

Temat lekcji:

Kreacje współczesnego filmu

Czas na realizację:

2 godziny lekcyjne.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wymienia tytuły istotnych dla rozwoju kina filmów,

  • zna najważniejsze gatunki filmowe,

  • zna elementy języka filmu.

umiejętności – uczeń:

  • określa specyfikę współczesnej kinematografii,

  • określa konwencję gatunkową filmu ,

  • wskazuje poszczególne elementy języka filmowego i je opisuje.

postawy:

  • świadomy odbiór tekstów kultury,

  • kształtowanie postawy krytycznej wobec wytworów kultury,

  • wyrabianie potrzeby kreatywnego działania.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

Film do analizy Kręte ścieżki Andrzeja Barańskiego

Prezentacja multimedialna na temat gatunków filmowych. Wybrane gatunki – w prezentacji kadry z filmów

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(18 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel, korzystając z filmu „Wyjście robotników z fabryki”, przypomina historię kina.

  3. Nauczyciel prezentuje uczniom krótki film dokumentalny przedstawiający sylwetkę jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów - Krzysztofa Kieślowskiego

  4. Uczniowie podejmują burzę mózgów na temat wartości, o których wspomina artysta oraz o poglądach na temat filmu.

faza realizacyjna:

(60 min.)

  1. Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną na temat gatunków filmowych.

  2. Podczas wyświetlania uczniowie wypełniają w parach karty pracy nr 1. Wybrane gatunki – w prezentacji kadry z filmów. Nauczyciel na bieżąco wprowadza do kolejnych slajdów komentarz.

  3. Nauczyciel zapoznaje uczniów z językiem działa filmowego. Wprowadza i wyjasnia pojęcia klatka, ujęcie, scena, sekwencja, omawia rodzaje planów filmowych, ustawień i ruchów kamery, wyjaśnia, jaką rolę pełni w filmie gra aktorska oraz dźwięk.

  4. Uczniowie, oglądając fragmenty filmu z zasobu Kręte ścieżki Andrzeja Barańskiego, wypełniają w parach karty pracy nr 2 – wskazują funkcję elementów języka filmowego oraz charakteryzują kreację świata ukazanego w filmie, określają czas, wypowiadają się na temat przestrzeni.

faza podsumowująca:

(12 min.)

  1. Uczniowie prezentują swoje spostrzeżenia, w przypadku rozbieżności w rozwiązaniach formalnych, nauczyciel dokonuje korekty,

  2. Uczniowie przypominają poznane gatunki i wymieniają elementy języka filmu.

  3. Praca domowa: dokonaj analizy filmu Krzysztofa Kieślowskiego Gadające głowy.

Karta pracy nr 1 do lekcji

Kreacje współczesnego filmu

Tytuł filmu

Gatunek filmu

Cechy charakterystyczne

Pianista

dramat

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

Władca Pierścieni

film fantasy

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

Ojciec chrzestny

film gangsterski

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

Lot nad kukułczym gniazdem

film psychologiczny

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

Gwiezdne wojny

film science fiction

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

Szklana pułapka

film sensacyjny

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

Czas apokalipsy

film wojenny

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

Egzorcysta

horror

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

Pretty Woman

komedia romantyczna

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

Miś

komedia

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

Moulin Rouge!

musical

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

Bez przebaczenia

western

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

Z punktu widzenia nocnego portiera

film dokumentalny

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

……………………………………………………………

Karta pracy nr 2 do lekcji

Kreacje współczesnego filmu

R1WFNw3Gngnjt

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 264.50 KB w języku polskim
R12gw07fqOxZJ

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.41 KB w języku polskim